• 0

Paypal betalingen USD - EUR voor Inkomstenbelasting

Voor de inkomstenbelasting heb ik uitstel aangevraagd, er moest namelijk eerst beoordeeld worden of ik als onderneming wordt gezien (opgeven als winst uit onderneming brengt voordelen met zich mee). Dit is het geval.

Nu heb ik voor de omzetbelasting mijn inkopen uit Azie die via paypal betaald zijn niet meegenomen, dit gaat om duizenden kleine bedragen waarbij geen btw wordt berekend, dus dat was niet van belang. Echter is dat voor de inkomstenbelasting nu wel goed/noodzakelijk om mee te nemen.

Het probleem:

Paypal biedt niet de functie om een overzicht te verkrijgen met daarin alle betalingen van 2014 waarbij de USD omgerekend wordt naar EUR. De klantenservice had deze vraag nog niet eerder gehad en adviseerde mij om in een excelbestand deze betalingen te laten omrekenen. Maar dit zal dan zijn tegen de huidige koers. Dit lijkt me geen goede manier aangezien ik de bedragen op moment van aankoop moet hebben.

Als ik in paypal een betaling aanklik voor details kun je dit wel zien, dus de gegevens heb ik wel. Het zou mij alleen ongeveer een week de tijd kosten om dit een voor een te gaan bekijken.

 

Heeft iemand misschien een slimme tip of oplossing voor dit probleem?

 

Webshop in accessoires en modemusthaves - http://www.webstash.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De klantenservice [...] adviseerde mij om in een excelbestand deze betalingen te laten omrekenen.

Het is misschien een idee om de waarde van het Paypal account op het einde van het boekjaar te waarderen en alle tussentijdse boekingen te berekenen op basis van die vaste koers. Vervolgens bepaal je aan het einde wederom de waarde van het account en boekt het verschil op Valutaresultaat (= koerswinst of verlies).

 

Ik zal het wat proberen uit te leggen:

 

- Allereerst bepaal je de USD-waarde van je Paypal-account per einde vorig boekjaar (2013). Dat is op 31 december 2013 23:59:60u (= 1 januari 2014 00:00:00u). Hiervoor kun je de officiële ECB-koers hanteren. Laten we zeggen dat je 100 USD had en de koers is EUR 0,74 / USD. In je boekhouding is de waarde van het Paypal-account op je beginbalans dan dus 74 euro.

 

- Vervolgens reken je voor alle USD-transacties déze koers gedurende het hele jaar. Je kunt volgens mij via Paypal alle transacties exporteren naar Excel (kan even zoeken zijn). Dit bestand gebruik je dan om alle transacties om te rekenen met die ene USD/EUR-koers. Het is misschien handig om in je boekhouding elke maand een boeking te maken, maar als je een jaaraangifte doet, maakt het op zich niet uit.

 

- Na het inboeken van alle transacties kijk je in je boekhouding naar de euro-waarde. Deze moet je vervolgens vergelijken met de daadwerkelijke USD-waarde maal de nieuwe koers per einde boekjaar. Laten we zeggen dat die nieuwe koers EUR 0,852 / USD is.

 

Je koerswinst is dan:

[uSD-waarde Paypal einde 2014 x koers einde 2014] minus [EUR-waarde Paypal in boekhouding einde 2014]

 

Bijvoorbeeld:

USD 1351,00 x 0,825 minus EUR 1000,00 = EUR 114,58 koerswinst (negatief = koersverlies)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg.

 

Dus je boekt alle inkomsten op PayPal tegen de koers op 1 januari (vb 0.74)

en alleen voor het eindsaldo op de PayPal-rekeking bereken je de koerswinst/verlies?

Eindsaldo x (0.825-0.74)

 

Klopt dit?

 

En hoe zit het met tussentijdse opnames?

Stel je boekt in het midden van het jaar 1000 euro over naar je privé-bankrekening.

De koers op dat moment is 0.77.

Dan boek je een privé-opname van 1000 x 0.77?

En een koerswinst van 1000 x (0.77-0.74)?

?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Paypal biedt niet de functie om een overzicht te verkrijgen met daarin alle betalingen van 2014 waarbij de USD omgerekend wordt naar EUR. De klantenservice had deze vraag nog niet eerder gehad en adviseerde mij om in een excelbestand deze betalingen te laten omrekenen. Maar dit zal dan zijn tegen de huidige koers.

Heeft iemand misschien een slimme tip of oplossing voor dit probleem?

Paypal biedt dit wel, maar niet direct. Als je via een EUR bankrekening afrekent. Elke transactie geeft de omrekening.

In de klassieke mode kun je downloaden "downloaden CSV" daar kies je de weergave termijn. Je kunt ook nog de valuta kiezen. Als je download met tab-gescheiden dan kun je alles in Excel openen. Daarin bereken je wat je wil. Bijvoorbeeld de cumulatieve omrekening van USD naar EUR over het jaar.

 

 

screenshot_paypal.thumb.JPG.4fbef7ce5810d7c9cc3f4214fda51b01.JPG

Link naar reactie
  • 0

Dus je boekt alle inkomsten op PayPal tegen de koers op 1 januari (vb 0.74)

en alleen voor het eindsaldo op de PayPal-rekeking bereken je de koerswinst/verlies?

Eindsaldo x (0.825-0.74). Klopt dit?

Ja, dat is één van de methodes die op zich goed kan werken. Je moet je hierbij wel realiseren dat de waardering van die USD-Paypal-rekening in de tussentijd eigenlijk nooit helemaal correct is (je rekent immers met een vaste koers, terwijl de koers fluctueert), maar op de balansdata die relevant zijn voor de fiscus klopt het dan precies.

 

En hoe zit het met tussentijdse opnames?

