• 0

BTW nummer en LLP

De belastingdienst doet er nu al 7 weken over om een BTW nummer te vinden voor mijn LLP.

Telefonisch en per brief ze gevraagd om snelheid te betrachten, het antwoord: er moet een specialist naar kijken want het is een buitenlandse onderneming.

 

weet iemand of er officieel termijnen zijn, op zijn mint zijn in mijn ogen de fatsoenstermijnen overschreden, maar wie kan mij helpen??

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

maar wie kan mij helpen??

Misschien de Companies House waar de LLP staat ingeschreven?

 

En indien er een adviesbureau of adviseur betrokken was bij oprichting en het LLP contract, lijkt me dat die partij daar toch ook kennis en ervaring van moet hebben, en wellicht ook contacten binnen de Belastingsdienst?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Er is al een brief naar de belastingdienst geschreven door de betreffende adviseur, antwoord is er moet een speciale naar kijken en u hoort nog wel, telefoontjes precies het zelfde... maar zonder BTW nummer is het lastig factureren, en zo zijn we dus 7 weken verder... ik zoek bv iets van een termijn waar ik de belastingdienst mee kan confronteren die ze overschreden hebben, of een andere mogelijkheid om ze te "dwingen". een LLP is toch geen wereld wonder meer...

Link naar reactie
  • 0

Wel een beetje 'gepruts' eerlijk gezegd.

 

Wanneer de onderneming ingeschreven wordt in het handelsregister, dan krijgt deze vanzelf (via de BD) een BTW nummer als het van toepassing is.

 

Wanneer er geen inschrijving plaatsvindt (moet je overigens niet ingeschreven stan bij de KvK?) dan moet je jezelf via een formulier (Inschrijving startende onderneming) bij de BD melden.

Dan kom je op de juiste plaats 'in de molen' terecht en krijg je spoedig een BTW nummer.

 

Link naar reactie
  • 0

ik sta keurig ingeschreven bij de kamer van Koophandel met de LLP, 22 april in Engeland opgericht 7 mei kvk ingeschreven....

ik zoek iets waar ik de belasting dienst duidelijk kan maken dat het wanprestatie is, telefoontjes zijn er al geweest met ze een brief ook en het enige dat ze zeggen is dat het bij een specialist is.

 

ik kwam op internet een klacht van iemand tegen voor een bv uit 1998... die had zich beklaagt bij de ombudsman omdat die een paar maanden moest wachten op zijn btw nummer,,... gevolg excuses, niets eens een bos bloemen

Link naar reactie
  • 0

Wacht nog een weekje, en gebruik dan het standaard formulier om ze in gebreke te stellen:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/dwangsom_bij_niet_tijdig_beslissen_al0511z2fol.pdf

 

 

Persoonlijk ben ik er niet zeker van dat dit op deze situatie van toepassing is. Doorgaans gebruik je dit voor gevallen waarin je een verzoek hebt gericht aan de Belastingdienst en deze vervolgens verzuimt om daarop tijdig te beslissen (6 weken).

 

De reguliere termijn voor afgifte van een (nieuw) btw-nummer is twee weken, maar dit is bij mijn weten niet wettelijk geregeld of afdwingbaar. Recentelijk ben ik tegen hetzelfde probleem aangelopen en na contact met de Belastingdienst is duidelijk geworden dat zij bij buitenlandse entiteiten tegenwoordig kennelijk eerst onderzoek verrichten naar het bedrijf, voordat ze een nummer afgeven. Mijn gok is dat dat te maken heeft met mogelijk btw-fraude, die kan starten vanaf het moment dat het nummer is afgegeven. In mijn betreffende geval is het btw-nummer, na wat extra telefoontjes uiteindelijk na 2,5 maand afgegeven.

 

Voor wat betreft facturatie, zou je een van de volgende twee dingen kunnen overwegen:

1) Het btw-nummer zelf samenstellen door de fiscale nummer + B01 te nemen; dit is waarschijnlijk bij een eerste registratie, maar blijft altijd een gok. Bovendien kan dat btw-nummer niet worden gevalideerd omdat het (nog) niet actief is en derhalve kan de factuur alsnog geweigerd worden door de klant.

2) Factureren (pro-forma) met "btw-nummer in aanvraag" - zodra je een btw-nummer hebt, kun je klanten van een goede en volledige factuur voorzien. Opnieuw met het risico dat je klant dit niet accepteert, omdat de onvolledige factuur geen recht geeft op aftrek van btw.

 

En in de tussentijd de Belastingdienst vriendelijk blijven stalken :).

Link naar reactie
  • 1

Persoonlijk ben ik er niet zeker van dat dit op deze situatie van toepassing is. Doorgaans gebruik je dit voor gevallen waarin je een verzoek hebt gericht aan de Belastingdienst en deze vervolgens verzuimt om daarop tijdig te beslissen (6 weken).

 

Dacht dat dwangsom bij te laat beslissen gold voor zo'n beetje elke aanvraag die je bij een overheidsinstelling doet.

 

De reguliere termijn voor afgifte van een (nieuw) btw-nummer is twee weken, maar dit is bij mijn weten niet wettelijk geregeld of afdwingbaar.

 

Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/dwangsom-bij-te-laat-beslissen

 

Beslistermijn voor aanvragen

 

Een voorbeeld van een aanvraag, is een aanvraag van kinderbijslag of een horecavergunning.

 

Voor aanvragen geldt een wettelijke of redelijke termijn. Staat de beslistermijn niet in de wet? Dan geldt een redelijke termijn. Wat redelijk is, hangt af van de soort beslissing. Hierbij speelt onder meer de complexiteit van de zaak een rol. Een redelijke termijn kan variëren van enkele weken tot enkele maanden. De overheid moet in ieder geval binnen 8 weken een besluit nemen of een nieuwe beslistermijn bekendmaken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een verzoek om uitreiking van een aangiftebiljet is geen aanvraag in de zin van de wet.

 

De Ltd. is feitelijk in Nederland gevestigd of heeft een vaste inrichting in Nederland?

 

Vanuit formeel oogpunt kun je dan beter een briefje sturen naar de belastingdienst dat je nog even wilt benadrukken dat je verzoek om een btw-nummer uiteráárd moet worden gezien als een verzoek om een uitnodiging tot het doen van aangifte omzetbelasting als bedoeld in art. 6, lid 2, AWR (en dat als de belastingdienst dat anders ziet, dat deze brief dan als zodanig moet worden opgevat). Daarmee creëer je in ieder geval een wettelijke basis. Bovendien is nu een mooi moment voor zo'n verzoek, omdat je nu in de aangiftetermijn voor het tweede kwartaal zit.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.