• 0

Ondernemer, personeel en overspannen

Sinds 2 jaar ben ik als startende ondernemer eigenaar van een nieuw opgezet restaurant. Omdat ons concept goed aan lijkt te slaan, zijn we in korte tijd ernorm gegroeid en tikt onze omzet bijna 3x de prognose in het bedrijfsplan aan.

 

Erg fijn, maar helaas heeft de snelle groei ook een negatieve kant. Met mijzelf gaat het niet zo goed momenteel. Ik heb 2 jaar lang 80 uur per week gewerkt en ben 24/7 met mijn zaak bezig geweest. Vakantie of vrije weekenden waren niet aan de orde (ook geen behoefte aan). Daarbij heb ik de klassieke fouten gemaakt van startende managers; niet willen delegeren, alles zelf in de hand willen houden en totaal niet los kunnen laten, ook niet in mijn vrije tijd.

 

Vanwege vage klachten die met de week ernstiger werden, ben ik naar de psycholoog gegaan. Zijn conclusie; ik was flink overspannen en ik moet actie ondernemen, wil ik niet voor lange tijd in een burnout terecht komen. Naast de wekelijkse gesprekken werd me ook ten zeerste aangeraden om tijdelijk flink gas terug te nemen op het werk.

 

Financieel is er ruimte voor wat extra personeel, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit op de zaak moet gaan brengen. Ik wordt gewaardeerd door mijn personeel omdat ik zelf ook áltijd aanwezig ben en op de vloer sta en hard meewerk. In dit laatste moet in ieder geval tijdelijk verandering komen.

 

Ik vraag me af of het verstandig is om volledig open kaart te spelen in de angst dat mijn positie als leider hierdoor in het geding komt. Temeer omdat er in de horeca toch een beetje een "niet lullen maar doorwerken" cultuur bestaat en dat begrip voor overspannenheid niet per se vanzelfsprekend is (hetgeen ik heb meegemaakt toen één van onze collega`s de druk tijdelijk niet meer aankon).

 

Aan de andere kant, natuurlijk zien ze nu ook wel aan mij dat er iets niet helemaal goed gaat en door open kaart te spelen voorkom ik wel dat er verhalen verzonnen gaan worden.

 

Is er iemand die ervaring heeft in een dergelijke situatie en advies kan geven ?

 

Daarbij, hoe lukt het jullie ondernemers om van tijd tot tijd je onderneming, iets waar je zo veel passie en energie in hebt gestoken, los te laten ? Dit is iets wat ik momenteel nog echt niet kan en wellicht een belangrijke reden voor de situatie waarin ik nu zit.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Daan,

 

Welkom op dit forum.

Allereerst wil ik je complimenteren met het zo goed lopen van de zaak.

Nog wel in de horeca. Dat is een hele prestatie.

 

Ik heb geen ervaring in de horeca maar wel met het moeite hebben met delegeren.

Zelf kon ik ook moeilijk dingen loslaten en alles moest een beetje 'op mijn manier'.

 

Toen ik uiteindelijk wel dingen aan anderen moest overlaten (door de groei) merkte ik dat dit juist enorm als een bevrijding werd gezien door mensen. Zo bleek iedereen wel bijzondere kwaliteiten te hebben die juist door het niet delegeren niet tot bloei kwamen.

 

Je zal zien dat als je verantwoordelijkheden uit handen geeft dit in de meeste gevallen juist een verbetering is. Je hoeft niet bang te zijn dat je positie als leider in het geding komt. Je hebt grote kans dat je medewerkers juist meer waardering voor jou gaan krijgen omdat ze nu zelf zien hoe moeilijk het soms is om leiding te geven aan anderen.

 

Je hebt moeite om je bedrijf los te laten, juist omdat je denkt dat jij de enige bent die dingen voor elkaar kan krijgen. Ik zou zeggen geef je mensen eens de kans om zich tegenover jou te bewijzen.

