[Artikel] Steeds meer winkeliers onder armoedegrens

Aanbevolen berichten

Could be me :) Zoeken op internet en dan lokaal kopen. Als de verhouding prijs/service voor hetzelfde product voor mij ok is dan mag het wel wat meer kosten.

 

Maar wat maakt een hogere prijs bij een retailer dan verantwoord?

 

In de nederlandse situatie is het zo dat je rechten als consument gewoon een stuk sterker zijn als je iets op afstand koopt. Je mag het binnen 14 dagen retourneren, ook als er niets mis mee is maar het product je gewoon niet zo bevalt. Een aankoop in een bakstenen winkel is onherroeppellijk tenzij er aantoonbaar (door jou) iets mis is met het product, al is de ene winkel daar wat relaxter mee dan de andere.

 

Maar afgezien daarvan is het wellicht gewoon onaantrekkelijk geworden om iets te kopen van een retailer in een statscentrum: parkeerellende, zeulen met producten en nog minder retourrechten bovendien.

 

Het enige voordeel dat ik zie in bakstenen retailers is dat je het product NU hebt, ipv morgen of soms zelfs nog in de loop van dezelfde dag. Die snelheid gaat denk ik geen USP blijven, snellere bezorging blijft zich ontwikkelen, en de bezorgkosten zijn onderhand vergelijkbaar met een uurtarief parkeren in een grote stad.

 

 

In mijn geval gaat het dan over boeken. Ook een smartphone heb ik lokaal gekocht nadat ik via webshops reviews gelezen had. Ik wilde toch eerst even de telefoon echt zien en vasthouden.

 

Als ik voor mijn job gereedschap nodig heb zoek ik ook altijd eerst op internet maar koop meestal lokaal, maar dat is misschien niet echt retail.

 

Ik moet er ook nog bij zeggen dat bijna alles wat ik nodig heb hier dicht in de buurt is: wandel- of fietsafstand. Moest ik telkens 5 à 10km moeten autorijden om iets te kopen dan zou online veel meer een optie zijn.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Ik ben nogal allergisch voor oorzaak en gevolg op basis van bepaalde waarnemingen. Want als er veel kledingzaken failliet gaan dan kan dat door te verminderde bestedingen komen, online concurrentie, het weer, het ontbreken van trekkers in een winkelcentrum en verzin er maar een paar. Maar ook het instapniveau en ondernemerschap van de ondernemers in de kledingbranche zullen een rol spelen.

 

Dus als internetverkopen van kleding en schoenen groeien kan dat een (geringe) bijdrage leveren aan de armoede en uiteindelijk de faillissementen van deze ondernemers maar de pers en onderzoekers hebben de neiging om één schuldige aan te wijzen. Dat geeft een mooie kop en een mooie kop verkoopt.

 

Dat het allemaal niet zo eenvoudig is blijkt uit het feit dat sommige winkels het erg goed doen en blijven doen.

 

Het is geen schuldvraag, maar meer analyse waarom traditionele kleine winkels het niet meer kunnen bolwerken. H&M heeft geld genoeg, voor winkels op AAA locaties, en voor een goed werkend online retailkanaal. Die missen de boot niet ongeacht hoe het schuift. Bovendien zijn veel van hun producten alleen bij hen verkrijgbaar waardoor je niet zoveel directe concurrentie te duchten hebt.

 

Als ik voor mijn job gereedschap nodig heb zoek ik ook altijd eerst op internet maar koop meestal lokaal, maar dat is misschien niet echt retail.

 

Maar waarom koop je het dan retail? Kwestie van onmiddelijk nodig hebben, problemen met bezorging/verzendkosten of iets anders?

 

Een paar kilometer afstand is voor mij niet per se een probleem, maar een overcrowded binnenstad waar je voor 4 euro per uur parkeert en vervolgens nog 500+ meter moet lopen om bij de retailer te komen gaat hem niet worden - dan wacht ik wel een dagje (of rijd naar een leverancier aan de stadsrand waar ik met ODS-VDD-NC* kan parkeren).

 

* op de stoep, voor de deur, no cops.

