• 0

Hoe om te gaan met resellers commissie

Hallo, ik ben bezig een resellers gedeelte op te zetten voor mijn webshop.

 

De reseller verkoopt mijn product aan zijn klant, ik lever het product, de reseller ontvangt een provisie.

 

Nu zit ik even met het BTW verhaal. Niet alle resellers hoeven bedrijven te zijn, mag ook particulier.

 

Stel een reseller verkoopt voor € 100,-.

Ik ontvang die € 100,- incl 21% BTW. Normaal gesproken moet ik daarover € 17,40 BTW afdragen.

Maar stel de reseller ontvangt € 10,- commissie. (10% in dit geval van de bruto verkoopprijs).

 

Zit er dan automatisch BTW in die commissie? En hoeveel draag ik dan zelf af aan BTW?

Gewoon 21% van € 90,- ?

 

Of moet ik dat anders aanpakken?

En hoe kan ik dat het beste in de administratie boeken, want ik ontvang natuurlijk geen facturen van de resellers.

 

Iemand goede tips hiervoor?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De reseller verkoopt mijn product aan zijn klant, ik lever het product, de reseller ontvangt een provisie. Stel een reseller verkoopt voor € 100,-. Ik ontvang die € 100,- incl 21% BTW.

Ik vraag me af of hier sprake is van een resellerschap. Er wordt helemaal niets geresold. Als er sprake is van een resellerschap, dan bestelt de reseller het product bij jou en factureer je je reseller daarvoor. Vervolgens verkoopt de reseller het voor zijn eigen prijs met of zonder btw, al naar gelang zijn fiscale status.

 

Maar als ik je verhaal zo lees, dan zijn die 'resellers' alleen een soort van middle-men, die commissie krijgen, terwijl de geworven klanten geen klanten van hen zijn maar klanten van jou! Ik vraag me verder af, wie stuurt aan wie een factuur voor het product? En wie stuurt aan wie een nota/factuur voor de commissie?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De reseller verkoopt mijn product aan zijn klant, ik lever het product, de reseller ontvangt een provisie.

 

Hoe lopen de papierstromen van jou naar de eindklant?

 

Je zegt dat de reseller het product verkoopt. Dat zou betekenen dat de overeenkomst met eindklant tussen jouw reseller en eindklant is. Je reseller moet dus bij jou inkopen tegen een vastgestelde inkoopprijs.

 

Andere optie is dat de overeenkomst tot stand komt tussen eindgebruiker en jou en de eindgebruiker aan jou betaalt. Jij draagt een vergoeding af aan reseller maar die staat los van de overeenkomst met de eindgebruiker die jij hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu zit ik even met het BTW verhaal. (...)

 

Stel een reseller verkoopt voor € 100,-.

Ik ontvang die € 100,- incl 21% BTW. (...)

 

Ik beperk mij tot het BTW verhaal:

 

Normaal gesproken bereken je de commissie over het bedrag exclusief BTW.

Als je bijvoorbeeld 10% afgesproken hebt, dan ben je dus 8,26 aan commissie verschuldigd.

Wanneer de verkoper een BTW-plichige ondernemer is, dan zal hij/zij dus 9,99 (of voor het gemak: 10,- euro) bij jou in rekening moeten brengen om dit eraan over te houden. Eventueel kan je ook een creditnota maken voor dit bedrag (dat heet selfbilling - er zijn wel voorwaarden hier aan verbonden).

 

Dus de verkoper-ondernemer en de verkoper-particulier houdt hetzelfde bedrag (na BTW) aan hun inspanning over.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Ik heb het woord reseller beter niet moeten gebruiken, excuus.

Het is meer het affiliate idee. De overeenkomst van verkoop is tussen mij en koper.

Ik handel alles af, ook de garantie, retouren etc.

 

De "reseller" doet verder niets, ontvangt gewoon een commissie per verkoop.

 

Self-billing lijkt me een goede manier om de uitgekeerde commissie te verantwoorden in mijn eigen boekhouding. Dus per uitkering maak ik een credit-nota, als ik dit goed begrepen heb.

 

Peter_CVinfo, wat jij zegt over de splitsing tussen particulier en zakelijk. Ik begrijp wat je zegt, maar is dat verplicht? Voor mij zou het eenvoudiger zijn om voor iedereen hetzelfde te doen, bijv. iedereen zonder BTW uitbetalen. Is dat toegestaan? Of ben ik verplicht om bij zakelijke gevallen de BTW erbij te tellen?

Link naar reactie
  • 0

Voor mij zou het eenvoudiger zijn om voor iedereen hetzelfde te doen, bijv. iedereen zonder BTW uitbetalen. Is dat toegestaan? Of ben ik verplicht om bij zakelijke gevallen de BTW erbij te tellen?

Bij self-billing blijft de leverancier (dus je affiliate) verantwoordelijk voor de facturering. Dat geldt voor een eventuele btw-verplichtingen en voor alle factuurvereisten. Voor een btw-plichtige affiliate een factuur opstellen zonder btw gaat dus niet, want dan breng je de affiliate in de problemen — en dat kan een boete van enkele duizenden euro's opleveren.

 

Je kunt in dit geval een compromis overwegen. (Denk ik, zeg ik er tussen haakjes bij, want een van de andere forumleden weet dat vast precies.) Je kunt een statement uitreiken met het tegoed van de affiliate, exclusief btw. Voor een niet-btw-plichtige particulier is daarmee de kous dan af (die kan er aangifte mee doen van inkomsten uit overig werk); de btw-plichtige ondernemer kan aan jou op basis van het statement een factuur uitreiken mét btw, die je op jouw beurt mag aftrekken als voorbelasting.

 

Zo omzeil je twee complicaties: het bijhouden (en controleren) welke affiliates wel/niet btw-plichtig zijn en het deels op je schouders nemen van de factuureisen waaraan je affiliates moeten voldoen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.