• 0

Tips voor een lagere IB ZZP'er

Beste Lezers,

 

Zoals waarschijnlijk meerdere wil ik graag mijn IB voor het volgend jaar zo laag mogelijk houden.

En niet door minder te gaan werken.

 

In mijn sutuatie betaal ik per maand vooruit, en zit ik op bij 30K aan IB.

Hoe kan ik de inkomstenbelasting zo laag mogelijk houden.

Ik heb verder niet veel om in te investeren als een Auto (bus) en een laptop.

 

Mijn bus is nu 3 jaar oud, ik zou een nieuwe kunnen kopen. Maar wat gaat me dit opleveren.

Of is het beter om een personen auto te kopen, zodat deze direct van de kosten afgaan.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn bus is nu 3 jaar oud, ik zou een nieuwe kunnen kopen. Maar wat gaat me dit opleveren.

Geld uitgeven aan spullen alleen om belasting te besparen lijkt me niet erg verstandig.

1 Euro uitgeven om 42 cent belasting te besparen is alleen zinnig als je die investering echt nodig hebt en het geld / de cash out kunt missen.

Een 3-jaar oude bus nu al vervangen voor een nieuwe lijkt me meestal kapitaalvernietiging.

 

Of is het beter om een personen auto te kopen, zodat deze direct van de kosten afgaan.

Waar heb je zakelijk een personenauto voor nodig naast een bus? En waarom zou die aanschaf direct van de kosten afgaan?

 

Hoe kan ik de inkomstenbelasting zo laag mogelijk houden.

Draai het eens om: hoe kun je je winst en inkomstenbelasting zo hoog mogelijk krijgen? Dat lijkt me namelijk een véél beter streven. Een ton belasting betalen betekent meer dan een ton netto besteedbare winst!

 

FF serieus: verwar winst maken, kosten en belasting betalen aub niet met geld uitgeven : dat zijn 2 totaal verschillende zaken. Een investering in en auto kan bijvoorbeeld 25.000 kosten (25K cash out), maar je maar hooguit 5000 Euro belastingvoordeel (= € 2.000,- netto besparing) opleveren

 

Denk bij belastingbesparen ook eens aan pensioenopbouw, zoals (bancaire) lijfrente, of raadpleeg een goede boekhouder of fiscalist voor een goed advies (en die kosten zijn nog fiscaal aftrekbaar ook)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Als je mede ondernemers kent die fors investeren en onvoldoende resultaat hebben om afschrijvingen te plaatsen, dan kan je daar wellicht een mooie deal mee maken om zo IB te besparen (resultaat verkopen als het waren). Als je in de 52% zit kan dat wel zode aan de dijk zetten.

 

30K is toch wel een fors bedrag, maar goed, wees blij. Veel IB betalen betekend dat de zaken goed gaan, dus gefeliciteerd wat dat betreft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je mede ondernemers kent die fors investeren en onvoldoende resultaat hebben om afschrijvingen te plaatsen, dan kan je daar wellicht een mooie deal mee maken om zo IB te besparen (resultaat verkopen als het waren).

 

Kun je dit wellicht nader toelichten, of een voorbeeld geven van "resultaat verkopen"?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Laten we uitgaan van een situatie dat ondernemer A geen investeringen doet, maar veel veel verdiend waardoor hij of zij in de 52% schaal valt.

 

Ondernemer B heeft bij start-up (of later) geïnvesteerd voor € 75.000 en heeft tevens MIA (36%) en KIA (28%) ontvangen. De ondernemer kan, of moet eigenlijk, een bedrag van 123.000 (75K+48K) wegschrijven.

 

Laten we stellen dat de ondernemer de extra fiscale aftrekposten (48K) gunstig heeft kunnen plaatsen. Maar moet de aankomende jaren de volledige Winst wegschrijven in de afschrijvingen om weer IB te moeten betalen. Daar is niets mis mee natuurlijk maar het kan ook ongunstige bij effecten hebben. Zoals geen IB betalen en dus ook geen HRA, waardoor hypotheek rente bruto netto op dezelfde lijn liggen. Ook bij een hypotheek aanvraag zal het behoorlijk tegen werken.

 

Ondernemer A betaald over 10K 52% IB, minus waarschijnlijk 14 mkb winstvrijstelling.

Ondernemer B betaald geen IB, waardoor het direct naar prive gaat.

Een verschil van € 4.800 plus premies.

 

Als A nu 10K resultaat verkoopt tegen bijvoorbeeld 7.500 in contanten dan gaat diegene er op vooruit met € 2300 en kan ondernemer B zijn afschrijvingen plaatsen, en gaat er in wezen ook op vooruit. Of dit helemaal politiek correct is, dat is wellicht weer een ander verhaal.