Link naar reactie

Maar waarom koop je het dan retail? Kwestie van onmiddellijk nodig hebben, problemen met bezorging/verzendkosten of iets anders?

Ik denk dat Mathias de lokale retailers wil steunen, net zoals Karen helpt met een lokale boekhandel opnieuw te beginnen. Deels eigenbelang en deels uit empathie (heb ooit van Marcel hier op HL daar een mooi stukje over gelezen, kan zo snel de link niet meer vinden).

 

Misschien dat wij als ondernemers meer meevoelen met de tegenslagen van winkeliers.

We weten allemaal dat de gunfactor heel belangrijk is.

 

Ik vind het een mooi streven en geloof ook in het idee dat geld in de lokale economie steken uiteindelijk sneller bij jouw bedrijf terug komt. Alleen ben ik ook voorstander van het uitgangspunt van kapitalisme dat als anderen (de grote ketens, buiten je dorp) betere spullen/service geven je niet eindeloos moet proberen de lokale winkelier met zijn verouderde winkel overeind te houden.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Maar waarom koop je het dan retail? Kwestie van onmiddellijk nodig hebben, problemen met bezorging/verzendkosten of iets anders?

Ik denk dat Mathias de lokale retailers wil steunen, net zoals Karen helpt met een lokale boekhandel opnieuw te beginnen. Deels eigenbelang en deels uit empathie (heb ooit van Marcel hier op HL daar een mooi stukje over gelezen, kan zo snel de link niet meer vinden).

 

Misschien dat wij als ondernemers meer meevoelen met de tegenslagen van winkeliers.

We weten allemaal dat de gunfactor heel belangrijk is.

 

Ik vind het een mooi streven en geloof ook in het idee dat geld in de lokale economie steken uiteindelijk sneller bij jouw bedrijf terug komt. Alleen ben ik ook voorstander van het uitgangspunt van kapitalisme dat als anderen (de grote ketens, buiten je dorp) betere spullen/service geven je niet eindeloos moet proberen de lokale winkelier met zijn verouderde winkel overeind te houden.

 

 

 

Het klopt dat er in mijn geval een zekere gunfactor bij zit, terwijl dit bij particulieren mogelijk een stuk minder is alhoewel; de meeste mensen hebben wel vrienden of famillie met een onderneming die ze indien mogelijk wel iets willen gunnen.

 

Het is nu ook niet dat ik persé altijd lokaal koop, als de totale afweging gunstiger uitvalt voor een online aankoop dan doe ik die ook. Gewoon de moeite doen om de twee opties te vergelijken is volgens mij altijd interessant.

 

Wat betreft de afweging lokaal of mondiaal handelen. Lokaal klinkt misschien beperkter maar ik denk dat dit een zeer complexe interactie is; er staat geen muur tussen het lokale en het mondiale, ze beïnvloeden elkaar.

Zeker met de huidige sociale netwerken. In mijn geval bvb wissel ik kennis uit met fietsende collega's over gans Europa. Er is ook al een Europese belangenorganisatie (cycle-logistics), vorig jaar was er in Nijmegen een bijeenkomst. Dit jaar is het in San-Sebastian(Spanje).

 

Wie weet wat er daar nog allemaal zal uit voortkomen :)

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Zou het misschien ook te maken kunnen hebben dat veel winkels in het centrum of in winkelcentra vaak open zijn op gare tijden?

 

Dat speelt wel een rol denk ik. Hoewel, de boodschappen doe je niet online, daar heb je keus tussen supermarkt en de kleine winkeltjes. Die laatste zijn niet op zondag open, de bakker en de kaaswinkel gaan om 5 uur dicht.

 

Kleding online kopen heeft als voordeel dat je in een kwartiertje kunt zien wat er zoal overal te koop is, als ik ga winkelen loop ik de hele dag in de menigte winkel in winkel uit en moet ik maar zoeken in rekken.

 

Je kunt als samenleving aan het shopgedrag weinig doen, je kunt als overheid wel iets doen om het leven voor kleine ondernemers makkelijker te maken. Bijvoorbeeld door arbeid goedkoper te maken, ontslag goedkoper te maken, arbeidsongeschiktheid goedkoper te maken voor de ondernemer, regels te versoepelen, etc.

