• 0

niet terug te vorderen lening van eenmanszaak aan bv

Beste HL'ers,

 

Is het toegestaan een niet terug te vorderen lening van een eenmanszaak aan een bv als verlies op te voeren op het resultaat van de eenmanszaak?

 

Naast mijn emz ben ik een handelsonderneming gestart in de vorm van een b.v. en heb dat gefinancieerd vanuit mijn eenmanszaak/prive. De bv ga ik weer opheffen omdat het een verliesgevende business is. Het geinvesteerde geld ben ik kwijt. De bv kan dit dus niet terugbetalen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is inderdaad vastgelegd in een overeenkomst, maar er zijn geen zekerheden overeengekomen. Dat kan een opstartende bv ook niet geven.

 

Ik vind het wel merkwaardig dat een lening van emz aan bv niet zonder meer mag worden afgewaardeerd. Het is een vorm van durfkapitaal. Anders zou niet meer durven ondernemen.

 

Hoe zit het met een lening van een bv aan een bv of ander rechtspersoon? Mag de lening in dat geval wel worden afgewaardeerd bij faillissement van de leningnemer?

 

Gr,

FSU

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel merkwaardig dat een lening van emz aan bv niet zonder meer mag worden afgewaardeerd. Het is een vorm van durfkapitaal. Anders zou niet meer durven ondernemen.

 

Nou, zonder meer? Het gaat vaak om niet bepaald geringe bedragen dus geen wonder dat de fiscus er scherp op is. Ik ken voorbeelden van 'leningen' die maar verstrekt bleven worden vanuit privé terwijl de kansloosheid van de onderneming en het onvermogen dat de leningen ooit terugbetaald zouden worden, evident was. Andere voorbeelden zijn leningen die volstrekt onzakelijk waren (geen rente, geen overeenkomst, etc).

 

Dat een startende BV geen zekerheden kan bieden begrijp ik, en de fiscus ook wel. Zakelijk handelen dicteert dan een hogere rente (risico-opslag) en een aflossingsschema.

 

Nogmaals, het is zeker niet gezegd dat de lening niet fiscaal in de TBS afgewaardeerd kan worden, maar je kunt op aandacht van de fiscus rekenen.

 

Dat lijkt mij een gezonder advies dan dat ik hier met vuvuzela's en gastoeters ga lopen verkondigen dat het antwoord Ja is ;D

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.