De situatie:

Het is zo dat ik in Nederland werk (in loondienst van mijn eigen BV), welke management activiteiten verricht voor verschillende ondernemingen in Nederland en buitenland. Een van de opdrachtgevers is gevestigd in Luxemburg. Deze SARL krijgt een maandelijkse factuur van mijn diensten. Zelf ben ik woonachtig in België, maar geef mijn wereldinkomen aan in Nederland.

Vraag: is het mogelijk om een leasewagen op de Luxemburgse entiteit te nemen als Directielid zijnde en dus met Luxemburgse platen te rijden in België en Nederland? Zo ja, wat zijn de gevolgen? Moet dit aangegeven worden als een "auto van de zaak"? Extra vergoeding in natura?

Deze samenstelling van wonen, werkverhouding en aangifte belastingen heb ik nog niet teruggevonden. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49998-leasewagen-buitenlandse-opdrachtgever/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Lijkt mij niet van belang welk kenteken de auto heeft (NL, B of L).

Bij mijn weten wel: je dient een vergunning bij de Belastingdienst aan te vragen om te rijden met buitenlands kenteken zonder dat je een BPM heffing krijgt. Voor die vergunning dient de inhoud van de leaseovereenkomst aan bepaalde eisen te voldoen, (oa een maximum duur van 3 jaar)

Voor de NL bijtelling van auto's met buitenlandse kentekens wordt uitgegaan van de Nederlandse consumentenprijs inclusief BPM en BTW: die prijs kan fors afwijken van de Belgische of Luxemburgse cataloguswaarde of boekwaarde

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Lijkt mij niet van belang welk kenteken de auto heeft (NL, B of L).

Bij mijn weten wel: je dient een vergunning bij de Belastingdienst aan te vragen om te rijden met buitenlands kenteken zonder dat je een BPM heffing krijgt. Voor die vergunning dient de inhoud van de leaseovereenkomst aan bepaalde eisen te voldoen, (oa een maximum duur van 3 jaar)

Klopt

Voor de NL bijtelling van auto's met buitenlandse kentekens wordt uitgegaan van de Nederlandse consumentenprijs inclusief BPM en BTW: die prijs kan fors afwijken van de Belgische of Luxemburgse cataloguswaarde of boekwaarde

En voor de goede orde: die bijtelling moet dus in de loonadministratie van de BV van TS verwerkt worden.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Wat bedoel je nou?

Als je klant gek genoeg is om helemaal gratis een auto ter beschikking te stellen dan is het inderdaad wel zijn/haar probleem allemaal.

Het is uiteraard niet mogelijk om met een slimme "wisseltruc" (bijvoorbeeld: de klant betaalt de auto voor 1000,- euro per maand, jouw BV factureert de klant 1000,- euro minder elke maand...) de bijtelling te omzeilen.

Maar misschien begrijp ik je vraag niet. Ga je naast de dienstbetrekking in jouw eigen BV ook een loondienstverband (als directielid) bij je klant vervullen in de toekomst? Is dat het...(?)

• 0

Dat is ook een optie inderdaad, deels op de loonlijst bij deze klant te komen voor het aantal uren dat ik sec voor hen werk. Ik weet alleen niet wat dat dan weer voor gevolgen zou hebben voor mij fiscaal gezien. Het is uiteindelijk natuurlijk altijd de intentie om zo min mogelijk te moeten afdragen linksom of rechtsom binnen de kaders van de wet ;)

• 0

Ik weet alleen niet wat dat dan weer voor gevolgen zou hebben voor mij fiscaal gezien.

Nou, ik ook niet.

Als een bedrijf in Luxemburg iemand die in NL woont in dienst neemt en een auto geeft, dan moeten zij / moet jij dat maar daar uitzoeken denk ik. Persoonlijk weet ik niets van belastingen en loonheffingen in Luxemburg.

Het feit dat jij in NL woont (en dus hier je wereldinkomen moet aangeven) lijkt mij vers twee.

• 0

Ik weet alleen niet wat dat dan weer voor gevolgen zou hebben voor mij fiscaal gezien.

Nou, ik ook niet.

Als een bedrijf in Luxemburg iemand die in NL woont in dienst neemt en een auto geeft, dan moeten zij / moet jij dat maar daar uitzoeken denk ik. Persoonlijk weet ik niets van belastingen en loonheffingen in Luxemburg.

De (fiscale) gevolgen zijn exact hetzelfde als boven omschreven: vergunning ontheffing BPM en bijtelling op basis NL consumentenprijs incl BPM en BTW. Het enige dat in de loondienstsituatie wijzigt is dat niet de eigen BV van TS de loonaangifte inclusief NL bijtelling doet maar - neem ik aan - de Luxemburgse werkgever óf TS privé

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Nou...,

Als er sprake is van brutoloon in Luxenburg (en daar lijkt het toch op), wel of niet inclusief een auto, dan is dat toch wezenlijk anders.

Ik zou zeggen:

Stap 1 is om uit te zoeken hoe het zit daar. Stap 2 is om te kijken wat het verdrag zegt. Stap 3 is om te kijken hoe dit in NL gedaan moet worden.

(Overigens vind ik het een vaag verhaal. Alsof het gewoon meer gedachtegangen zijn, in plaats van reële opties.)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar