• 0

[Column] Normaal volgens Proximedia/MKB Clickservice, chantagepraktijken volgens ons!

Gast Columnbot

Ons forum wordt met regelmaat bezocht door mensen die willen weten hoe ze van een contract met Proximedia/BeUP en MKB ClickService af kunnen komen. En telkens is het verhaal hetzelfde: met vlotte praatjes is een contract verkocht dat niet aansluit op de behoefte van de ondernemer. Vaak is er sprake van een nogal lange looptijd en kosten die behoorlijk hoog zijn, terwijl de beloftes niet waargemaakt lijken te worden.

 

Proximedia/BeUP en MKB ClickService gaat bij ondernemers die protesteren en uiteindelijk weigeren te betalen regelmatig over tot procederen. Dit gebeurde ook bij Jan (werkelijke naam bij ons bekend) en die protesteerde luid op tal van fora. In de aanloop naar die procedure werd de advocaat van Jan een compromis aangeboden. Als Jan ervoor zorgde dat al zijn berichten over Proximedia/BeUP en MKB ClickService verwijderd zouden worden van de sites waar hij die geplaatst had, zou de procedure ingetrokken worden.

 

Dat veroorzaakt echter een dilemma. HL verwijdert in de regel geen berichten en reacties die al aan de regels getoetst zijn, ook niet onder druk. Maar daar hangt in dit geval een stevig prijskaartje aan voor de ondernemer die dit forum gebruikt heeft om zijn kritiek op en ongenoegen over Proximedie/BeUP te ventileren. Dus hebben we gedaan waar dit forum voor bedoeld is: de ondernemer geholpen.

Maar daarmee is de mond van het modetariaat niet gesnoerd! Wij zijn immers vrij om onze versie van deze affaire te geven, onze mening te verkondigen.

 

MKB Clickservice doet Jan een voorstel om van zijn overeenkomst af te komen

 

Inzet was, net zoals heel veel andere mensen die een overeenkomst met MKB Clickservice en zijn rechtsvoorgangers sloten, een contract waarbij Jan zich realiseerde dat de mooie woorden van de verkoper in zijn ogen totaal niet waargemaakt werden. Maar ja, toen zat hij al vast aan zijn juridisch dichtgetimmerde overeenkomst.

 

Proximedia/BeUP en MKB ClickService gaf Jan voor de rechtszaak twee opties:

 

1 - Je verwijdert al je berichten over ons van internet en we seponeren de zaak, of

2 - we gaan door met de rechtszaak en indien nodig hoger beroep etcetera.

 

Die laatste optie kon Jan niet betalen. Dus moest Jan noodgedwongen kiezen voor optie één en wendde zich tot het Tros Radar Forum, Klacht.nl, het Webwinkelforum en tot ons.

 

In het verleden zijn we vaker benaderd door bedrijven als Proximedia. Soms op een vriendelijke manier, soms op een onvriendelijke manier. Inzet was (en is) altijd dat berichten die deze bedrijven onwelgevallig zijn van ons forum verwijderd moeten worden. Zolang de berichten aan de huisregels voldoen, zien wij echter geen enkele reden ze te verwijderen. We vinden het belangrijk dat op Higherlevel ook ruimte is voor ondernemers om dingen aan de kaak te stellen die niet iedereen prettig vindt.

 

Sterker nog. Proximedia/BeUP en MKBClickService heeft bij monde van directeur Jan Catrysse diverse keren rechtstreeks en via advocaten aangedrongen op aanpassing en/of verwijdering van berichten. Proximedia/BeUP en MKB ClickService weet dus dat we geen berichten verwijderen.

 

Nu hebben ze bij Proximedia/BeUP en MKB ClickService schijnbaar een andere taktiek: speel het via de individuele ondernemer. Houd hem de worst voor die hij logischerwijs niet kan weerstaan, en kijk of de ondernemer zelf de berichten offline krijgt. Want die ondernemer wil gewoon verder met ondernemen en niet gevangene zijn van een procedure bij de rechtbank, met alle tijd en kosten die daarmee gemoeid zijn.

