• 0

Financiering crediteurenakkoord.

Beste,

 

Het bedrijf (installatiebranche) van mijn partner (samenwonend, ongehuwd) is onlangs in staat van faillissement gesteld. Nadat er hoger beroep was aangetekend en er binnen enkele dagen een garantiedepot van €12.000,- op de rekening van de curator gestort was, mocht het bedrijf gewoon doordraaien van de curator en officier.

 

Nu is het zaak om binnen twee weken een bedrag van €35.000,- bij elkaar te krijgen ter financiering van het crediteurenakkoord. Dit bedrag komt op een derdenrekening van de advocaat en indien een akkoord wordt bereikt met de crediteuren zal dit bedrag enkel daarvoor gebruikt worden. Indien er geen crediteurenakkoord bereikt wordt dan gaat deze financiering linea recta terug naar de financierder(s).

 

De openstaande crediteuren (afgezien van de belastingdienst), zo'n 26 stuks, kunnen nu 30% geboden worden. Naar hetgeen ik begrepen heb is dit aan de hoge kant. Daar het bedrijf zeer goede contacten met zijn crediteuren heeft, is de kans zeer groot dat dit crediteurenakkoord ook daadwerkelijk bereikt wordt.

 

De openstaande debiteuren zijn ook aanzienlijk en dekken de gevraagde financiering van € 35.000,- voor de crediteuren. En daarbij heeft het bedrijf voor de komende maanden ook weer voldoende werk (getekende offertes t.w.v. €40.000,- en nog lopende offerteaanvragen).

 

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en advies hierin. Wat voor kans geven jullie deze zaak en waar zouden we nog meer op zeer korte termijn terecht kunnen voor een financiering crediteurenakkoord (naast de reguliere banken en de 3 F-en)? Inmiddels is het traject van een BBZ-krediet ook gestart.

 

Overigens is de reden van faillissement een niet-betaalde factuur van een klant geweest waardoor er een vrijwel niet in te halen gat ontstond. Uiteraard is tegen deze klant een rechtszaak gespannen, welke enkele dagen voor de in faillissement stelling (deels) gewonnen is. Ook dat bedrag van ruim €18.000,- zal ten goede komen van de financiering voor het crediteurenakkoord.

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tos

 

Je benoemt 26 crediteuren maar excl. de fiscus. Reken maar dat de fiscus ook mee wil in een crediteurenakkoord op hetzelfde percentage als de overige crediteuren. Verandert dat de positie?

 

Ik begrijp dat de schulden excl. de fiscus zo'n 117.000 belopen. Wat komt daar vanuit de fiscus nog bij?

 

Is al getracht om die 30% omlaag te brengen?

 

Die 40.000 getekende te realiseren omzet, helpt qua cashflow maar zorgt ook weer voor verplichtingen jegens de fiscus (BTW en IB). Houd daar rekening mee.

 

Er lijken nog genoeg hengels in het water te hangen (orderportefeuille 40k, 12k garantie, 35k debiteuren). Dan lijkt het mij van het grootste belang dat die hengels met vangst binnen gehaald worden. Dat zou mijn eerste focus zijn.

 

Sterkte

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De kans dat je zo'n akkoord bij een bank financiert is nihil.

 

En toch gaan we dat proberen, om zeker te weten dat we er in ieder geval alles aan gedaan hebben. Maar dat de kans laag is weten we, vandaar ook mijn vraag of we nog een instantie over het hoofd zien waar we nog een financiering zouden kunnen krijgen hiervoor (naast de banken, de BBZ en de 3Fen). :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

De kans dat je zo'n akkoord bij een bank financiert is nihil.

 

En toch gaan we dat proberen, om zeker te weten dat we er in ieder geval alles aan gedaan hebben. Maar dat de kans laag is weten we, vandaar ook mijn vraag of we nog een instantie over het hoofd zien waar we nog een financiering zouden kunnen krijgen hiervoor (naast de banken, de BBZ en de 3Fen). :)

 

 

 

Met alle respect. De kans is niet laag, de kans is nul. Geen bank gaat een financiering verstrekken aan een bedrijf dat failliet is.

 

Zoals gezegd zou ik als de donder werk gaan maken van de getekende omzet (voorschotten factureren?) en de debiteuren.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je benoemt 26 crediteuren maar excl. de fiscus. Reken maar dat de fiscus ook mee wil in een crediteurenakkoord op hetzelfde percentage als de overige crediteuren.

Bij mijn weten is de fiscus een preferente crediteur, en mag en zal! deze bij een buitengerechtelijk crediteurenakkoord het dubbele percentage bedingen (of moeten krijgen?) van de concurrente crediteuren. Reden te meer om dat % van 30 te drukken dus.

 

Kun jij dit bevestigen, dan wel ontkennen Joost?

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Tos

 

Je benoemt 26 crediteuren maar excl. de fiscus. Reken maar dat de fiscus ook mee wil in een crediteurenakkoord op hetzelfde percentage als de overige crediteuren. Verandert dat de positie?

 

Ik bedoelde dat de 26 concurrente 30% krijgen. De fiscus krijgt uiteraard het dubbele: 60%.

