• 0

Verdeling aandelen vs management fee

Hi,

 

Ben al een tijdje op zoek naar een antwoord op een relatief simpele vraag, maar die ik nergens lijk te kunnen vinden. Kan aan mij liggen natuurlijk, maar here it goes:

 

Wat is gebruikelijk in het geval van het verdelen van aandelen van een BV en de invloed op de verhouding/hoogte van de management fee's?

 

Stel, een BV heeft 3 aandeelhouders. Aandelen zijn aan de hand van zaken zoals kennis, ervaring, rolverdeling, inspanning etc. verdeeld in: 20/20/60.

 

Is het dan gebruikelijk om deze verhouding ook toe te passen op de management fee's, of moet je deze juist gelijk houden?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De relatie tussen aandelenverhouding en managementfee is precies 0,0

 

Heel platgeslagen verwoord:

 

aandelenverhouding gaat op basis van wie het meeste geld heeft om erin te stoppen

(aandelen van een BV kosten 1, 10 of 100 euro per stuk, wie het meeste geld heeft krijgt de meeste aandelen)

 

managementfee gaat over wie het meest betaald krijgt op basis van de inspanning die hij levert.

(de fee is in hoofdmoot het verplichte salaris (DGA loon / gebruikelijk loon) dat iedere aandeelhouder die ook werkzaam is voor de BV moet ontvangen, daarnaast zitten er vaak aanvullende vergoedingen in voor pensioen, leaseauto en evt andere vergoedingen zoals een jaarlijkse bonus o.i.d.

 

 

Het ligt er dus vooral aan of de aandelen verhouding ook weergeeft de hoeveelheid werk die elke aandeelhouder verricht (of welke waarde aan dat werk word gehecht). Het kan dus best zo zijn dat de 60% aandeelhouder, nagenoeg geen managementfee krijgt omdat deze vooral geldschieter is en de 20% aandeelhouder juist een hoge managementfee heeft omdat deze de inhoudelijke kennis heeft en de dagelijkse leiding heeft. want als een aandeelhouder geen werkzaamheden verricht is er geen noodzaak tot een maandelijkse vergoeding in de vorm van een management fee.

 

De 2e beloningscomponent bij een BV is de winstverdeling / dividenduitkering, hier kan de investeerder/grootste aandeelhouder dan zijn rendement mee halen, elk jaar als er voldoende winst word gemaakt kan het deel dat niet nodig is voor de groei of instandhouding van de BV worden uitgekeerd in de vorm van dividend.

Dit is echter een zeer onzekere beloning want als er in de opstartfase geen of weinig winst worden gemaakt dan heeft die investeerder niets.

 

Vaak doet een investeerder in een BV ook wel meer dan geld verstrekken, hij zet zijn netwerk in, of komt elk kwartaal of elke maand langs als adviseur voor de andere aandeelhouders / directieleden.

Deze werkzaamheden worden dan ook vergoed in de vorm van een managementfee en vaak wordt er ook nog wel een algemene onkostenvergoeding bedacht om zo de investeerder aan de ene kant te vergoeden voor zijn tijd die hij (of zij) erin steekt, maar ook een soort van gegarandeerd rendement te geven op de aandelen zolang er niet voldoende winst word gemaakt om uit te keren.

 

 

Kortom, in principe is er geen relatie tussen de aandelenverhouding en de hoogte van de managementfee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Roel, dank voor de toelichting, duidelijk verhaal.

 

De context in mijn situatie is denk ik wel van belang. Ik zal dit kort toe proberen te lichten, gezien ik op zoek ben naar een gepaste oplossing.

 

Ons bedrijf bestaat nu bijna 8 jaar. Het is opgebouwd met 3 personen. Van 150k winst, naar 300k jaarlijkse winst. Echter altijd de aandelen eerlijk verdeeld (33,33,33). Tevens dezelfde maandelijkse management fee.

 

We zijn het er inmiddels over eens dat we vanaf de start al niet gelijkwaardig in hebben gestaan, en dat dit, vertaald naar aandelen, eigenlijk iets in de richting van 20/20/60 had moeten zijn (waarde van het werk).

 

Het plan is om gewoon door te gaan, zodat iedereen zijn ding kan blijven doen. Wel is de voorwaarde dat we bij deze "nieuwe start" dus wél deze verhoudingen terug moeten zien.

 

De belangijkste vraag waar wij mee zitten is hoe we dit moeten vertalen naar de aandelen en de management fee's. Ik weet inmiddels dat er niet echt één antwoord op is, of een goed/fout scenario, maar ik probeer een idee te krijgen van wat in dit soort gevallen enigszins gebruikelijk is.

 

Dank!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Arjan,

 

Roel heeft alle kaders helder aangegeven. Je bent samen met je mede eigenaren verder vrij om het in te richten zoals jullie zelf willen. Wat in deze gevallen 'gebruikelijk is' lijkt mij niet zo belangrijk. Wat volgens mij veel en veel belangrijker is dat jullie een mooie totaalafspraak maken waar iedereen blij mee is.

 

De genoemde bedragen (jaarlijks 300k winst!) zijn prachtig, dus is het van het grootste belang dat de sfeer tussen jullie goed blijft. Haal niet het onderste uit de kan maar hou iedereen gemotiveerd, dat lijkt mij veel belangrijker.

 

Hier moeten jullie toch met z'n drieën tijdens een etentje uit kunnen komen denk ik zo.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.