[Artikel] Steeds meer winkeliers onder armoedegrens

Aanbevolen berichten

 

Ik denk dat naast afnemende verkopen ook oplopende kosten een rol spelen. Personeel is erg duur, wordt alleen maar duurder, en je hebt het nodig om je te onderscheiden van een online winkel. De huren van winkelpanden gaan ook niet omlaag, vanwege concurrentie met horeca, fastfood e.d.

 

Hier in de buurt zijn een paar groentewinkeltjes, die lopen wel goed, maar ik ben bang dat de eigenaren rondkomen van weinig geld en daardoor hun winkeltje draaiende houden. Een soort lage lonen cultuur in ons eigen land. Daarom moeten we arbeid een stuk goedkoper maken, zonder de prijzen te verhogen.

Link naar reactie

Ik denk ook dat 'echte' winkels het nadeel hebben dat ze relatief log zijn: vaste locatie, inrichting, voorraad, vaste kosten,...

 

Bij een webshop lijken mij de vaste kosten een stuk lager en ook flexibeler: je kan gemakkelijker opschalen of omgekeerd ifv van de vragen en reacties van de klanten.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Prijsdruk is enorm en dat komt gewoon door teveel (winkel)aanbod en overproductie t.o.v. consumentenbestedingen. Neem een standaard retailmarge en willekeurige branche, 10% inkoopkorting en ga dan eens met 30-70% korting verkopen wat heel gebruikelijk lijkt in de omzetstrijd...

 

...outletcentra worden niet door webshophouders gevuld...

 

...dat doen zowel kleine winkeliers als grotere retailers. Eindeloos. Ik ken weinig webshophouders die dit volgen en dit rekensommetje kennelijk niet begrijpen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Prijstransparantie is alleen maar een bijkomend probleem voor bakstenen winkels. Je kunt iets in de aanbieding gooien, maar als je dat doet met een poster voor het raam dan zie ik die vanaf hier echt niet.

 

Het kan maar zo zijn dat een product bij een of andere retailer goedkoper in het schap ligt dan de laagste prijs van een online shop, maar ik ga dat niet zien in een prijsvergelijking. Uiteraard spelen sommige winkel(keten)s hier beter op in door hun aanbiedingen tenmiste online te publiceren.

 

Online winkels ontwikkelen zich steeds verder om hun nadelen te minimaliseren. Een goed voorbeeld daarvan zijn de korter wordende verzendtijden, tegenwoordig is voo4 22/24 uur besteld, morgen geleverd geen uitzondering meer. Ik vermoed dat dit tempo nog verder zal toenemen als je ervoor wilt betalen. In duitsland heeft bijv mediamarkt al proeven gedaan met bezorging van producten via een taxi, zodat je het binnen 2 uur na online bestelling geleverd krijgt.

 

Dusdanig snelle levering is wellicht voor mediamarkt niet eens nodig, maar als je kijkt naar de strijd tussen online en offline verkoop van supermarktartikelen is het wel een gamechanger. Als iemand het voor elkaar krijgt om tegen redelijke kosten een supermarktassortiment thuis te bezorgen binnen 2 uur na bestelling hoef ik nooit meer een supermarkt van binnen te zien. Wat dat betreft is de levertijd en -kosten voor iets als de AH bezorgservice nu nog even de achillishiel, maar als het lukt dezelfde dag te bezorgen zonder meerkosten is de supermarkt ook 'out'.

 

Met voortgaande automatisering denk ik dat het wel mogelijk is: een complete supermarktboodschap orderpicken kan automatisch, je hebt alleen nog de chauffeur die de weg op moet, maar bespaart de kosten van het huren van een filiaal, vakkenvullers, kassameisjes en dergelijke.

Link naar reactie

Op de site van de NRC staat een artikel over de terugkeer van Marks & Spencer in Nederland. Daarin staat ondermeer dit te lezen:

 

Shop to order”, “browse and order”, “clicks & bricks”. Hoe ze het ook noemen bij M&S, ze denken een manier gevonden te hebben om dit keer wel te overleven: een goede balans tussen fysieke winkels en online aanbod. Zo staan er in de winkels verkoopassistenten met een iPad en is er gratis Wifi zodat je ook in de winkel nog online kunt bestellen.

 

Lees het hele artikel.

 

Ook hier dus weer die koppeling tussen fysiek en online.

 

Vorige week las ik ook ergens dat Ikea, Gamma en Karwei kleine winkels in wijken gaan openen of zelfs al hebben geopend. Blijkbaar zit er volgens die ketens dan toch leven in de stenen winkels.

