• 0

Vragen over bedrijfsgroei

Beste members,

 

Ik zou graag met mijn bedrijf, dat actief is in de entertainmentbusiness, willen groeien. Naar mijn idee liggen er voldoende kansen die ik aan zou kunnen grijpen.

 

Nu ben ik echter voor mijzelf aan het onderzoeken wat er met mijn onderneming gaat gebeuren wanneer ik zou gaan groeien. Ik heb de literatuur al nageslagen op deze problematiek maar ben eigenlijk op zoek naar mensen die dit hebben meegemaakt en die ik een aantal vragen hierover mag stellen, zodat ik de gevonden literatuur met de praktijk kan vergelijken.

 

Zijn er members die sterke gegroeid zijn en die hun ervaringen met mij willen delen?

 

Ik hoor het graag!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste qntr0l,

 

Ik hoop dat je veel reacties gaat krijgen op je vraag van collega-ondernemers die eens verder met je willen praten over de groei van je bedrijf. Voor het geval dat dit niet het geval is wil ik je vast wat alternatieve mogelijkheden aangeven. Het Ondernemersklankbord, www.ondernemersklankbord.nl, is een stichting waar o.a. oud-ondernemers bij aangesloten zijn die beschikbaar zijn voor coaching van ondernemers met een vraagstuk. Neem eens contact op, dan weet je snel genoeg of hier iemand beschikbaar is die aan jouw vraag voldoet. Ik weet niet of je op zoek bent naar iemand uit de entertainmentbusiness, maar misschien wil een van de leden van de branchevereniging (bijvoorbeeld de NVPI) wel met je klankborden. Of benader een van de snelle groeiers van de FD Gazellen 2014. Met een beetje moeite moet dit lukken.

 

Als je me aan kunt geven in welke regio je gevestigd bent en met wat voor soort bedrijven je een klik hebt, kan ik misschien kijken of ik binnen het netwerk van de Kamer van Koophandel iemand voor je kan vinden.

 

Succes!

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Beste Kamer van Koophandel,

 

Bedankt voor uw input. Ik ben niet perse op zoek naar iemand uit dezelfde business als waar ik in zit. Echter lijkt mij dit wel handig, daar er (waarschijnlijk) per branche verschillende aspecten aan het licht komen.

 

Ik ben gevestigd te Enschede en ben actief in regio Oost Nederland. Organisaties die mij leuk lijken te interviewen zijn evenementenbureau's, verhuurders van licht- en geluidsapparatuur en verhuur van acteurs en acts. Criterium is natuurlijk dat deze bedrijven (snelle) groei ondervonden moeten hebben.

 

Nogmaals bedankt voor uw input, ik ga zeker het ondernemersklankbord even checken!

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn in een paar jaar tijd van 'hobby-bedrijf' (man/vrouw vanuit onze serre) naar 8 werknemers op kantoor en legio freelancers/onderaannemers gegroeid.

 

Snelle groei is kostbaar (aanschaf apparatuur, kosten pand, salarissen enz), en dat moet (blijvend) terugverdiend worden, wat niet altijd even makkelijk is.

 

Het is dan ook belangrijk om je groei goed voor te bereiden en in kaart te hebben wat je wel en niet kan of wil, zodat je niet ineens voor keuzes komt te staan waar je makkelijk de verkeerde beslissing zou kunnen nemen.

 

"The bigger they come, the harder they fall"

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Wat is de huidige omvang? Wat zijn de huidige activiteiten? Waar zou je heen willen groeien als uitgangspunt? De meeste ondernemers die willen groeien zijn concreter of zien gewoon. Niet dat dat altijd verstandig blijkt, maar waarom deze theoretische benadering?

 

"The bigger they come, the harder they fall"

 

Daar kan nog een hele rij spreekwoorden aan toegevoegd worden, maar aan een marginale onderneming heb je als ondernemer ook weinig.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb als ondernemer een behoorlijke groei meegemaakt (en ook een krimp maar dat terzijde :))

 

Zoals anderen hebben aangegeven is het goed om van tevoren na te denken waarom je eigenlijk wil groeien.

Veel ondernemers zeggen 'het overkwam me eenvoudigweg' maar dat lijkt me te makkelijk. Je hoef niet ja te zeggen tegen elke opdracht, je kan er ook voor kiezen om de beste opdrachten er uit te halen en ook af en toe nee te zeggen. Dat bespaart je een hoop ellende. Neem bijvoorbeeld eens afscheid van je grootste 'hoofdpijn' klant, en ga op zoek naar betere klanten. Zo kun je ook groeien.

 

Zonder in details te treden (want dat zou ik niet netjes vinden naar mijn werknemers) wil ik als advies meegeven dat je voor jezelf moet nagaan of het hebben van een groter bedrijf wel bij je persoonlijkheid past.

