• 0

Juridische boeken voor ondernemers

Een aantal van de beste ondernemers die ik ken, hebben een juridische achtergrond. Nu is dit enerzijds omdat het simpelweg erg goede ondernemers zijn, maar hun juridische achtergrond speelt toch ook zeker een rol.

 

Ik ben eigenlijk altijd wel op zoek om mijn kennisvlak te verbreden, en iets in de juridische richting lijkt me erg interessant. Niet in de zin van dat ik alles zelf wil kunnen doen. Integendeel: wanneer het op een belangrijk juridisch vraagstuk aankomt, zal ik daar altijd een expert voor willen inzetten. Maar enige verstand van zaken lijkt me toch zeker nuttig. Ongeveer op dezelfde manier als hoe het m.i. altijd zinvol is voor een ondernemer om een bepaalde kennis van boekhouding en fiscale zaken te hebben. Niet om vervolgens alle boekhouding zelf te gaan doen, maar juist omdat de kennis een nuttige rol in de bedrijfsplanning/voering kan hebben. En daarnaast kan het ook nuttig zijn om een bepaalde mate van controle te hebben over degenen waaraan fiscale werkzaamheden uitbesteed worden. Hetzelfde kan m.i. ook opgaan op juridische vlak.

 

Nu ben ik benieuwd of iemand met een juridische achtergrond wat tips kan geven voor interessant leesmateriaal (titels van boeken) voor een ondernemer die zich wat meer wil verdiepen in ondernemersrecht. En het hoeft ook zeker niet in Jip en Janneke-taal geschreven te zijn, maar anderzijds is het ook niet mijn ambitie om er op af te studeren o.i.d.

 

Ik ben benieuwd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ondernemer met een niet juridische achtergrond haal ik mijn kennis vooral uit jurisprudentie t.a.v. onderwerpen die mij interesseren en vervolgens de relevante wetteksten te bestuderen. Scheelt de aanschaf van boeken want alles is op internet te vinden, zij het dat ik wel zelf de nodige wetboeken heb aangeschaft waarin ik dan ook weer aantekeningen heb kunnen plaatsen.

Daarnaast enkele modulen fiscaal recht gevolgd.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor ondernemingsrecht is het boek "De kern van het ondernemingsrecht" van M.J. Kroeze erg interessant. Wordt op de universiteit gebruikt en is een lekker dun boek, zonder onnodige informatie. Lekker straight to the point (en maar 30 euro).

 

Ondernemingsrecht is wel droge stof hoor. Veel over bestuur vs aandeelhouders, doorbraak van aansprakelijkheid etc. Wil je wat meer toegankelijke stof dan raad ik eerder aan te kiezen voor aansprakelijkheidsrecht, contractenrecht of een deel goederenrecht. Ik heb alleen niet echt goede titels van boeken daarbij...

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

 

Het Compendium van het ondernemingsrecht heeft mij veel geleerd, naast de hoorcolleges van professor Slagter. Ook voor niet-juristen (ik ben bedrijfskundige) is dit een toegankelijk standaardwerk.

 

Ik zie dat dit een boek van ruim 3100 pagina's betreft. Nu ben ik benieuwd: is dit een werk waar enigszins doorheen te komen is van begin tot eind, of is dit eerder geschikt als naslagwerk? Gelet op de omvang, kan ik me zo voorstellen dat dit erg diepgaande materie is. Hoewel dat natuurlijk handig is om op de plank te hebben staan als referentie, ben ik vooral op zoek naar iets waar echt goed doorheen te werken is.

 

Voor ondernemingsrecht is het boek "De kern van het ondernemingsrecht" van M.J. Kroeze erg interessant. Wordt op de universiteit gebruikt en is een lekker dun boek, zonder onnodige informatie. Lekker straight to the point (en maar 30 euro).

 

Naar aanleiding van bovenstaande tip, was ik al verder gaan kijken bij Wolters Kluwer, en kwam ik ook dit boek tegen. Lijkt me inderdaad een goed startpunt.

 

Ondernemingsrecht is wel droge stof hoor. Veel over bestuur vs aandeelhouders, doorbraak van aansprakelijkheid etc. Wil je wat meer toegankelijke stof dan raad ik eerder aan te kiezen voor aansprakelijkheidsrecht, contractenrecht of een deel goederenrecht. Ik heb alleen niet echt goede titels van boeken daarbij...

 

Daar kan ik me inderdaad wat bij voorstellen. Het is ook niet mijn doel om heel diep op specifieke materie in te gaan (met uitzondering van zaken die voor mij specifiek interessant kunnen zijn). Mijn uitgangspunt is vooral dat het me nuttig lijkt om op diverse vlakken wat basiskennis te vergaren die als ondernemer in de praktijk toepasbaar/nuttig zouden kunnen zijn.

 

Het lijkt me wat dat betreft niet heel nuttig om me echt te verdiepen in heel specifieke materie die nodig is bij het oplossen van een conflict, maar me juist meer te richten op kennis die handig is bij het inschatten van kansen/risico's/valkuilen bij veelvoorkomende situaties. In de zin van: een redelijk beeld hebben van of je in een situatie al dan niet in je recht staat - maar ook bijvoorbeeld bij het bepalen van wat er zoal wel of niet mogelijk is bij het bedenken van een nieuw businessplan.

 

Overigens, voor degenen die het interessant vinden: ik heb dus bij Wolters Kluwer eens gekeken wat me zoal interessant lijkt (voor de goede orde: ik heb al vele jaren een grote eenmanszaak met personeel, aanzienlijke en langdurige groei, in de IT/internet, oorspronkelijk gericht op MKB maar de laatste tijd ook steeds meer grootzakelijke klanten). En dit zijn een aantal titels die me wel interessant lijken om eens te lezen (ik deel dit vooral voor wanneer anderen geïnteresseerd zijn in dit onderwerp):

 

[*]Kredietopvraging en insolventierisico

[*]Inleiding ICT en recht

[*]Geruisloze omzetting

[*]BV!? Waarom, wanneer

[*]Bitcoins

[*]Recht en computer

[*]Outsourcing

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.