• 0

btw verkoop oldtimer

Goedemiddag, graag info over het volgende. Ik heb een oldtimer geïmporteerd (USA) via mijn bedrijf en wil deze verkopen. Ik heb 6% btw betaald bij import.

Maar hoe gaat het nu bij verkoop? Ik heb het internet al afgezocht (belastingsite enz), maar kom er niet helemaal uit.

Als ik een marge vergunning aanvraag, mag ik (volgens mij?) bij verkoop 21% (of 6%??) rekenen over de winst. Dit btw bedrag mag ik dan niet op de factuur vermelden. Als ik gebruik maak van de margeregeling, kan ik niet het btw bedrag wat ik betaald heb bij invoer, terugvragen.

Voor de koper (in geval van een handelaar) is dit echter niet voordelig (volgens mij??) en hij zal een normale btw regeling willen zodat hij meer btw terug kan vragen. In dit geval kan ik wel de btw die ik bij import betaald heb, terugvragen. Maar dit is volgens mij nooit gunstig voor mij...

Klopt het bovenstaande....?

En wat in geval de koper een particulier is?

 

Kan iemand mij dit in eenvoudige taal uitleggen met behulp van voorbeelden?

Bij voorbaat dank.

 

Arie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Arie,

 

Margeregeling geldt ook voor de levering verzamelvoorwerpen en antiek. Ingeval 6% bij invoer wordt berekend kan je er vanuit gaan dat die auto als verzamelvoorwerpen kwalificeert. In deze situatie zijn er twee mogenlijkheden:

 

1). margeregeling toepassen mits je activiteiten gedeeltelijk of geheel bestaan uit gebruikte goederen in-verkopen. Voor antiek dien je een vergunning aan te vragen, na toekenning kan de gebruik maken van de regeling. (art 28c lid2 wob) (denk daarbij dat de btw bij invoer niet afgetrokken mag worden).

 

2). normale btw regelgeving toepassen, bij invoer in rekening gebrachte btw aftrekken (mits je voldoet aan de aftrek voorwaarden) vervolgens doorverkopen met 21% btw.

 

Succes!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord van Peter is in dit geval correct, de margeregeling kan niet gebruikt worden bij invoer van goederen van buiten de EU. Bij invoer is volgens de normale regels omzetbelasting verschuldigd.

Daarnaast is er bij de auto waarschijnlijk geen sprake van antiek, bij invoer geldt dat antiek goederen betreft die ouder zijn dan 100 jaar. Het zal dus gaan om een object voor een verzameling.

Link naar reactie
  • 0

Logisch dat de douane bij invoer btw gaat heffen, je kan niet per definitie concluderen dat de margeregeling niet van toepassing is. In dit geval gaat het om een verzamelvoorwerp, je kan opteren om de margeregeling toe te passen mits je de vergunning aanvraagt. zie artikel 28c WOB1.

 

Op verzoek van de wederverkoper is artikel 28b, eerste lid, van overeenkomstige toepassing op de leveringen van:

 

a. kunstvoorwerpen die hem zijn geleverd met toepassing van de bij deze wet behorende tabel I, onderdeel a, post 29, onderdeel b;

b. kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten die hij zelf heeft ingevoerd, met dien verstande dat alsdan de winstmarge het verschil is tussen de vergoeding en de douanewaarde vermeerderd met de ter zake van de invoer in Nederland verschuldigde omzetbelasting.

 

2. De inspecteur beslist op het verzoek bij voor bezwaar vatbare beschikking. Bij inwilliging van het verzoek geldt zulks tot wederopzegging door belanghebbende doch ten minste voor twee kalenderjaren. Een hernieuwd verzoek kan eerst twee jaren na die wederopzegging worden ingewilligd.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oldtimers van buiten de EU , waarop 6% invoer btw is geheven, mogen idd verhandeld worden als margevoertuig( als je marge toestemming hebt) mits de btw niet als vooraftrek in mindering is gebracht.

Je mag ze ook verhandelen als btw voertuig. Mijn vraag is, hoe onlogisch misschien, of je het dan tegen 6% of 21% moet boeken bij verkoop.

 

overigens zijn er ook oldtimers (ex eu) die tegen 21% belast worden als ze niet origineel zijn (post9705), in dat geval kan het niet als marge voertuig, en geldt altijd bij invoer en verkoop, 21% btw.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dit is nog steeds aktueel en heeft derhalve dus wel zin voor mensen die hiermee te maken hebben specifiek in de auto en specifiek oldtimerhandel van en naar buiten de eu. De margeregeling is zowieso bij weinigen hier bekend en mijn vraag en opmerkingen zijn legitiem en vanuit de praktijk.  Ik had ook een nieuw topic kunnen starten maar vond het hier mooi aansluiten.

 

Het minste zin in deze hele draad heeft de opmerking van joost zonder enige inhoud of antwoord.

 

aangepast door trailer
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, trailer zei:

 

Het minste zin in deze hele draad heeft de opmerking van joost zonder enige inhoud of antwoord.

