• 0

Website op afbetaling, niet betaald

Beste lezer,

Ikzelf biedt de dienst website op afbetaling aan, echter een klant betaald niet meer (na twee van de twaalf termijnen) en is niet meer te bereiken.

 

Nu ben ik van plan hier een incassobureau op te zetten, maar wat als de klant dan ook niet betaald? Is het mogelijk dat ik de website dan aan iemand anders verkoop (gaat om een vastgoedwebsite, dus op een ander domein is geen enkel probleem)?

 

Alvast bedankt,

Robin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

In mijn algemene voorwaarden staat dit (dit is op al mijn diensten geldig, ook gewoon ontwikkeling).

 

Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen BEDRIJFSNAAM hierna te noemen: “Gebruiker”, en een Opdrachtgever waarop Gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

 

Indien de Opdrachtgever zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan is Gebruiker gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.

 

In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van de Opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het Gebruiker vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen danwel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van Gebruiker op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.

 

Artikel 6 Betaling en incassokosten

 

Betaling dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Gebruiker aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Gebruiker aangegeven. Gebruiker is gerechtigd om periodiek te factureren.

 

Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 3% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.

 

Gebruiker heeft het recht de door Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.

 

De Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Gebruiker verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever die geen beroep toekomt op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin gerechtigd om de betaling van een factuur om een andere reden op te schorten.

 

Indien de Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de Opdrachtgever. Het verzuim van de Opdrachtgever die een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (particuliere opdrachtgever), treedt in nadat hij is aangemaand tot betaling binnen veertien dagen na de dag van aanmaning en betaling uitblijft. In de aanmaning wordt eveneens aangegeven wat de gevolgen van het uitblijven van betaling zijn. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is. Indien Gebruiker echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren en de Opdrachtgever geen natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (zakelijke opdrachtgever), komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.

 

Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken en hetgeen waartoe hij Gebruiker opdracht gegeven heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

de dienst website op afbetaling

Als aanvulling op Frans' zijn vraag: Kun je misschien wat meer vertellen over wat je exact als dienst aanbiedt? Er zijn hier namelijk twee dingen door mogelijk door elkaar lopen. Enerzijds de levering van de website en anderzijds afspraken over hoe er voor die levering betaald moet worden.

 

Biedt je bijvoorbeeld de website feitelijk te huur aan? (daar lijkt het niet op, maar in dat geval heb je zelf het eigendom op de website en eventueel ook het domein) Of is het eigendom van die website al overgegaan op de klant en heeft die klant betaald met een de facto lening die jij hem hebt vertrekt? Of zit het toch meer in de hoek van huurkoop (waarbij het eigendom was overgaat bij de laatste afbetaling) of financial lease (waarbij je klant het economisch eigendom heeft, maar jij 'goederen'rechtelijk het juridisch eigendom behoudt)?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De website lekker op zwart zetten en wachten tot de klant zelf reageert. Jij hebt je best gedaan om contact te krijgen met de klant, althans ik neem aan met meer dan alleen via e-mail, dus telefonisch en/of brief.

 

Het gaat hier vast om tientjeswerk, dus ik zou er niet al te veel tijd en energie in stoppen. Helaas heb je nou eenmaal zulke klanten en die ben je liever kwijt dan rijk. Focus je op de klanten, die wel op tijd betalen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Een website op afbetaling leveren blijft een risico; op jouw kosten probeert iemand snel (en goedkoop) iets van de grond te krijgen en als dat niet lukt, stoppen de betalingen.

Indien je het incassotraject wilt ingaan, raad ik je aan eerst de nodige herinneringen, aanmaningen, etc. te versturen. Ik neem aan dat je beschikt over een correspondentie adres.

Het spontaan claimen van de website/domein lijkt mij minder verstandig; hiermee kun je onbedoeld de opdrachtgever een stok geven om mee te gaan slaan. In jouw Algemene Voorwaarden heb ik niet zo gauw iets kunnen lezen dat jullie zijn overeengekomen dat jij bij - betalingsachterstand - website/domein kunt claimen.

 

Link naar reactie
  • 0

In de overeenkomst wordt over "lease" gesproken met een afbetaaltermijn van 1 jaar, met deze regel:

..., na betaling van de laatste termijn zullen alle rechten worden overgedragen.

Nu heb je ook nog met domeinen te maken. Is het domein onderdeel van de overeenkomst? Op wiens naam staat die geregistreerd? Etc. etc.

