• 0

Aangifteprogramma VPB corrigeert de VPB alleen op de balans, niet in V & W?

In het aangifteprogramma vennootschapsbelasting van de Belastingdienst krijg ik de bekende foutmelding: "Het saldo fiscalewinstberekening is niet gelijk aan het saldo winst- en verliesrekening".

Het verschil is precies de vennootschapsbelasting, die ik debet heb geboekt als kosten in de V & W en credit als schuld op de balans.

In Saldo Fiscalewinstberekening corrigeert het programma het vermogen voor de VPB omdat deze niet aftrekbaar is. Maar dit doet het niet met de kosten waar ik deze VPB op geboekt heb!

Voor mij lijkt het dus alsof de Belastingdienst een halve journaalpost verwijdert. Ik kan het rechtbreien door in de aangifte de kosten te verlagen met het bedrag van de VPB. Maar dat kan dan natuurlijk niet in mijn boekhouding, omdat ik daar niet zomaar een halve journaalpost (wel de kosten, niet de boeking op de balans) kan verwijderen.

Hoe zorg ik ervoor dat het programma het accepteert en mijn aangifte klopt met mijn eigen administratie (balans en V & W) waar debet gelijk moet zijn aan credit? Moet ik soms zelf in het aangifteprogramma ook de V & W iets aanvinken en invullen mbt die VPB? Dat lijkt mij dan weer dubbelop...

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Miranda

 

In tegenstelling tot veel professionele aangiftesoftware kent het programma van de fiscus geen veld voor de VPB in de winst- en verliesrekening. De software van de fiscus vergelijkt de W&V-winst met het eigen vermogen (EV) door de volgende som:

 

winst W&V = EV op 31-12 min EV op 1-1 plus de VPB. Die laatste heb je namelijk ingegeven bij de niet aftrekbare bedragen.

 

Als je de VPB uit de W&V weghaalt dan sluit alles en doe je een correcte aangifte.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

Dank voor je snelle reactie! Dus het klopt wel dat dat aangifteprogr. enige creativiteit vergt.

Ik had idd ontdekt dat ik de aangifte kon rechtbreien door daarin de VPB uit de kosten te halen. Maar dat kan ik niet in mijn boekhoudpakket en in mijn jaarrekening in Excel, want dan zou ik alleen de debetboeking verwijderen terwijl de schuld credit op de balans moet blijven staan.

Daarnaast wil ik dat "mijn" administratie (het gaat om een coöperatie, dus verantwoording schuldig aan de leden) klopt met de aangifte...

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

In Saldo Fiscalewinstberekening corrigeert het programma het vermogen voor de VPB omdat deze niet aftrekbaar is. Maar dit doet het niet met de kosten waar ik deze VPB op geboekt heb!

Ik denk dat het hier mis gaat. Vpb is namelijk geen kost (4-groep). Het valt min of meer in de categorie "boete" (ook niet aftrekbaar van de winst), dus het gaat direct ten laste van het eigen vermogen (0-groep). Persoonlijk heb ik binnen het eigen vermogen daarom een opsplitsing gemaakt tussen aandelenkapitaal, winstreserve en vpb. Een super versimpeld voorbeeld:

 

0700 Aandelen | 18.000

0750 Winst | 50.000

0800 Vpb 10.000 |

 

Zo kun je toch in één oogopslag zien wat je 'echte' winst was (dus zonder belasting, en dat is wat je in je aangifte moet aangeven), maar kun je ook zien hoeveel Vpb er gemoeid was met die winst, zonder dat het je verlies- en winstrekening in de war gooit, omdat je je aanslag direct op de post Vpb boekt. Je kunt dan dus ook in je aangifte heel makkelijk corrigeren voor de betaalde Vpb door het bedrag van deze post over te namen (hier 0800).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo prinsrachid,

Dank voor je reactie. Boek jij dan:

 

Eigen vermogen (op de balans ipv zoals ik deed in de kosten. Ik kan niet boeken op de winst)

aan Te betalen VPB (op de balans zoals ik ook deed)

?

