• 0

bijtelling motor, wie helpt mij?

Hallo,

Ik ben ZZper en heb sinds 6 juni 2014 een nieuwe motor (naast mijn auto) op naam van de zaak staan.

Graag zou ik van jullie (reken)hulp gebruik maken om de bijtelling(en) 2014 te bepalen.

 

Totaal gereden km in 2014: 5000 waarvan 1000 privé (20%)

 

excl btw

aanschaf 20.553 4.305 (op leges geen btw)

 

brandstof 310 66

onderhoud 11 3

mrb 72 0

assurantiën 268 0

overig 902 190

 

BOEKWAARDE op 31/12/14 na afschrijving: 16.842

(aanschaf - restwaarde x 20%) = 20.553 - 2.000 = 18.553 x 0,20 = 3.711

20.553 - 3.711 = 16.842

 

KOSTEN (excl. aanschaf en btw bijtelling) = 1.563

 

TOTAAL BTW MOTOR: 4305 + 259 = 4.564

 

De BTW bijtelling (dec. aangifte)

Klopt het dat ik 20% (privé km) moet nemen van de werkelijk als voorbelasting opgegeven BTW in 2014?

Dus 4.564 * 0,20 = 913 euro

Klopt het dat het feit dat de motor maar een half jaar in mijn bezit was geen invloed heeft op de bijtelling in 2014? Dus niet naar rato berekenen.

Dus NIET 209/365 * 913 = 523 euro

 

Dan de bijtelling voor de inkomstenbelasting.

Klopt het dat je de werkelijke kosten per km moet berekenen en dan daar het aantal privé km mee moet vermenigvuldigen en dat dan optellen bij je winst?

 

Moet ik het berekenen zoals hieronder?

 

1.563 (kosten excl. aanschaf) + 913 (btw bijtelling) = 2.476

en dan 2.476 (totale kosten) delen door 5000 (werkelijke km) = 0,50 ct per KM

1000 km privé dus 1000 x 0,50 ct = 500 euro bijtelling

Klopt het dat ik de aanschafprijs niet meeneem in de berekening van de km-prijs?

Overigens stond de km teller op 6 december 4.762 km en is de 1000 km een schatting.

Kan ik de getallen toch zo zonder problemen toepassen?

 

Verder zal ik de KIA toepassen en dat komt neer op 28% x 20.553 = 5.755 euro aftrek

 

Heb ik het allemaal goed berekend? Ik vind het namelijk nogal duur ;D

 

Alvast bedankt voor het meedenken en -rekenen.

Met vriendelijke groet,

Nicky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Oh de afschrijving is niet naar rato berekend. Motor op naam op 6 juni 2014.

12 maanden toegepast zie ik nu i.p.v. 6 maanden (209 dgn om precies te zijn)

 

Afschrijving moet zijn 2.125 euro

Boekwaarde per 31 dec: 20.553 - 2.125 = 18.428 euro

 

Heb ik mezelf goed verbeterd?

 

Het ging me vooral om de bijtelling BTW en IB, ik hoop dat iemand deze week tijd vindt om met me mee te denken. :)

Link naar reactie
  • 1

Ik ga een poging wagen! 8)

 

excl btw

aanschaf 20.553 4.305 (op leges geen btw)

Als ik dit goed interpreteer, dan bestond de aanschaf voor 20.500 euro (excl. btw) uit een motor en voor 53 euro (geen btw) uit leges. Persoonlijk zou ik die leges niet activeren, maar meteen als kosten boeken.

 

De waarde van de motor (20.500 euro) activeer je dan op de balans. Ik zou vervolgens ook eerder uitgaan van 10% restwaarde (2.050 euro). Vervolgens kun je dan 60 maanden lang iedere maand 307,50 euro afschrijven. Je werkt dan met wat meer 'ronde' bedragen in plaats van perfide cent f*ckery.

 

Je mag dit volgens mij op de maand nauwkeurig doen. Dus als je de motor in juni hebt aangeschaft, schrijf je van juni t/m december af op de motor met hetzelfde bedrag. De boekwaarde ultimo 2014 is dan 18.347,50. De btw op de aanschaf vraag je uiteraard terug.

 

brandstof 310 66

onderhoud 11 3

mrb 72 0

assurantiën 268 0

overig 902 190

leges 53 0

De kosten van 1.616 euro (let op: inclusief leges!) mag je voor de inkomstenbelasting in eerste instantie volledig aftrekken. En voor de omzetbelasting mag je de btw van 259 euro terugvragen.

