• 0

einde eenmanszaak; bestelauto toch overgezet naar prive?

Beste allen,

ik "leach" al jaren waardevolle info van higer-level, nu heb ik echter een aanleiding om zelf raad in te winnen;

 

ik heb een eenmanszaak, eerst full-time (WUO) en sinds ik 2 jaar een full time dienstverband heb, is dit "resultaat uit overige werkzaamheden" geworden.

 

Mijn bedrijfsresultaat op jaarbasis is laatste 2 jaar netto nul; wat ik verdien gaat eruit aan kosten (bestelauto / huur atelier / materialen / boekhouder etc.

)

Ik wil per direct mijn eenmanszaak beeindigen. (o.a. omdat het mij oormerkt mij als ondernemer bij hypotheek-aanvraag)

 

Bij einde eenmanszaak gaan alle middelen naar prive. (ik heb geen schulden / leningen oid)

Dus ook mijn bestelauto op grijs kenteken. (afgeschreven Doblo uit 2003, zakelijk aangeschaft, ik betaal bijtelling)

 

Maar, quote belastingdienst:

 

“Wanneer u deze auto al eerder als zakelijk vermogen heeft geëtiketteerd bij aanschaf, dan mag u hem later niet zomaar overzetten naar privé vermogen.”

 

Als ik mij nu uitschrijf bij KVK, wordt de bestelauto dan toch automatisch overgezet op prive?

En moet ik dan per direct een resterend deel BPM / geel wegenbelastingtarief betalen?

 

Of kan ik de bestelauto beter eerst verkopen voor ik uitschrijf?

 

Dank voor een helder advies alvast.

 

Chalkman

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben wel even benieuwd naar je opmerking "o.a. omdat het mij oormerkt mij als ondernemer bij hypotheek-aanvraag"

 

Waarschijnlijk heb je ook een inkomen uit loondienst welke je voor je hypotheekaanvraag zult gebruiken. Ik ben echter benieuwd of de bank automatisch altijd al bij de KVK een check doet bij een hypotheek aanvraag.

 

Uit jou post concludeer ik bijna dat je geen hypotheek kunt krijgen omdat je in de KVK ingeschreven staat, los staand van je loon uit dienstverband. Klopt dat?

 

Zelf kan ik als Ondernemer namelijk ook nagenoeg geen hypotheek krijgen ivm met investeringen etc. Terwijl een hypotheek zonder problemen betaald kant worden al zeg ik het zelf. De regels zeggen echter anders .

 

Overigens lijkt het mij dat je BTW over je verkoop prijs van de auto moet afdragen en de winst van de auto als resultaat uit overige werkzaamheden moet boeken. Maar laat dat de experts van HL maar vertellen, ik ben geen expert :)

Link naar reactie
  • 0
Uit jou post concludeer ik bijna dat je geen hypotheek kunt krijgen omdat je in de KVK ingeschreven staat, los staand van je loon uit dienstverband. Klopt dat?

Zie de inhoud van de startpost: TS heeft een voltijds dienstverband. Het probleem lijkt mij niet dat hij bij de KvK ingeschreven staat, maar dat hij geen winst maakt, en daarom een verhoogde kans loopt om zelfs verlies uit overige werkzaamheden te maken.

 

Ik vermoed zelfs dat de aanleiding een negatieve ROW aangifte in de belastingaangifte is of was.

 

Ik ben echter benieuwd of de bank automatisch altijd al bij de KVK een check doet bij een hypotheek aanvraag.

Niet nodig, het gaat niet om de KvK inschrijving maar om de gerealiseerde winst of verlies, en die blijkt al uit de belastingaangifte

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ah, vandaar. Ik stelde mijn vraag expres omdat wel eens heb gemerkt dat banken direct een bewijs van uitschrijving uit de KVK vroegen, terwijl de aanvrager in bezit was van een vast contract bij een werkgever.

 

De bank wil daarmee uitsluiten dat men niet tussen de regeltjes door, toch ondernemer is als het ware. Maar wellicht is dat dan niet een standaard procedure van een bank.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie advies.

 

Mijn hypotheekadviseur geeft idd aan dat offerte-aanvragen bij geldverstrekkers nodeloos ingewikkeld worden als je parttime onderneemt(ROW). Je ben wel of geen ondernemer. En niets ertussen in.

Het beperkt mijn mogelijkheden qua voorkeur voor geldverstrekkers en mijn adviseur (VIISI) rekent aanzienlijk meer kosten.

 

Genoeg aanleiding om te beeindigen; ik doe ook te weinig met mijn parttime-zzp status.

 

@ meneer Bakker: mijn boekhouding is zodanig eenvoudig; ik manipuleer een bescheiden winst op de balans door wel of niet dat Festo gereedschap te kopen bijvoorbeeld.

 

Mijn initiele vraag over de bestelauto:

 

Overigens lijkt het mij dat je BTW over je verkoop prijs van de auto moet afdragen en de winst van de auto als resultaat uit overige werkzaamheden moet boeken. Maar laat dat de experts van HL maar vertellen, ik ben geen expert

 

Kan ik de auto dus beter zakelijk verkopen dan deze overschrijven naar prive?

Ik kan gewoon niet goed vinden wat de consequenties zijn als ik de bestelauto op mijn naam laat staan na beeindiging eenmanszaak. Ik heb dan geen BTW nummer meer, dus lage wegenbelasting wordt hoge tarief? en verder?

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik de auto dus beter zakelijk verkopen dan deze overschrijven naar prive?

 

In principe maakt het geen verschil:

- Als die naar privé gaat, dan ben je (over de marktwaarde) BTW verschuldigd.

- Als je hem verkoopt, ben je ook BTW verschuldigd.

 

Maar natuurlijk kan je de auto misschien beter verkopen als iemand een heel goede prijs biedt. En/of als de auto straks kostbaar is in het gebruik.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.