• 0

Minimumtarief voor ZZP architecten?

Er dreigt een minimum tarief te komen voor ZZP architecten. Zie artikel. Het is niet zeker, want de AFM vindt het een prijsafspraak en dat is verboden.

Gevolg van zo'n minimumtarief is enerzijds dat freelance architecten niet meer zwaar onder de prijs werken, en dat die zwaar onder de prijs werkende freelance architecten geen neerwaartse druk uitoefenen op de tarieven in het algemeen. Anderzijds, voor opdrachtgevers kan het best onaantrekkelijk zijn om teveel te betalen. Dan wil een freelancer wel voor minder werken om dan althans maar te werken, maar dan mag het niet. Een interessant vraagstuk dus :-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

excuses moi: Dat is ie natuurlijk al. Als je zelf niet over je tarieven kan beslissen dan valt die eerste Z gelijk al af. ;)

 

Ben wel benieuwd hoe de belastingdienst daar tegen aan gaat kijken. Zo'n regeling lijkt mij een verkapt dienstverband.

Link naar reactie
  • 0

En straks geldt er een minimum tarief voor taxi's en schoonmakers.

 

Ik vind dat als mensen bereid zijn om het werk te doen voor hun eigen tarief en ze netjes hun btw afdragen dat de overheid daarover niets kan zeggen, lobbyverenigingen, beunhazen ten spijt. Whatever suits the contractor. De klant betaalt voor een dienst. Klaar.

Link naar reactie
  • 0

Dat je sectorbrede afspraken maakt, en dat je die opschrijft in een document waarbij je op de kaft de letters O, A en C in willekeurige volgorde plaatst, maakt volgens mij nog niet iedereen die zich daarop beroept automatisch een werknemer is.

 

Op dezelfde manier vind ik het ook wat vergezocht om elke van overheidswege opgelegde bodem in de markt te beschouwen als 'zie je wel je bent werknemer'. Ook met een minimumtarief kun je zelfstandig zijn t.o.v. je opdrachtgever, risico lopen, et cetera.

Ter vergelijking, de productie van melk is ook heel lang sterk gereguleerd met productiesubsidies, productiequota en boetes voor overproductie. Waren alle melkproducenten in de EU 31 jaar lang werknemers van hun opdrachtgevers? (let wel: de meeste boeren hadden ook nog eens maar één afnemer(!))

 

Ander voorbeeld: in de CAO Theater & Dans vind je op pagina 73 een flinter-flinter-dun "advies" om zzp'ers het standaard-uurloon + 30% te vergoeden. In de Theater- en Dans-wereld werken mensen nog niet gratis in de hoop op betaalde opdrachten, zoals in de architectuur, maar veel scheelt het niet.

 

Ik weet niet of ik die minimumtarieven nu zo'n goed idee vind, maar de discussie zou wat mij betreft niet over werknemerschap hoeven gaan.

Ik vraag me vooral af wie deze minimumtarieven gaat handhaven. Ik vermoed dat dit met name een verantwoordelijkheid wordt van de opdrachtnemer, ofwel het architectenbureau dat al elf maanden geen betaalde opdracht heeft gehad en gevraagd wordt een 'schets' in te leveren voor een nieuw gemeentehuis, inclusief een bouwbegroting. Tot nu toe deed het architectenbureau dat gratis en ik zie eigenlijk niet in waarom dat architectenbureau nu ineens een grote broek aan zou trekken en zou zeggen 'laten we het even over de vergoeding hebben'.

 

Immers, voor hen nog steeds 10 anderen. Zolang er geen beloning zit op 'klikken', zie ik de cultuur niet veranderen.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Op dezelfde manier vind ik het ook wat vergezocht om elke van overheidswege opgelegde bodem in de markt te beschouwen als 'zie je wel je bent werknemer'. Ook met een minimumtarief kun je zelfstandig zijn t.o.v. je opdrachtgever, risico lopen, et cetera.

Klopt. Maar "géén werknemer" betekent niet automatisch zelfstandig ondernemer met meerdere opdrachtgevers, geen langlopende opdrachten, geen opdrachtgevers die meer dan 25-50% bijdragen aan de totale jaaromzet, geen de facto verplichting tot verrichten persoonlijke arbeid etc.

 

Er is al jaren een tussencategorie die geen ondernemer en geen werknemer is. De term ZZP-er is daarvoor verkeerd, contract-arbeider of freelancer zou veel beter passen

Maar uiteraard is dat alleen het stickertje/etiketje. Vervolgens is de vraag hoe de contract-arbeider past in het sociale stelsel.

 

Een "minimum-tarief" is nog maar het begin. Je zou ook kunnen denken aan verplichte bijdragen sociale zekerheid (pensioen, arbeidsongeschiktheid en zelfs WW) voor deze contractarbeider, te betalen door de opdrachtgever, al dan niet via G-rekening of rechtstreeks aan sectorfondsen.

Binnen minstens 1 politieke partij weet ik dat daar al langer over nagedacht wordt...

 

Géén verkapt dienstverband meer dus: maar een derde stand tussen werknemer en ondernemer.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg de indruk dat ZZP architecten eerder flexwerkers zijn die hopen op een vaste baan dan freelancers die bewust ondernemer zijn en geen werknemer. Ik heb al eerder opgemerkt, we moeten het niet over ZZP'ers hebben maar over flexwerkers en feelancers. Dat maakt de discussie veel duidelijker.

 

Hoewel een bodem in het tarief vast wel een opstuwende werking heeft op mijn eigen tarief, ben ik toch tegen. Je bent ondernemer in een vrije markt, of je bent dat niet.

Link naar reactie
  • 0

Je bent ondernemer in een vrije markt, of je bent dat niet.

Naar mijn mening zijn ze (de ZZP architecten) het dus niet. We moeten Flexwerkers of freelancers geen ondernemers noemen.

 

Het onderscheid dat ik zelf maak tussen flexwerkers en freelancers is dat flexwerkers eigenlijk gewoon in loondienst willen zijn terwijl freelancers door de aard van hun werkzaamheden niet in loondienst willen of kunnen zijn. Freelancers zijn dus ondernemer, flexwerkers niet.

 

De zzp architecten zijn flexwerkers, ze zijn immers uit op een baan in loondienst. Flexwerkers kunnen we eenvoudig afschaffen door de kosten van arbeid een stuk lager te maken en ontslag een stuk soepeler. Dan houden we alleen de freelancers over, en kunnen we VAR en andere onzin afschaffen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.