 

Ik weet niet of het een algemene regel is voor alle soorten huurkoop (in ieder geval wel bij gehuurkochte auto's, dacht ik), maar volgens mij is het mogelijk dat de verkopende partij het product terugvordert als de klant nog minder dan driekwart heeft (af)betaald en is gestopt met betalen. Het economisch eigendom vloeit dan terug naar de juridisch eigenaar en die mag er weer mee doen wat-ie wil. Volgens mij mag dan nog wel een (schade)vergoeding worden geëist, maar daar moet je dan waarschijnlijk óók weer achter aan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het een algemene regel is voor alle soorten huurkoop (in ieder geval wel bij gehuurkochte auto's, dacht ik), maar volgens mij is het mogelijk dat de verkopende partij het product terugvordert als de klant nog minder dan driekwart heeft (af)betaald en is gestopt met betalen.

Operation Repo: "It ain't no joke, you gonna pay that note!

 

repo.thumb.jpg.0a1a1e7850bea8029c15cbd3a0619a0f.jpg

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Het domein staat op naam van de klant en is volledig betaald, hier zal ik dan ook vanaf blijven. Het gaat hier puur om de website + latere data welke door marketing van de klant in het systeem is gekomen wat nog van mij is (in de overeenkomst stond dat het eigendomsrecht pas werd overgedragen na de laatste betaling).

Link naar reactie
  • 0

Ooit iets soortgelijks met een makelaar meegemaakt. Website gemaakt, niet betaald. Incasso erop gezet, hielp niet echt, maar kostte wel geld. Deelbetalingen afgesproken, mondjesmaat kwamen betalingen maar met steeds meer aansporing en vervolgens is ie halverwege gestopt. Uiteindelijk ging de makelaar failliet (met her en der nog veel grotere schulden achterlaten) en heb ik leergeld betaald.

 

Een volgende keer wordt niet opgeleverd zonder betaling en betaling in delen doe ik niet meer.

Mijn tip: neem contact op op alle mogelijke manieren. Desnoods laat je een kennis bellen voor een verkoopafspraak. Kijk waarom er niet betaald wordt, controleer op alle mogelijke smoezen, zet afspraken op papier en trek je conclusies. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Als jij de eigenaar van de code waarmee de website is opgebouwd maar niet van de domeinnaam of de webserver dan lijkt het me dat je wel het recht hebt om die code onbeschikbaar te maken zolang opdrachtgever niet aan zijn deel van de overeenkomst voldoet (i.c. tijdig betalen).

Als je dus nog FTP toegang hebt tot de server zou ik de websitecodes en data er even vanaf halen of in een andere directory zetten.

Stuur wel meteen een e-mail/sms/brief waarin je schrijft dat je na herhaalde pogingen nog geen enkele reactie van hem hebt gehad. Geef hem daarin alsnog de kans om de website meteen weer online te krijgen als hij contact met je opneemt en de betalingsachterstand inlost.

Als hij dan nog een enigszins actief bedrijf heeft zal hij snel genoeg over de brug komen.

 

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Als je dus nog FTP toegang hebt tot de server zou ik de websitecodes en data er even vanaf halen of in een andere directory zetten.

Stuur wel meteen een e-mail/sms/brief waarin je schrijft dat je hem na herhaalde pogingen nog geen enkele reactie van hem hebt gehad. Geef hem daarin alsnog de kans om de website meteen weer online te krijgen als hij contact met je opneemt en de betalingsachterstand inlost.

Volgens mij kun je dat beter omkeren: kondig het staken van diensten aan indien er niet alsnog voor een finale datum is betaald. Voeg eraan toe dat dit tevens kan leiden tot het vrijgeven van alle geregistreerde domeinnamen en de kosten voor het uit quarantaine halen van de domeinnamen voor rekening van de klant komen.

 

Via de domeinnaam of domeinnamen heb je mogelijk nog een extra middel in handen om druk te zetten. (En dat is, omgekeerd, een van de redenen waarom ik ondernemers altijd adviseer domeinnamen zelf te registreren en dat niet over te laten aan de internetmensen.)

 

Link naar reactie
  • 0

Is het mogelijk dat ik de website dan aan iemand anders verkoop (gaat om een vastgoedwebsite, dus op een ander domein is geen enkel probleem)?

 

en

 

het gaat hier puur om de website + latere data welke door marketing van de klant in het systeem is gekomen

 

Ik weet niet of die combinatie kan. Als jij een website doorverkoopt inclusief de 'data' die er door de eerste klant in is gezet, heb je een probleem (tenzij hier iets over is afgesproken). Het kan zijn dat er auteursrechten of databaserechten op die 'data' zitten, het kan zijn dat de tweede koper een concurrentievoordeel haalt waardoor de eerste koper schade lijdt. In beide gevallen kan de eerste koper verhaal bij je komen halen.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.