 

Vervolgens werkt de correctie voor zowel de inkomsten- als omzetbelasting relatief makkelijk. Je moet gewoon naar rato van je privé kilometers corrigeren. Maar let op: voor de omzetbelasting zijn woonwerkkilometers niet zakelijk, maar voor de inkomstenbelasting wel! Dus als je veel woonwerkkilometers hebt gemaakt, dan heb je voor de inkomstenbelasting een andere correctie (lagere bijtelling) dan voor de omzetbelasting.

 

Laten voor het gemak uitgaan van de correctie van 20% (=1000/5000); er was dan dus géén woonwerkverkeer. Dan is je correctie privé-gebruik voor de btw 51,80 euro (259 x 20%). De 'gewone' bijtelling voor de IB is dan 323,20 euro (1.616 x 20%).

 

Verder zal ik de KIA toepassen en dat komt neer op 28% x 20.553 = 5.755 euro aftrek

Door een iets lager te activeren bedrag kom je dan dus waarschijnlijk ook iets lager uit: 20.500 x 28% = 5.740 euro.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Even een zijstraat: Waarom heb je zowel een auto als een motor op de zaak gezet? Je noemt jezelf zzp'er, dus ik neem aan dat je een emz hebt. Heb je ook wel eens een berekening gemaakt wat je kwijt zou zijn als je de auto en motor gewoon prive had gekocht en je zakelijke ritjes en kosten (btw) had gedeclareerd? Ik heb me altijd laten vertellen dat dat veel voordeliger is.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Zoals ik het nu bekijk wordt het alleen maar duurder :-\ ;D.

Tja, en een motor van 20500 is niet duur ??? En wanneer deze zakelijk is zal er voor privé gebruik wel een zekere vergoeding tegenover moeten staan. Voor 20% privé gebruik zal er 20% van de koopprijs privé gestort moeten worden ten gunste van de EMZ-winst. Experts correct me if I am wrong!

 

 

Link naar reactie
  • 0

@FvdDungen, inderdaad EMZ die in de 52% valt. Dat die auto op de zaak staat is zeer voordelig, een Mitsubishi Outlander PHEV, gekocht in november 2013, nog net op tijd dus! KIA, MIA, VAMIL en 0% bijtelling voor 5 jaar. Overigens bleef ik in 2013 door die auto even uit die hoogste schijf ;).

 

Ik heb de motor op naam van de zaak gezet omdat ik mij had laten vertellen dat dat goedkoper was. Of dat dus zo is en hoe precies is nu de vraag, maar ik kan alle kanten nog op want ik moet 2014 nog indienen. Hiervoor had ik een soortgelijke motor op privé en declareerde niks, ging er ook nauwelijks mee naar mijn werk. Deze heb ik ingeruild en de waarde geboekt als privéstorting ... klopt toch?

 

@prinsrachid: Gisteren had ik niet de tijd om jouw antwoord goed te lezen. Het lijkt niet duurder maar goedkoper te worden :) als ik naar jouw btw berekening kijk.

 

Maar wat is er gebeurd met de btw van de aanschaf? Ik zie die 4305 euro niet terugkomen in jouw rekenvoorbeeld.

Laten voor het gemak uitgaan van de correctie van 20% (=1000/5000); er was dan dus géén woonwerkverkeer. Dan is je correctie privé-gebruik voor de btw 51,80 euro (259 x 20%). De 'gewone' bijtelling voor de IB is dan 323,20 euro (1.616 x 20%).

Daarnaast gaat het alleen maar om woonwerkverkeer :(, dus een correctie BTW van 100%. Als ik dan die 4305 ook moet corrigeren dan wordt het weer duurder...

Link naar reactie
  • 0

Gisteren had ik niet de tijd om jouw antwoord goed te lezen. Het lijkt niet duurder maar goedkoper te worden :) als ik naar jouw btw berekening kijk.

