• 0

Administratie opzetten

Ik wil een klein bedrijfje beginnen

en ik ga meubels maken/verkopen van Steigerhout.

Maar ik heb totaal geen verstand van een

administratie opzetten in bijvoorbeeld Excel.

is er software waar ik het in kan bijhouden?

hoe hebben jullie dat het eerste jaar gedaan

en wat zijn de belangrijkste punten wat je echt

niet kan vergeten in een administratie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben naar een administratiekantoor gegaan. Daar hebben ze me een Excel gegeven met de uitleg hoe ik die moest invullen. Het maakte daarbij denk ik wel uit dat ik heel weinig inkomende en uitgaande facturen heb en dat ingewikkelde situaties bij mij vrijwel niet voorkomen.

 

Je zou kunnen overwegen het eerste jaar een boekhouder de administratie bij te laten houden. Zelf hou je dan een schaduwadministratie bij. Als blijkt dat de twee administraties overeenkomen, zou je daarna kunnen overwegen het voortaan zelf te doen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

ik vind dat niet eens een gek idee om naar het kantoor te gaan voor excel bestanden.

heb nu zelf een klanten lijst gemaakt en een tabel gevonden voor uitgaven & omzet

maar wat moet ik nou invullen bij btw bedrag? dit is de volgorde voor uitgaven & omzet

Datum-Omschrijving-Factuur nummer-Verstuurd bedrag-Btw bedrag = uitgaven

en omzet is dan Datum-Omschrijving-Factuur nummer-Ontvangen bedrag-Btw bedrag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag en welkom op HL

 

Ik vermoed dat je eerst moet beginnen bij het begin en je dus inlezen over de BTW en hoe dat werkt. Zie linkje

 

Als je daar niet uitkomt dan is een boekhouder zoeken toch wel aan te raden.

 

groet en succes

Joost

 

er komt 21% op alle goederen en diensten die ik lever als ik het goed heb begrepen. maar spullen die ik nodig heb zoals steigerhout, schroeven, is meestal al inclusief btw soms zonder dan hoef ik dat niet te berekenen als het inclusief btw is? als ik bijvoorbeeld een tafel wil verkopen aan een klant hoe weet ik dan hoeveel btw deze klant moet betalen? en aangezien ik al een mooie prijzen lijst heb gemaakt zonder btw daarbij te berekenen vind ik het allemaal een beetje vermoeiend ik ben echt al weken lang aan het zoeken hoe ik nou me btw goed kan bijhouden in een administratie. :-\

Link naar reactie
  • 0

In Excel kun je 3 kolommen maken voor de inkoop: bruto bedrag, BTW en netto bedrag.

Vraag bij aankopen steeds om een BTW-bon, daar staan dan de drie getallen op.

Bruto bedrag is het bedrag dat je betaald, dat bestaat uit BTW en het netto bedrag opgeteld.

 

Als je in Excel de kolom BTW opteld weet je direct hoeveel BTW je terug kunt vragen.

 

Voor de verkoop kun je ook 3 kolommen maken: verkoopprijs, BTW en nettoprijs.

De verkoopprijs is wat je aan de klant vraagt. Hierin zit 21% BTW verwerkt. Als je die van de verkoopprijs aftrekt dan houd je de nettoprijs over.

Als je in Excel de kolom BTW optelt weet je hoeveel BTW je af moet dragen.

 

Je nettoprijs is datgene wat je dus overhoud om alle kosten te betalen.

 

Voor je prijzen van je producten kun je het beste een nettoprijs berekenen en dan 21% erbij doen voor de klantenprijs.

 

Maar laat je boekhouding door een boekhouder doen, kost jou veel tijd die beter kunt besteden aan meubels maken. Laat de boekhouder eventueel een simpel Excelsheetje maken waar je zelf alles invoert, dan leer je uiteindelijk hoe het werkt.

Link naar reactie
  • 0

De verkoopprijs is wat je aan de klant vraagt. Hierin zit 21% BTW verwerkt. Als je die van de verkoopprijs aftrekt dan houd je de nettoprijs over.

Let dan wel even op dat je de goede berekening maakt: de prijs exclusief btw is het uitgangspunt, dat is 100%. Wat de klant moet betalen is 100% + 21% btw, dus 121%. Als je de btw wil berekenen uitgaande van de prijs inclusief btw, moet je dus niet 21% van de prijs inclusief btw nemen (een veelgemaakte fout), maar de prijs inclusief btw delen door 121 en vermenigvuldigen met 21.

 

Voorbeeld: prijs inclusief btw = 100, dan is de btw 17,35 en de prijs excl. btw 82,65.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een klein bedrijfje beginnen

en ik ga meubels maken/verkopen van Steigerhout.

Maar ik heb totaal geen verstand van een

administratie opzetten in bijvoorbeeld Excel.

is er software waar ik het in kan bijhouden?

hoe hebben jullie dat het eerste jaar gedaan

en wat zijn de belangrijkste punten wat je echt

niet kan vergeten in een administratie?

 

De nadruk wordt nu heel erg gelegd op de BTW, dat is iets waar deze aankomende ondernemer nog geen kaas van heeft gegeten.

 

Dan waarschijnlijk nog de aanschaf van machines, investeringen dus, daar gelden nog wat andere regels voor, en het zou zonde zijn om geld te laten liggen door boekhoudkundige onkunde.

 

Neem gewoon een boekhouder, kost je wat geld, maar levert het ook weer op, er komt toch wel wat meer bij kijken dan alleen een stukje BTW.

 

Heb je al wat klanten?

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer om, zonder de benodigde kennis, te proberen zelf de administratie, daarna de BTW-aangifte en tenslotte de IB-aangifte te willen doen.

die boekhouder verdient zichzelf echt wel terug, zeker als je als startende ondernemer nog niet zoveel klanten hebt. dan is die boekhouding door iemand met ervaring, zo klaar en dan uurtje/factuurtje

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met de vorige 2 reacties. Heb onlangs 2 ZZP'ers uit de brand geholpen die het dachten zelf te kunnen. Bespaar je de "beginnersfouten" en laat iemand het de eerste keer voor je doen.

Met weinig facturen kun je al voor weinig de boekhouding en aangifte uit handen geven!

 

Succes met de start.

Link naar reactie
  • 0

Als het alleen gaat om financiele administratie en je wilt het zelf doen, dan kan je exactonline gebruiken. Als het goed is, bestaat er een gratis versie waarbij er alleen 1 administratie mag houden. Gaat het echt om hele administratie (debiteuren/crediteuren etc) dan moet je een programma aanschaffen dat alles registreert. Maar ik zou je toch liever aanraden om bij een administratiekantoor d financiele administratie te laten, sinds het voor minder hoofdpijn zorgt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.