loading
Ga naar inhoud
ilovemarketing
Verberg

als MKB'er werken met online marketing bureau

vraag

Hi iedereen,

 

Sinds kort ben ik ondernemer. Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje. Wellicht dat jullie er een antwoord op hebben.

 

Mijn bedrijf is een online marketing bureau en het doel is om startups en midden/klein bedrijven te helpen met groei dmv effectieve marketing en branding. Hier heb ik een paar vragen over:

 

1. Hoe kan ik deze bedrijven het best bereiken behalve koud bellen? Zijn er bijvoorbeeld evenementen en/of fora die je als tip hebt?

2. Ik werk liever niet op uur/factuur basis omdat dat vanuit mijn eigen ervaring een irritante factor kan zijn. Het liefst werk ik met pakketten waarbij ik van tevoren aangeef hoeveel uur ik aan een project werk, en/of een % van de omzet. Hoe denken jullie over deze opties?

3. Wat vinden jullie van het gebruik van social media en apps? Is er bijvoorbeeld ook behoefte om een app voor je bedrijf te hebben?

 

Groetjes,

Evy

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Welkom op HL. Ik denk dat juist op een goede manier koud bellen al jouw vragen beantwoordt. Goed (nadruk op goed!) koud acquireren levert altijd 3 dingen op: 1. Kans op een opdracht, 2. Verbetering van naamsbekendheid en 3. Bruikbare informatie uit de doelgroep c.q. de markt.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant en Horeca -, Recreatie - & Toerisme-Ondernemer 'in ruste', MSc-Student 'Ontwerp Gedreven Innovatie' (Design Driven Innovation)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hi Hans,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Koud bellen is inderdaad een goede manier om meer marktinfo / info naar behoeften te verkrijgen.

Het lastige alleen is dat veel ondernemers liever werken met mensen die ze al kennen.

 

Maar goed, ik moet ergens beginnen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Exact. Succes!


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant en Horeca -, Recreatie - & Toerisme-Ondernemer 'in ruste', MSc-Student 'Ontwerp Gedreven Innovatie' (Design Driven Innovation)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

hmm, je gaat bedrijven advies geven hoe ze aan meer klanten kunnen komen maar gaat hier dezelfde vraag stellen hoe je aan klanten kan komen, hoor je als markering bureau daar juist zelf geen expert in te zijn?

 

Mocht je de tijd hebben, zou ik eerder langs gaan ipv de zoveelste beller te worden met een verkooppraatje. Of eerst als klant langs gaan en later bellen dat je in elk geval weet wat het bedrijf precies inhoud en je meteen je ideeën erop kan loslaten, zou bij mij meer succes hebben dan een beller die nog nooit in mijn shop is geweest en denkt mij te kunnen helpen. Dit is prima mogelijk als je vooral lokaal actief bent, als starter.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hi Robert,

 

Bedankt voor de tip.

 

Niet perse, marketing wordt weleens verward met sales. Het klopt dat er een overlap in zit, maar als marketingbureau specialiseer ik me in strategie en hoe je je bereik kunt vergroten (B2C). Uiteraard met het doel omzet te laten groeien.

 

Maar hier gaat het om B2B waarbij de aanpak toch anders is dan bijv. een product via een webshop verkopen. Ik ben nog redelijk nieuw in B2B en sales dus zo'n post is wel een goede manier om erachter te komen wat de behoefte is van ondernemers.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het klinkt misschien wat religieus, maar ach, vandaag mag dat vast. Geef, en je zal ontvangen. Door ondernemers te helpen, door gratis of supergoedkope workshops te geven, door mensen met vragen te helpen op je favoriete ondernemersforum et cetera, kun je laten zien wat je in huis hebt, contacten opdoen en laten zien dat je een toffe gast bent, en is er een kans dat mensen 'het woord' (maar dan het jouwe ;)) verspreiden.

 

Je geeft zelf al aan dat veel ondernemers liever werken met mensen die ze kennen, nuja, reken maar uit.

 


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
... Het lastige alleen is dat veel ondernemers liever werken met mensen die ze al kennen ...
En men kan jou - en jouw propositie - alleen leren kennen wanneer jij zelf actief contact zoekt. Eerst ervoor zorgen dat men jou kent, vervolgens dat men je erkent, dus wat jij kunt betekenen, dan moet je ervoor zorgen dat je wordt herkend, dus dat men je onthoudt. Dan het misschien wel het allerbelangrijkste: maak meer waar dan je belooft, waarmee je vertrouwen kweekt.