Tegenover mijn huis begon een bloemenwinkeltje. Werkten twee meisjes. Toen de gemeente de P+R op de hoek sloot, daalde de omzet. Toen de gemeente langskwam om te zeggen dat de bloemenwinkelier geen emmers met bloemen op de stoep mocht zetten, vertrok de bloemenwinkel.

 

 

 

Link naar reactie

De boodschappen online doen gaat denk ik ook nog wel gebeuren. Op zich werkt bijvoorbeeld de service van AH best goed, maar er zitten nog wel wat nadelen aan. Assortiment is beperkt tov een (grote) fysieke winkel, ze bezorgen op zn best de volgende dag en de kosten zijn nog behoorlijk ook.

 

Nu woon ik in een fors gebouw met flink wat appartementen (132 met 1 portiek) en daardoor zie ik aardig wat er zoal bezorgd wordt. De wagentjes van de AH service komen hier toch wel semi-dagelijks langs, dus er zijn zeker mensen die boodschappen online doen. Qua volume niets vergeleken met de kubieke meter pakketpost die dagelijks arriveert, maar toch ;)

Link naar reactie

De boodschappen online doen gaat denk ik ook nog wel gebeuren.

 

 

supermarkten verkopen hun fruit meestal onrijp. Als ze bezorgen, wordt dat alleen maar erger. Ik denk dat de buurtwinkels hier het allemaal wel blijven redden, deels omdat de ondernemers genoegen nemen met een loon onder het minimumloon. Ik blijf pleiten voor een verlaging van de kosten van arbeid. Een aanzienlijke verlaging.

Link naar reactie

Ik koop vrijwel nooit lokaal. Het is niet, dat ik alles online koop. Kleding heb ik voor zover ik me kan herinneren nog nooit online gekocht bijvoorbeeld. Echter is lokaal hier exact wat ik eerder omschreef.

 

De sfeer in de winkels is ronduit onsympathiek. De service is onvoorstelbaar slecht en dan zijn ze over het algemeen nog duur ook. Zelfs ketens hanteren hier andere prijzen, dan in grotere plaatsen. Zelfs de lokale Bart Smit is hier duurder, dan in Almere.

 

Als ik dus wil winkelen, ga ik naar een grotere plaats als Zwolle of Almere.

 

Top punt van slechte service was, een garantie kwestie met een defecte USB WiFi stick. De winkel ging zeuren, dat de verpakking beschadigt was. Het apparaat was kapot! Wat maakt de verpakking dan uit? Als je op internet een product koopt en het komt defect aan, wordt de garantie naar mijn ervaring een stuk beter geregeld. Dit product had ik nota bene juist gekocht, uit empathie voor een kleine lokale elektronica winkel. Het was op internet sowieso goedkoper. Was dus de laatste keer, dat ik daar wat kocht.

 

Ik blijf dus van mening, dat een heel groot deel van de winkeliers onder armoedegrens het helaas echt aan zichzelf te danken hebben. Daarbij wil ik natuurlijk de uitzonderingen niet schofferen. Er zullen best ook hardwerkende ondernemers tussen zitten, die wel klantvriendelijk zijn en het nog zwaar hebben.

Link naar reactie

De boodschappen online doen gaat denk ik ook nog wel gebeuren.

 

 

supermarkten verkopen hun fruit meestal onrijp. Als ze bezorgen, wordt dat alleen maar erger. Ik denk dat de buurtwinkels hier het allemaal wel blijven redden, deels omdat de ondernemers genoegen nemen met een loon onder het minimumloon. Ik blijf pleiten voor een verlaging van de kosten van arbeid. Een aanzienlijke verlaging.

 

Het fruit wordt sowieso al onrijp van de boom geplukt, dagje extra koelen en (bezorg)probleem opgelost. Voor wat betreft de buurtwinkels zie ik het somber in. Er is ongetwijfeld nog een oudere garde die graag ziet en voelt wat ie koopt. De jongere generatie wil alles op een plek, makkelijk parkeren, snel langs de rekken, karretje vullen en wegwezen. Dat krijg je met verschillende buurtwinkels (c.q. locaties) niet voor elkaar.