 

Zo sla je misschien wel twee vliegen in één klap; Jij minder belast en je personeel meer vrijheid.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Beste Daan,

 

Ik volg andere Hans hierboven naadloos in zijn adviezen en uit een echt nare, persoonlijke ervaring, inmiddels 6 jaar geleden, weet ik het als geen ander: je moét een andere rol aannemen in jouw bedrijf! Juist nú moet je beginnen met de rol van ondernemer en leidinggevende te vervullen en bijna niets meer zelf doen wat je aan een ander kan overlaten. Dat is goed voor zowel jouw medewerkers als voor jou. Er is niets wat jouw geloofwaardigheid op het spel zet in dit verhaal, gewoon meedelen dat je aan jezelf merkt dat jij je beter kunt bezighouden met het overzicht over het grote geheel te bewaren en dat je het jouw mensen toevertrouwt dat ze hun werkzaamheden naar behoren uitvoeren, maar dat ze met hun vragen altijd bij je terecht kunnen. Coach ze meer dan dat je ze werk uit handen gaat nemen, zoals een bekende voetbaltrainer mij ooit een keer antwoordde tijdens een lezing: "Je moet beseffen dat je buiten de lijnen van het speelveld moet blijven en de verleiding om mee te gaan voetballen, moet weerstaan!"

 

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je lijkt het woord 'leider' mede te definiëren als iemand die hard meewerkt en altijd aanwezig is, en je kent heel veel gewicht toe aan die definitie. Zelf heb ik er weinig verstand van (nooit personeel gehad), maar dat lijkt me wel erg kort door de bocht. Dat zou betekenen dat je ook nooit met vakantie zou kunnen gaan en dat managers (die immers niet meewerken) nooit leiders zouden kunnen zijn.

 

Daarnaast zie je leiderschap als een positie en niet als een rol, en ook daar zet ik mijn vraagtekens bij. Jouw positie is baas; jij bent de eigenaar van de tent en de voornaamste reden van je personeel om bij jou te blijven is vermoedelijk dat je ze betaalt, niet dat je ze motiveert.

 

(Als je wil, kun je dit A/B-testen. Je deelt je personeel op in twee groepen; de eerste blijf je betalen, maar ten overstaan van hen laat je je leiderrol bijna helemaal los; de tweede groep betaal je niet meer, maar ten opzichte van hen blijf je je als de ultieme leider gedragen. Na twee maanden kijk je wie er nog voor je werkt en hoe graag ze dat doen.)

 

Het kan zijn dat leiderschap belangrijk is om je personeel te motiveren, maar personeel loslaten kan soms ook heel motiverend zijn, zoals Hans al aangeeft. (Het hangt een beetje van de persoon af, maar daar kom je pas achter als je het probeert.) Daar komt bij dat goed leiderschap nog nooit in de geschiedenis van restaurants tot een beter toetje heeft geleid; het inhuren van beter personeel wel.

 

Het bovenstaande kan ik je slechts ter overweging meegeven. Zoals gezegd, heb ik nog nooit mensen onder me gehad. Dit lijkt me echter een gevalletje van de wal die het schip gaat keren; als je uit jezelf niet minder gaat werken, krijg je vanzelf na verloop van tijd je burn-out en dan ga je ook minder werken. Je hebt volgens mij dus niet echt een optie. Misschien overwegen een coach in te huren om te kijken waar je meteen kunt beginnen met afbouwen? Waarom moet jij trouwens de enige leider in de zaak zijn? Dat lijkt me een rol die je met meer mensen kunt delen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Overal bij willen zijn, hard meewerken en een bepaalde mate van controle uitoefenen....herkenbaar, zeker wanneer de druk om te presteren hoog is. Wat ik echter wel heb geleerd is dat het op de lange termijn juist veel meer kan helpen wanneer je je rol als leider vanuit vertrouwen en openheid uitoefent. In de horeca werkt het bijvoorbeeld erg goed om "die betweterige" medewerker een eigen stukje verantwoordelijkheid te geven (over een bar, over een terras, etc.). Wanneer medewerkers verantwoordelijkheid, respect en vertrouwen voelen gaan ze door het vuur voor de zaak en ook voor jou.

Zo een verandering kan soms lastig zijn en tijd kosten. Maar dat is helemaal niet erg. Je krijgt er namelijk een duurzame werkcultuur voor terug waarbij mensen meer in hun kracht komen en je als leider veel minder hoeft te managen, maar veel meer bezig kunt zijn met de grote lijnen, visie en coaching.

 

Misschien wel inspirerend om eens wat te lezen over nieuwe vormen van organiseren die hier goed bij passen. Dit boek van Frederic Laloux is een goeie. Of browse eens door Nieuworganiseren.nu

 

Heel veel succes in ieder geval. Het feit dat je je ervaringen deelt via Higherlevel geeft in ieder geval aan dat je open staat voor verandering. En dat is altijd stap 1:)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.