• 0

Geurmarketing.

Hallo allemaal,

 

Zal me even kort voorstellen ben net nieuw op het forum. Mijn naam is Erhan Yilmaz ben 26 jaar en woonachtig in Delft.

Sinds kort ben ik bezig met het oprichten van mijn nieuwe onderneming binnen de geurmarketing branche genaamd Geurcom. Geurcom word een specialist in het toepassen van professionele geurmarketing in bedrijven en instellingen.

 

Voor de mensen die nog niet precies weten wat geurmarketing inhoud:

 

Geurmarketing is een complementaire vorm van marketing waarbij geurbeleving centraal staat. Een goed begeurde ruimte creëert een aangenaam gevoel waardoor we er langer willen verblijven. Het is als het uitrollen van de spreekwoordelijke ‘Rode Loper’. Mensen voelen zich prettiger, rustiger en meer ontspannen. Bovendien verstrekt de juiste geur het imago van uw bedrijf of merk.

 

Sinds kort ben ik in contact gekomen met een leverancier van geurmachines en aroma's uit Duitsland en na ons persoonlijke vergadering besloten om een samenwerkingsovereenkomst te sluiten om distributeur te worden binnen Nederland.

 

Mijn ervaring zit in het facilitaire dienst. Ik ben al 5 jaar fulltime actief als teamleider voor Nitesco; marktleider in Nederland in renovatie en onderhoud van natuursteen. Ik heb grote projecten begeleid in Amsterdam zoals: De brauw blackstone, Hoofdkantoor Abn Amro, Nuon en vele andere grote bedrijven. Mijn ervaring licht voornamelijk in het managen en leidinggeven veel ondernemerschap ervaring heb ik helaas nog niet kunnen opdoen.

 

Ik ben op zoek naar een zakelijke partner waarmee ik dit bedrijf kan opbouwen tot een succes.

 

Graag wil ik jullie mening en ervaringen aanhoren.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik pas zelf geurmarketing toe, maar ik componeer deze geuren ook zelf vanuit de etherische oliën. Maar ik begrijp niet helemaal wat je vraag nou precies is. Ik denk dat het handig is dat wanneer je je gaat focussen op aromacomposities of geurcomponenten te combineren, daar zelf goed van op de hoogte bent wat kan en niet kan, bewust te zijn van het psychologische aspect van associaties. Bovendien te beseffen dat mensen feitelijk niet kunnen ruiken, maar altijd een associatie bij een geur hebben die vast staat aan een herinnering, gebeurtenis, situatie of iets wat ze hebben gezien. Dat houd in dat je misschien de mooiste compositie hebt gemaakt, maar niet aanslaat bij iemand omdat er en eerdere negatieve ervaring aan vast hangt.

 

Bovendien hangt de geur en geursterkte zeer sterk af van de leeftijd van de ontvanger: jonge mensen ruiken anders dan "oude" mensen (vanaf een jaar of 40) -nee, ik vind je dan niet te oud!-. Een klein deel van de Nederlanders heeft ook last van anosmie (schatting ligt rondom de 300.000 Nederlanders).

 

En last but not least: geurmarketing is niet heel nieuw: het word al jaren toegepast bij de bakker die zijn verse broodlucht naar buiten blaast of in de winkel blaast, omdat men dan sneller geneigd is brood te kopen. Verschillende supermarkten zijn daar ook heel goed in, of wat dacht je op de camping bij de campingwinkel op zondagochtend waar de winkel dan ruikt naar vers gebakken croissantjes.

Link naar reactie
  • 0

Erhan, welkom op HL en gefeliciteerd met je plannen. Toch vermoed ik dat dit in 'Vraag & Aanbod' thuishoort. Overigens ken ik wel iemand die al langer (> 12 jaar) geleden is afgestudeerd op geurmarketing. Misschien is het goed met zo iemand erover te sparren?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@ Romano. Heel apart dat je geurmarketing toevoegt aan je massages en bedankt voor je informatie. Zelf ben ik er wel bewust van wat geuren kan betekenen voor mensen en wat de gevolgen kunnen zijn als het niet goed word toegepast maar de voordelen wat begeuren bied dat weegt toch wat zwaarder op de schaal. Een studie heb ik niet afgerond alleen heb wel veel theorie bestudeerd op het gebied van aroma therapie en geurmarketing.