Stel je boekt in het midden van het jaar 1000 euro over naar je privé-bankrekening.

De koers op dat moment is 0.77.

Dan boek je een privé-opname van 1000 x 0.77?

En een koerswinst van 1000 x (0.77-0.74)?

Ja, dat zou ook kunnen, al is die laatste koerswinst/-verlies-boeking (nog) niet nodig. Die boek je aan het eind van het jaar op basis van het dán resterende USD-saldo.

 

Als je een tussentijdse opname doet, kun je namelijk al precies zien wat de exacte tegenwaarde in euro's is, dus in dat geval kun je domweg euro's boeken. Al moet je hierbij nog wel even kijken of PayPal misschien nog conversie- en/of overmaakkosten in rekening brengt. Deze kosten moet je namelijk wel weer apart boeken. Het overblijvende bedrag is het daadwerkelijk eurobedrag dat is overgemaakt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Ja, dat zou ook kunnen, al is die laatste koerswinst/-verlies-boeking (nog) niet nodig. Die boek je aan het eind van het jaar op basis van het dán resterende USD-saldo.

 

 

Dankjewel Rachid.

 

Ik snap het niet helemaal.

 

Waarom zou je de koerswinst/-verlies voor de tussentijdse privé-opname berekenen tegenover de koers aan het eind van het jaar, en niet tegenover de koers aan het begin van het jaar?

 

In het eerste geval zou het koersverlies van 1000 euro x (0.77-0.825) zijn.

en in het tweede geval koerswinst van 1000 x (0.77-0.74)?

 

Dat is een groot verschil...

Welke is juist?

 

Dankje

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je het gehele jaar transacties hebt gehad en wanneer je over het jaar één gemeenschappelijke koers zoekt, is de koers van 1 juli (midden jaar) beter passend. Is nog voordeliger in 2014 (=1,732).

 

Het is volgens mij wel gewenst dat je de keuze consistent blijft doen over volgende jaren.

Indien je een liquide saldo hebt in vreemde valuta (op eind jaar), dan geldt voor omrekening natuurlijk de eindejaarskoers.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat zou ook kunnen, al is die laatste koerswinst/-verlies-boeking (nog) niet nodig. Die boek je aan het eind van het jaar op basis van het dán resterende USD-saldo.

Waarom zou je de koerswinst/-verlies voor de tussentijdse privé-opname berekenen tegenover de koers aan het eind van het jaar, en niet tegenover de koers aan het begin van het jaar?

 

In het eerste geval zou het koersverlies van 1000 euro x (0.77-0.825) zijn.

en in het tweede geval koerswinst van 1000 x (0.77-0.74)?

 

Dat is een groot verschil...Welke is juist?

Nee, tussentijdse opnames vanaf de USD-rekening kun je boeken tegen de koers van dát moment (niet eind van het jaar). Maar je kunt ook de afname op de USD-rekening berekenen op basis van de koers van het begin van jaar. Alleen: zodra het geld dan op je eigen (EUR) rekening verschijnt heb je een verschil (omdat de bank uiteraard een huidige koers hanteert, terwijl je zelf de koers van 1-jan hanteert). Dit verschil wordt uiteindelijk weer rechtgetrokken zodra je aan het einde van het jaar de USD-rekening herwaardeert tegen de dan correcte koers.

 

Op zich maakt het niet uit en het kan dus allebei. Je kunt dus alle bij- en afboekingen op de USD-rekening (Paypal) dus doen tegen de vaste koers (inclusief privéopnames, waarbij er tot het einde van het jaar verschilling op je 'kruisposten' kunnen ontstaan). Of je hanteert de vaste koers, met uitzondering van die privéopnames, zodat er geen kruisposten ontstaan. In alle gevallen herwaardeer je het USD-saldo op het einde van het jaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Voor de toekomst is rekenen met een USD rekening wel handig. Paypal is een bank, je kan daar gewoon bijvoorbeeld 1000 dollar storten en die gedurende het jaar uitgeven. Vervolgens kijk je naar het resterende saldo, daar kan een koerswinst of verlies op zitten, die je netjes kunt administreren.

 

Maar de vraag is wat je met betaling uit het verleden moet doen waarbij je deze constructie nog niet gebruikte.

 

Je zou het overigens altijd terug kunnen rekenen, de koersdata usd/eur is openbaar te vinden op de site van de ecb. Ben je geen programmeur dan zul je daar waarschijnlijk veel werk aan hebben. Bovendien moet je om het helemaal goed te krijgen ook nog de koersmarge van paypal (2.5% oid) meenemen.

Link naar reactie
  • 0

Voor de toekomst is rekenen met een USD rekening wel handig.

 

Ik heb begrepen dat TS een Paypal rekening heeft in USD, alleen voor aankopen uit Azie*. Ik zie dan daar geen voordelen in t.o.v het gemak van een EURO rekening die direct in de boekhouding (als Bank) past.

 

* Maar de Prive Opname van 1000 EURO kan ik hier niet mee rijmen.

Link naar reactie
  • 0
Alleen: zodra het geld dan op je eigen (EUR) rekening verschijnt heb je een verschil (omdat de bank uiteraard een huidige koers hanteert, terwijl je zelf de koers van 1-jan hanteert). Dit verschil wordt uiteindelijk weer rechtgetrokken zodra je aan het einde van het jaar de USD-rekening herwaardeert tegen de dan correcte koers.

 

Volgens mij klopt dit niet.

 

Het verschil wordt inderdaad rechtgetrokken als je aan het einde van het jaar het saldo van de USD-rekening herwaardeert tegen de dan correcte koers.

 

Maar volgens mij moet je ook voor de privé-opnames vanaf PayPal de koerswinst/verlies berekenen.

 

De datum voor de IB , 1 sept. komt er bijna aan..

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.