• 0

Betalingen naar Engeland tegen goedkoper tarief

Ik heb een leverancier in Engeland aan wie ik zijn facturen met bedragen in ponden ontvangen. Ik zit bij Rabobank en kan die ook prima aan hem betalen. Alleen loop ik tegen het volgende aan:

 

- ik moet/wil de volledige kosten op me nemen, dat is niet mogelijk, bij rabo kan bij betaling in ponden/engeland alleen meer de kosten gedeeld worden.

 

- volgens mij betaal ik behoorlijk wat kosten voor de transactie.

 

Er zijn ook andere diensten waarbij ik dat kan regelen. Heeft iemand advies voor mij waar ik het voordeliger kan overmaken en waarbij ik zelf de volledige kosten draag?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

- ik moet/wil de volledige kosten op me nemen, dat is niet mogelijk, bij rabo kan bij betaling in ponden/engeland alleen meer de kosten gedeeld worden.

Doe je deze overboeking als "Europese" betaling of als Wereldbetaling? Als je de overboeking als Wereldbetaling doet, zou je iets meer keuze moeten hebben om de overboekingskosten voor eigen rekening te nemen (Kostenverdelingscode OUR).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Weet je zeker dat er veel kosten aan zitten? SEPA overboekingen zijn dezelfde kosten als binnenlandse overboekingen (0,07 euro ofzo). Kan zijn dat de pond hier het probleem is, maar dat zou ik eerst nagaan.

 

edit. Net even gekeken bij RBS en daar kost het 1 pond onder de 100 pond en anders 7 pond.

Toch beter dan de 25 euro die ik langs zag komen voor alle kosten voor verzender.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik kreeg van de ontvanger al een bericht dat zij 7 pond aan kosten moesten betalen. Terwijl zij ontvangen. Wat ik zelf kwijt was aan de overboeking weet ik niet, is niet makkelijk op te zoeken volgens mij, maar er zijn andere mogelijkheden volgens mij. Ben benieuwd naar tips en ervaringen!

Link naar reactie
  • 0

TS betaald in ponden en dan geldt er geen SEPA overboeking. Zelf betaal ik regelmatig in USD naar een ander Euroland en dat kan ook niet als SEPA.

 

Bij gedeelde kosten betaal ik bij de Amro altijd een vrij klein bedrag omdat ik dan alleen de Nederlandse kosten betaal. Als ik alle kosten op me neem is het bij mij heel veel meer dan het dubbele. Vroeger deed ik dat wel, maar nu vind ik dat de leverancier maar een goedkopere bank moet zoeken. Wat zijn bank aan kosten rekent is eigenlijk zijn zaak.

 

Bij alle kosten betaal je ook de bankkosten van de ontvanger en als die de boel zo duur maken heeft het niet zo veel zin om in Nederland een andere bank te zoeken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

mijn ontvanger heeft als eis dat ik alle kosten op me neem, en dat we dus niet gaan delen. Een andere bank is hiervoor dus geen alternatief begrijp ik, maar er zijn ook andere partijen die dit kunnen verzorgen toch?

 

Ik heb contact gehad met de Nederlandsche Betaal- en Wisselmaatschappij, maar toen in de mailwisseling bleek dat het om een paar duizend euro per keer gaat ben ik niet meer interessant voor ze denk ik, want er wordt niet meer gereageerd.

 

Ik heb smartcurrency.com en transferwise.com gevonden, maar ik hoor liever wat ervaringen voordat ik eraan begin....

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik kreeg van de ontvanger al een bericht dat zij 7 pond aan kosten moesten betalen.

 

Ik vind 7 euro niet direct duur, maar dat ligt natuurlijk ook aan het totale overgeboekte bedrag. Bij de ABN betaal ik iets van 5 euro + een percentage van de overgemaakte som bij gedeelde kosten. Die kosten krijg ik tegenwoordig zelfs in beeld voordat ik de overboeking bevestig.

 

Als je regelmatig kleine bedragen moet overmaken, kun je vragen of je tegenpartij niet een euro rekening wil nemen als hij veel klanten in de Euroregio heeft. Maar dan heeft hij natuurlijk het koersrisico. Ik had vroeger wel een tijdschrift abonnement dat ik op een Britse Euro rekening kon betalen.

 

Europa eist dat SEPA overboekingen binnen de Eurozone net zoveel kosten als binnenlandse betalingen. Voldoet de overboeking niet aan de SEPA eis, dan schromen de banken niet om hun kosten ruim door te berekenen.

 

Vóór de SAPA overboekingen en Euro hadden we gewoon een eigen rekening in het buitenland en maakten daar dan periodiek een groot bedrag aan over. Vervolgens betaalden we onze buitenlandse leveranciers vanaf die lokale bank.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas wil mijn ontvanger dit niet. Ik ben de enige klant buiten de UK, ik ben er blij mee, maar we hebben wel afgesproken dat ik dus alle kosten op me neem. Vind ik niet erg, maar nu nog zoeken hoe ik dit het beste en goedkoopste kan doen...

Link naar reactie
  • 0

nee, afspraak is dat we het gewoon op zijn iban overschrijven.

Bedragen en aantallen is nog lastig in te voorspellen, maar ik gok op 1 of 2 betalingen per maand van pakweg 1000 tot 2000 euro per keer.

Link naar reactie
  • 0

Dat is nieuw voor mij, maar als ik de SEPA eisen op de site van de ING bekijk, stellen ze inderdaad alleen als eis dat het bedrag in Euro moet zijn en dat het vanaf een Euro rekening betaald moet worden. Ik zie niet expliciet genoemd worden dat het ook naar een Euro rekening overgemaakt moet worden. Gedeelde kosten is wel een eis voor een sapaoverboeking maar die liggen in de ordegrootte van dubbeltjes.