 

en hoef je dan geen fratsen uit te halen bij het invullen van de aangifte VPB?

 

Alleen... voor de leden van de coöperatie lijkt het dan alsof ze meer nettowinst te verdelen hebben dan in werkelijkheid het geval is. Dus dan zou je voor hen een jaarrekening moeten maken waarin de belasting wel onder de kosten valt?

Link naar reactie
  • 0

Joost, nogmaals dank!

Je krijgt de boel in het aangifteprogramma van de Belastingdienst ook kloppend wanneer je helemaal geen VPB verwerkt; ook niet in de balans bij de schulden. Dan hoeft die daarna ook niet te worden gecorrigeerd voor de fiscalewinstberekening.

Wanneer je dit doet krijg je wèl cijfers waarmee je een kloppende balans en V & W kunt maken (debet = credit). Of kom je dan het volgende jaar in de problemen omdat je eigen balans wel die schuld aan VPB moet bevatten om daaruit uiteindelijk de betaling te doen?

 

En wat vind je van het idee van prinsrachid?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je administratie helemaal af is, dan moet je gewoon de gegevens uit de jaarstukken (resultaat + balans) in het aangifteprogramma zetten en dan bij "Fiscale Winst" óók (als 'Bijtelling/aftrekpost voor de fiscale winstberekening') het bedrag van de VPB zetten en dan komt alles goed.

 

Niets "weglaten" of "kloppend maken" of "wegboeken" of dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

@ Joost, dank je wel!

 

@ Peter_CVinfo, dat had ik ook gedaan maar in het aangifteprogramma van de Belastingdienst werkt dat niet. Vulde ik de aangifte in vòòr het boeken van de VPB, dan ontbrak de schuld VPB op de balans, deed ik het na het boeken van de VPB dan kreeg ik de foutmelding. Misschien dat jij met een commercieel aangiftepakket werkt; ik begrijp van Joost dat dat anders kan werken. De oplossingen van Joost en prinsrachid werken vooralsnog in het pakket van de Belastingdienst. Dank voor het meedenken.

 

@ prinsrachid, dank voor de tip; HET WERKT!!! Nu sluit zowel mijn eigen administratie als de aangifte aan op één en hetzelfde Excel-tabblad. Super! Ik ben zo blij als een konijntje...

Nu de volgende vraag:

Ik zie inderdaad dat ook boetes niet aftrekbaar zijn; dan heb ik voor 2015 weer een uitdaging… Of boek je die op dezelfde manier? Dus in dat geval bij de betaling van de boete:

0.. Eigen vermogen

aan 1… Bank?

 

@allen: bij beide methoden (van Joost en prinsrachid) kom ik goed uit als ik in de aangifte bij het Ondernemingsvermogen het totale Eigen vermogen (geheel bestaande uit winst na VPB uit het vorige = 1e en het huidige boekjaar) invul onder het kopje Winstreserves. Dus die "winsten uit het verleden" (helptekst) omvatten dan ook het huidige aangiftejaar. Klopt dat?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Peter_CVinfo, dat had ik ook gedaan maar in het aangifteprogramma van de Belastingdienst werkt dat niet.

 

Ik snap er niets van, eerlijk gezegd.

 

Persoonlijk verstuur ik vele aangiften VPB voor anderen met het aangifteprogramma van de BD en dat doe je als volgt:

- Je zet de jaarstukken in het programma, uiteraard met de VPB van het lopende jaar in het resultaat en het eigen vermogen "netto", m.a.w. exclusief de VPB schuld (dat is namelijk geen eigen vermogen).

- Je zet het VPB-bedrag óók op het juiste manier apart (voor de fiscale winstberekening) erin.