 

Het begint meestal met GOED (Geïnteresseerd, Openhartig, Eerlijk, Duidelijk) uitgevoerde, koude telefoontjes, maar kan ook op heel veel andere manieren. Koude acquisitie is de overbekende drempel waar heel veel ondernemers mee kampen en het onderwerp komt dan ook met enige regelmaat hier voorbij, maar eenmaal over die drempel heen, gaat het bijna als vanzelf.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant en Horeca -, Recreatie - & Toerisme-Ondernemer 'in ruste', MSc-Student 'Ontwerp Gedreven Innovatie' (Design Driven Innovation)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1
  • Waardeer dit antwoord

En laat ik ook even antwoord proberen te geven op je vragen, in plaats van het beter te weten ;-)

 

1. Waar woon/werk je? Misschien dat er ondernemers uit die hoek zijn die zeggen "oh maar Sjaak organiseert elke vrijdag een ondernemersborrel in café De Wrakke Schuit"

 

2. projectprijzen klinken leuk, en op zich zou ik als klant ook meer geinteresseerd zijn in resultaat dan in inspanning. Dus biedt bijvoorbeeld een pakketje 'best OK' en een pakketje 'da bomb' aan, en geef duidelijk aan wat ik dan kan verwachten (bijvoorbeeld 'een verdubbeling van het aantal leads binnen één maand, altijd in de eerste vijf zoekresultaten van Boogle en Ging, etc)

De optie 'voor die prijs werk ik zoveel uur per maand voor jou' klinkt als een strippenkaart, zou interessant zijn als ik weet wat ik daarvoor krijg. Maar als nieuwe klant weet ik dat niet. Percentage van de omzet vind ik interessant omdat je daarmee je nek uitsteekt. Als je resultaat bereikt, verdien je meer. Daar kun je nog mee spelen, wat dacht je van '20% van de omzet die je méér behaalt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar'.

 

3. een app voor mijn eenmanszaak? Klinkt in eerste instantie verschrikkelijk. Maar tegeiljkertijd denk ik wel dat ik met wat automatisering een hele hoop tijdwinst kan behalen in mijn communicatie met klanten. De vraag is of ik daar zin in heb, tijd en geld voor vrij wil maken, en of jij kan garanderen dat het geen ICT-debacle a la UWV wordt ;D

Social Media moet bij je passen als ondernemer, en anders moet je het niet doen want dan wordt het lelijke geforceerde reclame. Is mijn immer bescheiden mening. Ik heb zelf heel veel lol met twitter en een zeker ondernemersforum, maar het effect op mijn bekendheid/omzet/markt is eeh, moeilijk te meten. Kortom, eigenlijk heb ik er niet zoveel verstand van.

 

 


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Wow goede input Marcel.

 

Fijn te weten dat er meer ondernemers zo denken over de prijzen. Uurtje/factuurtje vind ik een enorm irritatiepunt, wil daar helemaal niet mee bezig zijn als ik aan een project werk.

 

Het mooie van online marketing en social media is dat alles te meten valt, veel meer dan voorheen. Maar je moet er inderdaad wel klaar voor zijn want een online strategie of social media is niet iets wat je er 'ff' bij kunt doen, daar is wel een commitment voor nodig voor een lang termijn anders is het verspilde tijd en dus 'weggegooid geld' om het maar te chargeren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Waar kunnen we of prospects in het algemeen lezen over jouw strategie en referenties of voorbeeldprojecten? Hoe wil je zelf jouw bereik en vervolgens effectiviteit gaan vergroten?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Aangezien ik een potentiële klant ben (ben een webshop). Wil ik even een heel klein beetje afdwalen. Allicht geeft het je inzicht in, waarom bedrijven als ik standaard nee zeggen.

 

Ik heb de overtuiging, dat als je goed bent in online marketing, je het meeste verdient door zelf producten te verkopen. Die overtuiging is ook, waarom ik zelf een webshop ben begonnen. Dus iemand die beweert heel goed in online marketing te zijn, maar zelf geen succesvolle webshop of iets heeft, heeft voor mij 0 geloofwaardigheid.

 

Allicht te kort door de bocht, maar ik snap dit gewoon niet. Waarom zou je als je echt goed in online marketing bent, niet een succesvol blog beginnen? Of een goede webshop? Je bent toch goed in online marketing? Waarom dan leuren bij andere bedrijven, terwijl je als het goed is meer geld kan verdienen met een eigen website?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Momenteel ben ik nog bezig met een website waar ook referenties en voorbeeldprojecten op komen te staan. Op dit moment staat er alleen op wat we doen.

 

Het bereik wil ik vergroten door:

- koud acquireren

- netwerken (borrels etc. afgaan)

- SEO, SEA

- ik zat er ook aan te denken om te livestreamen waarbij ik marketingkennis deel en onderwerpen bespreek maar hier moet je wel een goede presentator voor zijn dus dat is nog even oefenen :)

- Artikelen schrijven en verspreiden op social media

- Onderwerpen bespreken op fora

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hi Wouter,

 

Ik snap je punt. Er zijn meer ondernemers die er zo over denken maar om een webshop te beginnen moet je het wel leuk vinden om, naast online marketing, andere taken op te pakken zoals inkoop, pakketten versturen, PR, en er komt veel meer bij kijken zoals startkapitaal.

