• 0

Jullie mening over mijn begroting

Hallo,

 

Ik ben momenteel bezig met mijn ondernemingsplan en begroting voor een kredietaanvraag.

Omdat dit niet echt mijn expertise is zou ik graag jullie input willen hebben zodat ik

deze wellicht nog kan verbeteren. Het betreft een startende onderneming (ZZP, eenmanszaak).

 

Bij voorbaat dank!

Groet,

Jolan

begr7.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe ga je dat bijvoorbeeld vanaf jaar 4 redden zonder startersaftrek?

Jaar 4? Ik zat meer aan maand 4 te denken. ;)

 

Maar als er niet meer geld is kun je óf doorsparen/bij-lenen of er het beste van hopen.

Het hangt er denk ik vooral van af je meteen vanaf het begin genoeg opdrachten hebt.

 

Overigens, ik zie dat je zes jaar geleden ook al met iets bezig was.

Is het gewoon een slow start, of een nieuw idee?

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Ik heb explotatie,- en liquiditeitsbegroting jaar 4 eraan toegevoegd.

Maar vraag me wel af of je de 14% MKB winstvrijstelling, zonder de zelfstandigenaftrek, over de totale winst mag berekenen. Inkomstenbelasting heb ik voor jaar 4 niet mee berekend, maar ik zou voor dat jaar een investering kunnen doen van ongeveer 7000,-. Of werkt dat niet zo?

 

Hoe dan ook, de hamvraag is, zou de bank a.d.h.v. deze begroting een krediet verstrekken?

begr8.pdf

Link naar reactie
  • 0

Hoe ga je dat bijvoorbeeld vanaf jaar 4 redden zonder startersaftrek?

Jaar 4? Ik zat meer aan maand 4 te denken. ;)

 

Maar als er niet meer geld is kun je óf doorsparen/bij-lenen of er het beste van hopen.

Het hangt er denk ik vooral van af je meteen vanaf het begin genoeg opdrachten hebt.

 

Overigens, ik zie dat je zes jaar geleden ook al met iets bezig was.

Is het gewoon een slow start, of een nieuw idee?

 

Ik weet niet wat je met 4 maanden bedoeld.

Zes jaar geleden is slechts een idee gebleven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ICT, web development. (meer als 10 jaar ervaring)

10 jaar ervaring en dan een omzet van € 28.000,- per jaar? Is dit een worst case scenario? Zo ja, dan zou ik dat lekker intern houden en het gemiddelde "realistische" scenario aan de bank laten zien.

 

Zo nee, dan vind ik - zonder waardeoordeel - dat je ambitie niet past bij de financieringsbehoefte die je hebt. Niet (op deze manier) starten dus, of starten zonder lening.

 

Inkomstenbelasting heb ik voor jaar 4 niet mee berekend, maar ik zou voor dat jaar een investering kunnen doen van ongeveer 7000,-. Of werkt dat niet zo?

Nee, dat werkt niet zo. De investering zelf vormt geen aftrekbare kost: alleen de afschrijving over de investering (bijvoorbeeld 20% op iets dat je in 5 jaar afschrijft) is een kost. De cash out is dus 7.000, de fiscaal aftrekbare kosten dan 1.400,-.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De business case voor een webdeveloper is vrij eenvoudig: een ervaren webdeveloper is declarabel voor circa € 85 per uur, dus dan komt het vooral aan op (a) het aantal opdrachten/klanten en (b) het aantal uren dat je eraan werkt. Laat dat om te beginnen zien je in cijfers: verantwoord de herkomst van je omzet.

 

Je bescheiden omzet in de aanloopfase suggereert dat je hetzij te weinig klanten, hetzij een te laag tarief rekent. Een weekomzet van € 250 kun je namelijk ook maken door wekelijks een ding in elkaar te flatsen en dat van de hand te doen via een deal-site die ik niet bij naam zal noemen.

 

Parallel daaraan: je omzet vertoont een groei, maar waar komt die vandaan? Dat moet je opnieuw uitleggen. Je kunt namelijk weinig meer doen dan meer uren schrijven en/of je uurtarief verhogen. En daar komt een einde aan.