Die vraag je terug / verreken als voorheffing. Het stond wel in mijn bericht, maar ik geef toe dat de informatiedichtheid wat hoog was. :)

 

Je mag dit volgens mij op de maand nauwkeurig doen. Dus als je de motor in juni hebt aangeschaft, schrijf je van juni t/m december af op de motor met hetzelfde bedrag. De boekwaarde ultimo 2014 is dan 18.347,50. De btw op de aanschaf vraag je uiteraard terug.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik bedenk net iets: "correctie BTW privé GEBRUIK" heet het, is dat de reden dat de btw van de aanschaf niet gecorrigeerd hoeft te worden? Maar dan is het toch sowieso goedkoper om de motor op de zaak te zetten en zo gebruik te maken van het voordeel dat je de afschrijving en de kosten van je winst af kan trekken? Zeker aangezien ik in de 52% schijf kom. Daarnaast het KIA voordeel nog. Alleen jammer van die btw correctie aangezien ik fiscaal gezien alleen maar privé rijd (alleen woon- werkverkeer en wat recreatie ritjes). Maar de motor privé aanschaffen en alleen declareren kan dan toch niet voordeliger uitpakken?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je geduld prinsrachid! Voor mij is het nog een hoop nadenken waar het voor anderen waarschijnlijk vanzelfsprekend is. Maar je hebt me zeker goed geholpen.

 

De BTW over de aanschaf had ik in juni 2014 al als voorbelasting afgetrokken van de te betalen BTW die maand, ik was dus even bang dat ik die dikke 4000 euro d.m.v. een suppletie alsnog moest teruggeven aan de BD.

Zoals ik het nu begrijp is dat niet zo en dat valt me natuurlijk erg mee.

 

En ik heb toch gelijk als ik zeg, dat hoe ik het ook wend of keer het (in mijn geval) fiscaal het meest aantrekkelijk blijft om de motor op de balans te zetten?

 

Thx again!

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit je verhaal dat de motor voor de omzetbelasting 100% privé gebruikt wordt, namelijk uitsluitend voor woon-werk verkeer en andere privéritten.

Dan heb je mijns inziens geen recht op aftrek van voorbelasting in dit geval.

 

Het is namelijk niet zo dat ondernemers door 'een slimmigheid' allerlei investeringsgoederen die niet voor bedrijfsdoeleinden gebruikt worden kunnen aanschaffen met een "BTW voordeel".

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit je verhaal dat de motor voor de omzetbelasting 100% privé gebruikt wordt, namelijk uitsluitend voor woon-werk verkeer en andere privéritten. Dan heb je mijns inziens geen recht op aftrek van voorbelasting in dit geval.

Dat zou zo maar kunnen, vandaar mijn caveat met betrekking tot de woonwerkkilometers. Misschien is het handig als Nicky even aangeeft wat de exacte verhouding van de gereden kilometers is. Dan kunnen we wat zinnigers zeggen over de behandeling binnen de omzet- en inkomstenbelasting.

 

Echt privé-kilometers: .... km

Woonwerk-kilometers: .... km

Overig/zakelijke km's: .... km

Totaal kilometers: 5000 km

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Okee, wow interessant.

Nou die km heb ik niet exact uitgewerkt, zou ik wel kunnen achterhalen met mijn agenda en benzine bonnetjes. Maar ga er maar vanuit dat ik 1000 km privé ritten reed en 4000 km woon- werkverkeer. Zelden (op de motor) overdag een zakelijke rit gemaakt.

 

Maar voor de IB is woon- werkverkeer, gereden met een motor, zakelijk verkeer ... toch? Dus zo bekeken rijd ik alsnog 20% privé en de rest is zakelijk (voor de IB).

 

Daarnaast denk ik, mijn auto van de zaak gebruik ik toch ook nagenoeg alleen maar (fiscaal gezien) privé, aangezien het woon- werkverkeer voor auto's altijd als privé wordt gezien. Ik hou daar al jaren geen km registratie van bij. Het is dat ik een auto met 0% bijtelling heb gekozen maar daarvoor had ik een bijtelling van 25% van de cataloguswaarde.

 

Nou zal het ermee te maken hebben dat ik vaak langere periodes achterheen op het zelfde adres werk. Woon- werkverkeer dus. Wees gerust volgens de belastinginspecteur die vorig jaar onverwacht ;D op bezoek kwam gaat het niet om fictief dienstverband en krijg ik gewoon mijn VAR.

Maar veel zakelijke km maak ik dus weer niet.

 

Link naar reactie
  • 0

O shit het is echt te warm. Sorry Peter en prinserachid, ik lees gewoon niet goed genoeg!

BTW voorbelasting hadden we het over en niet over IB. Pffff, dus alsnog gewoon suppletie indienen.