 

Op die manier zijn we gedwongen te kiezen: hechten we aan onze principes en laten we Jan stikken met hoge kosten en gevaar voor zijn onderneming of maken we de uitzondering die de regel bevestigt? En als we dan toch voor deze keuze geplaatst worden, dan kunnen we net zo goed meteen onze mening geven over deze praktijken. En er zelfs een positieve draai aan geven.

 

Online doet MKB Clickservice aan windowdressing….

 

Proximedia/BeUP en MKB ClickService doet zich op dit forum voor als een prima bedrijf. Een bedrijf dat de discussie aangaat, dat coulant is, dat oplossingen zoekt voor klanten die hun bedenkingen hebben bij de overeenkomst die ze met Proximedia/BeUP en MKB ClickService gesloten hebben.

 

Sterker nog – getuige deze quote – vindt Proximedia/BeUP en MKB ClickService het prima dat online meningen worden gegeven, zolang deze niet ongegrond is.

 

De negatieve publiciteit die gevraagd is om te verwijderen ging om onjuiste informatie en niet expliciet om kritiek. Wij hebben geen moeite met kritiek die online wordt geplaatst, maar wel met ongegronde informatie betreffende onze firma. Daarom is er gevraagd om dat soort informatie te verwijderen. De reacties waren namelijk niet alleen van ''mopperende klanten''. Vaak waren het niet eens klanten, maar bijvoorbeeld mensen die een verhaal van anderen hebben gehoord of zelfs concurrenten. Werkelijke klanten die klachten hadden, hebben veelal zelf contact met ons opgenomen en met hen hebben wij geprobeerd samen een oplossing te vinden.

 

…maar eigenlijk wil MKB Clickservice alles wat negatief is offline hebben

 

Achter de schermen is het tegenovergestelde waar. Proximedia/BeUP en MKB ClickService is niet coulant met bestaande spijtoptanten. Althans, niet in het geval van Jan. Proximedia/BeUP en MKB ClickService vindt online kritiek helemaal niet prima maar probeert deze kritiek achter de schermen offline te krijgen en is bereid daar duizenden euro’s omzet voor mis te lopen in het geval van Jan.

 

En ook is MKB Clickservice niet coulant met VisualMedia, en met andere kritisch geschreven stukken die hoog scoren in Google. Soms brengen ze zelfs een persoonlijk bezoek aan de schrijver om die te overreden zijn artikel aan te passen, en zo hebben we nog diverse voorbeelden waarin MKB Clickservice en haar rechtsvoorgangers continu laat zien dat hun online coulante opstelling slechts schone schijn is.

 

Met dat in het achterhoofd kun je je afvragen hoeveel er waar is van alle andere beweringen van MKB CLickservice

 

Proximedia/BeUP en MKB ClickService is een bedrijf dat online aan windowdressing doet maar het onderliggende bedrijfsmodel dat gebaseerd is op agressieve colportage gewoon in stand houdt. Dat bedrijfsmodel is op wat punten en komma’s na niet veranderd als we de afgelopen periode met klachten mogen geloven. Ter illustratie van de stelling dat het bedrijfsmodel vrijwel niet veranderd is willen we wijzen op onderstaande quote die we online tegenkwamen….uit 2001 (!!)

 

Volgens een van de oud-werknemers komen er veel klachten bij Proximedia binnen: "Niet iedereen is ontevreden. Sommige klanten hebben een prima website en klagen totaal niet. Maar anderen hebben zelfs na anderhalf jaar nog geen werkende site. Met hun klachten wordt niks gedaan. Problemen worden gewoon terzijde geschoven. En als er niet wordt betaald, dan krijgt de klant direct een advocaat op zijn dak. Elke week zijn er rechtszaken, maar het maakt Frank de Smet niet uit. Hij krijgt zijn geld toch wel. De contracten zijn gemaakt door Price Waterhouse Coopers, die zijn waterdicht. Als klant kun je niks doen. Je geld ben je kwijt.'

 

Valt er nog wat positiefs te melden in dit hele verhaal over MKB Clickservice?