 

Verder heb ik twee vraagtekens:

 

• Je brengt een vervoermiddel van € 500 in en daar moet nog een investering van € 6.000 bij. Hoe moeten we dat lezen: je verruilt je goede fiets voor een derdehands auto? Waar heb je die voor nodig? Weg ermee.

 

• Je hebt een computer met software ter waarde van € 3.000, maar daar moet nog € 6.500 bij? Ja, je moet een goede laptop hebben, maar voor het overige zijn bijna alle developer tools tegenwoordig gratis, dus hoe kom je op die verdrievoudiging?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

• Je brengt een vervoermiddel van € 500 en daar moet nog een investering van € 6.000 bij. Hoe moeten we dat lezen: je verruilt je goede fiets voor een derdehands auto? Waar heb je die voor nodig? Weg ermee.

 

 

hahaha

Moest er erg om lachen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe dan ook, de hamvraag is, zou de bank a.d.h.v. deze begroting een krediet verstrekken?

 

Banken zijn niet meer zo makkelijk met kredieten.

 

Ik heb je begroting niet bekeken maar gemiddeld is het voor een substantieel krediet noodzakelijk om

 

1. Een 'veilige' bedrijfsvorm te hebben (eenmanszaak of man-vrouw VOF vallen af, te groot risico)

2. Zelf je krediet te kunnen backuppen (eigen huis / kapitaal etc)

 

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Misschien een brutale vraag maar heb je al wat opdrachten klaar staan als je gaat beginnen?

 

Ik zie een keurig oplopend trappetje van €900 in maand nul naar €4170 in maand twaalf maar in de praktijk zul je waarschijnlijk niet zo mooi groeien.

 

Het is niet erg om schulden te maken als je gaat beginnen, als je ze maar kan aflossen.

Daarvoor heb je een constante stroom van opdrachten nodig waar je een mooie marge op maakt.

(Die marge zal het probleem niet zijn met de door Ward genoemde uurprijs van €85).

 

Dus zorg dat je een begin aan opdrachten hebt voordat je er in stapt. En lever puik werk af, meer, beter, sneller dan afgesproken. Daar houden klanten van. Als je de eerste opdracht goed doet bellen ze geheid voor meer werk.

 

Als je nog helemaal geen opdrachten hebt staan is dat trappetje van 9 naar 42 honderd euro per maand gewoon uit je duim gezogen. Leuk om de bank mee voor de gek te houden maar uiteindelijk hou je ook jezelf ermee voor de gek. En dat zou zonde zijn.

 

Uiteindelijk gaat het maar om één ding: Het vinden van de goede opdrachten. De rest komt later.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Misschien een brutale vraag maar heb je al wat opdrachten klaar staan als je gaat beginnen?

 

Ik zie een keurig oplopend trappetje van €900 in maand nul naar €4170 in maand twaalf maar in de praktijk zul je waarschijnlijk niet zo mooi groeien.

 

Het is niet erg om schulden te maken als je gaat beginnen, als je ze maar kan aflossen.

Daarvoor heb je een constante stroom van opdrachten nodig waar je een mooie marge op maakt.

(Die marge zal het probleem niet zijn met de door Ward genoemde uurprijs van €85).

 

Dus zorg dat je een begin aan opdrachten hebt voordat je er in stapt. En lever puik werk af, meer, beter, sneller dan afgesproken. Daar houden klanten van. Als je de eerste opdracht goed doet bellen ze geheid voor meer werk.

 

Als je nog helemaal geen opdrachten hebt staan is dat trappetje van 9 naar 42 honderd euro per maand gewoon uit je duim gezogen. Leuk om de bank mee voor de gek te houden maar uiteindelijk hou je ook jezelf ermee voor de gek. En dat zou zonde zijn.

 

Uiteindelijk gaat het maar om één ding: Het vinden van de goede opdrachten. De rest komt later.

 

 

Daar kan ik bij aansluiten.

 

Een lijstje met potentiële leads lijkt mij interessanter dan financiële voorspellingen en dan nog over meerdere jaren? Je moet als geldschieter toch wat naïef zijn om daarin te geloven, 1 tegenslag en het financiële plaatje klopt al niet meer.

 

Persoonlijk vind ik dat je de bedragen die op je begroting staan zelf zou moeten kunnen bekostigen + nog wat extra voor mogelijke tegenslagen.