Indirect hebben veel winkeliers de loonkosten al verlaagd; heel jong en weinig (deskundig) personeel!

Link naar reactie

Ik las vandaag een interessant artikel over de toekomst van de Retail in Amerika (en wellicht ook Nederland).

 

Daarin gaat het met name om wat de OEM ('fabrikanten') gaan doen. Als winkels verdwijnen, dan verdwijnen ook de mogelijkheden dat consumenten jouw producten kunnen zien en aanraken.

 

Hoe gaan de OEMs om met de veranderingen in het Retail landschap? Huren ze een 'shop in shop', dus een stukje winkel om alle Philips/Siemens/Miele producten bij elkaar te zien? Of komt er een 'Philips belevings centrum' in elke grote stad? Ergens moet toch een plekje overblijven waar je iets 'in het echt kan zien'?

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Dat zou heel wel kunnen, of combineren met grote ketens die goed lopen. Een philips lighting shop-in-shop bij de Ikea kan zo gerealiseerd worden. Of een Miele corner in de BCC, iets in die geest.

 

Eerlijkgezegd denk ik dat fabrikanten en consumenten niet zo'n probleem hebben met de vershuiving in retail. Het idee dat fabrikanten de retailprijzen gaan bepalen zie ik overigens ook niet als een enorm probleem voor de consument: voor de meeste artikelen zijn er diverse fabrikanten die nog steeds onderling concurreren.

 

Verliezer in het hele verhaal zijn dan toch weer de kleine winkeliers met hun, over het algemeen, veel te dure panden in veelal onbereikbare binnensteden. Wat te boek staat als een AAA locatie is dat in de praktijk wellicht helemaal niet meer.

 

Uiteraard zijn die grote dozen aan de rand van de stad ook 'retail', maar meestal niet in bezit van een 'winkelier' die zelfstandig ondernemer is.

Link naar reactie

Ik blijf dus van mening, dat een heel groot deel van de winkeliers onder armoedegrens het helaas echt aan zichzelf te danken hebben. Daarbij wil ik natuurlijk de uitzonderingen niet schofferen. Er zullen best ook hardwerkende ondernemers tussen zitten, die wel klantvriendelijk zijn en het nog zwaar hebben.

 

Misschien moet je niet generaliseren, van de ervaringen met winkeliers in jouw dorp naar winkeliers in het hele land?

Link naar reactie

Ben wel benieuwd of Wouter Hoolwerf er nog zo over denkt als de bestellingen via zijn webshop ook opdrogen.

 

De dagen van de meeste webwinkels zijn namelijk ook geteld.

Met het verdwijnen van outlets geholpen door webwinkels wordt het voor veel fabrikanten veel interessanter om rechtstreeks aan de consument te leveren en de hele (online) tussenhandel te passeren.

 

Zelf neem ik dit waar onder fietsfabrikanten van de duurdere merken.

Sommige merken zijn uitsluitend via het web bij de fabrikant te bestellen.

 

Ik heb niet in beeld of er veel meer B2C branches zijn waarin hetzelfde gebeurt.

Als deze trend doorzet zullen we vele webwinkeliers ten onder zien gaan.

Link naar reactie

Zelf neem ik dit waar onder fietsfabrikanten van de duurdere merken.

Sommige merken zijn uitsluitend via het web bij de fabrikant te bestellen.

 

Maar wie is daar nu werkelijk debet aan?

Veel fietsenwinkels hebben een heel beperkte collectie nieuwe fietsen staan wat tevens de gehele voorraad is. Alleen van de meest populaire (lees minst risico volle) modellen hebben ze er een op voorraad. De fiets van je keuze moet hij bestellen zonder dat je hem hebt gezien, laat staan proberen.

De rijwielhandelaar verwacht dan wel zijn hoge marge en ziet het liefst dat die dan ook rijklaar aan komt. (het zadel wil die dan nog wel op hoogte zetten..)

 

Wat is voor de rijwielfabrikant dan de meerwaarde van de tussenhandelaar?

 

Met de huidige spelregels die de banken hanteren is het lastig om de voorraad gefinancierd te krijgen.

