• 0

Zelf geschreven bedrijfsplan, wie o wie kan er een kijkje naar nemen?

Goeden dag allemaal!

 

Nieuw hier dus direct voorstellen, Lennart uit Goes 33 jaar en ik wil een onderneming starten.

 

Het gaat om een video bedrijf dat zich voornamelijk gaat richten op middel grote producties.

 

Ik heb het plan al geschreven enkel heb ik totaal geen ervaring. Ik start vanuit de Bbz en het plan moet in een keer goed zijn, ik krijg een kans. Zeker op het gebied van de cijfertjes ben ik een noob.

 

Het zou mij erg helpen als iemand met meer ervaring wat kritiek op mijn plan kan geven.

 

Het financiële plan zit hier al in de bijlage! Hier heb ik het meeste moeite mee omdat ik het allemaal zelf heb gedaan. Is dit begrijpelijk, is dit goed?

 

Helaas is dinsdag de deadline al dus hoop dat er voor die tijd nog mensen reageren.

 

Ben zeer benieuwd, alvast bedankt!

 

Groetjes,

 

Lennart

 

 

 

 

 

Financien_en_budget.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Lennart,

 

Veel succes en plezier me de opstart van je bedrijf!

 

Ik heb even vluchtig het plan doorgekeken en heb enkele suggesties, maar hopelijk kunnen anderen er nog even beter naar kijken.

 

Je hebt een SWOT gemaakt, prima voor een marketingplan, kijk er nog wel even kritisch naar. Zo zie ik bijvoorbeeld nieuwe dingen in die SWOT die niet beschreven worden, en zaken die je wel behandeld komen daar niet in terug, zoals:

 

Hieronder een grafische weergave van productie radio en tv media bedrijven in Nederland. Zeeland heeft

het laagste werkloosheidsseifer van alle provinties en telt een groot aantal inovatieve bedrijven. Echter

staan er in de K.V.K. slechts 3 media bedrijven genoteerd die zich bezig houden met het produceren van

video content.

 

Hiermee kom ik direct op mijn volgende punt. Gooi er nog even een spellingcheck overheen "werkloosheidsseifer" "inovatieve" en "provinties" zijn woorden die er dan al automatisch verbeterd worden.

 

Daarbij snap ik niet zo goed waarom de promotiekosten in jaar 2 hoger worden. Ik zou juist in het eerste jaar meer kosten verwachten aangezien je na goedkeuring gaat investeren in de website en klanten werven. Daarbij zie ik in de cijfers folders terugkomen terwijl dit niet wordt behandeld in je plan. Kan je ze laten ontwerpen en drukken voor € 150,- en wat is dan je actieplan met die folders?

 

Verder heb je een post "reclame" opgenomen, wellicht kan je de reclameacties nog iets verder uitwerken zodat men ook kan zien wat je met die kosten bedoeld en hoe je daarmee klanten binnenhaalt.

 

Goed logo (moet nog ontwikkeld worden)
Doe je dit zelf? Anders deze kosten ook nog meenemen.

 

Ik zie dat je het voornemen hebt om veel te gaan netwerken, dan mis ik eigenlijk de kosten voor visitekaartjes (maak wel een mooie link met je bedrijf - kies voor een innovatieve insteek).

 

Even mijn puntjes na een vlugge scan, hopelijk kunnen anderen je nog verder op weg helpen!

 

Succes!

 

 

 

 

 

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Hoi Linda,

 

Bedankt voor de feedback, hier kan ik wat mee!

 

- De grafische weergave van de concurrentie had ik er eigenlijk los in gedaan, het is natuurlijk veel slimmer en beter dit te koppelen aan de SWOT, ga ik doen.

 

- Kosten website eerst jaar laag 2e jaar hoog.

- Ik kan zelf een eerste website met WP maken, simpel maar doeltreffend.

- Het eerste jaar zie ik als opstart en ervaring opdoen, als de ervaring er is kan het 2e jaar een groter bedrag voor een website met meer technische functies gerealiseerd worden.

- Alles wat ik vanaf start uitgeef moet geleend worden, en ik hou de lening het liefst zo beperkt mogelijk. Zoals nu opgezet kan ik het 2e jaar deze kosten zelf financieren.

 

- Visitekaartjes en netwerk, het is voor mij zo vanzelfsprekend dat er visitekaartjes komen dat ik dit niet heb vermeld. Ook deze ontwerp ik zelf, kosten hiervan zijn erg laag. Ik ga dit vermelden!

 

Meer van deze tips zijn zeker welkom!

 

Ik ga het financiele gedeelte toch via de Rabobank shabloon invullen, anders is er geen goed cashflow overzicht. Hopelijk kan ik de nieuwe versie vandaag nog uploaden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Prima, zorg ervoor dat het financieel gedeelte een logisch gevolg is van je plan dus vermeld dat ook ergens.

Het plan moet voor zich spreken.

 

Laat dan ook vooral zien dat je erover nagedacht hebt HOE je die eerste klanten binnen gaat halen.