Nee, het minste zin in deze hele draad heeft het beledigen van een site Admin, die je enkel wijst op het feit dat we, in lijn met onze forumregels, niet graag oude topics omhoog geschopt zien.

 

Lees de volgende keer even de huisregels voordat je de voordeur platbeukt!

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik snap dat je geen bumps wilt die niets toevoegen maar de vragen zijn deels niet beantwoord en het onderwerp nog aktueel . Daar is dit forum toch voor? Het gebrek aan inhoudelijke reakties duidt op gebrek aan kennis erover tot iemand het weer eens oppakt. Lijkt me ook het doel van dit forum om inhoudelijk antwoord te krijgen op legitieme vragen.

 

Van belediging is geen enkele sprake overigens, enkel van inhoudelijke duiding. Dat je op inhoud een topic modereert is prima natuurlijk maar over de inhoud gaat het steeds maar niet op deze manier.  

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

zo is dat Joost, geen op de man gespeel. desnoods stellen we een nieuw topic op, vind ik ook best. Het marge handel verhaal komt erg weinig voor , enkel in de kunst en met name gebruikte autohandel. Maar oldtimers is daar dan weer een klein deel van. Er zijn maar weinig ondernemers en fiscalisten die er mee te maken hebben. Zelfs bij controle van de belastingdienst bij ons wisten de 2 dienstdoende ambtenaren nauwelijks de regels voor de (handels) margeregeling in combinatie met wel/geen globalisatie en dit soort vragen. Op het forum was dit het enige topic waar ik belandde waar dit ter sprake komt in combinaite met de 6% regeling voor ex eu handel

aangepast door trailer
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ondanks 'ruis' i.v.m. het betrekken van de margeregeling hier (om maar te zwijgen van de op zijn zachts gezegd ondiplomatieke binnenkomst...) is je vraag eigenlijk vrij simpel:

 

"Wordt een oldtimer (auto) bij verkoop belast met hoog of laag (tegenwoordig 9%) BTW tarief?"

 

De kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten die onder post a-29 (Tabel I) vallen zijn omschreven in bijlage J bij de Uitvoeringsbeschikking omzetbelasting. 

 

Persoonlijk lijkt het mij behoorlijk afhankelijk van wat voor soort "oldtimer" je gaat verkopen, als je over 'voorwerpen voor verzamelingen' gaat spreken. Want dat is dan kennelijk wat men doet, als een oldtimer niet als auto maar als verzamelobject 'gelabeld' wordt.

 

In de bijlage worden dit soort dingen niet genoemd trouwens: alleen postzegels, zoölogische-, botanische- mineralogische- historische voorwerpen e.d.

 

Maar je kan je fantasie natuurlijk de vrije loop laten en ook vinden dat een auto daar bij hoort - ieder zijn eigen keuze.

 

(Als je oldtimer gewoon een auto is, dan zou ik zeggen dat je 21% BTW verschuldigd bent bij verkoop trouwens.)

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Er zijn betreft oldtimers (ex eu geimporteerd ) 3 situaties

1 marge

De auto is tegen laag btw tarief ingevoerd en deze btw is niet afgetrokken. De auto mag als marge verhandeld worden. Geen btw dus op verkoopfactuur.

2 hoog tatief btw.

De auto is bij invoer belast op 21% wegens niet voldoen aan post 9705 cq gewijzigd voertuig ouder dan 30jr. Het is dan geen oldtimer voor de belastingdienst. Wel kwa leeftijd maar dat maakt niet uit voor de wijze van boeken. De 21% mag afgetrokken worden en de auto moet als 21% btw voertuig worden verhandeld.

3 laag tarief btw. 

De auto is belast op 9% bij invoer wegens voldoen aan poat 9705. De btw is afgetrokken cq teruggevorderd. De auto moet in de btw worden verhandeld. 

Vraag mag dit dan met 9% worden gefactureerd? Wellicht logisch maar niemand heeft het me nog verteld.

Link naar reactie
  • 0

Ik houdt het op 21%, Tabel I Post a 29 a) luidt immers:

- kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten, voor zover deze worden ingevoerd.  9% dus alleen voor de "invoer-BTW', niet voor de opvolgende levering. 

 

V.w.b. de margeregeling  staat op site van de BD staat het volgende:

 

Past u de margeregeling toe? Dan mag u de btw die u bij import, inkoop of verwerving hebt betaald, niet aftrekken als voorbelasting. U telt deze btw op bij uw inkoopprijs. Over uw winstmarge bij verkoop betaalt u 21% btw.

 

Link naar reactie
  • 0

duidelijk antwoord. dus laag btw tarief bij invoer is hoog btw tarief bij verkoop.    Marge is altijd 21% btw over winstmarge dat wist ik.

 

Het is dan dus bij verkoop aan partikulieren voor de verkopende partij interessanter om de laag tarief oldtimers in de marge op te nemen ipv als btw goederen te boeken. je spaart dan 21-9=12% btw afdracht over de inkoopwaarde.  Bij verkoop naar buitenlandse bedrijven met btw nummer (intercom. levering)  is ,marge dan weer minder gunstig. Handig om te weten dit al weet je meestsal niet van te voren wie de auto gaat kopen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.