Ik ga even afkoelen en later met een fris hoofd verder met de boekhouding. Lijkt me verstandig. Voor nu allemaal hartstikke bedankt dat jullie wel het hoofd koel hielden ;D en sorry voor mijn wazige reactie(s).

Link naar reactie
  • 0

Hoe zou die verhouding privé / zakelijk moeten liggen om in aanmerking te komen voor aftrek van voorbelasting? Is er een drempel o.i.d.?

Persoonlijk vind ik dit ook altijd een enorm hoofdpijndossier, omdat er voor verschillende soorten belasting dus andere regels gelden. Volgens mij mag je de btw op aanschaf en kosten wél terugvragen (maar moet je echt fórs extra corrigeren voor privégebruik), terwijl het voor de inkomstenbelasting je eigen keus lijkt.

 

Ik kan me zo voorstellen dat voor de inkomstenbelasting dezelfde grenzen gelden als bij andere voertuigen (bijv. auto). Even ter herinnering: woonwerkkilometers tellen hier dus wél als zakelijk. Voor de IB heb je dan dus 80% (= 4000/5000) zakelijke kilometers gereden.

 

- Minder dan 10% zakelijk gebruik, dan verplicht privé-vermogen

- Meer dan 90% zakelijk gebruik, dan verplicht zakelijk vermogen

- Tussen 10% en 90% zakelijk gebruik, dan mag je kiezen

 

Volgens mij mag je voor de omzetbelasting nog steeds de btw wél terugvragen op de aanschaf en kosten, maar er moet vervolgens wel worden gecorrigeerd naar rato van je privé-gebruik. Voor de omzetbelasting had je in 2014 géén 80% zakelijke kilometers, maar slechts 0% zakelijke kilometers (= 0/5000). Dat betekent dus dat je voor 2014 de btw 100% moet corrigeren.

 

Maar...de eerste vijf jaar moet je óók naar rato van je privégebruik een correctie toepassen van 1/5e van de aanschaf-btw! Als je zo weinig - of eigenlijk niet - zakelijk (voor de omzetbelasting) blijft rijden, dan zul je in de tussentijd dus ook hoge (of nagenoeg volledige) correcties voor het privégebruik moeten blijven toepassen voor de btw. In jouw geval is je aanvankelijke btw-'voordeel' wegens aanschaf dan sowieso na 5 jaar volledig verdampt, terwijl je ook al volledig moet corrigeren voor andere lopende kosten.

 

Eigenlijk heb je de betaling van de btw de facto 'op de pof' en moet je die binnen 5 jaar weer terug betalen aan de fiscus. Uiteindelijk kan dit volgens mij zelfs nóg ontinteressanter voor je privé uitpakken bij verkoop van de motor na 5 jaar. Je hebt dan namelijk per saldo geen btw op de aanschaf 'uitgespaard' (vanwege al die correcties) en moet er vervolgens wel gewoon btw berekend over de verkoopprijs die de motor dan nog opbrengt.

 

excl btw

aanschaf 20.500 4.305

 

brandstof 310 66

onderhoud 11 3

mrb 72 0

assurantiën 268 0

overig 902 190

legel 53 0

OK, nog even over je specifieke situatie dan. De btw op de aanschaf en lopende kosten heb je teruggevraagd. Volgens mij is dat goed, maar moet je vervolgens wel corrigeren voor het privé-gebruik. Die correctie is in jouw geval 100% (want 0% zakelijk voor de btw), waarbij je ook naar rato van privé-gebruik over 1/5e van de aanschaf-btw (4.305 euro) moet corrigeren. Ik kom dan voor het eerste jaar op een btw-correctie privégebruik van 1.120 euro (66+3+190+861). Die 861 euro is gebaseerd op 1/5e van 4.305 euro aanschaf-btw vermenigvuldigd met 100% privégebruik.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal, vind ik.

 

Je hebt te maken met het BUA ( Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting 1968).

Daarin is van alles geregeld, maar eigenlijk (in mijn optiek dan) vrij weinig m.b.t. een ‘motor van de zaak’ – dit overigens in tegenstelling tot alles dat betrekking heeft op privégebruik van een auto.

 

In principe (mijn lezing) wordt er in het BUA o.a. onderscheid gemaakt van “gewone” investeringsgoederen en “(bestel)auto’s”.