Aanpassen van het businessmodel is voor de behoudende fietsenmaker dan een lastige opgave.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

 

Met de huidige spelregels die de banken hanteren is het lastig om de voorraad gefinancierd te krijgen.

 

Daar heb je wel een punt. Een bloemkool valt wel voor te financieren, maar een semiprofessionele racefiets niet. Daar kun je er niet 100 van in voorraad hebben. Aan de andere kant, ik heb jaren geleden online van alles opgezocht over merken en modellen, maar ben toen toch naar een winkel gegaan om een racefiets te kopen. Ik weet ook niet of ze die wel online verkopen. De meerwaarde van de winkelier is dat ik er wat andere onderdelen op kon laten zetten terwijl ik alleen het verschil in prijs hoefde bijbetalen.

 

M'n "gewone" fiets heb ik wel online gekocht.

 

 

 

 

Link naar reactie

De semi professionele racefiets is een mooi voorbeeld waar de winkelier zijn meerwaarde kan bieden of juist niet. Je hebt het hier over een product dat speciaal volgens jouw wensen samengesteld moet worden. Uitgaande van een basis. Het eindresultaat is zeker niet standaard. Jouw dealer heeft zelfs meer gedaan dan wat van hem verwacht wordt. Meerprijs voor de onderdelen is goed. Wat er af komt kan die weer als nieuw verkopen. Maar naar mijn mening had die ook wel iets voor het omschroeven van de onderdelen mogen vragen. Deze specialist moet je zuinig op zijn ;)

 

ter vergelijk: er zijn legio fietsenmakers die je de specifiek gewenste onderdelen los bij het catalogus-model racefiets verkopen.

 

Link naar reactie

Maar wie is daar nu werkelijk debet aan?

Debet aan wat, aan de veranderende wereld?

 

 

 

Veel fietsenwinkels hebben een heel beperkte collectie nieuwe fietsen staan wat tevens de gehele voorraad is.Alleen van de meest populaire (lees minst risico volle) modellen hebben ze er een op voorraad. De fiets van je keuze moet hij bestellen zonder dat je hem hebt gezien, laat staan proberen.

 

 

Ik keek net even naar een merk waar ik zelf op fiets.

Als ze volgens jou denktwijze alles op voorraad moeten hebben dan heb je het alleen al over enkele honderden modellen (combi type x framemaat x kleurcombinatie).

In de regel hebben fietsenmakers van alles wat en soms enkele demofietsen.

Een goede fietsenmaker vraagt waar je de fiets voor wil gebruiken en adviseert je op basis daarvan een model.

Of een fiets wel of niet past bij wat je wil kom je niet achter met een rondje om de kerk en ook niet met een middag rondjes rijden.

 

De rijwielhandelaar verwacht dan wel zijn hoge marge en ziet het liefst dat die dan ook rijklaar aan komt. (het zadel wil die dan nog wel op hoogte zetten..)

 

Hoge marge?

Grappig hoe mensen altijd van anderen vinden dat ze een hoge marge pakken terwijl in dit voorbeeld het voor veel fietsenmakers echt geen vetpot is.

Ik ken geen enkele fietsenmaker die in een enorm groot pand zit op een A locatie met een hele rits dikke lease BMW's voor de deur. De meeste fietsenmakers zitten op een goedkope locatie met over het algemeen een hele gewone auto voor de deur.

 

 

Wat is voor de rijwielfabrikant dan de meerwaarde van de tussenhandelaar?

 

Met de huidige spelregels die de banken hanteren is het lastig om de voorraad gefinancierd te krijgen.

Aanpassen van het businessmodel is voor de behoudende fietsenmaker dan een lastige opgave.

 

Waarom zou je een grote voorraad voorfinancieren die je toch niet verkoopt?

Fietsenwinkels hebben gewoon niet genoeg omloopsnelheid om er grote voorraden op na te houden.

Aan de andere kant willen mensen wel graag een fietsenmaker op het dorp hebben die ook nog eens van al die merken alles op voorraad heeft en natuurlijk wel tegen concurrerende internetprijzen.

 

Met fietsenmakers gaat het net als met de kleine buurtsupers, groenteboertjes enz.

Alles zit straks centraal in het buitengebied van een grotere stad.

