• 0

Importeren vanuit China - welke wisselkoers hanteert de douane vw invoerrechten?

Beste Higherlevel collega's,

 

Binnenkort wil ik tot maximaal €150 kleding importeren vanuit China EXW. De logische reden is dat ik tot €150,- geen invoerrechten betaal. De eerste testbestelling tot €22,- hebben de leverancier en ik succesvol afgerond. De communicatie met de leverancier verloopt via Alibaba.

 

Mijn vraag heeft te maken met de fluctuaties in de wisselkoers. Als ik op 3 juli bestel en de dollarkoers is op die dag €149 , maar de goederen komen aan twee weken later, waarop de dollarkoers bij de inklaring opeens €153 euro is, en ik in dat geval extra kosten heb.

 

Ik ga uit dat de douane terug kijkt naar de wisselkoers naar de dag van de betaling welke op de factuur staat. Maar is deze aanname correct?

 

Alvast bedankt,

Michiel

 

Denk groot!

"Simplicity is the ultimate sophistication." DaVinci.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

En als aanvulling op mijn vorige bericht: met alleen een EXW prijs van € 149,00 ben je er nog niet. Hier komen ook nog de transportkosten bij vanuit China en eventuele verzekeringskosten.

Dus over het totaal van factuurwaarde, transportkosten en eventueel verzekering (douanewaarde genoemd) omgerekend naar Euro's betaal je invoerrechten en BTW.

(Er zijn nog een aantal voorwaarden meer waar aan voldaan moet worden om te komen tot de douanewaarde, maar die laat ik even buiten beschouwing om het niet te ingewikkeld te maken).

Link naar reactie
  • 0

De grenswaardes van 22 en 150 Euro zijn voor de intrinsieke waarde van de goederen, dus exclusief verzend -en verzekeringskosten. Zie artikel 23 lid 1 en 2 van EG verordening 1186-2009. Als de waarde van de goederen boven de 150 Euro uitkomt betaal je invoerrechten en BTW over waarde CIF-EU grens, dan tellen de vracht -en verzekeringskosten wel mee.

 

De wisselkoers die de douane hanteert is de referentiekoers van de Europese Centrale Bank (met uitzondering van niet-officieel genoteerde vreemde munteenheden) op de voorlaatste woensdag van een kalendermaand en geldt voor de hele volgende maand, tenzij er een koersfluctuatie is van >5%. De kans dat als je op 3 juli bestelt de koers twee weken later anders is dus vrij klein. Je loopt meer risico als je aan het einde van de maand je bestelling plaatst..........

 

Link naar reactie
  • 0

Dat verklaart veel meer BJM.

 

Als er wel een koersfluctuatie is van 5%, waarop wordt dan de douanekoers, als ik het zo mag noemen, op gebaseerd? Bekijken ze dit dan wel individueel bij de aankoop datum?

 

De voorlaatste woensdag was 17 juni... toen was de koers hoger, namelijk 1,1245. Dat is gunstiger zelf s :)

 

 

Denk groot!

"Simplicity is the ultimate sophistication." DaVinci.

Link naar reactie
  • 0

Als een wisselkoers >5% afwijkt geldt die vanaf de eerste volgende woensdag.

 

Wisselkoers van de ECB op 17-06 voor de USD was 1,1279.

 

Je loopt meer risico als je aan het einde van de maand je bestelling plaatst..........

Correctie, "aan het einde van de maand" moet zijn "net voor de voorlaatste woensdag".......

Link naar reactie
  • 0

Ik wil het optimale uit een verzending halen, want de verzendkosten zijn erg duur, $81.

Het verschil kan dan klein zijn, maar je krijgt spijt als een klant een bestelling plaatst en je net 1 stropdas tekort komt waardoor de klant ergens anders gaat en je een grote order mist.

 

 

Denk groot!

"Simplicity is the ultimate sophistication." DaVinci.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er geen voorstander van om kleine bestellingen via luchtvrachten van de andere kant van de wereld te doen. Enkel als dit over samples gaat dan kan ik het begrijpen, anders lijkt het me een erg omslachtige manier van werken. Niet alleen economisch is het niet verantwoord; ook ecologisch niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.