 

Eigenlijk is het zelfs zo dat die regel dat “woon-werkverkeer is voor de BTW privé” volgens mij (althans ik heb dat nergens anders zien staan…) alleen voor auto’s zou moeten gelden…

Maar nogmaals: dat is mijn mening (interpretatie).

 

Dus in principe begint het met het innemen van een standpunt:

Is een motorfiets vergelijkbaar met een ‘auto’ of een ‘gewoon’ investeringsgoed?

 

En vervolgens komen er allerlei keuzes langs.

 

Voor een ‘gewoon’ investeringsgoed geldt (mits je zelf met BTW belaste prestaties levert dan natuurlijk):

 

-Als het niets met “de zaak” te maken heeft, bestaat er geen recht op aftrek van voorbelasting (uiteraard ook niet inbegrepen in de aanschafprijs).

 

-Als het alleen voor bedrijfsdoeleinden bestemd is (en gebruikt wordt!), dan bestaat er wél recht op aftrek van voorbelasting.

 

-Als het zowel voor bedrijfs- als privédoeleinden gebruikt wordt, dan kan je kiezen om:

- Het volledig tot je privévermogen te rekenen.

- Het volledig tot het bedrijfsvermogen te rekenen.

- Het splitsen in een ‘zakelijk deel’ en een ‘privédeel’.

 

Vervolgens heeft elke keuze zijn eigen gevolgen.

 

En in het BUA wordt verder omschreven hoe het zit als je meent dat een motor eigenlijk een soort “auto” is…

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ prinsrachid,

Bedankt weer voor je uitgebreide reactie.

Ik was net met een bericht bezig om je te vragen of je in je eerste berekening niet was vergeten de correctie privégebruik op de aanschafwaarde mee te nemen ;). Na wat gegoogle werd me dat opeens duidelijk. Met de auto reken ik gewoon 2,7% van de cataloguswaarde dus die 21% van die 20% aanschafwaarde was voor mij weer nieuw.

 

Ik zag eerder het belang niet in van die enkele keren dat ik tijdens werkuren naar andere locaties ben gereden om daar te vergaderen. Nu begrijp ik dat die paar honderd km, misschien op 5% (250 km)of zelfs 10% (500 km) op puur zakelijke kms neer komt en dat dat toch wel gunstig is om zeker in aanmerking te komen voor die btw aftrek.

 

Ervan uitgaande dat ik toch 5% zakelijke kms gereden heb.

Dan speel ik wat correctie privégebruik op de aanschafwaarde betreft na 5 jaar nagenoeg quite inderdaad. Maar daarna en daarnaast geniet ik van 5% btw voordeel op de kosten.

Ook vind ik het persoonlijk prettiger om de bonnetjes van de gemaakte kosten voor de motor zowel voor de IB als voor de BTW te verwerken en later te corrigeren, ook al gaat het dan maar om enkele procenten voordeel.

 

Ik was al niet van plan om deze motor binnen 5 jaar of vlak daarna te vervangen voor een nieuwer model en nu zeker niet meer ;).

 

Peter jij ook bedankt voor je reactie, ik moet dat morgen nog maar eens goed doorlezen want ondertussen heb ik ook hoofdpijn van dit dossier ::) en kan ik niet meer zo goed nadenken.

 

Fijne avond nog.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@brood, nee dat is niet het geval.

Toch herinner ik me zoiets en vond ik deze nog . Waar men op een motorrijwiel (of soortgelijken betiteling) een IB-bijtelling (afwijkend van de 25% bij auto) conform het werkelijk privé-gebruik zou 'moeten' toepassen.

 

Indien men een motorfiets zakelijk geheel etiketteert als bedrijfsmiddel en er wordt privé gebruik van gemaakt (stel 20% als in dit draadje geopperd) nam ik aan dat de km gerelateerde IB-bijtelling gangbaar zou zijn . Of moet ik zelfs aannemen per wet? Daarom was mijn vermelding om gelijksoortig als bij de Onttrekking Privé-gebruik Auto dit volgens de km-ratio van het aankoopbedrag te boeken (privé aan Baten) . Ik besef nu ook dat men dit kan laten beperken door de werkelijk gemaakte onderhouds- en brandstof-kosten en afschrijving.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De verwarring in de link van mijn voorgaande post ligt in het niet expliciet benoemen van de kosten: aanschaf-kosten of verbruikskosten .

Misschien traag door de warmte toch zelf met opzoeken nu en dit gevonden.