 

Ik begrijp dat de schulden excl. de fiscus zo'n 117.000 belopen. Wat komt daar vanuit de fiscus nog bij?

 

Huh? Nee, de schulden bedragen totaal zo'n €43.000,- incl. de fiscus

 

Is al getracht om die 30% omlaag te brengen?

 

Die 40.000 getekende te realiseren omzet, helpt qua cashflow maar zorgt ook weer voor verplichtingen jegens de fiscus (BTW en IB). Houd daar rekening mee.

 

Er lijken nog genoeg hengels in het water te hangen (orderportefeuille 40k, 12k garantie, 35k debiteuren). Dan lijkt het mij van het grootste belang dat die hengels met vangst binnen gehaald worden. Dat zou mijn eerste focus zijn.

 

Sterkte

Joost

 

Die orderportefeuille van 40k en 12k garantie zijn al binnengehengeld. :) Het gaat nu enkel om de 35k financiering crediteurenakkoord, pas als dat binnen is wil de curator de 35k debiteuren binnen gaan hengelen. En dat snap ik ook niet helemaal, waarom die curator niet nu al bezig is om die debiteuren na te bellen...

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert, ja, hoewel de fiscus ook wel kan schikken met een gelijk percentage als de andere crediteuren. Verschilt per zaak.

 

@Tos, als je 30% biedt aan de crediteuren en je hebt 35k nodig dan heb je in mijn ogen een schuld van (35.000 / 30% =)117k. Hoe kan het dan zijn dat het maar om 47k gaat???

 

Voorts heb je dus al 52k binnen en een schuld van 47k. Wat is dan het probleem?

Zeker als de curator nog 35k via debiteuren kan ophalen. En er dus nog een rechtszaak loopt tegen de debiteur die de ellende in gang gezet heeft. Gaat het dan alleen nog om de planning van de inkomsten en de aflossing van de schulden?

 

???

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Tos, als je 30% biedt aan de crediteuren en je hebt 35k nodig dan heb je in mijn ogen een schuld van (35.000 / 30% =)117k. Hoe kan het dan zijn dat het maar om 47k gaat???

 

Voorts heb je dus al 52k binnen en een schuld van 47k. Wat is dan het probleem?

Zeker als de curator nog 35k via debiteuren kan ophalen. En er dus nog een rechtszaak loopt tegen de debiteur die de ellende in gang gezet heeft. Gaat het dan alleen nog om de planning van de inkomsten en de aflossing van de schulden?

 

???

 

 

Van de 35k aan openstaande debiteuren gaat 60% naar de fiscus, en van het resterende kunnen wij de concurrente crediteuren 30% van hun gehele openstaande factuur bieden. Zo bedoel ik het.

 

Die 12k telt niet mee voor de benodigde extra 35k, zegt de curator. Die 18k van de rechtszaak komt bovenop de 35k aan debiteuren en wordt ook pas binnengehaald door de curator als de financiering van het crediteurenakkoord rond is.

 

Wat verder dan het probleem is, is dat we 35k binnen moeten halen... ???

Link naar reactie
  • 0

Omdat anders de fiscus niet akkoord gaat met een percentage.

 

Want de fiscus werkt mee aan een akkoord wanneer het akkoord meer oplevert dan geen akkoord.

 

 

Dit is heel mooi kort en krachtig gezegd.

Dat ga ik even op me laten inzinken.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Er mist nog wat informatie in het plaatje en dat is hoeveel salaris de curator nodig heeft.

 

Normaal gesproken als je zo'n akkoord gaat aanbieden, overlegt je advocaat met de curator om te bepalen:

 

a. Hoeveel er in de boedel zit

b. Hoeveel daarvan nodig is voor de kosten van het faillissement (kosten aanvraag, salaris curator, griffierecht akkoord)

c. Als a meer is dan b, dan wordt bepaald hoeveel er bij afwikkeling beschikbaar zou zijn voor de preferente belastingschulden

d. Wat het minimale percentage is om de fiscus reëel meer dan c te bieden

e. Hoeveel geld in totaal nodig is om op basis van percentage d de helft van dat percentage aan de concurrente crediteuren te bieden.

 

Dus stel 30 concurrent, 15 preferent, a=12, b=7 dan is c=5. Stel dat je dan de fiscus 6 wil bieden, dat is 6/15=40% en moet je de concurrente crediteuren 20% bieden. In totaal moet je dan financieren:

 

40% van 15 + 20 % van 30 - 5 (uit de boedel) = 6 + 6 -5 = 7.

Link naar reactie
  • 0

Dag Steven en Joost,

 

Excuses voor mijn late reactie, zoals jullie kunnen begrijpen is het enigszins hectisch hier...

 

We zitten nu inderdaad flink achter de curator aan. De offertes zijn zeker getekend en de eerste deelfacturen zijn verstuurd en zelfs al betaald.

 

Steven, dank voor je heldere en logische overzicht. Dit maakt het voor ons makkelijker te begrijpen.

 

Ik houd jullie op de hoogte en wellicht mag ik nog eens een vraag stellen hier als we weer een stapje verder zijn in het proces.

 

Nogmaals dank allen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.