• 0

uwv en eigen zaak

Hallo, ik ben reeds 28 jaar in dienst bij huidige werkgever. Onregelmatige diensten, gemiddeld 32 uur in de week.

Sinds 2001 "parttime " ondernemer voor 20 uur per week.

 

Boventallig bevonden, ze weten niet wat ze zonder mij moeten beginnen, maar ze gaan het wel proberen met ingang van 1 januari 2016. Nu is er ook nog een gouden handdruk.

 

Ik wil natuurlijk de werkzaamheden in mijn eigen bedrijf proberen uit te breiden, maar weet niet hoe en of dat gaat. Dit gield natuurlijk voor iedere ondernemer en ik ga ervan uit dat ik ook zal groeien.

 

Hoe zou ik nu verder het beste kunnen handelen. Heb reeds 37 jaar ww premie betaald, dus ik ga ervan uit dat ik ook wel recht heb op enige ondersteuning. Wat gaat er gebeuren met de "gouden" handdruk? Ik betaal daar reeds 52 % belasting over heb ik begrepen.

 

mvr gr,

 

Harry

Met kind regarDSm,

Harry Martens

www.ds-vitesse.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2

Er gaan niks spannends gebeuren met jou gouden handdruk hoor Harry, althans niet tijdens de ww periode... na betaling van de inkomstensbelasting is die gewoon voor jou..

omdat je pas per 1-1-2016 uit dienst gaat / ontslagen wordt kun je vragen of ze de goudenhanddruk pas in 2016 zouden willen uitkeren / verlonen. Dan is de kans namelijk wat groter dat je in een lager belastingtarief komt of een minder groot deel belast word tegen 52%. dat is vast de eerste tip zeg maar, ga na of dat je geld scheelt, dat is al het snelste verdiend.

 

Bij ww is er geen vermogenseis dus het is niet zo dat je eerst je gouden handdruk op moet maken voordat je ww krijgt ofzo. Zodra je uit dienst bent krijg je gewoon ww uitkering voor de uren die je nu werkt. Daarnaast moet je voor je parttime onderneming een urenvrijlating aanvragen, daarmee kun je dan het gemiddeld aantal uren wat je in de 26 weken voorafgaand aan je ontslag in je onderneming hebt gewerkt ook blijven werken. Je mag die uren niet zomaar zonder consequenties voor je WW uitbreiden. Als je structureel meer gaat werken worden die uren gekort op je WW. zorg dat je die regels goed helder krijgt, die zijn niet zo makkelijk 1 op 1 op de site te vinden.

 

Uiteraard geldt er ook een sollicitatieplicht voor de uren waarvoor je WW ontvangt. en die word meestal wat strenger gecontroleerd als je daarnaast een urenvrijlating voor een onderneming hebt.

 

Als je je wilt gaan richten op je onderneming na je ontslag dan moet je goed denken over de consequenties, het is wellicht verstandig om nu de komende 4 maanden al zoveel mogelijk tijd in je onderneming te steken zodat je een ruimere urenvrijlating kunt krijgen

Desnoods spreek je met je baas af dat je al een dag minder in de week gaat werken wel opletten dat dit in de vorm van verlof is en niet structureel minder uren draaien anders word je WW misschien weer lager, in jou geval zou je misschien iets minder op "onregelmatige uren" kunnen werken zodat het makkelijker is je onderneming te runnen ernaast.

 

Omdat je al een bedrijf hebt kun je geen gebruik maken van de startersregeling, wat je wel kunt navragen is of je na toekenning van de WW de uitkering kan stopzetten en je dan gedurende een bepaalde periode een herlevingsrecht behoud. Zo kan je zelf in je levensonderhoud voorzien met je bedrijf en een deel van de gouden handdruk en behoud je het recht om alsnog ww te krijgen als het laten groeien van je bedrijf niet lukt. op die manier geef je jezelf de maximale kans en heb je een mooi vangnet van ww als het niet lukt.

deze link legt het herlevingsrecht uit als je stopt met een eigen bedrijf dat je via de de startersregeling bent gestart. Ik weet niet zeker of de regels in jou situatie hetzelfde zijn dat moet je dus uit gaan zoeken.

Het voordeel van stopzetten is dat je jezelf "dwingt" je onderneming op te bouwen om van te kunnen leven, maar ook dat je je financiële uithoudingsvermogen verlengd. De gouden handdruk is een buffertje voor als de onderneming nog net niet genoeg oplevert. maar ook dat je eerst 1 a 2 jaar kunt zien of je onderneming gaat lopen zonder dat je al ww recht verspeeld.

Als je na zeg 2 jaar toch moet stoppen omdat je er niet vna kunt leven kun je daarna alsnog je ww in laten gaan maar die geeft dan nog het volle recht (ik denk bij jou toch minstens 2 jaar) en dus duurt het zo langer tot je in de bijstand komt (als alles tegenzit)

Als je de ww uitkering wel laat doorlopen dan verdampt een deel van je rechten al terwijl je probeert te groeien en zou het kunnen zijn dat je na 2 jaar moet concluderen dat je onderneming beter kan stoppen en je ww binnen een jaar ook afloopt..

 

uiteraard is er ook een middenweg waarbij je eerst een aantal maanden WW geniet totdat je onderneming voldoende opbrengt en het dan pas stop te zetten. Maar het gaat mij puur even om het schetsen van de mogelijkheden die je moet gaan uitzoeken.

Uiteraard plan je voor succes met je onderneming maar het is goed ook naar de "wat als het niet lukt" kant kijken, zeker als ik lees dat je al 37 jaar ww premie betaald, kan een beetje handig omgaan met je ww rechten en je onderneming net zorgen dat je zonder al te grote (financiele) kleerscheuren je pensioen haalt..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.