 

De aroma's die ik ga toepassen is 100% vrij van alcohol, chemie of water en dankzij de professionele systemen toepasbaar in ruimtes van 20² tm 10.000 m² denk daarbij aan hotels, zorginstellingen, horeca, wellness etc. het is dus wat breder dan wat jij toepast. Ik wist niet dat er een groot groep mensen last hadden van anosmie ik zal het meenemen in mijn ondernemingsplan als aandachtspuntje.

 

@ Hans. Het zou fijn zijn als ik in contact kon komen en ervaringen delen met geurmarketeers. Zou jij mij een handje kunnen helpen ?

 

Ik had al een voorgevoel dat mijn topic niet op het juiste plekje had geplaatst, is het mogelijk om het te verplaatsen?

Link naar reactie
  • 0
Ik had al een voorgevoel dat mijn topic niet op het juiste plekje had geplaatst, is het mogelijk om het te verplaatsen?

Verplaatsen naar Vraag & Aanbod kan niet (is geen forumonderdeel maar een aparte sectie met een eigen structuur) , dus nu er al is gereageerd en ook op onderdelen een inhoudelijke discussie (o.a. over geurmarketing) is gestart, laten we het staan.

 

Groet,

 

Norbert

 

HL moderator

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is dan zoiets als: 'de geur van nieuwe auto'?

 

Ik bedoel: is het de bedoeling dat je effectief 'iets' ruikt? Of gaat het meer via het onbewuste?

 

Ik geloof er wel in dat geuren invloed hebben op reacties/gevoelens van mensen maar mij lijkt het objectief aantonen daarvan niet zo evident.

 

Heb je een systeem waarmee je de behaalde resultaten kan aantonen aan de klant?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

De geur van een nieuwe auto, de geur van kerst tot aan luxe bedrijfs geuren.

 

Het is voornamelijk de bedoeling dat je bij binnenkomst in de begeurde ruimte bewust en onbewust word beïnvloed door de geur wat in de ruimte is verspreid. Om een voorbeeld te noemen; je doet mee aan een bedrijfsbeurs en je promoot aardbeien, als je toekomstige klanten langslopen en als het ook daadwerkelijk naar verse aardbeien ruikt dan beïnvloed je de gasten.

 

Ik heb geen systeem dat resultaten aantoont. Wel zijn er wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan als resultaat dat geurmarketing een hoop voordelen oplevert.

 

Ik heb gesproken met een bioscoopeigenaar in Dusseldorf. Die heeft zijn toiletruimtes begeurd met heerlijke popcorn geur en toonde met cijfers aan dat het popcornverkoop met ruim 35% is gestegen.

 

Het is een moeilijke markt omdat het een koud product is. Je kan geuren niet voelen of proeven dat maakt het verkoop ook zo lastig :)

Link naar reactie
  • 0

Interessant vakgebied: Sensory branding of zoals hier nauwer aangekaard wordt 'scent marketing'. Er zijn diverse voorbeelden van merken en producten of diensten (specifieke toepassingen) aan te verbinden.

 

Hoe zou je zelf een boterham willen verdienen met geur marketing?

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ Romano. Heel apart dat je geurmarketing toevoegt aan je massages en bedankt voor je informatie. Zelf ben ik er wel bewust van wat geuren kan betekenen voor mensen en wat de gevolgen kunnen zijn als het niet goed word toegepast maar de voordelen wat begeuren bied dat weegt toch wat zwaarder op de schaal. Een studie heb ik niet afgerond alleen heb wel veel theorie bestudeerd op het gebied van aroma therapie en geurmarketing.

 

De aroma's die ik ga toepassen is 100% vrij van alcohol, chemie of water en dankzij de professionele systemen toepasbaar in ruimtes van 20² tm 10.000 m² denk daarbij aan hotels, zorginstellingen, horeca, wellness etc. het is dus wat breder dan wat jij toepast. Ik wist niet dat er een groot groep mensen last hadden van anosmie ik zal het meenemen in mijn ondernemingsplan als aandachtspuntje.

 

Het is juist niet apart: vanuit aromatherapie kan een etherische olie ook een bijdrage leveren bv. aan het verminderen van spierspanningen. Aan de andere kant is het deel van een beleving, door de juiste geur op te zetten, dat iemand al bij binnenkomst een fijne geur ruikt en daardoor al in een ontspannender mood komt, dat mijn werk uiteindelijk weer makkelijker maakt.

 

Overigens ben ik meer dan masseur alleen; ik ben ook geurcomponist mét een eigen geurlijn waarbij de toepassingen die je noemt, ook al bij mij bekend zijn en ook breder te trekken nog zijn. Elke individuele ruimte kan aangepast worden op geur en geurbeleving.