 

 

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 2

Het plan vind ik op dit moment niet realistisch danwel niet goed opgezet.

 

- je haalt in jaar 1 een omzet die hoger is dan in jaar 2, kort gezegd: dat kan natuurlijk nooit, je startjaar kan noooit hoger zijn dan je 2e jaar.. je groeipercentages in jaar 1 zijn onrealistisch 20% per maand aflopend naar 11% maand op maand..

je eindigt in jaar1 met een maand omzet van 4170 terwijl je in jaar 2 begint met 1926 als omzet en je komt pas in maand 8 van het 4e jaar weer op die omzet van december in het eerste jaar. dat is volstrekt onrealistisch, je laat geen seizoenspatroon zien door het jaar dus moet je maandomzet maand op maand vergelijkbaar zijn van 4170 naar 1926 is een ruime halvering,

Ga voor jaar 1 maar eens uit van een stijging van 100 euro per maand dan groei je van 900 naar 2000.

 

- jaar 2 op 3 beetje zelfde verhaal, jij eindigt met 2911 en begint in jaar 3 met 2746. Je boekt in jaar 2 elke maand een omzetstijging van 3% wat op jaarbasis uitkomt op ruim 38% groei in de maandomzet terwijl je in jaar 3 begint met een groei gebaseerd op ca 20% jaarlijkse groei.

dat is ook niet logisch.. dus begin jaar 2 ook met 2000 euro en tel dan door.

 

Dat eerste jaar gaat je ca 10.000 liquiditeit schelen, dus word je kassaldo eind jaar 1 niet 12000 maar slechts 2000. is toch ff een ander beeld en met een lening ook veel realistischer.. want beetje bot gezegd. wie is er nu zo "dom" om meer dan 10.000 euro cash op te sparen dat tegen 0 of 1 procent kan worden weggezet. Terwijl er een dure lening loopt met een rente van 9 a 10%

 

Dan je investeringsplan.. 21000 euro lenen? ik denk niet dat er een bank te vinden is die 6.000 cashbuffer wil financieren.. daarbij is dat vrij duur geld.. die 6000 euro kost namelijk zo' 540-600 euro rente per jaar..

Dan je andere investeringen.. 6500 aan computers en software, terwijl daar al 3000 euro in zit. en 6000 euro voor een transportmiddel. dat transportmiddel (zal wel een auto zijn neem ik aan) is dus een leuk 2e handsje van jaar of 4-5 oud die dan nog zo'n 3 a 4 jaar mee kan, zakelijk gezien.

 

je aflosschema voor 21.000 euro met 266 euro en half jaar geen aflossing laat zien dat je in 7 jaar je lening wil gaan aflossen, ik ken weinig software en computers dat 7 jaar meegaat.. en ook 2e hands auto's zullen niet nog 7 jaar rijden.. Dat betekent dat er een behoorlijke mismatch is tussen de looptijd van je lening en de verwachte gebruiksduur van je investeringen en jij dus nog je start investeringen

 

Ik weet niet wat voor hardware en software je wilt aanschaffen, maar tegenwoordig kun je toch aardig wat van dat spul gewoon huren per maand tegen best schappelijke prijzen en met een beetje mazzel per maand opzegbaar.

Je begroot nu per maand 266+150 = 416, zeg afgerond 400 euro per maand aan rente en aflossing.

wat zou je daar voor kunnen huren?

Dit auto is wel een beetje lastig om ook uit die 400 euro te financieren, de vraag is dan.. hoe noodzakelijk is het dat die auto elke dag voor de deur staat. ik bedoel voor minder dan 30 euro per dag huur je een Ford KA / kleinste klasse auto, als webdeveloper hoef je toch niet 6x per week naar de klanten? en je hebt ook nog eens 100 euro aan vervoerskosten ingeboekt per maand, die hardware en software huren zal toch geen 400 euro per maand zijn. Kortom ik zie wel ruimte om met de financieringslaten en vervoerskosten die je nu al begroot om een heel eind te komen met de apparatuur

 

Ik weet het, het ziet er uit als een lawine aan kritiekt, maar dat is waar ik tegenaan loop als ik je plan lees en ik denk dat een beetje financierder deze pijnpunten ook ziet.

die omzet realistisch krijgen en dat het er ook logisch uit ziet is de eerste stap en dat gaat pijn doen in je liquiditeit.

