• 0

Bbz terugbetalen voorkomen

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken heb ik te horen gekregen dat mijn aanvraag voor de bbz is goedgekeurd.

het is een renteloze lening, dus als ik onder de jaarnorm blijf mag ik het geld houden.

Ik ben hier uiteraard heel blij mee, maar ik heb een vraag.

 

Ik vind dat ik veel geld krijg, meer dan ik had verwacht en ik wil graag voorkomen dat ik volgend jaar opeens veel geld terug moet betalen.

Om die reden heb ik vandaag gezocht naar waar de gemeente naar kijkt als het gaat om mijn definitieve inkomen.

 

Ik heb verschillende antwoorden gevonden en de twee die ik het meest vind zijn:

 

 

- " Het college neemt een nadere beslissing met betrekking tot de verleende bijstand, bedoeld in artikel 11, eerste lid, nadat het college het netto-inkomen uit bedrijf of zelfstandig beroep definitief heeft vastgesteld"

 

Ook heb ik dit in een brief zien staan:

"Het bedrag dat u moet terugbetalen is gelijk aan het verschil tussen het netto inkomen en de jaarnorm."

 

Als ik het goed begrijp zou dit dus betekenen dat ze kijken naar alle inkomsten uit mijn bedrijf, zonder aftrekposten als reiskosten, bedrijfskosten en investeringen.

 

 

- Op dit forum vind ik ook verschillende reacties dat er gekeken wordt naar Winst uit onderneming (-20%); Dus met aftrekposten.

 

Ook heb ik een vriend die gebruik heeft gemaakt van de bbz regeling en hij zegt dat ik het beste veel investeringen kan doen van boven de 400,- en al mijn kilometers moet opgeven om te voorkomen dat ik terug moet betalen.

Voor dat ik dit doe wil ik eerst zeker weten dat dit het geval is.

 

Wie weet hoe het precies zit zodat ik niet voor verrassingen kom te staan bij de definitieve berekening?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ze kijken naar de winst in je onderneming, waarbij een correctie van ongeveer 20% wordt toegepast, omdat juist niet naar de fiscale winst gekeken wordt, vanwege alle fiscale ondernemersfaciliteiten.

 

Er wordt dus wel degelijk rekening gehouden met de kosten in je onderneming, maar niet met dingen als zelfstandigenaftrek, omdat het gaat om de vraag welk inkomen je beschikbaar hebt om van te leven.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jet,

 

StevenK heeft gelijk. Bij de definitieve vaststelling wordt rekening gehouden met het bedrijfseconomisch resultaat (wat onder aan de streep staat bij het jaarrapport). Dit bedrag wordt verminderd met 20% (norm 2015 /artikel 6 lid 2 Bbz 2004). Daarnaast wordt gekeken welke inkomsten er zijn naast de onderneming. Dit wordt vergeleken met de voor jou toepasbare bijstandsnorm (evt wordt de norm verhoogd door een woonkostentoeslag en de premie voor een AOV-verzekering).

 

Mocht je winst draaien met je onderneming, zet geld apart of vraag de gemeente om een korting op de uitkering door te voeren. Indien jij net gestart bent, kan er sprake zijn van een verkort boekjaar en tellen de inkomsten, die je voor de start van het verkorte boekjaar hebt genoten, niet mee.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jet, welkom op HL!

 

In die antwoorden van je gemeente wordt gesproken over netto inkomen, dus niet over bruto omzet. Omzet en inkomen zijn twee verschillende begrippen.

 

Maar waarom wil je eigenlijk terugbetaling van je lening voorkomen? Wanneer je alles kunt terugbetalen is dat toch juist een teken dat het goed gaat met je onderneming? Ook ik denk dat je het beste je verdiensten tot aan dat BBZ niveau apart kunt zetten, dan heb je het zodra je moet terugbetalen.

 

Dat advies van die vriend van je kun je beter nog maar eens heel goed bestuderen! Alleen wanneer je starter ben kun je investeringen (>450,- euro) naar willekeur van je omzet aftrekken, zoniet dan moet je de afschrijvingskosten over minimaal vijf jaar uitsmeren. Verder is het natuurlijk zakelijk dom om onnodige investeringen te doen of andere onnodige kosten te maken. Waar kwam dat bedrag van 400 euro trouwens vandaan? Kan je hier naar zijn informatiebron linken? De "kilometers opgeven" is wat vaag geformuleerd. Wat bedoelde hij daarmee? Opgeven bij wie? Indien je voor je werk naar een klant gaat met je privé auto kun je per kilometer een bedrag aftrekken als kosten. Bedoelde hij dat?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jet, fijn dat je nu meer duidelijkheid hebt.

 

Vond je mijn vragen niet boeiend genoeg om er op in te gaan? Jouw vraag kan ook voor andere lezers in soortgelijke situaties interessant zijn en wellicht hebben zij ook vaag iets gehoord over het opgeven van kilometers en het doen van investeringen om het terugbetalen van een bbz lening te voorkomen. Voor hen is het wellicht informatief om ook daar meer duidelijkheid over te krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.