 

Ik heb zelf erg lang gedaan over het aannemen van het eerste personeelslid. Niet dat er geen werk was, maar je maakt opeens de stap van zelfstandige professional naar een 'baas' zijn. Leiding geven is iets heel anders dan een vakman zijn. De een geniet er van mensen onder zich te hebben, de ander ligt er van wakker. Voor mij was het bijvoorbeeld erg moeilijk dingen uit handen te geven en dat wekt weer wrijving op bij je personeel. Een groot bedrijf hebben is goed voor je ego, maar is je ego ook groot genoeg om de moeilijke beslissingen te nemen? Durf je mensen de waarheid te zeggen, ze ergens op aan te spreken? Wat doe je als de groei omslaat in krimp? Heb je dan ook de ballen om niet voor moeilijke beslissingen en vragen weg te lopen?

 

Zo kan je denk ik zelf ook nog wel een stuk of tien voor en nadelen van groei bedenken.

Soms is een forum goed om verhalen van anderen te horen. Maar of jij het in je hebt om de groei in goede banen te leiden, daarvoor kun je het beste lang en diep in de spiegel kijken...

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag met mijn bedrijf, dat actief is in de entertainmentbusiness, willen groeien. Naar mijn idee liggen er voldoende kansen die ik aan zou kunnen grijpen.

Hoewel we natuurlijk best een hypothetische boom kunnen opzeggen, vraag ik me na deze zin af: zíjn er nu ook daadwerkelijk kansen die je kunt aangrijpen? Ik bedoel, zijn er momenteel echt aanbiedingen van werk waarvan je nu denk "Zou ik dat nu wel of niet doen?", of is dit meer een vraag over wat er zou gebeuren, áls er meer klanten zouden komen?

 

Zeker met kleine (eenmans)zaken is het namelijk moeilijk om van tevoren te zeggen wat er gaat gebeuren als je extra klanten krijgt. Het punt is namelijk dat je niet weet wat voor klanten je krijgt en wat hun specifieke wensen zijn. Zeker als je een grote mate van vrijheid hebt voor wat betreft het soort klanten en het type werk dat je krijgt aangeboden of accepteert. En vaak kun je ook nog door één zo'n klant op een spoor van een specialisatie worden gezet, waarop nog niet zo veel kapers op de kust zijn.

 

Zeker in de beginfase zou ik daarom eerder kijken wat voor klanten je krijgt en ze stuk voor stuk bekijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Zijn die opdrachten arbeids-, kapitaals- of personeelsintensief? Dat betekent dus wel dat je ook geen enkele generieke uitspraak kunt doen over wat je moet doen bij "groei", want je weet nog helemaal niet waar die groei uit bestaat.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Een pragmatische insteek.

 

Hoe lang bestaat je onderneming al?

Hoe heb je je eigen inzet ervaren, heb je het vuur uit je schenen moeten lopen, of kon je het bijsloffen?

Is de werkdruk gelijk gebleven gezien over een jaar, of heb je ook wel eens een maand ofzo stilgezeten.

Waren de behaalde rendementen voor je inspanningen conform je berekeningen.

 

Als laatste, wat gaat een werknemer je kosten, wat verwacht je wat je voor hem/haar te kunnen vragen.

 

Dit en natuurlijk de hierboven gegeven adviezen, geeft het al een mooie stukje desk-research. :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst natuurlijk bedankt voor alle reacties! Geweldig dat er meegedacht wordt. Ik zal proberen zo volledig mogelijk antwoord te geven in het bericht hieronder!

 

Wij zijn in een paar jaar tijd van 'hobby-bedrijf' (man/vrouw vanuit onze serre) naar 8 werknemers op kantoor en legio freelancers/onderaannemers gegroeid.

 

Snelle groei is kostbaar (aanschaf apparatuur, kosten pand, salarissen enz), en dat moet (blijvend) terugverdiend worden, wat niet altijd even makkelijk is.

 

Het is dan ook belangrijk om je groei goed voor te bereiden en in kaart te hebben wat je wel en niet kan of wil, zodat je niet ineens voor keuzes komt te staan waar je makkelijk de verkeerde beslissing zou kunnen nemen.

 

"The bigger they come, the harder they fall"

 

Heel gaaf! Bedankt voor uw feedback. Graag kom ik met u in contact om u eventueel nog wat meer vragen te stellen. Ik hoor het graag!

 

Wat is de huidige omvang? Wat zijn de huidige activiteiten? Waar zou je heen willen groeien als uitgangspunt? De meeste ondernemers die willen groeien zijn concreter of zien gewoon. Niet dat dat altijd verstandig blijkt, maar waarom deze theoretische benadering?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Huidige omvang is 2fte in personeel uitgedrukt (omzetcijfers houd ik liever voor mezelf). Huidige activiteiten zijn er vrij veel, als het maar met 'feest' te maken heeft. De theoretische benadering heeft als aanleiding mijn bedrijfskundige achtergrond. Ik onderzoek mijn opties het liefst zo goed mogelijk en zou ook graag willen leren van 'andermans fouten'. Dan weet ik in ieder geval dat ik die fouten niet minder snel zal begaan.

 

Ik heb als ondernemer een behoorlijke groei meegemaakt (en ook een krimp maar dat terzijde :))

 

Zoals anderen hebben aangegeven is het goed om van tevoren na te denken waarom je eigenlijk wil groeien.