 

Overigens zijn aroma's zoals "popcornlucht" niet te vangen, die worden daarom ook synthetisch nagemaakt; het is namelijk niet mogelijk een popcornlucht uit producten te persen.

 

Link naar reactie
  • 0

De geur van popcorn of wat voor geur dan ook kan je prima vangen met ouderwetse technieken als enfleurage prachtig beschreven in de must read voor mensen die wat met geuren hebben "Het Parfum" van Süskind.

 

Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van geur op koopgedrag, welbevinden of productiviteit. De resultaten variëren nogal. Lijkt me een heel leuk product om mee te werken maar is al behoorlijk wat concurrentie. Dus wordt het vooral belangrijk om jezelf te onderscheiden met een beter product, betere prijzen of betere service (of alle drie natuurlijk) en uiteraard de beste marketing.

Link naar reactie
  • 0

Fancy geuren zijn leuk maar vaak komen ze wat nep over. Denk aan de appeltaartgeur als je je huis wilt verkopen. Ik heb daar zelf geen behoefte aan maar het zal best werken in supermarkten, dat is vast onderzocht. Het komt denk ik doordat de lekkere geur alleen maar tot doel heeft om een nare geur te overstemmen.

 

Wat denk ik al een verbetering voor veel winkels kan zijn is puur het weghalen van nare geur.

Ik kom wel eens een kledingwinkels binnen waar een enorm muffe lucht hangt van de berg kleding die te lang in de rekken hangt. Bestaat daar niet een soort 'geurvreter' machine voor? Of is het gewoon een gebrek aan ventilatie?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

De geur van een nieuwe auto, de geur van kerst tot aan luxe bedrijfs geuren.

 

Het is voornamelijk de bedoeling dat je bij binnenkomst in de begeurde ruimte bewust en onbewust word beïnvloed door de geur wat in de ruimte is verspreid. Om een voorbeeld te noemen; je doet mee aan een bedrijfsbeurs en je promoot aardbeien, als je toekomstige klanten langslopen en als het ook daadwerkelijk naar verse aardbeien ruikt dan beïnvloed je de gasten.

 

Ik heb geen systeem dat resultaten aantoont. Wel zijn er wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan als resultaat dat geurmarketing een hoop voordelen oplevert.

 

Het is een moeilijke markt omdat het een koud product is. Je kan geuren niet voelen of proeven dat maakt het verkoop ook zo lastig :)

 

Je zou ook gesprekkeen aan kunnen gaan met verlichtingsspecialisten of architecten. Met LED verlichting is bijna elke winkel aan te passen aan de seizoenen. Mooie heldere verlichting in het voorjaar, warme kleuren in de herfst, nog wat er tussen in, kleuren voor kerst. En dan wat bijpassende geuren.

Met LED verlichting wordt al volop gespeeld, als je dan de geur erbij verzorgt, zou het best wel eens een succesje kunnen worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bestaat daar niet een soort 'geurvreter' machine voor? Of is het gewoon een gebrek aan ventilatie?

 

Heb in het verleden onderzoek gedaan naar zogenaamde malodour counteractants en er zijn er een paar die redelijk werken op bepaalde geuren. En daar heb je meteen de uitdaging omdat luchtverfrissers idealiter op alle geurtjes moeten werken.

Bijkomend probleem is dat je met het toevoegen van geurstoffen (ook zogenaamde natuurlijke) de hoeveelheid VOC's in de lucht verhoogt waardoor de lucht eigenlijk nog meer wordt verpest.

 

Dus inderdaad goed ventileren is en blijft erg belangrijk. Wat ook prima werkt is een plantenspuit met vers (liefst onthard) water. De nevel neemt heel veel rommel (ook fijnstof) mee uit de lucht. Dan weer extra ventileren omdat veel vocht ook weer slecht is.

 

En het is natuurlijk een goed idee om het concept uit te breiden met licht. Want ook daarvan is bekend dat het de stemming en dus koopbereidheid kan beïnvloeden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van geur op koopgedrag, welbevinden of productiviteit. De resultaten variëren nogal. Lijkt me een heel leuk product om mee te werken maar is al behoorlijk wat concurrentie. Dus wordt het vooral belangrijk om jezelf te onderscheiden met een beter product, betere prijzen of betere service (of alle drie natuurlijk) en uiteraard de beste marketing.

