• 0

Holding BV en buitenland (emigratie)

Beste HL'ers,

 

Ik heb geprobeerd uit te zoeken hoe het een en ander moet worden aangepakt bij een emigratie, maar kom er nog niet helemaal uit, hopelijk heeft iemand nog tips of kan me verwijzen naar een plek waar ik meer kan vinden.

 

Situatie: Werk BV en twee holding BVs (ieder 50% aandeelhouder van werk BV, zelf 100% eigenaar persoonlijke holding), ontvang DGA salaris vanuit holding van management fee winst. Stel nu ik wil verhuizen naar een ander EU land, compagnon blijft hier. Ik zal dan af en toe naar Nederland komen voor overleg, en om bijvoorbeeld papierwerk te regelen (bijv. bankzaken). De meeste andere werkzaamheden kan ik vanaf overal uitvoeren via internet (we hebben een digitale webshop met internationale klanten).

 

Begrijp ik het goed als de werk en holding BV dus in Nederland blijven, ik dan hier aangifte blijf doen voor de BVs, en ik dan in het buitenland aangifte doe over mijn prive inkomen (DGA salaris)? Of moet een holding ook "mee", en moet dat dan opnieuw worden opgericht in het andere land (als een GmbH of een Ltd bijvoorbeeld?). En kan een holdingstructuur blijven bestaan met een buitenlandse BV? Ik probeer uit te zoeken wat de simpelste oplossing is (dus niet noodzakelijk de fiscaal meest aantrekkelijke), zeker omdat emigratie naar nog een ander EU land binnen een aantal jaar een mogelijkheid is, met ieder hun eigen systemen en munteenheden.

 

Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op het moment dat je als privé persoon in een ander land gaat wonen, wordt je fiscaal inwoner van dat andere land. (een en ander zal naar alle feiten en omstandigheden bepaald). In dat andere land zal je als prive persoon belastingplichtig worden. Je zal dan ook in principe in dat andere land belast worden over het salaris dat je uit je BV haalt.

 

Let er wel op dat als je formeel als directeur staat ingeschreven bij een BV, Nederland volgens de meeste belastingverdragen heffingsrecht heeft over het inkomen dat je als directeur krijgt.

 

Het is overige mogelijk om de fiscale zetel van een BV te verplaatsten naar het buitenland, maar zolang de BV in Nederland gevestigd is zal de BV hier in Nederland ook aangifte moeten doen. je hoeft de BV niet mee te verhuizen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het jaar van emigratie mag je kiezen of je als Binnenlands- of Buitenlands belastingplichtige behandeld wilt worden. Let er even op dat de Belastingdienst je aangifte inkomstenbelasting via digitale wijze niet accepteert. Dit gaat via het papieren M-biljet, die je per post naar je buitenlandse adres verzonden krijgt.

 

Kiezen voor binnenlands-belastingplichtige is handig als je ooit nog terugkeert naar NL. Onderbreking hiervan heeft invloed op AOW e.d. In de bijlagen van het M-Biljet staat dit allemaal goed uitgelegd.

 

 

Hotelvideocreations.com | Hotelvideo's aan de Côte d'Azur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.