 

Link naar reactie

En dat noemen we dan showrooming…

Volgens Emerce (oktober 2014) is showrooming op de terugtocht en is er zelfs een kentering gaande naar reversed showrooming: "Het op websites zoeken naar informatie over producten met de bedoeling om deze juist offline te kopen"

Ook in reactie op Christine: Zou het misschien ook te maken kunnen hebben dat veel winkels in het centrum of in winkelcentra vaak open zijn op gare tijden? Van 9:30 tot 17:00 uur bijvoorbeeld? Of zelfs vanaf 13:00 uur op maandagen? Het voelt soms net aan of die winkeliers denken dat ze zich als een tandarts kunnen opstellen. Ze gaan gewoon alleen open op voor werkende mensen onmogelijke tijden, "want de klanten komen toch wel". Nou, niet dus. :) Maar ik zie ook geen enkele aanwijzing dat er verandering in komt.

 

Volgens mij doet de supermarktbranche dat toch beter. Die winkels lijken vaak wel meegegaan in de trend dat véél meer mensen overdag werken. Open tot soms wel 10 uur 's avonds (ook op zaterdag) en op van 12 tot 6 op zondag (althans in mijn gemeente). Ik zie altijd rijen auto's bij de Appie op die dagen, terwijl dat voorheen ondenkbaar was. De omzet vaart er wel bij.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Volgens mij doet de supermarktbranche dat toch beter.

De omzet vaart er wel bij.

Is dat zo? Er zit IMHO ook een keerzijde aan, zowel voor de winkel als de consument.

 

Die omzet gaat ten koste van supermarkten die nog niet op zondag open zijn.

 

Zodra - zoals in mijn buurt - alle supermarkten op zondag open zijn, is er geen sprake meer van extra omzet. We gaan niet meer kopen en meer eten omdat de winkel toevallig ook op zondag open is, we kopen alleen op andere momenten. Het zelfde geldt voor openingstijden tot 22:00 uur 's-avonds.

 

Ook dit is ergens een "race to the bottom" : omwille van behoud van de klant rekken supermarkten hun openingstijden (en kosten) steeds verder op. Straks zijn ze allemaal 24/7 open, en verdienen ze geen stuiver meer dan nu en dalen de marges steeds verder.

Vroeg of laat gaat dat ook ten koste van kwaliteit en assortiment, of zelfs het verdwijnen van complete winkels of ketens (net als ten tijde van de Prijzenoorlog van 2003-2006)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Volgens mij doet de supermarktbranche dat toch beter.

De omzet vaart er wel bij.

Is dat zo? Er zit IMHO ook een keerzijde aan, zowel voor de winkel als de consument.

Tja, dat heet marktwerking, geloof ik.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Is dat zo? Er zit IMHO ook een keerzijde aan, zowel voor de winkel als de consument.

 

Die omzet gaat ten koste van supermarkten die nog niet op zondag open zijn.

 

Zodra - zoals in mijn buurt - alle supermarkten op zondag open zijn, is er geen sprake meer van extra omzet. We gaan niet meer kopen en meer eten omdat de winkel toevallig ook op zondag open is, we kopen alleen op andere momenten. Het zelfde geldt voor openingstijden tot 22:00 uur 's-avonds.

 

Ook dit is ergens een "race to the bottom" : omwille van behoud van de klant rekken supermarkten hun openingstijden (en kosten) steeds verder op. Straks zijn ze allemaal 24/7 open, en verdienen ze geen stuiver meer dan nu en dalen de marges steeds verder.

Vroeg of laat gaat dat ook ten koste van kwaliteit en assortiment, of zelfs het verdwijnen van complete winkels of ketens (net als ten tijde van de Prijzenoorlog van 2003-2006)

 

Toch denk ik wel dat er iets meer omzet te halen valt. Mensen halen vaker boodschappen. Bij elke boodschap haal je toch iets extra wat je eigenlijk niet nodig had in vergelijking met eens per week de hele kar vol te laden volgens je lijstje.

 

Moet hier op de grens altijd lachen om de mensen die denken goedkoop uit te zijn bij de Duitse Penny, maar waar ondertussen de helft van de kar bestaat uit snoep en koekjes die ze anders nooit gekocht hadden.

 

Verder is het vooral de nekslag voor de bakker en slagerij, deze worden door ook op zondag open te moeten gaan nog verder de kosten in gedreven. Dit is toch een concurrent van een supermarkt en als deze verdwijnt zal dit ook meer wint opleveren voor de supermarkt.