 

Ik heb ook ontdekt dat Marcel Spruit in 'Racefiets kopen op de zaak' ook voorstelde dat een ander vervoermiddel dan de auto een bijtelling verdient op grond van de aanschaf-kosten.

 

Bij excessief prive gebruik hanteert de fiscus alleen een correctie op de bijtelling voor auto's. Bij andere vervoermiddelen kan ik niets vinden en neem ik aan dat het dus alleen tot 100% van de jaarlijkse verbruikskosten op prive kan komen. Verder kan ik me voorstellen dat de fiscus vraagtekens kan zetten of het vervoermiddel wel als bedrijfsmiddel kan doorgaan.

Link naar reactie
  • 0

Brood, ik doelde vooral op je opmerking dat er een privé storting plaats zou moeten vinden. Dat is zeker niet het geval

 

Groet

Joost

Inderdaad ik heb me in de verkeerde (boekhoud)term vergist om te benadrukken dat er privé bekostigd had moeten worden.

 

Het topic draait dus om de IB-bijtelling met als grondslag de verbruikskosten en correctie van de BTW op de verbruikskosten (en de afschrijving) die in de voorbelasting was opgenomen. Afschrijving kan men i.z.z. beschouwen als verbruikskosten.

 

Mijn recept zou zijn:

Reken uit wat de motor het afgelopen jaar per kilometer heeft gekost. Het beste gescheiden op de jaarlijkse kosten = (kosten excl BTW) en de BTW zelf. Dus ook met de mogelijkheid om apart zakelijk te etiketteren.

Ervan uitgaande dat alle BTW (ook aanschaf) in voorbelasting is gebracht en dat de kosten en afschrijving zakelijk als lasten(verlies) zijn opgenomen.:

 

[*]BTWk = BTW op kosten/ totale km's

[*]BTWa = BTW op afschrijving : (afschrijving x 21%) / totale km's

[*]correctie BTW: aantal prive km's x (BTWa+BTWk).

[*]Verbruikskosten: alle jaarlijkse kosten(+ afschrijving) / totale km's

[*]Onttrekking Prive-gebruik op Motor (IB-bijtelling) : Aantal prive kilometers x Verbruikskosten.

 

En het prive aandeel kan lopen van 0% tot 100% en veranderlijk per jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Brood,

Bedankt voor je moeite om deze lastige materie duidelijk te maken aan de hand van formules. Dat vind ik erg prettig rekenen.

 

Even over de auto.

Moet ik bij de berekening van correctie privégebruik BTW (december) van de auto naast het gebruik maken van het forfait (2,7% van de catalogus waarde) ook nog rekening houden met die herzieningsperiode voor de BTW op de aanschafprijs, waarbij ik 5 jaar lang steeds 1/5 deel van de teruggevorderde BTW moet corrigeren naar rato? Of is alleen de 2,7% voldoende als correctie?

 

Sorry als dit een domme vraag is, ik doe alle moeite om door de bomen het bos te blijven zien :-\

Link naar reactie
  • 0

Even over de auto.

Moet ik bij de berekening van correctie privégebruik BTW (december) van de auto naast het gebruik maken van het forfait (2,7% van de catalogus waarde) ook nog rekening houden met die herzieningsperiode voor de BTW op de aanschafprijs, waarbij ik 5 jaar lang steeds 1/5 deel van de teruggevorderde BTW moet corrigeren naar rato? Of is alleen de 2,7% voldoende als correctie?

Het is óf óf. :) Maar de keuze is niet helemaal vrijblijvend. Als je geen sluitende kilometerregistratie hebt, moet je zelfs die correctie toepassen (2,7% of 1,5% vanaf het 6e jaar). Je mag dus ook een privécorrectie doen zoals bij de motor, maar dan moet je wel een sluitende kilometerregistratie hebben.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reactie prinsrachid.

Ik houd geen km's bij. Dus na 5 jaar verandert 2,7% in 1,5% en that's it.

 

Ik ben trouwens erg blij met dit forum. Heb ook een aantal keer de belastingtelefoon gebeld maar krijg daar niet de indruk dat er mensen werken die weten hoe het zit (wat het onderwerp ook is). Maar misschien heb ik gewoon slechte ervaringen. Ik kreeg steeds het gevoel dat ik een student aan de lijn had die zelf nog zat te bladeren in de regelgeving maar praktisch weinig hulp kon bieden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.