• 0

afboeken weggegeven goederen

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost,

Nog even een aanvullende vraag hieromtrent: als ik de weggegeven goederen afboek op de kostprijs verkopen dan staat dit niet in verhouding met de omzet op de v&w rekening. De omzet is vele malen lager. Is het niet beter dit op een aparte kostenrekening ten laste van de voorraad de brengen zodat een zuiverder beeld wordt weergegeven op de V&W?

 

Groet,

Freddy

Link naar reactie
  • 0

Nog even een aanvullende vraag hieromtrent: als ik de weggegeven goederen afboek op de kostprijs verkopen dan staat dit niet in verhouding met de omzet op de v&w rekening. De omzet is vele malen lager. Is het niet beter dit op een aparte kostenrekening ten laste van de voorraad de brengen zodat een zuiverder beeld wordt weergegeven op de V&W?

Even voor het goede begrip: wat wil je precies bereiken en wat is er zuiverder aan?

 

Ik krijg de indruk dat je de weggegeven goederen nu eerst als omzet wil boeken, maar dan tegen de waarde die je er normaal gesproken voor zou hebben gehad als je het regulier had verkocht (dus met marge). En vervolgens wil je deze 'gederfde' omzet van de weggegeven producten via een met de marge verhoogde kosten weer afboeken? Het kan op zich wel, maar heeft uiteraard geen effect op het uiteindelijke resultaat. Je boekt namelijk een hogere (maar deels virtuele) omzet enerzijds, maar ook hogere afschrijvingskosten anderszijds.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De omzet is inderdaad vele malen lager. Het product sloeg niet aan en de tht datum is verlopen. We hebben een groot deel ook moeten laten vernietigen. Begrijp ik nu goed dat je bij vernietigen/weggeven dan boekt:

 

kostprijs van de verkopen

aan voorraad

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die boeking zou ik zelf ook gemaakt hebben, maar door de extreme situatie in jouw bericht begon ik me toch af te vragen hoe je zo'n afboeking nou eigenlijk verwerkt en heb eens zitten kijken in de jaarrekeningregels. Het antwoord is dan weer afhankelijk van de opzet van een jaarrekening, maar waarschijnlijk is voor jou wel geschikt om het te boeken en verantwoorden als een bijzondere waardevermindering van de vlottende activa (voorraad). Is er in de fiscale aangifte niet ook een veld dat zo heet?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.