Link naar reactie

Het moet dus ook een beetje liggen aan andere dingen dan online concurrentie van baksteenloze bedrijven.

Ondanks alle interessante discussies over voor- en nadelen van retail die hier over tafel vliegen zou de onderliggende oorzaak inderdaad wel eens iets heel anders kunnen zijn.

 

Sinds de kredietcrisis is een groot deel van de bevolking er gewoon zwaar op achteruit gegaan.

Als je voor tienduizenden euro's in de schulden zit door het onder water staan van je koophuis zit er weinig anders op dan te bezuinigen en te gaan aflossen op je schulden (hoewel er altijd mensen zijn die hun kop in het zand steken en lekker door blijven consumeren).

 

Naast het enorme verlies aan (fictieve) waarde van de koopwoningen is er ook een aardverschuiving op gang gekomen in de 'baanzekerheid' die mensen dachten te hebben. En die onzekerheid wordt alleen maar erger (flexwerken, demotie, ZZPers, enz).

 

Als je huis zwaar onder water staat en je vreest ook nog elke maand voor je baan, dan ga je toch niet meer "ff lekker shoppen"?

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Shop to order”, “browse and order”, “clicks & bricks”. Hoe ze het ook noemen bij M&S, ze denken een manier gevonden te hebben om dit keer wel te overleven: een goede balans tussen fysieke winkels en online aanbod. Zo staan er in de winkels verkoopassistenten met een iPad en is er gratis Wifi zodat je ook in de winkel nog online kunt bestellen.

Ook bij de H&M (en ongetwijfeld ook andere kledingzaken) lees je in het pashokje hoe je jouw maat direct online kunt bestellen.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Sinds de kredietcrisis is een groot deel van de bevolking er gewoon zwaar op achteruit gegaan.

Als je voor tienduizenden euro's in de schulden zit door het onder water staan van je koophuis zit er weinig anders op dan te bezuinigen en te gaan aflossen op je schulden (hoewel er altijd mensen zijn die hun kop in het zand steken en lekker door blijven consumeren).

Je hebt denk ik wel een interessant punt aan de 'vraagkant' van de economie. Het besteedbaar inkomen is gewoon minder geworden. Laten we in dit verband ook de (hier en daar verstopte) belastingverhogingen niet uitvlakken. Er is gewoon minder geld om te laten rollen én mensen zijn gewoon wat voorzichtiger voordat ze het gaan uitgeven (de spaartegoeden blijven namelijk ook stijgen). De uitgaven aan eerste levensbehoeftes zijn namelijk redelijk op peil gebleven, terwijl de uitgaven wat meer luxere dingen inmiddels structureel dalen.

 

Mijn punt was overigens meer aan de 'aanbodkant' van de economie. Oftewel: hoe zorg je dat meer klanten naar jóuw winkel komen. En overdag-werkende-consumentvriendelijker openingstijden lijken me dan geen gekke manier om dat te doen. En ja, het lijkt me dan inderdaad wel logisch dat winkels die daar niet in mee gaan het nakijken (kunnen) hebben.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Shop to order”, “browse and order”, “clicks & bricks”. Hoe ze het ook noemen bij M&S, ze denken een manier gevonden te hebben om dit keer wel te overleven: een goede balans tussen fysieke winkels en online aanbod. Zo staan er in de winkels verkoopassistenten met een iPad en is er gratis Wifi zodat je ook in de winkel nog online kunt bestellen.

Ook bij de H&M (en ongetwijfeld ook andere kledingzaken) lees je in het pashokje hoe je jouw maat direct online kunt bestellen.

 

 

De ervaring leert dat bij ketens waar veel franchisenemers zijn, een dergelijke aanpak contraproductief werkt. De franchisenemer kan zwaar investeren en wordt zo een 'gratis' shop voor de keten. Daar wordt niemand vrolijk van.

Link naar reactie

Wanneer je jaar in/jaar uit hetzelfde blijft doen, kun je als ondernemer (winkelier) verwachten dat je vroeg of laat marktaandeel verliest. Ik ken veel winkels die er al decennia lang hetzelfde uitzien, behalve dan de zomer-/wintercollectie.

Een bakker, slager, enz. die pal naast een supermarkt zit, kan vroeg of laat zijn deuren sluiten als hij dezelfde spullen blijft verkopen. Hele ruime openingstijden zijn in veel landen al jaren een feit. Blijkbaar heeft de consument daar behoefte aan.