 

Welke positieve draai kunnen we nou geven aan het dilemma waar we mee geconfronteerd worden: verwijderen of niet verwijderen? Er zit een leereffect in! Ondernemers zien dat Proximedia/BeUP en MKB ClickService bereid is claims te reduceren en zelfs geheel weg te strepen, als boze klanten maar veel kabaal maken en daarna hun klachten intrekken. We hadden dat al eerder opgemerkt.

 

Toch maar op klachtensites actief worden? Ben erg bang voor smaadklachten.....
Als je in een restaurant gaat eten kun je achteraf overal reviews schrijven. Waarom zou dat niet mogen wanneer het je ervaringen met Proximedia/BeUP en MKB ClickService betreft?

 

We hebben veel klachten geïnventariseerd en het valt op dat mensen die veel klagen (gewoon feitelijk blijven) eerder een oplossing aangeboden krijgen. Het helpt om ook op Belgische sites te mopperen.

 

De les lijkt dan ook: klaag, klaag en klaag! Wanneer je als ondernemer meent dat je een overeenkomst bent aangegaan die veel minder mooi blijkt dan je was voorgespiegeld en je kan niet in der minne tot een oplossing komen, aarzel dan niet om je ervaringen te delen met andere ondernemers. Dit forum is een plek waar ondernemers ervaringen kunnen delen; er zijn meer plekjes. Gebruik die!

 

Wij weten uiteraard niet of een klacht terecht is, dat kunnen betrokken partijen aan de rechter voorleggen. We merken wel op dat er enige rechtsongelijkheid ontstaat als het claimende bedrijf bereid is om de claim in te trekken als de klagende partij zijn kritiek van het openbare internet verwijdert. Wij vinden ook dat iedereen die mogelijkheid moet krijgen. Hoe noemen ze dat ook weer: level playing field! Zijn we helemaal voor.

 

Maar het beste is uiteraard wanneer klant en leverancier klachten samen kunnen oplossen. Zonder valse trucjes. Zonder tussenkomst van de rechter. Daar hebben we al eerder een column over geplaatst op HL.

 

 

Moderatieteam Higherlevel.nl

 

NB: Proximedia/BeUP en MKB ClickService heeft momenteel als handelsnaam ‘MKB Clickservice’ en is ook onder die naam op higherlevel actief.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Deze vrijdag ook bezoek gehad van dit bedrijf. Zo herkenbaar allemaal wat ik allemaal hier lees.  Ze geven je echt het gevoel dat jij op het punt staat de belangrijkste deal van je leven te maken. Jij bent bijzonder en we willen natuurlijk wel eerst zien of je ervoor in aanmerking komt.

 

Ik kan wel een heel verhaal gaan vertellen hoe het gesprek verliep maar dat doe ik maar niet. Maar ik ben er nog steeds verbaasd over dat dit allemaal mag: Jij bent geselecteerd in deze regio om reclame voor ons te maken zodat we je dit allemaal gratis kunnen aanbieden, maar nu beslissen anders gunnen we het iemand anders.

 

Toen ik idd dacht wat 220/maand betalen voor 2 jaar!!!! Dat is toch misleidend? Zonder aankoopverplichting zeggen ze dan?

 

Dit zou echt moeten stoppen.

 

Ik heb wel 3 keer resoluut nee moeten zeggen, voordat Hohin van MKB Clickservice wegging.

Link naar reactie
  • 0

Helaas, ik schaam me kapot... maar ik ben erin getrapt. Sinds kort ondernemer en totaal onbekend met dit soort praktijken.
Ik weet het, "onderteken nooit iets direct", maar dat zat ergens heel ver weg in een laatje in mijn hoofd. Dat kennelijk dicht zat en pas opensprong toen het al te laat was.

Mijn onderneming was net gestart en door de corona epidemie direct naar onder 0 gegaan. Draai nu dus met verlies. Met dit erbij is het een drama.

Nogmaals, onwijs dom geweest.... maar heeft iemand misschien toch nog tips?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.