Verder zorg dat je de kosten ook per post telkens opnieuw begroot, ik zie nu een totaalregel en wat gegoochel met vaste percentages. Pas enorm op met percentages, beredeneer vooral of in elk geval ook of de kosten die je ziet er ook logisch uit zien, net als de omzet, je moet niet vertrouwen op je spreadsheet.. die spuugt wel getallen uit op basis van de formules die je intikt maar al die formules niet goed zijn (en dat zijn ze niet) dan zak je na de start al snel weg in het moeras.. met het idee "maar op papier kon het makkelijk"

Het is heel leuk bedenken dat je in maand 1 900 euro en in maand 2 1080 euro hebt, maar de kans is behoorlijk groot dat je de eerste 2 of 3 maanden misschien 200-300 euro binnenkrijgt want dan in maand 3 eens 3000 euro en dan weer 2 maanden 500 euro

dat soort bewegingen zijn heel normaal bij een startup.. maar zijn killing voor je liquiditeit.. want je vaste lasten zoals aflossing en rente lopen gewoon door, ook als je geen omzet hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

10 jaar ervaring en dan een omzet van € 28.000,- per jaar? Is dit een worst case scenario? Zo ja, dan zou ik dat lekker intern houden en het gemiddelde "realistische" scenario aan de bank laten zien.

 

Zo nee, dan vind ik - zonder waardeoordeel - dat je ambitie niet past bij de financieringsbehoefte die je hebt. Niet (op deze manier) starten dus, of starten zonder lening.

 

Hoezo is dat zo vreemd? Uiteraard ben ik uit gegaan van een meest conservatieve benadering, maar de opstart fase kost toch tijd om de boel op de rit te krijgen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoezo is dat zo vreemd? Uiteraard ben ik uit gegaan van een meest conservatieve benadering, maar de opstart fase kost toch tijd om de boel op de rit te krijgen?

Jolan, het is prima dat je uitgaat van een conservatieve benadering. De bedragen zijn alleen een enorme mismatch met jouw ervaring. Een programmeur met 10 jaar ervaring is zou ik bijna zeggen 'goud waard'. Je kan dan bij wijze van spreken morgen al bij tientallen bemiddelingsbureaus aan de slag voor langlopende opdrachten.

 

Daarmee vraag ik me af waarom je überhaupt een lening zou gaan afsluiten waar je zes(!) jaar voor gaat afbetalen.

 

Je kunt dan toch veel beter een paar maanden à €85 per uur via een bemiddelingsbureau gaan werken?

Dan heb je in 8 weken al meer dan 25.000 euro omzet. Heb je die hele lening niet meer nodig.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

De business case voor een webdeveloper is vrij eenvoudig: een ervaren webdeveloper is declarabel voor circa € 85 per uur, dus dan komt het vooral aan op (a) het aantal opdrachten/klanten en (b) het aantal uren dat je eraan werkt. Laat dat om te beginnen zien je in cijfers: verantwoord de herkomst van je omzet.

 

De begroting, dat zijn de cijfers. Als starter heb je niets anders dan wat je al noemde, namelijke, 85,- per uur.

 

Je bescheiden omzet in de aanloopfase suggereert dat je hetzij te weinig klanten, hetzij een te laag tarief rekent. Een weekomzet van € 250 kun je namelijk ook maken door wekelijks een ding in elkaar te flatsen en dat van de hand te doen via een deal-site die ik niet bij naam zal noemen.

 

Ik zal met minder genoegen moeten nemen in het begin. Dus een lager tarief berekenen.

Die deal-site mag je me PM'en. :) Alles is welkom momenteel.

 

Parallel daaraan: je omzet vertoont een groei, maar waar komt die vandaan? Dat moet je opnieuw uitleggen. Je kunt namelijk weinig meer doen dan meer uren schrijven en/of je uurtarief verhogen. En daar komt een einde aan.