- Als bepaalde dingen niet aftrekbaar zijn (zoals bijv. boetes), dan geef je dat ook apart aan - zodat het programma hetzelfde VPB bedrag berekent als jij al in je jaarstukken opgenomen hebt.

 

Er zijn niet echt "oplossingen" of zo. Je moet het gewoon juist invoeren en aangeven, dat is alles.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Peter_CVinfo,

Dank je wel voor je toelichting. Het is inderdaad wel heel vreemd; ik had het namelijk precies zo gedaan als jij omschrijft en dus ook in hetzelfde aangifteprogramma, maar ik kreeg een verschil ter hoogte van de VPB! Gek dat ditzelfde bij jou wel lukt. Ik denk niet dat dit raadsel zou worden opgelost, maar dat geeft niet. Door de VPB niet in de kosten, maar rechtstreeks ten laste van het Eigen Vermogen te boeken zoals prinsrachid voorstelde kwam ik perfect uit. De oplossing van Joost werkte ook, maar dan had ik uiteindelijk wel verschillende Excel-sheets van mijn jaarrekening van de aangifte. Toch bedankt voor je advies.

Link naar reactie
  • 0

Vreemde toestand die vpb!

 

Het programma moet toch de vpb uitrekenen, daar is het toch voor gemaakt.

Waarom zou je het dan ergens moeten invoeren?

 

Nadat het 'berekend' is, zet je deze vpb toch bij de jaarstukken. Waar je het dan neerzet (lasten of activa) en afsluit, maakt toch niets uit. Dit gebruik je dus niet meer voor de aangifte.

 

Eventuele verdeling van de winst doe je uit de (dan ontstane) winstreserve. Daar is dat toch ook voor bedoelt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Peter_CVinfo, met “rechtbreien” bedoelde ik inderdaad dat je de als kosten geboekte vennootschapsbelasting in de aangifte uit de V & W haalt terwijl je de de schuld VPB in de balans laat zitten. Dan zijn we het eens.

 

@Brood, het aangifteprogramma vraagt specifiek naar de VPB die als schuld op de balans is opgenomen en ik begrijp van Joost Rietveld dat het ook echt de bedoeling is om dat te doen. Ik kan me voorstellen dat je anders het jaar daarop een probleem hebt met de aansluiting op je eigen balans. Overigens is het allemaal wel een stuk makkelijker en heb je geen verschil weg te poetsen wanneer je de VPB helemaal weglaat uit de aangifte; dat ben ik met je eens, maar ik weet dus niet of dat mag.

 

@Joost Rietveld, is het toegestaan - en slim - om de VPB alléén in je boekhouding op te nemen, maar de VPB helemaal niet (dus ook niet op de balans) op te nemen in de aangifte? Dat zou het wel makkelijker maken, lijkt me zo...

 

@prinsrachid en @Joost Rietveld,

Voor 2015 krijg ik te maken met boetes wegens niet op tijd indienen en wegens niet op tijd betalen van btw. Die zijn toch ook beiden niet aftrekbaar? Hoe verwerken jullie die dan in de boekhouding en op de aangifte VPB? Op dezelfde manier als de VPB?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor 2015 krijg ik te maken met boetes wegens niet op tijd indienen en wegens niet op tijd betalen van btw. Die zijn toch ook beiden niet aftrekbaar? Hoe verwerken jullie die dan in de boekhouding en op de aangifte VPB? Op dezelfde manier als de VPB?

Ja, persoonlijk doe ik dat wel. Je kunt bijvoorbeeld een balanspost "0790 Boetes" binnen het eigen vermogen opnemen. Boetes tikken dus best hard aan, wat ook een beetje de bedoeling is van de fiscus. :)

 

Overigens heb je soms ook boetes die je wel aan iemand kunt toerekenen. Bijvoorbeeld een verkeersboete van één van de eigenaren. In dat geval boek ik de boete op de rekening-courant (R/C) van die persoon.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@Joost Rietveld, is het toegestaan - en slim - om de VPB alléén in je boekhouding op te nemen, maar de VPB helemaal niet (dus ook niet op de balans) op te nemen in de aangifte? Dat zou het wel makkelijker maken, lijkt me zo...