Pas als alle middenstand weg is uit de dorpen gaan mensen klagen dat het voorzieningenniveau zo laag is, ja duh.

 

 

Mijn vraag aan jou

Ben je bekend met de fietsenbranche?

Ben je zelf ondernemer en zo ja in wat?

Link naar reactie

Met fietsenmakers gaat het net als met de kleine buurtsupers, groenteboertjes enz.

Alles zit straks centraal in het buitengebied van een grotere stad.

Ik vind de fietsenmaker nou zo'n typisch voorbeeld dat juist wel een bestaansrecht zou kunnen/moeten hebben op een C-locatie in een dorp.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Ben wel benieuwd of Wouter Hoolwerf er nog zo over denkt als de bestellingen via zijn webshop ook opdrogen.

 

De dagen van de meeste webwinkels zijn namelijk ook geteld.

Met het verdwijnen van outlets geholpen door webwinkels wordt het voor veel fabrikanten veel interessanter om rechtstreeks aan de consument te leveren en de hele (online) tussenhandel te passeren.

 

Zelf neem ik dit waar onder fietsfabrikanten van de duurdere merken.

Sommige merken zijn uitsluitend via het web bij de fabrikant te bestellen.

 

Ik heb niet in beeld of er veel meer B2C branches zijn waarin hetzelfde gebeurt.

Als deze trend doorzet zullen we vele webwinkeliers ten onder zien gaan.

 

Ja, dan denk ik er net zo over. Ik ben al 2 jaar bezig met mijn identiteit proberen om te vormen om toekomstbestendig te zijn. Net als met een fysieke winkel, is ook een webshop niet gewoon spullen er op zetten en wachten op de dingen die komen gaan. Ook als webshop moet je nadenken over wat je toegevoegde waarde is en hoe dat in de toekomst is. Ik ben er zelfs van overtuigd, dat de stijging van ecommerce omzet ook niet heel lang doorzet en dat er als deze over ze piek heen is, zelfs een daling verwacht kan worden.

Link naar reactie

Ik ken geen enkele fietsenmaker die in een enorm groot pand zit op een A locatie met een hele rits dikke lease BMW's voor de deur.

 

Interessante wending, niemand zijn welvaren afmeten aan de auto die voor de deur staat.

De eigenaren van rijwielzaken die ik ken en die het zakelijk goed doen hebben geen behoefte aan een status symbool op 4 wielen voor de deur. (Tour de France = Skoda ;) )

Wat ze nog meer gemeen hebben is dat ze duidelijke keuzes hebben gemaakt in marktsegment en merk wat ze voeren. Alles willen verkopen biedt door ruime overlap in collecties geen meerwaarde en omdat de onderdelen voor bijna 100% gestandariseerd zijn kan wel iedereen bij je terecht voor reparatie.

 

Hoge marge?

Grappig hoe mensen altijd van anderen vinden dat ze een hoge marge pakken terwijl in dit voorbeeld het voor veel fietsenmakers echt geen vetpot is.

(Ik ben bekend met de marges in deze branche)

 

OK, ongelukkig gekozen. De reguliere gemiddelde marge was een betere benaming geweest.

Maar, met minder voorraad en lagere marges is het zeker goed mogelijk om geld te verdienen.

Voorraad kost nu immers geld en dure (opslag) ruimte. Het is dan wel zaak dat de fabrikant snel kan leveren. Ik denk dat als er meer met een merk geparticipeerd wordt en de fabrikant door een lagere marge wat meer ruimte krijgt om voorraden te financieren dit soort voor alle partijen omzet reducerende situaties wordt voorkomen:

http://www.2wielershensels.nl/html/nieuws/detail/?FFA603DA78F4404BB272D77B5B88058F

 

Ik wil hier niemand als zondebok aanwijzen. Alleen benoemen dat participatie tussen winkelier en fabrikant een sleutel tot succes kan zijn.

 

Een fietsenmaker heeft zeker bestaansrecht. Temeer omdat hij de kennis heeft om de fietsen veilig op de weg te houden. En die vakmanschap te gelde maken is zeker zo winstgevend als het verkopen van een fiets.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.