• 0

Licenties op whitelabel-basis verkopen

Goedendag,

 

Mijn partner en ik zijn bezig met het opzetten van een softwareprogramma op licentiebasis. Een deel van de klanten moet rechtstreeks via ons komen, maar we willen hiernaast ook op whitelabel basis gaan werken. Hierbij lopen we tegen een aantal dingen aan wat ik graag even zou willen delen, wellicht komen er sterke ideeën naar boven.

 

Even een korte uitleg; het product gaat laten we zeggen 'X-software' heten. Dit wordt de domeinnaam en de benaming van het programma. Echter kunnen de whitelabel resellers het programma doorverkopen, ieder onder eigen naam, met natuurlijk een eigen logo, laten we zeggen 'Y-software'. De klanten van de resellers blijven bij ons in beeld, zodat wij het overzicht kunnen houden. Dit is zoals we het nu in gedachte hebben voor de resellers:

 

-De samenwerking met de reseller komt tot stand, de reseller levert een logo aan die wij in zijn 'omgeving' plaatsen.

-Klanten kunnen via de resellers pagina registreren en inloggen. Eventueel in overleg via een eigen website/domein, eventueel alleen een linkje op de huidige website van de reseller. Deze klanten worden rechtstreeks bij ons geregistreerd, en komen natuurlijk onder de lijst van de reseller te staan. Het programma blijft echter volledig op onze server draaien, en alles blijft in ons beheer. Zo kunnen wij de stabiliteit en werking garanderen.

-De reseller bepaalt de prijs van de licentie. De betalingen komen echter bij ons binnen.

-De reseller krijgt een eigen control panel. Hier krijgt hij naast de gebruikelijke functies een overzicht van de inkomsten van zijn klanten, overzichten etc. te zien

-Einde van de maand wordt de omzet van de reseller, minus een percentage voor ons, overgemaakt naar de reseller

 

Zo'n whitelabel constructie wordt wel vaker toegepast. Echter zijn dit de punten waar wij op dit moment tegenaan lopen:

-De benaming van de app intern, bijvoorbeeld als er namens de app een mail naar buiten gestuurd moet worden. Dat kun je dekken met een antwoord adres, maar je ziet ook waar het mailtje vandaan komt. Daaruit zou de gebruiker kunnen zien dat product 'Y-software' eigenlijk rechtstreeks product 'X-software' is. Ik zat daarom te denken om juist daarom een wat neutralere naam te gebruiken, bijvoorbeeld 'A-software' voor het softwarepakket. A-software zal dan niet rechtstreeks verkocht of aangeboden worden, maar altijd via een netwerk. Het huidige X-software (van onszelf) zal dan ook een 'reseller' zijn van het oorspronkelijke A-software. Als men er toch achterkomt is het geen ramp, maar het is natuurlijk netter tegenover de resellers als het gedekt wordt. Wat is jullie mening hierover?

 

-Dan een wat lastigere; de betalingen. Deze komen rechtstreeks naar ons, simpelweg zodat wij een goede overzicht willen hebben en het met 1 klik duidelijk moet zijn welk bedrag er naar welke reseller moet. Echter zitten we ook hier weer met de handelsbenaming; op het afschrift van de eindgebruiker zal A-software (als we er voor kiezen om deze 'neutrale' naam te gaan gebruiken) of X-software (minder prettig) komen te staan. Het is mogelijk om via Mollie websiteprofielen aan te maken, maar goed, we kunnen niet namens reseller Y gaan cashen natuurlijk omdat de KVK nummer niet overeenkomt met de handelsnaam. Is hier wellicht een andere oplossing voor?

 

-Juridisch; de reseller is de verkopende partij, bepaalt de prijs, levert support, maar de eindgebruiker betaalt aan ons. Wie is waar verantwoordelijk voor, en wat zijn onze rechten en plichten? Gaat de eindgebruiker hiermee een overeenkomst aan met de reseller of met ons?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt een beetje als webhostingresellen, behalve dat jij ook de betalingen verzorgt. Dat deel klinkt dan weer als een appstore. Misschien dat je bij dergelijke partijen eens moet afkijken wat ze doen.

 

Dat je de betalingen voor derden afhandelt is an sich niet ongebruikelijk. Als iemand die in zijn vrije tijd ook consument is (en dus regelmatig internetboodschappen via obscure betalingsproviders afrekent) zou mijn verzoek wel zijn dat je duidelijk op het afschrift vermeldt voor welke partij je int. :)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Scherp, het concept is inderdaad een beetje te vergelijken met webhostingresellen. Ik heb me daar even in verdiept, en daar wordt de rekening inderdaad aan de reseller betaald en de hosting stuurt dat een maandelijkse factuur naar de reseller.

 

Ik heb vandaag ook contact gehad met Mollie, en ook daar kreeg ik te horen dat het onmogelijk was om een andere handelsbenaming te gebruiken op de afschriften als deze niet overeenkomt met de KVK.

 

Ook zij kwamen met het idee om een neutrale naam te gebruiken:

Wat eventueel een mogelijkheid is, is dat je een vrij generieke handelsnaam inschrijft bij de KvK en die daar gebruikt en vervolgens bij de extra opmerkingen van de afschrijving de naam van de reseller toont.

 

Ik denk dat er weinig andere opties zijn.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Software (net zoals veel andere dingen) rechtstreeks en via wederverkopers verkopen, is vragen om gedonder. Waarom niet kiezen voor alleen via wederverkopers verkopen? Kun jij je richten op wat je kunt, de software, en de wederverkoper heeft zijn terrein, de klant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.