 

@prinsrachid en @Joost Rietveld,

Voor 2015 krijg ik te maken met boetes wegens niet op tijd indienen en wegens niet op tijd betalen van btw. Die zijn toch ook beiden niet aftrekbaar? Hoe verwerken jullie die dan in de boekhouding en op de aangifte VPB? Op dezelfde manier als de VPB?

 

 

1. nogmaals, de VPB geef je in de aangifte op twee plaatsen op:

- als kortlopende schuld op de balans; en

- bij de vaststelling van de fiscale winst, onder vennootschapsbelasting.

Weglaten is dus niet aan de orde!

 

2. Boetes laat ik in de administratie gewoon staan. Het zijn immers zakelijke lasten en horen gewoon thuis in de commerciële winst. In de aangifte VPB corrigeer je die bij de vraag "niet aftrekbare of gedeeltelijk aftrekbare kosten en lasten".

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid,

Dat is ook een idee. En zet je dan op 1 januari van het volgende boekjaar die VPB en boetes weer op 0 met de journaalposten:

0… Eigen vermogen

aan 0… VPB

en

0… Eigen vermogen

aan 0…. Boetes

?

Zoals ik zelf in mijn eenmanszaak op 1 januari doe met privé-opnamen en privéstortingen van het vorige boekjaar?

 

@Joost,

1. Ik begrijp dus dat de schuld VPB echt in de aangifte moet worden vermeld (en zoals je al eerder zei de “kosten” VPB juist uit de V & W in de aangifte moeten worden weggelaten).

Helder, dank je!

2. Dus dat betekent dat je accepteert dat jouw eigen jaarrekening afwijkt van de aangifte vennootschapsbelasting waar het gaat om VPB, boetes en andere niet aftrekbare bedragen? Laat je die verschillen dan nog zien (voor jezelf of voor je opdrachtgevers) in een apart overzicht of heb je alleen de jaarrekening enerzijds en de aangifte anderzijds?

 

 

Wat fantastisch dat jullie mij zo goed helpen; hartelijk dank daarvoor!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is helemaal geen "afwijking".

 

- Het resultaat vóór belasting is gewoon het resultaat vóór belasting (stel dat het 10.000,- is).

- Dan moet je de VPB berekenen (stel dat je 1.000,- euro aan niet-aftrekbare boetes in het resultaat hebt zitten en dat je 20% VPB moet betalen: dan ben je dus 2.200,- VPB verschuldigd).

- En vervolgens heb je het resultaat ná belasting (in dit voorbeeld dus 7.800,-).

 

Zo simpel is het.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik zelf in mijn eenmanszaak op 1 januari doe met privé-opnamen en privéstortingen van het vorige boekjaar?

De oplossing van Joost is eigenlijk wel de meest gangbare (gewoon die boete als kosten boeken en vervolgens bij de aangifte corrigeren als niet-aftrekbare kosten). Mijn oplossing werkt ook wel, maar dan voornamelijk bij eenmanszaken, zoals je al had opgemerkt (omdat je het direct via privé laat lopen). De boete direct op het eigen vermogen boeken werkt ook wel, maar ook dán moet je nog steeds corrigeren (anders klopt het eigen vermogen niet meer in je aangifte, dus eigenlijk is dat ook geen ideale oplossing). Ik kreeg echter de indruk dat je juist een zodanige boekhouding wilt maken dat je eigenlijk helemaal niets meer hoeft te corrigeren bij het invullen van je aangifte.

