• 0

Berekening restwaarde investering met privé gebruik

Als beginnend fotograaf heb ik voor een paar opdrachten een nieuwe lens aangeschaft van €1600 incl. BTW. Daar ik net begin gebruik ik de lens 50% privé en 50% zakelijk. De helft van de BTW vraag ik terug.

De afschrijving wil ik in 5 jaar doen en de restwaarde schat ik op €500. Kan ik deze restwaarde ook door 2 delen, dus restwaarde zaak €250 en privé €250 of kan ik een restwaarde van €500 gebruiken voor de afschrijving van de zaak?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe beginnend is beginnend fotograaf? :P Sta je al ingeschreven, heb je al een website en werf je al actief klanten? of zit je nog in het circuit van schnabbelen bij familie, vrienden en kennissen?

 

Ook al heb je nog weinig klanten in het begin maar ben je wel professioneel bezig dan zou ik de btw gewoon 100% terugvragen en de lens volledig afschrijven.

 

Als ex fotograaf/handelaar gebruikte ik mijn spullen ook wel privé maar corrigeerde dat eigenlijk nooit. Het is gewoon lastig te bepalen welk percentage privé of zakelijk is.

 

Tegenwoordig gebruik ik ook wel eens een machine voor een schoonmaakklusje thuis. Aan de andere kant betaal ik kleine zakelijke dingen als kop koffie met een klant of rolletje plakband gewoon weer privé. De tijd van elk bonnetje declareren heb ik achter me gelaten. teveel geneuzel voor te weinig opbrengst.

 

 

Oja, dit tik ik wel op mijn privé lap. Vorig jaar een nieuwe computer gekocht maar die gebruik ik echt alleen voor mijn bedrijf. ;)

Link naar reactie
  • 0

Dan zou je door de verlaging van de restwaarde extra afschrijving creëren en zo je priveontrekking compenseren. Rest waarde is de geschatte economische waarde van je lens aan het einde van je afschrijvingsduur. Als jij inschat dat dit € 500 is dan veranderd daar de privécollecties niets aan.

 

Gr

 

Ramon

Link naar reactie
  • 0

Is handelswijze uit het openingsbericht logisch m.b.t. regelingen voor investeringen en afschrijvingen voor startende ondernemers indien van toepassing?

 

Vraagt zich af op welke camera deze lens gaat...

 

...is deze privé/zakelijk?

 

Hoe verzeker je deze apparatuur 50/50?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.