 

En behalve dat het leuk is met verschillende bedrijven in contact te komen, is dit ook een manier om startkapitaal op te halen voor mijn startup.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Aangezien ik een potentiële klant ben (ben een webshop). Wil ik even een heel klein beetje afdwalen. Allicht geeft het je inzicht in, waarom bedrijven als ik standaard nee zeggen.

 

Ik heb de overtuiging, dat als je goed bent in online marketing, je het meeste verdient door zelf producten te verkopen. Die overtuiging is ook, waarom ik zelf een webshop ben begonnen. Dus iemand die beweert heel goed in online marketing te zijn, maar zelf geen succesvolle webshop of iets heeft, heeft voor mij 0 geloofwaardigheid.

 

Allicht te kort door de bocht, maar ik snap dit gewoon niet. Waarom zou je als je echt goed in online marketing bent, niet een succesvol blog beginnen? Of een goede webshop? Je bent toch goed in online marketing? Waarom dan leuren bij andere bedrijven, terwijl je als het goed is meer geld kan verdienen met een eigen website?

 

Als deze vlieger op zou gaan, bestonden er geen marketing bedrijven, laat staan bedrijven die voor jouw een webshop bouwen en zich ook nog eens adwords expert noemen.

 

Beste kan je meteen met je bevindingen komen wat jij beter zou doen waar de klant meteen iets aan denkt te kunnen hebben, ipv gouden beloften als een gegarandeerd hoge google ranking. Vertel dus meteen waarom je nu niet hoog staat, en wat er aan te doen valt.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Online marketing is uiteraard veel breder dan alleen de online marketing van een B2C e-tailer in FMCG.

 

Ik denk alleen dat Wouter wel terecht raakt aan het punt van professionaliteit: er bestaan geen marketingbureaus voor marketingbureaus en geen reclamebureaus voor reclamebureaus. Van een marketingbureau mag je verwachten dat het de eigen marketing op orde heeft.

 

Is die verwachting helemaal terecht? Misschien ook niet. Een wijsheid luidt dat de tuinman de meest onverzorgde tuin van de straat heeft. En zoals mijn jongste dochter zich van de week in de wachtkamer afvroeg: "Papa, naar welke tandarts gaat de tandarts eigenlijk zelf?"

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Marketing vind ik zelf een delicate zaak. Vroeger vond ik dat allemaal flauwekul, ik was van het idee dat goed gerief zichzelf wel verkoopt. Als zelfstandige ben ik daarop moeten terugkomen.

 

Ik denk toch dat het weinigen gegeven is om enkel met marketing je boterham te verdienen. Je moet dan al heel lang bezig zijn of een heel uitgebreid netwerk hebben.

 

Andere nadelen:

- Veel marketing wordt geautomatiseerd en het kost bijna niets.

- Je wekt snel de indruk dat je op veilig speelt. Je verwacht van de klant dat ze betalen voor je ideeën maar als die minder goed uitdraaien dan sta je rustig aan de zijlijn een goed excuus te verzinnen. 'Skin in the game' is naar mijn mening de beste marketing :) Mensen zien dat graag.


www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

@Mathias Het is mij op de HEAO met enige regelmaat ingepeperd: "Het lijkt soms net op marketing, en dat is ook altijd!" Het is echt een vak...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant en Horeca -, Recreatie - & Toerisme-Ondernemer 'in ruste', MSc-Student 'Ontwerp Gedreven Innovatie' (Design Driven Innovation)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

@Mathias Het is mij op de HEAO met enige regelmaat ingepeperd: "Het lijkt soms net op marketing, en dat is ook altijd!" Het is echt een vak...

Mijn Marketing-professor relativeerde menig college met "marketing is je gezond boerenverstand gebruiken" en pas dáárna mochten we ingewikkelde dingen doen. :)
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik ben het ermee eens dat je aantoonbare successen geboekt moet hebben. Waar het om draait een marketing bureau, is dat je goed genoeg bent in je vak om een ander te helpen.

 

Neem bijvoorbeeld:

- een zang-coach. Een aantal goede coaches (niet de coaches die je op tv ziet) zijn ook geen popsterren (geweest) maar weten wel het beste uit iemand te halen.

- Een psychotherapeut is niet perse de gelukkigste persoon op aarde maar weet wel mensen uit hun depressie te helpen en goed op weg te helpen met persoonlijke ontwikkeling.

- Een voetbalcoach is niet altijd de beste voetballer maar weet wel strategieën op te stellen waarmee het team succes boekt.

 

En inderdaad, pas budget inzetten als je klaar bent voor groei en dit niet zelf kan oppakken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Tegenovergestelde denkrichting is om je niet als bureau maar als enthousiaste starter met een gezonde dosis energie en actuele (veld)kennis te profileren en om daarmee van een hoge gunfactor zien te profiteren. Benchmarking van opdrachtgevers met succesvolle vergelijkbare binnen- of buitenlandse spelers kan ook zo'n starterstool zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 15 leden online en 185 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké