• 0

v.o.f. naar eenmanszaak of v.o.f. blijven?

Goedemiddag,

 

Mijn man en ik hebben nu samen een koeriersbedrijf met v.o.f. als rechtsvorm.

Volgend jaar maart krijgt mijn man AOW en Pensioen.

Hij wil dan per die datum eigenlijk uit de v.o.f. ‘stappen’.

Ik moet nog een aantal jaren verder werken en wil dan de v.o.f. over laten schrijven naar een eenmanszaak.

Ik heb begrepen dat dit zonder problemen kan.

 

Als mijn man gestopt is met het koerieren zal hij af en toe nog wel eens bijspringen met onze privé auto.

Ik heb een auto die alleen zakelijk gebruikt wordt.

De kilometers die hij dan voor mijn bedrijf rijdt moeten dan doorbelast worden als onkosten voor mijn onderneming?

Op wat voor manier kan ik dan mijn man uitbetalen?

Is dat voor hem onbelast € 0,19 per kilometer?

 

Of is het verstandiger dat de onderneming gewoon een v.o.f. blijft omdat mijn man zo af en toe nog rijdt?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even een voorbeeld (alleen om het duidelijk te maken, verder niets).

 

Stel:

 

Ik ben een AOW'er en ik heb een privéauto.

Mijn vrouw heeft een koeriersbedrijf en zij heeft haar eigen bedrijfsauto.

 

Nu hebben wij iets bedacht, namelijk dit:

- Ik als AOW'er ga ritjes met mijn auto maken en zij gaat mij 19 cent per kilometer hier voor belastingvrij voor vergoeden.

- Wij praten over 50.000 kilometer per jaar - dat betekent dat ik een belastingvrije vergoeding van haar krijg van 9.500,- euro krijg!

- Toevallig maakte zij vorig jaar 9.500,- euro winst, na zelfstandigenaftrek e.d. - daar moest zij toen 3.000,- euro belasting over betalen.

 

Nu dit jaar hoeft zij dus NIETS van belastingen te betalen! Want zij maakt geen winst meer, want zij moet mij 9.500,- euro vergoeden voor onze privéauto. En ik vang 9.500,- euro belastingvrij...!

 

Maar: Zal het werkelijk zo werken?

Nou, nee: Niet dus. Dus mijn ingenieuze idee gaat niet werken, helaas.

 

Verder: Of het handig voor jouw man om ondernemer wel/niet te blijven is een beetje afhankelijk van de precieze situatie.

Als hij nog steeds met recht zelfstandigenaftrek e.d. kan claimen, dan wel lijk mij (in beginsel).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

Bedankt voor jouw reactie. Je hebt natuurlijk gelijk als mijn man zo'n 50.000 km per jaar zou gaan rijden, maar dat is niet het geval.

De plaats van mijn man zal ingenomen worden door een andere koerier (hij heeft ook een eenmanszaak).

Daarom leek het mij verstandig om zelf ook een eenmanszaak te gaan worden.

Voor mijn man zou dan incidentele gevallen betreffen zodat ik geen 'nee' hoef te zeggen tegen mijn opdrachtgever.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het iets anders dan Peter. De kans dat 19 cent/km de werkelijke kosten van de privéauto dekt, is niet zo heel groot. Bovendien kun je je afvragen of die 19 ct/km niet sowieso al in aftrek kan worden gebracht omdat het gaat om het gebruik van een privéauto van de ondernemer (indien gemeenschap van goederen). Dan is er dus geen uitbetaling aan de echtgenoot (nodig), maar is er wel een aftrekpost.

 

Als het om ten minste 525 uur per kalenderjaar gaat, dan kan bovendien gebruik gemaakt worden van de meewerkaftrek.

 

De belangrijkste vraag is echter wat de voordelige keuze is in deze: een vof, een eenmanszaak met vergoeding voor de partner, of een eenmanszaak met meewerkaftrek. Dat vergt een berekening waarin alle inkomsten van beide echtgenoten wordt meegenomen, inclusief prognose voor de toekomst.

 

Omdat de (gedeeltelijke) staking van de onderneming mogelijk ook de nodige fiscale consequenties heeft (in beginsel afrekenen over de eventuele stille reserves, maar waarvoor de nodige fiscale faciliteiten bestaan), zou ik dit toch voorleggen aan een belastingadviseur.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.