• 0

Vragen over aangifte inkomstenbelasting

Beste allemaal,

 

Na veel gelezen te hebben op dit forum heb ik ook een aantal vragen. De situatie is als volgt:

 

Al een aantal jaar heb ik met mijn vennoten 2 ondernemingen. Een hiervan is met 2 personen (ik en 1 vennoot) en 1 hiervan is met 3 personen (ik en 2 vennoten).

Dit zijn twee verschillende ondernemingen geweest:

 

Onderneming 1: verhuur van licht & geluid. Deze was met 3 personen.

Onderneming 2: bedrijf waarmee eigenlijk voornamelijk de facturen voor freelance werk uitgeschreven worden. Deze was met 2 personen.

 

De vennoot met wie ik in onderneming 2 zit, zit ook in onderneming 1. Beide bedrijven zijn kleine bedrijven en hebben nooit hele grote omzetten gehaald (1 of 2 keer 20.000/30.000 per jaar, maar hoger is het nooit gekomen).

 

Voor beide bedrijven hebben we altijd alleen een BTW-aangifte moeten doen en waren we geen ondernemer voor de inkomsten belasting. Dat is dit jaar verandert, waarschijnlijk omdat de vennoot in onderneming 2 veel is gaan werken via deze onderneming. Onderneming 1 staat eigenlijk al jaren stil, deze moet uitgeschreven worden (waar laatst ook een brief van de belastingdienst is gekomen, dat zij de onderneming uitschrijven omdat er geen omzet gemaakt wordt).

 

Nu moeten de vennoot en ik die in onderneming 2 staan ingeschreven belasting aangifte doen als ondernemer. De 3de vennoot in onderneming 1 hoefde dit niet.

 

Wij zitten met een aantal vragen nu we bezig zijn met deze aangifte:

 

- Moeten we ook aangifte inkomstenbelasting doen voor onderneming 1 of voldoet de BTW aangifte hier? Omdat vennoot 3 geen aangifte inkomstenbelasting heeft gekregen lijkt het erop dat dit dus alleen op onderneming 2 van toepassing is. Of gaat dit per persoon en moeten we dit wel meenemen? In onderneming 1 is in 2014 amper wat gebeurd (1 factuur en dat was het zo ongeveer). Of is het slim om hiervoor de belasting telefoon te bellen?

 

- Omdat we altijd alleen maar aangifte hebben gedaan voor de BTW en verder gewoon de privé onttrekkingen op onze persoonlijke aangifte hebben ingevuld hebben we dit boekhoudkundig ook nooit verder bijgehouden. We moeten nu op de aangifte inkomsten belasting een 'Ondernemingsvermogen begin boekjaar' invullen maar hier lopen we dus al vast. Wat kunnen we hier het beste doen?

 

Laten we even onderneming 2 als voorbeeld gebruiken:

 

Voor onderneming 2 wordt eigenlijk alles wat wordt overgehouden als winst (95% ong, dingen als bedrijfskleding worden gekocht) onttrokken naar privé rekening. Hier zit verder geen kapitaal, spullen of bedrijfsmiddelen in. Qua vaste en vlottende activa is dit dus 0, toch?. Het enige wat er is zijn liquide middelen. Er van uitgaande dat in de definitie van een balans staat "op een bepaald moment" en je hier uitgaat van 31 december 2013 / 1 januari 2014 (ondernemingsvermogen begin boekjaar) is dan het ondernemingsvermogen begin boekjaar het banksaldo van de zakelijke rekening op 1 januari 2014 of is dit te makkelijk?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

Groeten,

Stefan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Voor beide bedrijven hebben we altijd alleen een BTW-aangifte moeten doen en waren we geen ondernemer voor de inkomsten belasting.

Nu moeten de vennoot en ik die in onderneming 2 staan ingeschreven belasting aangifte doen als ondernemer. De 3de vennoot in onderneming 1 hoefde dit niet.

Ik vermoed dat je bedoelt: ik en vennoot 2 hebben een brief/mail gehad, waarin staat 'doe een winstaangifte'. Vennoot 3 heeft die mail niet gehad.

 

Dat betekent niks. Jij (en je medevennoten moeten zelf bepalen welke aangifte inkomstenbelasting (winst of particulier) van toepassing is. Of je verdiensten passen in het hokje 'winst uit onderneming' is afhankelijke van de grootte van de omzet/risico/klantenkring/spraakgebruik etc, de Belastingdienst geeft daar op haar website best een hele redelijke uitleg van.

 

Als je de afgelopen jaren hebt aangenomen dat je geen ondernemer was voor de inkomstenbelasting met als enige argument dat de Belastingdienst je geen brief/mail stuurde met 'doe winstaangifte', is er een kans (en als ik de rest van de post lees, een goede kans) dat je belastingaangiftes van de afgelopen jaren erg incorrect waren.Of je daardoor te veel of eerder te weinig belasting hebt betaald, kan ik niet beoordelen.

 

Ik zal je een klein beetje op weg helpen.

Moeten we ook aangifte inkomstenbelasting doen voor onderneming 1

Je doet geen aangifte als onderneming, je doet aangifte als persoon. Als die persoon een ondernemer is omdat hij een (of in jouw geval: meerdere) ondernemingen drijft, dan doe je een winstaangifte.

 

 

 

is dan het ondernemingsvermogen begin boekjaar het banksaldo van de zakelijke rekening op 1 januari 2014 of is dit te makkelijk?

Ondernemingsvermogen is alle bezittingen, minus alle schulden. Als er maar één bezitting is namelijk de zakelijke bankrekening, en er zijn géén schulden op 31 december, dan klopt je stelling. Meestal moet er op 31 december ook nog btw betaald worden (hé! een schuld!), en is er nog wel een klant die nog niet betaald heeft (Hé! Een bezit!) en is er misschien nog werk wat nog gefactureerd moet worden (bezit!) en zou je kunnen overwegen om een voorziening op te nemen voor de financiele administratie (een schuld).

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

 

Ik heb geen brief of mail gezien waarin staat doe winstaangifte. Wel heb ik een brief gehad dat ik aangifte moet betalen als ondernemer. Deze staat ook klaar als ik inlog als ondernemer. Dit gaat dan om de inkomstenbelasting. Of is de aangifte inkomstenbelasting als ondernemer hetzelfde als de winstaangifte waar jij het over hebt?

 

In 2014 waren we naar onze mening geen ondernemer. Bedrijf 1 heeft €0 gedraaid en wordt uitgeschreven. Bedrijf 2 is slechts een bedrijf ter facturatie van freelance werk. Dit heb ik amper gedaan (ong €1500) en mijn vennoot wel full-time (€15000).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is de brief die Marcel bedoelt.

 

Relevant is niet zozeer wie wat heeft gedaan, maar wie welk deel van de winst krijgt. Als de winstverdeling is gebaseerd op verrichte arbeid, dan zal dat redelijk overeenkomen. Daar zullen jullie (hopelijk schriftelijke) afspraken over hebben gemaakt.

 

De fiscus baseert de uitnodiging tot het doen van winstaangifte waarschijnlijk op basis van de omzetcijfers uit de aangifte omzetbelasting. Daaruit blijkt niet wat de winstverdeling is, dus krijgen jullie beiden een uitnodiging. Als je wat anders vindt, kun je dat aangeven. Het kan ook zijn dat de fiscus afhankelijk van de ingediende aangifte nog weer tot een andere conclusie komt.

 

Hoe heb je in het verleden de inkomsten aangegeven? Als resultaat uit overige werkzaamheden, of helemaal niet?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.