 

Even uitgaande van die 85 Euro per uur x 40 uur per week. Dat zou theoretisch neer komen op Euro 3400,- per week. Uiteraard is de praktijk totaal anders. Waar de groei vandaan komt is toename van het aantal opdrachten. Ik heb voor jaar 2 en 3 een toename van 2% per maand aan inkomsten stijging berekend. Omdat ik begin met 500 euro in maand 2 van het eerste jaar, een lager tarief reken, het netwerk zal groeien en het aantal opdracht eveneens zal toenemen, is dit dan toch overdreven?

 

 

Verder heb ik twee vraagtekens:

 

• Je brengt een vervoermiddel van € 500 in en daar moet nog een investering van € 6.000 bij. Hoe moeten we dat lezen: je verruilt je goede fiets voor een derdehands auto? Waar heb je die voor nodig? Weg ermee.

 

:-[ het is best een goede fiets hoor...

Die 6000 is een lease bak voor 2 jaar. (en daarna, ja ik voel hem al komen...)

 

• Je hebt een computer met software ter waarde van € 3.000, maar daar moet nog € 6.500 bij? Ja, je moet een goede laptop hebben, maar voor het overige zijn bijna alle developer tools tegenwoordig gratis, dus hoe kom je op die verdrievoudiging?

 

Het hardware dat ik nu gebruik "volstaat". Maar de monitor stamt uit 2009 (ook nog zelf gerepareerd). De printer gratis gekregen, loopt op z'n laatste benen. Alle laptops heb ik een jaar of wat geleden verkocht. Zoals je weet is het op een gegeven moment op. Voor programmering heb je welicht niet super zware hardware nodig maar ik design daarnaast ook. En dan wordt het toch een ander verhaal en Apple is helaas niet goedkoop.

 

Niet dat ik gelijk naar de winkel ren maar ik vind wel dat ik het moet opnemen in de begroting.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoezo is dat zo vreemd? Uiteraard ben ik uit gegaan van een meest conservatieve benadering, maar de opstart fase kost toch tijd om de boel op de rit te krijgen?

Jolan, het is prima dat je uitgaat van een conservatieve benadering. De bedragen zijn alleen een enorme mismatch met jouw ervaring. Een programmeur met 10 jaar ervaring is zou ik bijna zeggen 'goud waard'. Je kan dan bij wijze van spreken morgen al bij tientallen bemiddelingsbureaus aan de slag voor langlopende opdrachten.

 

Daarmee vraag ik me af waarom je überhaupt een lening zou gaan afsluiten waar je zes(!) jaar voor gaat afbetalen.

 

Je kunt dan toch veel beter een paar maanden à €85 per uur via een bemiddelingsbureau gaan werken?

Dan heb je in 8 weken al meer dan 25.000 euro omzet. Heb je die hele lening niet meer nodig.

 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar totaal niet in thuis ben. Ik heb veel in het buitenland gewerk de afgelopen 5 jaar. En daarvoor was ik alleen met m'n eigen projectjes bezig. (Eigenlijk is het 15 jaar ervaring, maar goed). Wat betreft die bemiddelingsbureaus, zijn die niet meer opzoek naar C# en dergelijke?

 

Ik kom meer uit de Linux hoek web en mobiele toepassingen vnl..

Link naar reactie
  • 0

Om nog even op deze post van je terug te komen...

 

Misschien een brutale vraag maar heb je al wat opdrachten klaar staan als je gaat beginnen?

 

Ik zie een keurig oplopend trappetje van €900 in maand nul naar €4170 in maand twaalf maar in de praktijk zul je waarschijnlijk niet zo mooi groeien.

 

Het is niet erg om schulden te maken als je gaat beginnen, als je ze maar kan aflossen.

Daarvoor heb je een constante stroom van opdrachten nodig waar je een mooie marge op maakt.

(Die marge zal het probleem niet zijn met de door Ward genoemde uurprijs van €85).

 

Dus zorg dat je een begin aan opdrachten hebt voordat je er in stapt. En lever puik werk af, meer, beter, sneller dan afgesproken. Daar houden klanten van. Als je de eerste opdracht goed doet bellen ze geheid voor meer werk.

 

Als je nog helemaal geen opdrachten hebt staan is dat trappetje van 9 naar 42 honderd euro per maand gewoon uit je duim gezogen. Leuk om de bank mee voor de gek te houden maar uiteindelijk hou je ook jezelf ermee voor de gek. En dat zou zonde zijn.

 

Uiteindelijk gaat het maar om één ding: Het vinden van de goede opdrachten. De rest komt later.

 

 

Er ben wel met je eens, maar je moet toch ergens van uitgaan. Uiteraard is het een prognose en kan de ene maand tegenvallen en de volgende, mee. Maar hoe zou je anders het moeten becijferen?

Link naar reactie
  • 0

Er gaan nu veel verschillende kanten van het 'voor jezelf beginnen' door elkaar lopen.

 

Misschien moet je eerst een kleine studie maken naar de markt waar je in gaat werken. Dus sluiten jouw vaardigheden en ervaring aan op de projecten waar opdrachtgevers zelfstandige programmeurs voor nodig hebben.

 

Dan moet je denk ik beslissen of je vooral eigen opdrachten wil doen (dus rechtstreeks voor klanten werken) of dat je kiest voor werk via bemiddelingsbureaus. Bij eigen projecten kun je vanuit je eigen kantoor werken, op de manier die jij zelf het beste vindt. Maar dan moet je wel actief op zoek naar klanten. Je bent (zeker in het begin) dan minstens de helft van je tijd kwijt aan marketing, netwerken, bloggen, SEO, promotie, gratis demo's noem maar op.

 

Ga je echt als freelancer aan de slag dan schrijf je je in bij de tientallen bemiddelingsbureau's die er zijn.

Zorg dat je CV goed op orde is en lees hier op HL alles over de VAR en schijnzelfstandigheid. Als je een goed CV hebt zul je zien dat je telefoon dagelijks gaat. Nadeel is dat je bijna altijd op locatie bij de klant moet werken en dat freelancers zich moeten aanpassen aan het bestaande team en de software die er al is. De uurprijzen zijn hoog, maar de stress is ook vaak enorm. Heel vaak wordt er 'een freelancer' bij getrokken op het moment dat er al deadlines in beeld zijn. Een deel van de vergoeding gaat nog naar het bureau. Vaak moet je ook een concurrentiebeding tekenen, ook even over lezen hier op HL.

 

De uurprijs van €85 die Ward noemde zal denk ik af hangen van hoe goed je bent en welke talen je allemaal beheerst. Ik werk meestal voor een fixed price maar als het uurprijs is dan ben ik zelf al blij met alles boven de €50.

 

Zo zie je dat het niet puur om een lening gaat maar dat je een duidelijk plan hebt wat je met je bedrijf wil gaan doen. Die lening is niet het doel op zich maar meer een middel om ergens te komen.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Het plan vind ik op dit moment niet realistisch danwel niet goed opgezet.

 

- je haalt in jaar 1 een omzet die hoger is dan in jaar 2, kort gezegd: dat kan natuurlijk nooit, je startjaar kan noooit hoger zijn dan je 2e jaar.. je groeipercentages in jaar 1 zijn onrealistisch 20% per maand aflopend naar 11% maand op maand..

je eindigt in jaar1 met een maand omzet van 4170 terwijl je in jaar 2 begint met 1926 als omzet en je komt pas in maand 8 van het 4e jaar weer op die omzet van december in het eerste jaar. dat is volstrekt onrealistisch, je laat geen seizoenspatroon zien door het jaar dus moet je maandomzet maand op maand vergelijkbaar zijn van 4170 naar 1926 is een ruime halvering,

Ga voor jaar 1 maar eens uit van een stijging van 100 euro per maand dan groei je van 900 naar 2000.

 

- jaar 2 op 3 beetje zelfde verhaal, jij eindigt met 2911 en begint in jaar 3 met 2746. Je boekt in jaar 2 elke maand een omzetstijging van 3% wat op jaarbasis uitkomt op ruim 38% groei in de maandomzet terwijl je in jaar 3 begint met een groei gebaseerd op ca 20% jaarlijkse groei.

dat is ook niet logisch.. dus begin jaar 2 ook met 2000 euro en tel dan door.

 

Dat eerste jaar gaat je ca 10.000 liquiditeit schelen, dus word je kassaldo eind jaar 1 niet 12000 maar slechts 2000. is toch ff een ander beeld en met een lening ook veel realistischer.. want beetje bot gezegd. wie is er nu zo "dom" om meer dan 10.000 euro cash op te sparen dat tegen 0 of 1 procent kan worden weggezet. Terwijl er een dure lening loopt met een rente van 9 a 10%

 

Dan je investeringsplan.. 21000 euro lenen? ik denk niet dat er een bank te vinden is die 6.000 cashbuffer wil financieren.. daarbij is dat vrij duur geld.. die 6000 euro kost namelijk zo' 540-600 euro rente per jaar..

Dan je andere investeringen.. 6500 aan computers en software, terwijl daar al 3000 euro in zit. en 6000 euro voor een transportmiddel. dat transportmiddel (zal wel een auto zijn neem ik aan) is dus een leuk 2e handsje van jaar of 4-5 oud die dan nog zo'n 3 a 4 jaar mee kan, zakelijk gezien.

 

je aflosschema voor 21.000 euro met 266 euro en half jaar geen aflossing laat zien dat je in 7 jaar je lening wil gaan aflossen, ik ken weinig software en computers dat 7 jaar meegaat.. en ook 2e hands auto's zullen niet nog 7 jaar rijden.. Dat betekent dat er een behoorlijke mismatch is tussen de looptijd van je lening en de verwachte gebruiksduur van je investeringen en jij dus nog je start investeringen

 

Ik weet niet wat voor hardware en software je wilt aanschaffen, maar tegenwoordig kun je toch aardig wat van dat spul gewoon huren per maand tegen best schappelijke prijzen en met een beetje mazzel per maand opzegbaar.

Je begroot nu per maand 266+150 = 416, zeg afgerond 400 euro per maand aan rente en aflossing.

wat zou je daar voor kunnen huren?

Dit auto is wel een beetje lastig om ook uit die 400 euro te financieren, de vraag is dan.. hoe noodzakelijk is het dat die auto elke dag voor de deur staat. ik bedoel voor minder dan 30 euro per dag huur je een Ford KA / kleinste klasse auto, als webdeveloper hoef je toch niet 6x per week naar de klanten? en je hebt ook nog eens 100 euro aan vervoerskosten ingeboekt per maand, die hardware en software huren zal toch geen 400 euro per maand zijn. Kortom ik zie wel ruimte om met de financieringslaten en vervoerskosten die je nu al begroot om een heel eind te komen met de apparatuur

 

Ik weet het, het ziet er uit als een lawine aan kritiekt, maar dat is waar ik tegenaan loop als ik je plan lees en ik denk dat een beetje financierder deze pijnpunten ook ziet.

die omzet realistisch krijgen en dat het er ook logisch uit ziet is de eerste stap en dat gaat pijn doen in je liquiditeit.

Verder zorg dat je de kosten ook per post telkens opnieuw begroot, ik zie nu een totaalregel en wat gegoochel met vaste percentages. Pas enorm op met percentages, beredeneer vooral of in elk geval ook of de kosten die je ziet er ook logisch uit zien, net als de omzet, je moet niet vertrouwen op je spreadsheet.. die spuugt wel getallen uit op basis van de formules die je intikt maar al die formules niet goed zijn (en dat zijn ze niet) dan zak je na de start al snel weg in het moeras.. met het idee "maar op papier kon het makkelijk"

Het is heel leuk bedenken dat je in maand 1 900 euro en in maand 2 1080 euro hebt, maar de kans is behoorlijk groot dat je de eerste 2 of 3 maanden misschien 200-300 euro binnenkrijgt want dan in maand 3 eens 3000 euro en dan weer 2 maanden 500 euro

dat soort bewegingen zijn heel normaal bij een startup.. maar zijn killing voor je liquiditeit.. want je vaste lasten zoals aflossing en rente lopen gewoon door, ook als je geen omzet hebt.

 

 

Van die eind jaar 1 Euro 4170 naar begin jaar 2 Euro 1926 klopt idd. niet. En ik zal aan de hand van jou betoog de boel nog eens tegen het licht houden en post ik een "hopelijk" geloofwaardigere begroting.

 

Thanks!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er komen nu veel verschillende kanten van het 'voor jezelf beginnen' door elkaar te lopen.

