• 0

van Ltd naar BV

LS,

Het onderwerp van Ltd naar BV is al vaker besproken maar dat is enkele jaren geleden. Dus ik vraag me af hoe correct de suggesties in die discussie nog zijn.

Dit is mijn situatie:

Naast mijn vaste baan heb ik een Ltd voor advies werk. In de Ltd heb ik sinds 2010 enkele duizenden euros opgebouwd.

Nu wil ik dat geld op een of andere manier naar de BV overhevelen. De BV gaat hetzelfde doen als de Ltd.

Mijn vraag:

Wat is een correcte manier van 'overhevelen' zodat ik minimale belasting betaal.

Dank voor uw suggesties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor de suggestie voor een fusie maar de wiki pagina geeft mij nog onvoldoende duidelijkheid hoe ik mijn Ltd met de nog op te richten BV kan laten fuseren. In de Ltd zit 1 aandeel van een euro. Op de rekening van de Ltd staat een minder dan 10K euro. Ik wil alles in de BV laten vloeien en dan de Ltd opheffen.

Heeft iemand een stappen plan ?

Dank !

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk betaal je toch. Bij dit soort bedragen is opheffen, afrekenen en starten van een nieuwe bv lang niet altijd een verkeerde optie. Dan betaal je nu namelijk belasting en heb je in de toekomst wellicht nog een belastingvrij voordeel, in plaats van nu veel advies- en uitvoeringskosten en uiteindelijk alsnog belastingheffing op het moment dat je het geld toch een keer naar privé haalt.

 

Als je bij een bv wil uitkomen, zul je in ieder geval naar de notaris moeten. Dat lijkt me dan ook een mooi startpunt (liefst wel een die zich ook bezig houdt met ondernemingsrecht en niet vooral familierecht en aanverwante zaken).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

10k als dividend opnemen. 1500 dividendbelasting voldoen en in je IB 2015 nog eens 1000 via box 2. Aannemende dat de Ltd verder leeg is.

 

Dan kun je met 7500 aandelenkapitaal een nieuwe bv oprichten.

 

Zoals Ronaldinho terecht opmerkt, afrekenen moet je toch.

 

De boel fuseren, zo dat al kan, zal je veel meer aan advies- en notariskosten kosten dan nu afrekenen.

 

Groet,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

Bedankt voor je reactie.

Ik doe advies werk (naast mijn 'normale' baan waar ik in loondienst ben en val in de 52% schaal) via de LTD.

Ik ben geen ondernemenr voor de inkomsten belasting, wel voor de BTW.

Dan begrijp ik van jou dat ik geen stakingsaftrek kan genieten ?

Na wat verder speauwerk op de site van de belastingdienst zie ik dat nu ook. Jammer...

 

Is het niet zo dat (bijna altijd) iemand die een onderneming stopt geen ondernemer meer is...

Link naar reactie
  • 0

Jij staakt geen onderneming, want die heb jij niet (gehad). De Ltd. staakt de onderneming. Dat is immers een zelfstandige rechtspersoon. En die rechtspersoon heeft geen recht op stakingsaftrek, want die kennen we niet in de vennootschapsbelasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.