• 0

Verschil tussen jaaropgaaf bedrijf en belastingdienst

Ik zag deze week dat de belastingdienst bij de aanslag IB 2014 het inkomen met 4 euro naar boven gecorrigeerd heeft. Na verder uitzoeken bleek dat aan de jaaropgave te liggen.

 

De werknemer krijgt een maandsalaris die op 67 cent eindigt. Op het einde van het jaar komt er dan een rond bedrag uit die op de jaaropgave vermeld wordt. De belastingdienst gaat de aangeleverde getallen echter per maand naar boven afronden en dan pas optellen.

 

De belastingdienst schrijft in het handboek loonheffingen:

11.2.6 Bedragen afronden in uw aangifte

 

In de werknemersgegevens van uw aangifte vult u alle bedragen in met 2 cijfers achter de komma. U mag daarbij afronden in het voordeel van u of uw werknemer.

 

Je moet het dus in twee cijfers achter de comma invullen, maar mag het wel in het voordeel van de werknemer afronden. Dan kan ik het beter zelf al bij het invullen afronden, want de BD gaat het zelf opronden in het nadeel van de werknemer.

 

Nu is 4 euro afwijking geen echt probleem, maar ik vind het wel storend dat mijn opgave aan de werknemers afwijkt van de getallen die de BD hanteert. b.v in de vooraf ingevulde aangifte.

 

Dus wilde ik weten hoe anderen hier mee omgaan. Negeren, de maandaangifte zelf naar beneden afronden of de eigen jaaropgave naar boven aanpassen zodat die gelijk komt met de BD. In beide laatste twee gevallen gaat een werknemer misschien vragen waarom mijn jaaropgave niet exact overeenkomt met zijn eigen optellingen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De werknemer krijgt een maandsalaris die op 67 cent eindigt. Op het einde van het jaar komt er dan een rond bedrag uit die op de jaaropgave vermeld wordt. De belastingdienst gaat de aangeleverde getallen echter per maand naar boven afronden en dan pas optellen.

Weet je zeker dat de fiscus deze maandelijkse afronding doet en niet de aangiftesoftware die je gebruikt? Wat gebruik je om de maandelijkse loonaangiftes in te dienen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik het aangifte programma van de BD zelf. Ook in de printversie staat het bedrag er nog in centen. En omdat het handboek loonheffingen stelt dat het bedrag in centen ingevuld moet worden, zullen ook andere aangifte programma's met centen moeten werken. Ook al mag je het op 00 cent afronden. Die gekke eis dat je het mag afronden, maar in centen moet invullen, geeft voor mij aan dat hun software het in centen verwerkt.

 

Deze afwijking is geen halszaak, maar ik vind het een beetje slordig staan als ik een jaaropgave verstrek die afwijkt van de vooraf ingevulde belastingaangifte van de BD.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En omdat het handboek loonheffingen stelt dat het bedrag in centen ingevuld moet worden, zullen ook andere aangifte programma's met centen moeten werken. Ook al mag je het op 00 cent afronden. Die gekke eis dat je het mag afronden, maar in centen moet invullen, geeft voor mij aan dat hun software het in centen verwerkt.

Hmm...ik heb het gevoel dat de verwarring vooral ontstaat door het moment waarop wordt afgerond. Normaal vul je de loonaangiftes gewoon op centen nauwkeurig in (dus alle velden!).

 

Pas bij het opmaken van de jaaropgave rond je de cumulatieve bedragen normaal gesproken af, dus niet al vooraf per maand. Persoonlijk rond ik daarbij alles af in het voordeel van de werknemer, dus loon voor loonheffing naar beneden en loonbelasting naar boven. Echter, het verschil met de vooringevulde aangifte zou dan bij ieder van de velden niet meer dan 1 euro moeten bedragen in het voordeel van de werknemer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.