De producten zoals folders en visitekaartjes alleen benoemen overtuigd wellicht niet genoeg om het daadwerkelijk aantal klanten te behalen.

 

Als 2 e doelgroep zie ik reclamebureaus als grote kans. Deze bedrijven zijn op DTP en marketing gebied

erg sterkt, echter zijn ze niet thuis in de film/video wereld. Ze hebben de plek de content te tonen maar

kunnen het de klant niet aanbieden omdat ze geen producties verzorgen. Als b2b kunnen ze mij daarvoor

inschakelen.

 

Werk bovenstaande bijvoorbeeld verder uit. Via oa. kvk.nl is het mogelijk een lijst opvragen met deze bureaus uit de omgeving. Benoem hoeveel van deze bedrijven in jhe omgeving zitten, en waarmee je samen kan werken. Geeft daarbij ook aan hoe je ze gaat bereiken (welke - ludieke - actie). Let op: niet via e-mail en let bij bellen op het bel-me-niet-register voor eenmanszaken/vofs.

 

Uiteraard kan je dit ook doen voor je "1e" doelgroep.

 

Succes :)

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je kosten voor jaar 2 & jaar 3 niet. Hoe kom je aan deze bedragen? Ik zou echt een hele simpele cash-flow berekening maken. Gewoon op maandniveau onderstaande opnemen:

 

[*]Cash

[*]Betaalde facturen

[*]Bedrijfskosten

[*]Resultaat

 

Dan maak je het plan voor jezelf en de geldschieter veel inzichtelijker.

 

Daarnaast mis ik in je plan de sales & marketing. Hoe kom je aan je klanten? Sluit je je aan bij zakelijke netwerken of ondernemersclubs? Ga je sites zoals www.freelance.nl gebruiken? In je plan geef je aan dat je wilt samenwerken met DTP- en reclamebureaus. Heb je je plan al gepolst bij bureaus?

 

Hopelijk heb je wat aan mijn feedback. Veel succes met je onderneming!

Adriaan Boot - Internetondernemer - Internet Marketeer - Webanalist - Consultant - www.impactful.nl

Link naar reactie
  • 1

Hallo Lennart

ik heb even naar je financiele bijlage gekeken, voor het tekstdeel van het plan heb je de cijfers goed op orde. Inderdaad mist de liquiditeitsprognose en dat is waar je het hardst op nat kunt gaan, zeker als je zoals jij vanuit bbz en feitelijk vanaf nul begint.

 

Je moet dus echt je inkomsten en uitgaven per maand gaan uitzetten. ALs ik dat moet uitleggen hoe ben ik 1000 woorden verder dus ik heb in jou excelbijlage maar even een tabblad toegevoegd met een voorbeeld voor het eerste jaar. ik heb je plan niet gelezen dus je moet zelf alles even gaan inschatten naar de goede maand wanneer je de uitgaven of inkomsten verwacht. wat ik in mijn voorbeeldplan wel heb gedaan is gaten laten vallen tussen de ene opdracht en de andere, je zult in de opstartfase zelden elke maand 500 euro verdienden maar eerder ineens 2000 dan weer 3 maanden niks dan weer 1500 enz dat heeft ontzettend veel impact zeker als er nauwelijks buffer is.

 

het overzicht is uitgesplitst in je zakelijke inkomsten en uitgaven en je prive inkomsten en uitgaven. vooral bij een bbz aanvraag is het belangrijk dat je laat zien dat je prive rond kan komen. Zakelijk moet je vooral laten zien dat dit ook zichzelf kan gaan bedruipen na een opstartfase. En daar zit wel een behoorlijke uitdaging.

 

wat ik in jou plan verhaal miste is

1. de btw, je moet dit ook meenemen, daar krijg je ook mee te maken, ik heb dit in het liquiditeitsplan toegevoegd.

2. Sommige kostenposten zoals onderhoud betaal je niet elke maand maar komen juist in een keer zoals bij je auto. 1 beurt per jaar is 600 euro in 1x en nier 12x 50, maakt heel wat uit voor je liquiditeit.

3. hou bij de planning van je omzet rekening met betalingstermijnen, als je in maand 4 een opdracht scoort krijg je vaak pas in maand 5 betaald (of vraag vooruitbetaling, maar hoe dan ook hou er rekening mee in je plan hoe het loopt.

4. bij de kosten daarintegen.. hou in je plan geen rekening met betalingstermijnen maar plan op basis van ontvangst factuur. waarom? hierdoor creeer je al wat lucht in je plan doordat je altijd in werkelijkheid alsnog kunt betalen aan het eind van de termijn. Als je in je plan al plant tegen het einde van de termijn loop je bij tegenvallers al meteen tegen overschrijdingen aan.

 

 

nog wat andere inhoudelijke opmerkingen

1. werkkleding mag je niet tot je zakelijke kosten rekenen, die zijn niet aftrekbaar voor de belasting, alleen als er grote logo's op zouden staan, maar met jou budget wegen de kosten van het bedrukken niet op tegen de besparing die je kunt realiseren. kortom kleding moet uit prive gefinancieerd worden.

