• 0

BBZ-uitkering / partner / bijstandsnorm / minimumloon

Beste,

 

Mijn partner (we wonen samen, ongehuwd) heeft een eigen bedrijf en wil een BBZ-krediet aanvragen. Nu heb ik her en der gelezen op dit forum dat als je partner een baan heeft, de aanvraag van een BBZ-krediet en/of uitkering bemoeilijkt kan worden.

 

Wat ik begrepen heb ik dat als je partner een inkomen heeft wat boven de bijstandsnorm zit, dat je dan geen recht hebt op een BBZ-uitkering. Wat ik ook begrepen heb is dat de bijstandsnorm gelijk staat aan het minimumloon. Wat ik dan niet begrijp is hoe je dan überhaupt ooit bijstand kan krijgen? Want minimumloon is toch minimumloon? Daar kan je toch niet onder? (Ik werk nu 16 u/pw voor €850,- bruto per maand).

 

Dus als de en partner nooit onder bijstandsnorm kan zitten, hoe kan de andere partner dan een BBZ-uitkering krijgen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Steven,

 

Je bevestigt mijn theorie/vraag! Dus iemand kan alleen een BBZ-uitkering aanvragen indien deze persoon zelf zo goed als niets verdiend en de partner ook geen baan heeft. Want een baan betaalt altijd minimaal minimumloon. Dus kan je toch nooit onder bijstandsniveau uitkomen?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Steven,

 

Je bevestigt mijn theorie/vraag! Dus iemand kan alleen een BBZ-uitkering aanvragen indien deze persoon zelf zo goed als niets verdiend en de partner ook geen baan heeft. Want een baan betaalt altijd minimaal minimumloon. Dus kan je toch nooit onder bijstandsniveau uitkomen?

Bijna. Als de één verlies maakt, is het gezamenlijk inkomen mogelijk onder bijstandsniveau. En dan is een BBZ in theorie wel mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Beste Tos,

 

Bijstandsniveau voor gehuwden bedraagt per 1-07 € 1.375,18 per maand. Deze norm kan verhoogd worden door middel van een premie voor een AOV en/of een woonkostentoeslag (bijzondere bijstand voor mensen met een eigen woning).

Veelal worden de inkomsten uit de onderneming in eerste instantie niet meegeteld, als er sprake is van een dreigende werkloosheid (als je partners bedrijf niet geholpen wordt, komt zij mogelijk in de Participatiewet-uitkering).

 

@StevenK

Indien inkomsten uit de onderneming negatief zijn, worden deze op nihil gesteld. Alleen als er meerdere ondernemingen zijn, mag er geconsolideerd worden.

 

Groet,

 

Theo

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.