 

De meeste bedrijven stellen hun jaarstukken op commerciële grondslag op, maar voor de belastingen moet je er eentje opgeven op fiscale grondslag. Nu mag je tegenwoordig ook je eigen boekhouding op fiscale grondslag opstellen (en dat doe ik persoonlijk dan ook), maar dan loop je dus wel tegen bovenstaande dingen aan, zodra de commerciële en fiscale grondslag van elkaar verschillen.

 

Persoonlijk denk ik dat (gegeven bovenstaande wens voor een boekhouding op uitsluitend fiscale grondslag) de handigste oplossing voor het boeken van boetes of niet-aftrekbare kosten, terwijl je tegelijkertijd niet wilt hoeven te corrigeren voor de aangifte, waarschijnlijk is door die betalingen direct via de R/C van de eigenaar te boeken als "onvrijwillige onttrekking". In feite schiet de zaak de boetes dan alleen voor en wordt nog wel verwacht dat de eigenaar dat een keer terugstort. Door de eigenaar de niet-aftrekbare kosten te laten voldoen (al dan niet via zijn of haar R/C) gaat het in feite ook van diens "eigen vermogen", maar hoef je geen correcties toe te passen bij het overzetten van de boekhouding naar de aangifte.

 

Tot slot nog een ander aandachtspuntje met betrekking tot boetes. Voor zover ik weet zijn sommige boetes namelijk wél aftrekbaar. Parkeerboetes via Centraal Justitieel Incassobureau zijn niet aftrekbaar. Gemeentelijke parkeerboetes (= gemeentelijke naheffing) zijn wel weer aftrekbaar, maar de kosten voor het opleggen ervan weer niet. Belasting- en snelheidsboetes zijn niet aftrekbaar, maar de belasting- en invorderingsrente weer wel (tenzij het betrekking heeft op de inkomstenbelasting). Algemene tip: gewoon altijd per geval eerst even controleren! ;D

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dag Miranda

 

In tegenstelling tot veel professionele aangiftesoftware kent het programma van de fiscus geen veld voor de VPB in de winst- en verliesrekening. De software van de fiscus vergelijkt de W&V-winst met het eigen vermogen (EV) door de volgende som:

 

winst W&V = EV op 31-12 min EV op 1-1 plus de VPB. Die laatste heb je namelijk ingegeven bij de niet aftrekbare bedragen.

 

Als je de VPB uit de W&V weghaalt dan sluit alles en doe je een correcte aangifte.

 

groet

Joost

 

Beste Joost, of iemand anders die mij hiermee kan helpen,

 

Mijn vraag is erg in de lijn van deze post, en kan geen meer relevante en/of recentere post vinden. Ipv een nieuwe post te starten een aanvullende vraag over jouw opmerking in dit antwoord.

 

Jij geeft aan dat het aangifterprogramma de W&V winst uitrekent door:

winst W&V = EV op 31-12 min EV op 1-1 plus de VPB. Die laatste heb je namelijk ingegeven bij de niet aftrekbare bedragen.

 

Echter in het aangifte-programma wordt duidelijk aangegeven bij de niet-aftrekbare posten, dat het gaat om VPB die je in het lopende jaar hebt betaald. In het probleem gaat het volgens mij om vpb die je in het volgende boekjaar gaat betalen over de winst van het lopende boekjaar. Of anders begrijp ik het verkeerd.

 

Het lijkt me ook wel logisch, want als je je winst verhoogd met de nog te betalen VPB, dan wordt de winst weer hoger en de nog te betalen VPB ook.

 

Zoals in deze post wordt geadviseerd boek ik de nog te betalen VPB (over het boekjaar 2016) niet als kosten en neem ik deze op als passiva onder crediteuren.

 

In onderstaande tabel heb ik een sterk versimpelde weergave van mijn W/V en balans. Alleen de relevante posten staan erin.

