• 0

Merkenrecht; is hier sprake van plagiaat/inbreuk op auteursrecht?

Beste forumleden van higherlevel,

 

Ook ik heb een vraag waar ik na veel onderzoek nog geen volledig antwoord op heb weten te vinden. Ik ben van plan binnenkort, naast mijn vaste baan, een webshop te starten gericht op het importeren en verkopen van artikelen in een specifieke (niche)markt. Deze artikelen zullen hoofdzakelijk gebaseerd zijn op patronen uit boeken, geschreven door verschillende auteurs. In de boeken staat verder niks vermeld m.b.t. het gebruiken van patronen voor commerciële doeleinden. Ook is er geen sprake van een specifiek merk dat gegeven is aan de eindproducten van de patronen. Het zijn enkel de patronen en de eindproducten van de patronen.

 

Mijn vraag; hoe zit dit alles op het gebied van auteursrecht? En hoeveel moet ik aan mijn producten gaan aanpassen om te voorkomen dat er sprake is van schending hiervan?

 

Voorbeeld: stel ik wil een handgemaakte broek o.b.v. een patroon uit een boek gaan importeren en verkopen. De broek uit het boek heeft geen merk. Stel ik gebruik een andere draad, zorg dat het kleurgebruik iets anders zal gaan zijn en monteer er een extra accessoire aan, bijvoorbeeld een extra knoop. Ik gebruik dan weliswaar exact hetzelfde patroon, maar maak het toch iets anders. Mag dit? Waar ligt de grens? Is het bijvoorbeeld ook al voldoende als ik enkel een extra accessoire toevoeg, bijvoorbeeld een extra knoop? Of enkel de kleur een beetje aanpas?

 

Graag hoor ik meer over deze 'vage' wetsregeling. Het lijken immers geen vaste criteria te zijn om na te gaan of het desbetreffende product voldoende afwijkt van het 'patroon c.q. origineel'. Aangezien ik een boete van de douane en gederfde inkomsten graag wil voorkomen wil ik eerst informatie inwinnen, alvorens het feest genaamd ondernemen echt kan gaan beginnen.

 

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties. Elke reactie wordt zeer gewaardeerd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je hebt zelf al gevonden dat het niet zo maar mag en dat je jezelf wel mag laten inspireren als je maar "voldoende" afstand neemt. Hoeveel dat is bepaalt uiteindelijk de rechter. Die zal eerst vaststellen of een patroon voldoende origineel is dat het onder het auteursrecht valt (stempel van de maker) om daarna vooral te bekijken of er verwarringsgevaar is voor de consument. Een paar triviale zaken veranderen of toevoegen is niet snel voldoende.

 

Auteursrecht hoeft overigens niet expliciet te worden geclaimd en is ook niet aan een specifiek merk gekoppeld. Al zal je in de praktijk wel sneller met een claim te maken krijgen als je een patroon van een merk kopieert.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.