 

Hoe zou je zelf een boterham willen verdienen met geur marketing?

 

Er is inderdaad behoorlijk wat concurrentie binnen de geurmarketing, alleen ik zeg altijd als er 100 bedrijven er een boterham mee verdienen dan zou ik als bedrijf er heus wel tussen passen :).

Mijn markt & concurrentie onderzoek Toont aan dat er nog heel wat te grijpen licht binnen de branche. Een onderscheid moet ik zeker hebben ik heb een aantal offertes opgevraagd van bedrijven en mijn apparatuur/aroma's zijn ruim 20% goedkoper dan de concurrenten. Wel hebben de concurrenten een naamsbekendheid en een hoge marketingsbudget wat ik helaas nog niet in bezit heb.

 

Het is gewoon een breed doelgroep en echt toepasselijk in veel bedrijven en daarom denk ik dat er nog kansen liggen die leiden tot succes. Om een voorbeeld te geven, Uit de cijfers van de Centraal bureau statistiek bevinden zich in totaal 56.745 bedrijven in heel Nederland binnen de hotel en horeca branche waarvan 10.941 in de regio Zuid-Holland en 368 in Delft. Ik heb een aantal enquêtes online proberen af te leggen wat totaal niets opleverde waarna ik met een aantal vrienden langs een aantal hotels zijn gereden en spontaan gevraagd of ze wat weten over geurmarketing. Bijna 90% is nog niet op de hoogte wat geurmarketing inhoud en wat het kan betekenen.

 

Je zou ook gesprekken aan kunnen gaan met verlichtingsspecialisten of architecten. Met LED verlichting is bijna elke winkel aan te passen aan de seizoenen. Mooie heldere verlichting in het voorjaar, warme kleuren in de herfst, nog wat er tussen in, kleuren voor kerst. En dan wat bijpassende geuren.

Met LED verlichting wordt al volop gespeeld, als je dan de geur erbij verzorgt, zou het best wel eens een succesje kunnen worden.

 

Bedankt voor je tip. Ik had wel een aantal architecten op mijn contactlijstje staan maar samenwerken met verlichtingsspecialisten kan ook wat opleveren inderdaad.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat je in bedoeling distributeur wordt van Duitse geurmachines en aroma's. Hoe wil je de verkoop gaan organiseren en wat zijn daarbij je verwachtingen?

 

Hoe verkoop je een geurmachine en hoe verkoop je aansluitend de aroma's?

 

Werk dat maar eens uit in een ondernemingsplan naast het verrichte markt- en concurrentieonderzoek.

 

Zitten er verdere verplichtingen aan het beoogde distributeurschap?

 

Loop als tip een week of wat mee met een Duitse buitendienstverkoper van de leverancier.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

Ondernemingsplan ben ik mee bezig ik probeer er alleen nog enkele wijzigingen in te brengen dankzij de goede tips. Ik word inderdaad distributeur en daar zijn verder geen enkele verplichtingen aan gekoppeld zoals prijsbepaling en hoeveelheid afnamen. Wel is het zo dat zodra je afspraken maakt over exclusieve rechten moet je rekenen op een jaarlijkse turn-over dit is waarschijnlijk al de info. die je al wist.

 

Mijn voornamelijke doel is om eerst mijn netwerk te vergroten en een naamsbekendheid creëren. Dit wil ik doen door beurs evenementen te bezoeken, linkedin, zakelijke bijeenkomsten bijwonen, en veel pitchen.

 

Verkopen van de geurmachines/Aroma's wil ik proberen te realiseren door spontaan langs bedrijven te gaan en daar een gratis een geurmachine en aroma aan te bieden voor 30 dagen. Daarmee wil ik geurmarketing introduceren, laten zien en natuurlijk ruiken en hoop daarmee om bedrijven en instellingen te kunnen overtuigen. Ik beschik over geursamples die ik aan de klanten kan laten ruiken zodat ze een beeld kunnen vormen, mocht het niet de wensen vervullen dan beschik ik over 250 geuraroma's waaruit ze een keuze kunnen maken. Er bestaat ook een optie om een unieke geurlogo te laten ontwerpen. De bedrijf die de geurmachines en aroma's zal leveren kan elke geurbeleving creëren die bij het bedrijf zal passen.

 

Ik start naast een fulltime baan en zoals ik al eerder heb vermeld ben ik niet iemand die veel ervaring heeft in de sales en daarom zoek ik ook nog een sterke partner die daar meer ervaring in heeft.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.