 

Als dat daadwerkelijk onder de SEPA regels valt, is het even goed uitrekenen/opzoeken welke dagkoers de bank betaald en dan in Euro overmaken. En met de leverancier afspreken dat er kleine afwijkingen zullen zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
plus een paar cent per overschrijving

 

Hoe kom je er bij dat het paar een paar cent is? Als het geen SEPA overschrijving is, zullen de banken niet schromen om hun bankkosten goed door te berekenen. Alleen voor een SEPA overschrijving dwingt Europa tot het hanteren van lage tarieven.

 

Als ik van mijn USD rekening geld overmaak naar een USD rekening in een ander SEPA-land, betaal ik ook gewoon de hoge bankkosten en niet het SEPA tarief.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas wil mijn ontvanger dit niet. Ik ben de enige klant buiten de UK, ik ben er blij mee, maar we hebben wel afgesproken dat ik dus alle kosten op me neem. Vind ik niet erg, maar nu nog zoeken hoe ik dit het beste en goedkoopste kan doen...

Ontvanger kan toch wel de kosten van de vorige betaling (7 Euro) op de volgende factuur zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat komt wel goed hoor. Ik was alleen benieuwd of er andere mogelijkheden waren.

 

Weet iemand trouwens hoe je bij de rabobank kan zien waar de kosten die zij in rekening brengen te zien zijn, gespecificeerd?

Link naar reactie
  • 0

7 euro is duur voor een transactie, maar de andere kant op is het nog veel duurder. Als je vanaf een engelse rekening bijv gbp 1000 overmaakt naar een euro-rekening in nederland kunnen de kosten (afhankelijk van de bank) gerust gpb 25 zijn.

 

Er zijn wellicht wel methoden om het iets goedkoper te doen, maar voor 7 euro op een transactie in de orde van 1000 denk ik niet dat het de moeite is om dat verder uit te zoeken en je nog-geen-procent fee maar voor lief te nemen (veronderstelt dat je iets doet dat geen minuscule marges heeft).

Link naar reactie
  • 0
maar voor 7 euro op een transactie in de orde van 1000 denk ik niet dat het de moeite is om dat verder uit te zoeken

 

Het gaat om 2x 7 euro, want beide kanten reken een fee als het geen SEPA overboeking is. Ik zou echt eens ingaan op de opmerking van Tonino, op de vorige pagina. Als hij gelijk heeft, dan kost het in zijn geheel geen fee, alleen de fee voor een binnenlandse betaling en die ligt in de orde grootte van centen.

 

Essentieel is gewoon dat je aan de SEPA voorwaarden voldoet bij de betaling. Bij een SEPA betaling eist Europa dat de banken niet meer rekenen dan de kosten van een binnenlandse overboeking.

 

 

Link naar reactie
  • 0

maar voor 7 euro op een transactie in de orde van 1000 denk ik niet dat het de moeite is om dat verder uit te zoeken

Het gaat om 2x 7 euro, want beide kanten reken een fee als het geen SEPA overboeking is.

Dit lijkt me niet helemaal juist. Het punt is namelijk dat er in ieder geval érgens ook een conversie plaats moet hebben van euro's naar ponden. En dáár waar dat gebeurt, vallen ook (conversie)kosten. Helaas is TS niet ingegaan op de mijn vraag, dus blijft in de lucht hangen hoe hij de overboeking nu daarwerkelijk doet (Europa- of Wereldbetaling).

 

Als TS de zijn overboeking doet als een SEPA-overboeking, dan moet hij dus een eurobedrag overmaken naar zijn klant, terwijl hij een pondenbedrag probeert te voldoen. TS betaalt dan weliswaar maar een aantal cent overboekkosten (nationaal tarief), maar de Britse ontvanger van dat bedrag krijgt dan dus wel te maken met een wisselkoersrisico (het eurobedrag wordt pas op moment van ontvangst weer omgerekend naar ponden) én met conversiekosten én met transactiekosten (omdat SEPA verplicht op SHA-basis gaat).

 

Als TS zijn overboeking doet als wereldbetaling, dan moet hij gewoon ponden overmaken met kostenverdelingscode OUR. In dat geval betaalt de ontvangende partij géén coversiekosten, omdat er geen omrekening meer plaats hoeft te vinden.

 

Maar laten we nou wel wezen. Het gaat hier om fr*cking 7 pond! Is het nou echt te veel moeite voor TS om gewoon 7 euro extra over te maken bij iedereen betaling naar deze klant?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar laten we nou wel wezen. Het gaat hier om fr*cking 7 euro! Is het nou echt te veel moeite voor TS om gewoon 7 euro extra over te maken bij iedereen betaling naar deze klant?

Het ging niet om 7 euro, maar om 7 pond plus de kosten van de TS zelf:

Nou, ik kreeg van de ontvanger al een bericht dat zij 7 pond aan kosten moesten betalen. Terwijl zij ontvangen. Wat ik zelf kwijt was aan de overboeking weet ik niet, is niet makkelijk op te zoeken volgens mij, maar er zijn andere mogelijkheden volgens mij.

Als ik de tarieven van Rabobank erop nalees, bedragen de kosten € 10 voor de wereldbetaling plus 0,1% toeslag voor de kostensoort OUR (met een minimum van € 7,50 en een maximum van € 75).

 

Als de directe SEPA-route niet werkt (en die zou je inderdaad eens moeten uitpluizen), dan zou je zelfs nog een indirecte SEPA-route kunnen overwegen: laat de Britse leverancier een vreemde-valutarekening openen in euro en neem (een deel van) de kosten voor je rekening.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.