 

Uitgangspunt moet wel zijn dat ondernemer B maar beperkt resultaat behaald.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag je nu gewoon of ondernemer A zomaar een factuur naar ondernemer B mag sturen? Zodat A minder IB betaalt en B daar fiscaal iets beter van wordt?

 

Groeten

Joost

 

Hij wil waarschijnlijk services afnemen van een andere ondernemer. A hoeft natuurlijk niet minder IB te betalen. Misschien genereert de services van B wel gigantische inkomsten. Dat is nou ondernemerschap:)

 

Link naar reactie
  • 0

Draai het eens om: hoe kun je je winst en inkomstenbelasting zo hoog mogelijk krijgen? Dat lijkt me namelijk een véél beter streven. Een ton belasting betalen betekent meer dan een ton netto besteedbare winst!

 

FF serieus: verwar winst maken, kosten en belasting betalen aub niet met geld uitgeven : dat zijn 2 totaal verschillende zaken. Een investering in en auto kan bijvoorbeeld 25.000 kosten (25K cash out), maar je maar hooguit 5000 Euro belastingvoordeel (= € 2.000,- netto besparing) opleveren

 

Denk bij belastingbesparen ook eens aan pensioenopbouw, zoals (bancaire) lijfrente, of raadpleeg een goede boekhouder of fiscalist voor een goed advies (en die kosten zijn nog fiscaal aftrekbaar ook)

 

 

Aanvulling: hoe krijg je winst + IB zo hoog mogelijk ZONDER EXTRA TIJD! Als ik in 52% zit en ik kom al tijd te kort dan ga ook liever voor minder IB (dus minder winst) maar meer tijd (bijv. meer uitbesteden/inkopen/etc). Als ik nog meer extra tijd moet persen voor maar 48% meer opbrengst dan zeg ik ook laat maar zitten!

Normaal gesproken krijg je wat terug als je kosten maakt. Dat is anders bij IB. Daar zie je niet direct wat terug als 52% moet aftikken over 100 of 100.000.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn bus is nu 3 jaar oud, ik zou een nieuwe kunnen kopen. Maar wat gaat me dit opleveren.

Geld uitgeven aan spullen alleen om belasting te besparen lijkt me niet erg verstandig.

1 Euro uitgeven om 42 cent belasting te besparen is alleen zinnig als je die investering echt nodig hebt en het geld / de cash out kunt missen.

Een 3-jaar oude bus nu al vervangen voor een nieuwe lijkt me meestal kapitaalvernietiging.

 

Of is het beter om een personen auto te kopen, zodat deze direct van de kosten afgaan.

Waar heb je zakelijk een personenauto voor nodig naast een bus? En waarom zou die aanschaf direct van de kosten afgaan?

 

Hoe kan ik de inkomstenbelasting zo laag mogelijk houden.

Draai het eens om: hoe kun je je winst en inkomstenbelasting zo hoog mogelijk krijgen? Dat lijkt me namelijk een véél beter streven. Een ton belasting betalen betekent meer dan een ton netto besteedbare winst!

 

FF serieus: verwar winst maken, kosten en belasting betalen aub niet met geld uitgeven : dat zijn 2 totaal verschillende zaken. Een investering in en auto kan bijvoorbeeld 25.000 kosten (25K cash out), maar je maar hooguit 5000 Euro belastingvoordeel (= € 2.000,- netto besparing) opleveren

 

Denk bij belastingbesparen ook eens aan pensioenopbouw, zoals (bancaire) lijfrente, of raadpleeg een goede boekhouder of fiscalist voor een goed advies (en die kosten zijn nog fiscaal aftrekbaar ook)

 

 

Norbert bedankt voor je reactie.

 

En heb natuurlijk ook navraag bij mijn eigen boekhouder gedaan, en deze zegt precies hetzelfde.

Dat het niet verstandig is om te investeren om het investeren, en om de IB te drukken.

 

Pensioenopbouw doe ik ook al, dus daar valt niet meer veel te halen.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet mag klagen.

 

Probleem is dat ik het eerste jaar niet een erg goede boekhouder heb gehad. En dus achteraf veel te weinig gereserveerd heb. Het jaar daarop moest ik achteraf dus een flinke IB betalen, en gelijk vooraf per maand gaan betalen voor het jaar daarop.

Ik heb veel uren gemaakt om dit voor elkaar te krijgen, met als gevolg weer te weinig vooraf betaald dus weer een fikse aanslag. Het voelt dan als water naar de zee dragen.

 

Dit jaar nog even flink werken, en dan zit het volgend jaar weer op de rit.

 

Bedankt voor de informatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.