De consument zal zeker meer op de centjes letten, maar aan de andere kant maken bedrijven zoals Coolblue (zeker niet de goedkoopste) en Action (wel goedkoop) ieder jaar meer winst. Dit soort bedrijven hebben overigens wel een aardige, financiële slagkracht.

Toch zie ik ook in deze omgeving kleine ondernemers die met beperkte middelen heel succesvol zijn.

Simpelweg omdat ze - heel persoonlijk - uniek/origineel zijn in hetgeen zij aanbieden.

Link naar reactie

Volgens Emerce (oktober 2014) is showrooming op de terugtocht en is er zelfs een kentering gaande naar reversed showrooming: "Het op websites zoeken naar informatie over producten met de bedoeling om deze juist offline te kopen"

 

Dit is wel een artikel over de situatie in de VS, en mogelijk niet van toepassing in nederland. Belangrijke redenen die men noemt zijn 'gemak van ophalen' en 'geen gedoe met retouren'. De eerste reden gaat in nederland niet op gezien we hier alle binnensteden auto-onvriendelijk hebben gemaakt. Voor de bouwmarkt aan de rand van de stad geldt dit voordeel natuurlijk wel, maar niet voor een kleine retailer. Gedoe met retouren hebben we hier denk ik ook veel minder vanwege de wet koop op afstand die consumenten een supersterke positie geeft. En iets als Wehkamp stuurt gewoon een kereltje om het aan je voordeur weer af te halen, hoe handig wil je het hebben?

 

Zou het misschien ook te maken kunnen hebben dat veel winkels in het centrum of in winkelcentra vaak open zijn op gare tijden? Van 9:30 tot 17:00 uur bijvoorbeeld? Of zelfs vanaf 13:00 uur op maandagen? Het voelt soms net aan of die winkeliers denken dat ze zich als een tandarts kunnen opstellen. Ze gaan gewoon alleen open op voor werkende mensen onmogelijke tijden, "want de klanten komen toch wel". Nou, niet dus. Maar ik zie ook geen enkele aanwijzing dat er verandering in komt.

 

Volgens mij doet de supermarktbranche dat toch beter. Die winkels lijken vaak wel meegegaan in de trend dat véél meer mensen overdag werken. Open tot soms wel 10 uur 's avonds (ook op zaterdag) en op van 12 tot 6 op zondag (althans in mijn gemeente). Ik zie altijd rijen auto's bij de Appie op die dagen, terwijl dat voorheen ondenkbaar was. De omzet vaart er wel bij.

 

Ik denk dat het er wel mee van doen heeft, die openingstijden van pakweg 9 tot 18 zijn niet haalbaar voor mensen in fulltime loondienst. En het is zeker druk bij supermarkten op tijden tussen 18 en 21, en ook op zondagen (hier open van 12 tot 19). Zondag's om half zeven staan er vaak rijen dubbelgeparkeerd voor de deur, dus die doen wel iets goed.

 

Maar goed, het armoedeverhaal gaat over de KLEINE zelfstandige retailers, niet over supermarkten, bouwmarkten of ketens als M&S of H&M. Die hebben voor zover ik weet ook geen kleine franchisers of iets dergelijks.

 

 

Dat er 'minder geld rolt' is m.i. niet per se een hoofdoorzaak. Dan zou de omzet van de gehele verkopende sector moeten inzakken. Ik heb een plaatje bijgevoegd van ontwikkeling van detailhandel vs supermarkten, zegt ook best iets.

omzet-super-detail.thumb.jpg.ad1fe26b5da6a1965f308fc7d690fb7d.jpg

Link naar reactie

En dat noemen we dan showrooming…

Volgens Emerce (oktober 2014) is showrooming op de terugtocht en is er zelfs een kentering gaande naar reversed showrooming: "Het op websites zoeken naar informatie over producten met de bedoeling om deze juist offline te kopen"

 

 

 

 

 

Could be me :) Zoeken op internet en dan lokaal kopen. Als de verhouding prijs/service voor hetzelfde product voor mij ok is dan mag het wel wat meer kosten.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Als je probeert objectief naar het openingsbericht te kijken dan zie je dat tot 70% van de winkeliers verlies heeft en gaan de prijzen binnenkort ook nog eens flink onderuit. Logische conclusie zou dan zijn dat zich een ramp aan het voltrekken is en dat we binnenkort alleen nog online kunnen winkelen.

 

En dan komen er van allerlei oorzaken die vrijwel allemaal buiten de invloedssfeer van de betreffende winkeliers liggen. We hebben minder te besteden, wat we dan nog wel kunnen besteden geven we anders uit en we gaan op het Internet omdat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

 

Toen ik jong was (heel lang geleden) hadden we in onze kleine straat (minder dan 100 huisnummers) een fietsenmaker, een kruidenier, een slager, een groenteboer, een cafetaria, een bloemist, een stomerij een klokken/horlogemaker. Een bakker en een melkboer zaten om de hoek in andere straat. Ik was er laast en alleen het cafetaria was er nog. De rest is omgebouwd tot woonhuis.

 

Volgens mij hebben we gewoon te maken, zoals al eeuwen, met een veranderende wereld waarin de passieve ondernemer ingehaald wordt door zijn actieve concurrenten of gewoon door de tijd. Een deel van die passieve jongens (en meisjes) houden het vervolgens nog best een tijdje uit omdat ze (een flink) vermogen hebben opgebouwd en lagere kosten hebben omdat ze een eigen pand hebben, zelf in de winkel staan en ook de administratie doen. Het is bovendien sport om de omzet op papier zo laag mogelijk te hebben om zo weinig mogelijk belasting te betalen dus de accountant moet je ook niet geloven.

 

In mijn branche die al jaren krimpt zie ze heel grote verschillen in succes. De allerbeste hebben het kopen van kampeerspullen geïntegreerd in een dagje weg in een (heel) grote winkel waar ook sportartikelen en andere zaken gekocht kunnen worden en een goed hapje gegeten. Ze zijn allemaal erg actief op Internet maar halen het overgrote deel van de omzet in de winkel. De kleine caravandealer met een accessoire shop heeft het heel moeilijk en vallen afhankelijk van de hoeveelheid vet op de botten vroeger of later om.

 

Ook in 2004 was het "nieuws" dat er armoede was onder zelfstandigen.

Link naar reactie

Could be me :) Zoeken op internet en dan lokaal kopen. Als de verhouding prijs/service voor hetzelfde product voor mij ok is dan mag het wel wat meer kosten.

 

Maar wat maakt een hogere prijs bij een retailer dan verantwoord?

 

In de nederlandse situatie is het zo dat je rechten als consument gewoon een stuk sterker zijn als je iets op afstand koopt. Je mag het binnen 14 dagen retourneren, ook als er niets mis mee is maar het product je gewoon niet zo bevalt. Een aankoop in een bakstenen winkel is onherroeppellijk tenzij er aantoonbaar (door jou) iets mis is met het product, al is de ene winkel daar wat relaxter mee dan de andere.

 

Maar afgezien daarvan is het wellicht gewoon onaantrekkelijk geworden om iets te kopen van een retailer in een statscentrum: parkeerellende, zeulen met producten en nog minder retourrechten bovendien.

 

Het enige voordeel dat ik zie in bakstenen retailers is dat je het product NU hebt, ipv morgen of soms zelfs nog in de loop van dezelfde dag. Die snelheid gaat denk ik geen USP blijven, snellere bezorging blijft zich ontwikkelen, en de bezorgkosten zijn onderhand vergelijkbaar met een uurtarief parkeren in een grote stad.

 

Link naar reactie

Uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus zou blijken dat het ‘internet-effect’ groot is in sommige branches (elektronica en witgoed), maar beperkt in andere branches (tuincentra en meubelen) of zelfs verwaarloosbaar (bakker en slager). De invloed van internetverkopen op winkelmeters en leegstand is daardoor veel kleiner dan vaak wordt gedacht: nog geen 5% over een periode van 5 jaar.

 

Vooral de causaliteit vind ik dan interessant: wie zich blind staart op internet als de bron van alle onheil, ziet andere oorzaken namelijk over het hoofd.

Link naar reactie

Uiteraard verschilt het per branche. De bakker, slager en groenteboer hebben meer te duchten van de supermarkt dan van online verkopen - vrij logisch gezien de aard van het product.

 

Waar de klappen vallen blijkt wel uit de statistiek:

http://www.schoenvisie.nl/nl-NL/Nieuws/CBS_Een_op_de_twee_faillissementen_is_een_kleding_of_schoenenzaak-150609132336

 

 

 

Link naar reactie

Interessante topic, interessante brainstorm ! Was hier eigenlijk voor een andere vraag, heb me gelijk maar geregistreerd.