 

VW-D VW-C B-A B-P
Eigen Vermogen
Aandelen kapitaal storting 120
winstreserve (winst na belasting 2016) 2298
Kortlopende schulden
crediteuren (vpb 2016 (20%(resultaat-KIA)) *) 292
Afschrijvingen
afschrijving 790
Overige kosten
Overige bedrijfskosten 3192
Financiering - en rentelasten
Rentelasten leningen 67
Netto Omzet
Omzet 21% 6612
Bijzondere baten en lasten
bijzondere baten 27
subtotaal 4049
Winstsaldo voor belasting (VPB) 2590
Totalen 6639 6639 2710

 

Waarbij de VPB-KIA = 292: 20%(2590-28%*4026), met 4026 mijn netto investeringen in 2016.

 

Ook ik heb dezelfde problemen met het programma en krijg de melding dat het saldo fiscalewinstberekening (2418) niet gelijk is aan het saldo winst-en-verliesrekening (2590). Dat is ook logisch, want 2418 is de som van het aandelenkapitaal en de winstreserve na belasting. Terwijl de 2590 vergeleken zou moeten worden met de 2298 (winstreserve na belasting) en de crediteurenpost 292 (VPB).

 

Er staat ook expliciet in het aangifte-programma vermeld bij overige kortlopende schulden:

Onder "overige kortlopende schulden vallen bijvoorbeeld:

[*]een schuld vennoostschapsbelasting

[*]...

[*]...

Dat is dus precies zoals ik die geboekt heb.

Ik snap echter ook wel dat het programma de vergelijking niet kan maken, want er is geen specificatie van vpb schuld als onderdeel van overige kortlopende schulden (terwijl die er wel is voor schuld omzetbelasting :( ).

 

Ik heb inmiddels geen idee meer hoe ik dit moet rechttrekken.

 

Toevoeging:

Na een dag puzzelen, en het plaatsen van deze post, kreeg ik toch nog een helder moment, zo laat op de avond. Ik weet alleen niet of het nu echt helemaal klopt wat ik doe:

 

Het aandelenkapitaal wat dus eigenlijk bij aanvang aanwezig was (dit is het eerste verlengde boekjaar okt-2015/2016 bij oprichting) heb ik bij aanvang van het boekjaar nu op 120 gezet, waarnaast ik dan de liquide middelen (saldo betaalrekening) ook van 0 naar 120 heb gezet bij aanvang van het boekjaar => hierdoor is de balans weer in evenwicht maar is de toename van eigen vermogen alleen de winstreserve na belasting. Als ik daarna inderdaad aangeef onder "niet aftrekbare posten" (waar bij nader inzien ook staat dat het niet alleen om betaalde VPB gaat, maar ook evt. "gepassiveerde" (dat heb ik dus gedaan door deze onder crediteuren op te nemen)) wat de VPB is, dan telt ie die netjes op bij de 2298, wat dan gelijk is aan de W/V winst van 2590.

 

Alleen, heb ik toch nog het gevoel dat dit niet helemaal klopt. Want formeel genomen stond alles in het begin van het verlengde boekjaar op 0 en is de eerste handeling geweest het storten van het aandelen kapitaal. Dit maak het totale EV dan geen 2590 maar 2710 wat ik dan ergens in mijn W/V rekening zou moeten verwerken, waardoor de winst dus iets hoger uitvalt en ik dus een net iets hogere VPB moet betalen.

 

Kortom, not sure if I am doing the right thing.

Als iemand advies heeft?

Alvast bedankt.

 

Fjorgyn BV Mobile Software Development

Link naar reactie
  • 0

Dag Monique

 

Zoals je het omschrijft vanaf de "toelichting" gaat het goed.

 

Je hebt een punt t.a.v. het aandelenkapitaal op de openingsbalans. Dat kun je doen zoals je het nu gedaan hebt, maar er zit in de vermogensvergelijking ook een vraag "storting van kapitaal gedurende het boekjaar". Je zou dus de openingsbalans leeg kunnen laten en dan bij storting van kapitaal gedurende het boekjaar 120 kunnen invullen. Dan sluit het ook.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.