 

Misschien moet je eerst een kleine studie maken naar de markt waar je in gaat werken. Dus sluiten jouw vaardigheden en ervaring aan op de projecten waar opdrachtgevers zelfstandige programmeurs voor nodig hebben.

 

Dan moet je denk ik beslissen of je vooral eigen opdrachten wil doen (dus rechtstreeks voor klanten werken) of dat je kiest voor werk via bemiddelingsbureaus.

Bij eigen projecten kun je vanuit je eigen kantoor werken, op de manier die jij zelf het beste vindt.

Maar dan moet je wel actief op zoek naar klanten. Je bent (zeker in het begin) dan minstens de helft van je tijd kwijt aan marketing, netwerken, bloggen, SEO, promotie, gratis demo's noem maar op.

 

Ga je echt als freelancer aan de slag dan schrijf je je in bij de tientallen bemiddelingsbureau's die er zijn.

zorg dat je CV goed op orde is en lees hier op HL alles over de VAR en schijnzelfstandigheid.

Als je een goed CV hebt zul je zien dat je telefoon non stop gaat.

Nadeel is dat je bijna altijd op locatie bij de klant moet werken en dat freelancers zich moeten aanpassen aan het bestaande team en de software die er al is.

 

De uurprijzen zijn hoog, maar de stress is ook vaak enorm. Heel vaak wordt er 'een freelancer' bij getrokken op het moment dat er al deadlines in beeld zijn. Een deel van de vergoeding gaat ook nog naar het bureau. Vaak moet je ook een concurrentiebeding tekenen, ook even over lezen hier op HL.

 

De uurprijs van €85 die Ward noemde zal denk ik afhangen van hoe goed je bent en welke talen je allemaal beheerst. Ik werk meestal voor een fixed price maar als het uurprijs is dan ben ik zelf al bij met alles boven de €50.

 

Zo zie je dat het niet puur om een lening gaat maar dat je een duidelijk plan hebt wat je met je bedrijf wil gaan doen.

 

 

Ik hou het in gedachte. Maar de voorkeur gaat toch echt voor volledige zelfstandigheid, waarbij ik opdrachten van huis uit zal opleveren.

 

Link naar reactie
  • 0
Het hardware dat ik nu gebruik "volstaat". Maar de monitor stamt uit 2009 (ook nog zelf gerepareerd). De printer gratis gekregen, loopt op z'n laatste benen. Alle laptops heb ik een jaar of wat geleden verkocht. Zoals je weet is het op een gegeven moment op. Voor programmering heb je welicht niet super zware hardware nodig maar ik design daarnaast ook. En dan wordt het toch een ander verhaal en Apple is helaas niet goedkoop.

Het klinkt of je op je laatste tandvlees loopt… En dan zit er vast een voorgeschiedenis achter, die ook voor je financiering en toekomstperspectief relevant is. Kun je daarover meer prijsgeven?

 

We missen nu een beetje het grotere plan achter het financiële plan, denk ik.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt of je op je laatste tandvlees loopt… En dan zit er vast een voorgeschiedenis achter, die ook voor je financiering en toekomstperspectief relevant is. Kun je daarover meer prijsgeven? We missen nu een beetje het grotere plan achter het financiële plan, denk ik.

Ward legt de vinger op de zere plek.

 

Je uitgangspositie is helaas niet sterk. Je hebt geen spullen, geen klanten, geen geld.

Wat wel sterk is dat is je kennis en ervaring, je CV (als je daar tenminste eerlijk over bent, naar ons maar vooral naar jezelf).

 

Je bent helemaal vrij om te doen wat je zelf het beste lijkt maar waarom ga je niet een jaartje in loondienst om wat reserves op te bouwen en misschien vanuit de avonduren je eigen bedrijfje 'in de grondverf zetten' door je eigen site te maken, je vakkennis bij te spijkeren, goede spullen te kopen, te netwerken. Dan ben je over een jaar helemaal klaar om een perfecte start te maken van je eigen bedrijf. Dan kan je meteen knallen! Zonder die vervelende lening *.

 

 

*) Dat flapte er uit omdat ik zelf uitslag krijg van bankmannetjes maar daar word ik voor behandeld

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.