• 0

Eenmanszaak en BV (antwoord niet kunnen vinden)

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier en sinds enkele maanden ondernemer. Ik heb wat gezocht over een eenmanszaak en een BV naast elkaar hebben. Helaas heb ik het antwoord op de vraag niet kunnen vinden en daarom stel ik hem.

 

Ik ben voor 1/3 eigenaar van een BV(a). Deze BV is op haar beurt voor 30% aandeelhouder in een andere BV(b) (sinds kort zonder bestuursfunctie). Op dit moment zit ik als natuurlijk persoon in de eerste BV, een andere compagnon ook en een compagnon namens zijn BV.

 

Omdat we allemaal ons eigen btw nummer etc willen wil ik als BV of EMZ in de BV(a)

Het idee is nu dat ik een BV of EMZ begin die factureert aan de laagste BV(b) in de keten. Ik heb binnenkort ook een andere klant die hier helemaal los van staat dus uren technisch zou een EMZ kunnen.

 

Ik wil dus graag weten of het mogelijk is om een deel van je tijd te factureren bij BV(b) dat een dochter is van een BV(a) waar je enkel aandeelhouder in bent.

En wanneer dit niet kan, zou het wel kunnen wanneer je van BV(a) een houdster maatschappij maakt?

Ik ben hier benieuwd naar om de bekende voordelen die ik als EMZ kan hebben.

 

In de bijlage heb ik de constructie even toegelicht met een plaatje.

IMG_3288.thumb.JPG.623aed2598ea35a0012abd03ad697292.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben hier benieuwd naar om de bekende voordelen die ik als EMZ kan hebben.

 

Die voordelen zijn er niet, want zo dom zijn zij niet in "Den Haag".

 

Overigens is hier zooooo veel over geschreven o.a. hier op HL, dus gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen.

En: Nee, je kan niet vanuit je eenmanszaak aan je BV factureren.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Pim

 

Waar Peter op doelt is dat de fiscus niet kijkt naar eenmanszaken en facturen aan de eigen BV. Daar kijken ze juist doorheen. Als je arbeid verricht voor een BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt (vanaf 5% van de aandelen) dan heb je van doen met het DGA-loon. Zie ook hier en hier. Dat je daar een eenmanszaak tussen zet, moet je zelf weten, maar dat ontslaat je niet van de regels mbt het DGA-loon.

 

Daarbij zal de fiscus bij een controle sowieso de uren in je eenmanszaak die besteed zijn aan de eigen BV (ook BVa of BVb) niet meetellen en dus loop je het risico dat je eenmanszaak sowieso niet fiscaal erkend wordt.

 

Dus nee, geen fiscale toetjes omdat je factureert vanuit je eenmanszaak. En ja, warme aandacht van de fiscus als je dat toch doet.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je ook de vraag stellen: waarom een onderneming in de BV-structuur? Is hier een andere oplossing voor te bedenken? Is geruisloze terugkeer misschien een optie? Onlangs heb ik een ondernemer begeleidt bij wie dit duizenden euro's aan belasting heeft opgeleverd. Overigens ligt dit bij elke situatie anders en kan niet altijd gekozen worden voor deze optie. Maar wel het onderzoeken waard!

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.