• 0

Wil een bus aanschaffen , hoe te doen ?

 

Hallo,

 

Ik ben een nog startende ondernemer en wil nu een bedrijfsbus aanschaffen.

Een oudje , meer dan 15 jaar oud , een zeer goed onderhouden ex- invalide bus van een familielid , grijs kenteken , diesel , met een fijne laadklep :-)

Waarde in economisch verkeer is rond 1000 euro , ik zal er 1000 - 1250 euro voor moeten geven.

 

Ik heb bij de belastingdienst gezocht maar het geheel is knap verwarrend.

 

Als ik het goed begrijp : omdat de auto ouder dan 15 jaar is zal er 35 % van 1000 euro , is 350 euro , bijtelling per jaar zijn ?

 

Vragen :

Als ik de auto aanschaf , kan ik aanschafprijs dan direct dit jaar afschrijven of moet dat in meerdere jaren ?

De verzekering en wegenbelastingkosten zijn die ook als kosten op te voeren ?

Mag ik er dan prive onbeperkt mee rijden zonder kilometerregistratie ?

 

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden ?

 

Bedankt alvast !

Mvgr,

Robin

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aanname is dat de onderneming de auto aanschaft:

1. Je kan de auto niet willkeurig (versneld) afschrijven. Dus afschrijven over vijf jaar.

2. De belastingdienst heeft een mooi overzicht van auto kosten:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_autokosten/

3. Je mag er onbeperkt privé mee rijden, maar dit privégebruik moet je met de autokosten van de onderneming verrekenen.

 

Waar je nog rekening mee kan houden: misschien is het slimmer om de auto privé aan te schaffen en € 0,19 per kilometer van de ondernemings opbrengst af te trekken voor de zakelijke ritten die je met de eigen auto maakt.

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Martijn,

 

Bedankt voor je antwoord, afschrijven in 5 jaar dus , ook al zal het om maximaal 1250 euro gaan.

 

Dat van die 19 ct de zakelike kilometer weet ik . Op internet zijn diverse rekenhulpen en in dit geval , met deze auto , schijnt het veel interessanter te zijn om de auto op naam van de zaak te zetten.

 

De (jaarlijkse) prive kosten verekenen met de bedrijfskosten is niet echt eenvoudig dan , ik neem aan dat alle autokosten dan, in kilometer-percentage van prive en zakelijk verdeeld moeten worden ?

 

Met vriendelijke groet,

Robin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Martijn,

 

Bedankt voor je antwoord, afschrijven in 5 jaar dus , ook al zal het om maximaal 1250 euro gaan.[\quote]

 

 

Ja maar wel met de beperking dat de waarde van een activum (auto in dit geval) niet verder word afgeschreven dan de feitelijke dagwaarde.

Je mag fiscaal maximaal 20% van de aanschafwaarde afschrijven. het kan in jou geval dus goed zijn dat je na 1 jaar afschrijven een waarde bereikt die de komende jaren nog als restwaarde valt aan te merken.

 

 

De (jaarlijkse) prive kosten verekenen met de bedrijfskosten is niet echt eenvoudig dan , ik neem aan dat alle autokosten dan, in kilometer-percentage van prive en zakelijk verdeeld moeten worden ?

Mwah de bewoording gekozen door Martijn is een beetje vaagtaal / formele taal zo van de website van de belastingdinest over privégebruik van een auto van de zaak

Als je echter doorklikt naar hoe je verrekend dan kom je gewoon bij de uitleg dat dit privégebruik auto meestal gewoon het bijtellingsforfait is, in dit geval dus 35% van de dagwaarde.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo Roel ,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Dus als ik de bus koopt voor 1000 euro kan ik in het eerste jaar 200 euro afschrijven.

De waarde van de bus zakt zeker nog iets , maar 800 euro restwaarde zal hij altijd blijven.

Dus daar blijft het wat betreft afschrijving dan bij ?

Of misschien volgend jaar nog een keer 200 , restwaarde 600 euro.

Zijn geen wereldbedragen maar het gaat erom hoe het werkt :-)

 

Het is mij nog niet duidelijk wat betreft prive gebruikt ; stel ik rij zakelijk 10.000 km en prive 5000 km.

De totale jaarlijkse kosten van de bus zijn bijvoorbeeld 5000 euro ( verzekering , wegenbelasting , onderhoud , gasolie ( totaal zakelijk + prive ).

 

Ik neem aan dat de gasolie die ik tank voor prive niet aftrekbaar is maar hoe moet ik dat bijhouden/ opgeven ?

 

Met vriendelijke groet,

Rob

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja als de bus 800 euro waard blijft dan schrijf je 1 jaar 200 euro af.

omdat je inderdaad max 20% van aanschafwaarde mag afschrijven per jaar. Als je een activum helemaal afschrijft komt dat neer op 100/20 = 5 jaar afschrijven.

 

maar de regel is max 20% per jaar en als je een activum hebt dat al dicht bij zijn restwaarde zit dan kan het zijn dat je maar 1 jaar afschrijving doet.

 

 

Die privekosten is simpel, in principe "koop" je die af door het 35% forfait toe te passen.

alleen bij excessief privégebruik zou het percentage hoger kunnen zijn. maar 99% van de auto's in Nederland worden de privekosten afgekocht door het toepassen van het bijtellingsforfait.

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo,

 

Bedankt voor de antwoorden.

 

Als ik het dan goed begrijp ; omdat ik de prive kosten "afkoop" met het 35% forfait mogen gewoon alle autokosten afgetrokken worden ?

 

Weet iemand dit : mag je als starter bij een bus ook willekeurig afschrijven , en wat betekend dit in mijn geval ?

 

Alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten,

Rob

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja met toepassing vanhet forfait boek je alle autokosten gewoon zakelijk..

 

 

willekeurig afschrijven zou kunnen als je recht hebt zelfstandigenaftrek+startersaftrek. Maar in jou geval maakt het zo-wie-zo vrij weinig uit want je schrijft max een paar honderd euro af omdat je altijd een reële restwaarde op de balans moet houden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.