• 0

ZZP + aandeelhouderschap

Besten,

 

Op dit moment voer ik ZZP-werkzaamheden uit voor BV-A. Dit op basis van een overeenkomst van opdracht. Nu is er een mogelijkheid gekomen om tevens aandeelhouder te worden in BV-B. Dit voor 20%. Er zijn vijf aandeelhouders, allen 20%. Vanuit BV-B zullen door mij ook werkzaamheden worden verricht via mijn eenmanszaak. Hoe zit dit precies fiscaal? Krijg ik te maken met andere fiscale verplichtingen of moeilijkheden? Er gaat winst gemaakt worden, deze zal belast worden met 25% over het dividend.

 

Zijn er nog meer dingen om rekening mee te houden? Een BV oprichten voor mij is nu fiscaal gezien niet lonend (jaaromzet ong. 55k).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jan

 

Niet per se. Het gebruikelijk loon kent in de wet geen parttime factor. Het kan best zijn dat een gebruikelijk loon voor wat jij doet in die ene dag per week op jaarbasis ook vertaalt naar 44k of zelfs meer.

 

Als je van mening bent dat die parttime factor een rol speelt dan zul je een verzoek moeten indienen bij je inspecteur tot verlaging van dat gebruikelijk loon. Daarbij moet je eerst vaststellen wat een marktconform fulltime loon is en dan pas verzoeken om toepassing van de deeltijdfactor.

 

Ga inderdaad niet, zoals Peter al aangaf, factureren vanuit je eenmanszaak aan een BV waarin je aandeelhouder bent. Voor dergelijke werkzaamheden geldt gewoon het gebruikelijk loon. De fiscus prikt bij een controle gewoon door je eenmanszaak heen en legt een aanslag loonheffing met boete neer bij BV B.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.