 

2. voor prive moet je nog wat meer specificeren. Je redeneert nu vanuit je vaste lasten naar wat over is voor levensonderhoud. maar zet in het plan gewoon wat je elke maand uitgeeft aan boodschappen, wanneer je plant om kleding aan te schaffen en misschien nog wat lasten die je zo door het jaar hebt.

 

3. hou er rekening mee dat als je winst gaat toenemen je mogelijk ook huurtoeslag of zorgtoeslag verliest en terug moet gaan betalen. ik kan dat zo niet ditect inschatten maar misschien is het verstandig om in jaar 3 zorgtoeslag en huurtoeslag al te halveren of weg te laten. al s het maar als vinger oefening om de effecten te zien.

 

4. dat laatste is dan ook een tip, maak verschillende scenario's (en sla die ook op) om effecten te zien van als je eens 3 of 4 maanden geen opdracht hebt

 

 

Investeringen

Ik vind je investeringsplan behoorlijk "ambitieus" zowel het startplan als in jaar 3 feitelijk alles weer vervangen als ik het goed snap.

ik snap dat voor het verkrijgen van de BBZ lening dat je een goed beeld moet hebben en misschien ook wel hoog moet inzetten. maar ik zou voor de feitelijke start echt kijken of je investeringen kunt reduceren, uitstellen of helemaal niet doen zolang er nog niet veel (zicht op) omzet is.

bijv de auto. voor 1800 euro koop je niet veel meer dan risico op hoge onderhoudskosten en een vaste kostenpost voor verzekering, wegenbelasting en onderhoud.

 

Je huurt al een klasse A auto (ford Ka, opel corsa) voor ca 30 euro per dag. 1800 / 30 = 60 dagen een auto huren en geen vaste lasten of risico op (hoge) onderhoudskosten.

Ik zou hem niet uit het plan halen, maar wel overwegen om de aanschaf uit te stellen.

 

Zo zou ik elke post kritisch bekijken, die camera is dat een nieuwe? zo ja zijn die ook goed 2e hands te krijgen

computer: heb je echt een nieuwe nodig? en waarom dan van 1000 euro? mijn laatste laptop kostte maar 600 en dat was geen instapmodelletje..

Als je specfieke eisen nodig hebt voor videobewerking, kijk dan ook naar desktop alternatieven die zijn vaak veel goedkoper dan laptops.

software: moet je dat kopen? of zijn er ook abonnementssoftware die maar paar tientjes per maand kost. alleen even op de opzeggingscondities letten en dan ben je flexibeler in je kosten en je hebt geen grote uitgave nodig in 1x.

 

ik kan natuurlijk niet inschatten hoe jij naar je investeringen hebt gekeken, daarom noem ik maar een paar voorbeelden van waar mogelijk ruimte zit om met minder investeringen of kosten te starten.

 

 

nou voor nu lijkt me dit genoeg "input" het moet ook allemaal nog verwerkt kunnen worden voor dinsdag :) gelukkig is het slecht weer..

 

 

 

 

 

 

 

HL_fin_plan.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even geen tijd inhoudelijk te reageren, maar wat ben ik blij met al jullie reacties!

 

Vooral de invuloefening van Roel brengt me veel helderheid.

 

Ik ga met alle punten aan de slag (er komt toch wat meer bij kijken dan ik had durven denken).

 

Groet,

 

Lennart

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je document pdf even bekeken en dit is geen businessplan. Het is een samenvoeging van een cv, marketingplan, en ergens tussenin een bussinesplan.

 

Je zou deze info best gescheiden houden in 3 aparte documenten (business plan, marketing plan, cv). Dan zal alles beter leesbaar en overzichtelijker zijn.

 

Ook in je financieel plan, is alles nogal gericht op kosten maken. En niets mbt inkomsten, winst, en cashflow.

 

Mijn gevoel is dat het plan nogal gericht is om aan de bijstand te gaan staan. Ik zou liever een plan zien dat gericht is op een haalbare business op te richten die inkomsten en winst kan genereren. Als je doelstelling is om een omzet van 30000 euro te draaien met een lijst van 20 man op je personeelslijst, is dit gewoon niet realistisch.

Link naar reactie
  • 0

Het schrijven van een businessplan is een kunst ;D Voor iedere business zal dit er anders uit zien.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een compleet document met alle belangrijke info.

Dat een CV niet in een businessplan thuis hoort is misschien wel waar, maar als bijlage kan dit erg nuttig zijn.

Mijn advies is daarom, maak het zo volledig mogelijk.

Bepaal daarna wat in het plan thuis hoort en wat in de bijlagen.

De cijfers (winst- & Verliesrekeningen, Ultimo balansen, Kasstromen, Investeringsplan met afschrijvingen en een financieringsplan zouden dan als bijlagen opgenomen moeten worden. De highlights van deze cijfers vermeld je dan in het plan, met een verwijzing naar de bijlagen.

Handige tips & hulp is in ruime mate op het internet te vinden. (Ook bij mij)

HansB

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.