Detailhandel is - laat ons zeggen - een constante uitdaging. Jaren terug gestart met het bedrijf, toen nog in loods op bedrijventerrein. Huurprijs was aannemelijk. Vanwege vraag naar meer diversiteit - van product/dienst A komt vraag naar product/dienst B,C ... - is de zaak ruim een jaar terug verhuisd naar winkelpand voorzijde zelfde bedrijventerrein. Grotere oppervlakte, huurprijs ook 3x hoger omdat er nog een xtra pand moest worden bijgehuurd. Het pand blijkt naast onderhoudsgebreken ook niet energiezuinig te zijn, dus ook die kosten zijn hoger dan voorheen. Eigenaar doet er niet of nauwelijks wat aan, integendeel heeft om herkeuring WOZ waarde gevraagd om huur te kunnen aanpassen.

Waarom dan alsnog naar dit pand verhuisd ? Omdat het zichtbaarder is, meer potentieel, ruimere interesse, meer klantenverloop, meer passage, meer producten. En ja, dat laatste is ook een investering. Kunst is om de leveranciers niet zo maar hun gang te laten gaan - nieuw hé - en te laten vullen met producten die je later als niet verkoopbaar moet afvoeren.

 

De omzet steeg vanaf dag 1 ook naar 3x hoger. En dat kunnen we redelijk gelijk houden, hoewel het elke week/maand spannend is. Mooier zou zijn als die omzet meer kan worden.

Daar gebruik je goeie website voor, met tabje webshop (combinatie fysiek en online), je gebruikt social media, je adverteert in huis-aan-huis blad/bedrijvengids/vakblad. Je staat met stand op dorpsdag, in ons geval op shows/meetings/beurzen. Je lanceert acties specifiek op je doelgroep, stuurt nieuwsbrieven, flyert. Je zorgt dat je achter je product staat, de service verleent die de klant verwacht en die je onderscheidt. Je verandert af en toe van aanbod, indeling zodat de klant geprikkeld wordt/blijft. Je werkt aan je netwerk met leveranciers, branche-collega's, je breidt je doelgroep uit.

Je zorgt dat je up-to-date blijft van de ontwikkelingen inzake de producten die je verkoopt.

 

En ja, klanten kopen graag online, maar online krijg je geen gepast advies voor of inbouw/installatie van je online-voordelig aangekochte spullen.

Dus ... dan alsnog naar die fysieke shop.

 

Ik werk als meewerkpartner vrijwillig mee in de 1-manszaak van mijn zoon, de laatste maanden FT, voor administratie / boekhouding / winkel / marketing / schoonmaak. Personeel is inderdaad niet goedkoop, hoewel als de detailer meer omzet maakt door die fantastische verkoper of monteur die weet waar ie mee bezig is, is personeel geenszins duur.

 

Al de spaarcenten zijn in de zaak geïnvesteerd, een vooralsnog is daar maar een gering salaris voor retour gekomen. Er moet altijd een buffer worden voorzien voor dip-maanden. En banken of kredietverleners kijken enkel naar de cijfers (u heeft er al zoveel ingestoken en het gaat steeds beter maar u genereerd nog geen ondernemingssalaris ... dus nee), niet naar de man/vrouw erachter, niet naar de inzet, niet naar meer potentie door het wegvallen van een directe concollega.

 

Dus ja, ik begrijp dat winkeliers steeds meer de de armoedegrens bereiken.

Maar het is vooral ook ja, constant investeren in tijd en aandacht voor klant en bedrijf, anders word je onzichtbaar.

 

Maar dat is mijn perceptie

Link naar reactie

Ik ben nogal allergisch voor oorzaak en gevolg op basis van bepaalde waarnemingen. Want als er veel kledingzaken failliet gaan dan kan dat door te verminderde bestedingen komen, online concurrentie, het weer, het ontbreken van trekkers in een winkelcentrum en verzin er maar een paar. Maar ook het instapniveau en ondernemerschap van de ondernemers in de kledingbranche zullen een rol spelen.

 

Dus als internetverkopen van kleding en schoenen groeien kan dat een (geringe) bijdrage leveren aan de armoede en uiteindelijk de faillissementen van deze ondernemers maar de pers en onderzoekers hebben de neiging om één schuldige aan te wijzen. Dat geeft een mooie kop en een mooie kop verkoopt.

 

Dat het allemaal niet zo eenvoudig is blijkt uit het feit dat sommige winkels het erg goed doen en blijven doen.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.