Veel ondernemers zeggen 'het overkwam me eenvoudigweg' maar dat lijkt me te makkelijk. Je hoef niet ja te zeggen tegen elke opdracht, je kan er ook voor kiezen om de beste opdrachten er uit te halen en ook af en toe nee te zeggen. Dat bespaart je een hoop ellende. Neem bijvoorbeeld eens afscheid van je grootste 'hoofdpijn' klant, en ga op zoek naar betere klanten. Zo kun je ook groeien.

 

Zonder in details te treden (want dat zou ik niet netjes vinden naar mijn werknemers) wil ik als advies meegeven dat je voor jezelf moet nagaan of het hebben van een groter bedrijf wel bij je persoonlijkheid past.

 

Ik heb zelf erg lang gedaan over het aannemen van het eerste personeelslid. Niet dat er geen werk was, maar je maakt opeens de stap van zelfstandige professional naar een 'baas' zijn. Leiding geven is iets heel anders dan een vakman zijn. De een geniet er van mensen onder zich te hebben, de ander ligt er van wakker. Voor mij was het bijvoorbeeld erg moeilijk dingen uit handen te geven en dat wekt weer wrijving op bij je personeel. Een groot bedrijf hebben is goed voor je ego, maar is je ego ook groot genoeg om de moeilijke beslissingen te nemen? Durf je mensen de waarheid te zeggen, ze ergens op aan te spreken? Wat doe je als de groei omslaat in krimp? Heb je dan ook de ballen om niet voor moeilijke beslissingen en vragen weg te lopen?

 

Zo kan je denk ik zelf ook nog wel een stuk of tien voor en nadelen van groei bedenken.

Soms is een forum goed om verhalen van anderen te horen. Maar of jij het in je hebt om de groei in goede banen te leiden, daarvoor kun je het beste lang en diep in de spiegel kijken...

 

 

Op dit moment zit ik redelijk aan mijn maximale capaciteit, het afscheid nemen van een aantal klanten zou en goed idee kunnen zijn. Ook schat ik mijn capaciteiten als leidinggevende (na een aantal jaar) wel als redelijk tot goed in. Delegeren lukt (waarschijnlijk ook door mijn geweldige personeel) aardig.

 

Graag kom ik met u in contact om eventueel die andere tien redenen te bespreken! Ik ben zeer benieuwd!

 

Ik zou graag met mijn bedrijf, dat actief is in de entertainmentbusiness, willen groeien. Naar mijn idee liggen er voldoende kansen die ik aan zou kunnen grijpen.

Hoewel we natuurlijk best een hypothetische boom kunnen opzeggen, vraag ik me na deze zin af: zíjn er nu ook daadwerkelijk kansen die je kunt aangrijpen? Ik bedoel, zijn er momenteel echt aanbiedingen van werk waarvan je nu denk "Zou ik dat nu wel of niet doen?", of is dit meer een vraag over wat er zou gebeuren, áls er meer klanten zouden komen?

 

Zeker met kleine (eenmans)zaken is het namelijk moeilijk om van tevoren te zeggen wat er gaat gebeuren als je extra klanten krijgt. Het punt is namelijk dat je niet weet wat voor klanten je krijgt en wat hun specifieke wensen zijn. Zeker als je een grote mate van vrijheid hebt voor wat betreft het soort klanten en het type werk dat je krijgt aangeboden of accepteert. En vaak kun je ook nog door één zo'n klant op een spoor van een specialisatie worden gezet, waarop nog niet zo veel kapers op de kust zijn.

 

Zeker in de beginfase zou ik daarom eerder kijken wat voor klanten je krijgt en ze stuk voor stuk bekijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Zijn die opdrachten arbeids-, kapitaals- of personeelsintensief? Dat betekent dus wel dat je ook geen enkele generieke uitspraak kunt doen over wat je moet doen bij "groei", want je weet nog helemaal niet waar die groei uit bestaat.

 

Helder verhaal, echter bestaan we al ruim vijf jaar dus durf ik wel een uitspraak te doen over wat er gebeurt bij groei (dienstverlening, dus vooral arbiedsintensief). Ik ga eens goed nadenken over bovenstaande.

 

Een pragmatische insteek.

 

Hoe lang bestaat je onderneming al?

Hoe heb je je eigen inzet ervaren, heb je het vuur uit je schenen moeten lopen, of kon je het bijsloffen?

Is de werkdruk gelijk gebleven gezien over een jaar, of heb je ook wel eens een maand ofzo stilgezeten.

Waren de behaalde rendementen voor je inspanningen conform je berekeningen.

 

Als laatste, wat gaat een werknemer je kosten, wat verwacht je wat je voor hem/haar te kunnen vragen.

 

Dit en natuurlijk de hierboven gegeven adviezen, geeft het al een mooie stukje desk-research. :)

 

 

Ik heb even doorgehaald wat niet van toepassing is ;). Leeftijd van de onderneming is zoals hierboven te zien 6 jaar, behaalde rendementen nooit vooraf berekend dus niet bekend.

 

Nogmaals allen bedankt voor het reageren! Hier kan ik wat mee!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.