• 0

Ondernemingsvorm naast WAO

Ik heb een (oude)WAO uitkering ivm een chronische progressieve ziekte.

Ik mag naast mijn uitkering 10 uur werken. Echter, wordt dit dan wel gekort op mijn uitkering, in veel situaties zelfs meer dan dubbel.

 

Ik speel nu met het idee om een bedrijf te starten, waarbij een dienst aangeboden wordt.

Ik zal mijn werkzaamheden kunnen beperken tot het versturen van wat mailtjes. Hier zal ik per dag zo'n 10-30 minuten mee bezig zijn. Heel soms zal ik op locatie (in heel NL) moeten zijn, ongeveer 5x een uur per jaar. Ik zal werken met medewerkers op oproepbasis.

 

Ik hoop hier natuurlijk veel geld mee te verdienen, maar realistischer is dat ik het eerste jaar hier maar een paar duizend euro aan over hou. Daarna hoop ik wel dat dit inkomen gaat groeien.

 

Ik zit nu te dubben in wat voor ondernemingsvorm ik dit het beste kan gieten.

- Bij een eenmanszaak verwacht ik al mijn inkomsten meer dan dubbel in te moeten leveren. Ik voldoe ook niet aan de urennorm, wat heeft dit voor gevolgen?

- Er is mij geadviseerd om met iemand een stille vennootschap te starten. Maar in dat geval zal ik helemaal geen mailtjes mogen sturen of op locatie aanwezig mogen zijn toch?

- Ik overweeg een BV, waarbij ik het DGA loon aan laat passen aan de uren die ik erin steek, is dit een realistische mogelijkheid? Wat zijn hier negatieve gevolgen van?

- Heeft iemand een beter idee, hoe ik dit kan regelen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar zou ik met deze vraag terecht kunnen?

KVK? Accountant? Meteen gesprek aanvragen belastingdienst?

Volgens mij in eerste instantie bij geen van deze drie, maar bij het UWV. Daar ontvang je immers de WAO van en daar heb je sowieso mee te maken, ongeacht de ondernemingsvorm.

 

Bedrijf starten met WAO

http://www.uwv.nl/particulieren/eigen-bedrijf-starten/starten-vanuit-arbeidsongeschiktheidsuitkering/index.aspx

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof niet dat de bedrijfsvorm significant is voor de korting op je uitkering. Kijk gewoon wat relevant is voor je onderneming. Op basis van je verwachtingen kom je dan denk ik vrij snel uit op eenmanszaak en kun je de rest van dat geknutsel gerust vergeten...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het UWV kon me alleen melden, dat ik beter geen bedrijf kan starten :-(

 

Dat de bedrijfsvorm van belang is, dacht ik zelf omdat inkomen uit arbeid gekort wordt.

Inkomen uit dividend niet. Vandaar dat ik zelf ook dacht dat een BV (met aangepast DGA loon) misschien een betere ondernemersvorm zou zijn. Of denk ik hier veel te ingewikkeld?

 

Wat verbaasd je aan het feit, dat ik maar 10 uur per week mag werken? Dit is op basis van het medisch advies. Of had ik 'kan' moeten schrijven?

 

Mijn werkzaamheden zullen bestaan uit het versturen van mailtjes aan klanten, het op afstand aansturen van medewerkers, heel soms op locatie aansturen, administratieve handelingen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Ik heb een (oude)WAO uitkering ivm een chronische progressieve ziekte.

Ik mag naast mijn uitkering 10 uur werken. Echter, wordt dit dan wel gekort op mijn uitkering, in veel situaties zelfs meer dan dubbel.

Zowel bij de WAO als WIA hoort werken juist te lonen: je wordt - volgens de wettelijke regels - nooit meer maar juist minder gekort dan je (bij)verdiensten (max. 70% daarvan). Is dit wel goed aan je uitgelegd?

 

Het UWV kon me alleen melden, dat ik beter geen bedrijf kan starten :-(

Heb jij het idee dat je kunt werken, dan moet daar zeker ruimte voor zijn.

 

Dat de bedrijfsvorm van belang is, dacht ik zelf omdat inkomen uit arbeid gekort wordt.

Inkomen uit dividend niet. Vandaar dat ik zelf ook dacht dat een BV (met aangepast DGA loon) misschien een betere ondernemersvorm zou zijn. Of denk ik hier veel te ingewikkeld?

Te ingewikkeld inderdaad, al was het maar omdat je bij genoeg winst eerst het volledige DGA loon zult moeten toepassen alvorens je uberhaupt mag/kunt gaan uitdividenden: een aangepast DGA loon wordt alleen toegekend/toegepast zolang de winst nog niet toereikend is voor een gebruikelijk loon

 

Wat verbaasd je aan het feit, dat ik maar 10 uur per week mag werken? Dit is op basis van het medisch advies. Of had ik 'kan' moeten schrijven?

Het is gevaarlijk om medisch advies in de wind te slaan zonder dat je de juistheid van het medisch advies zelf ter discussie stelt: daarmee loop je de kans op verlies van uitkeringsrechten.

Ben jij van mening dat je in afwijking van dit medisch advies wel kunt werken, al dan niet op aangepaste wijze? Vraag dan een herbeoordeling van het medisch advies aan: zorg er in ieder geval voor dat je je plannen maakt in overleg met UWV, zodat je bij een onverhoopte terugval (progressieve klachten immers) kunt terugvallen op je volledige uitkering. Als je in overleg met UWV kiest voor een periode loonverrekening (max 3 jaar) dan behoudt je dat recht op volledige uitkering.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de WIA loont werken. Bij de oude WAO niet, omdat dit met AO klassen gaat kan dit erg nadelig uitpakken als ik net zo'n klassen-grens overtreed.

 

Ik heb niet het idee dat ik kan 'werken' in de zin van werken.

De arts zag mogelijkheden voor mij tot 10 uur werken, met zoveel aanpassingen, dat er in het hele land geen baan te vinden was voor mij. Dus compleet niet realistisch.

 

Een paar mailtjes versturen per dag en telefoontjes plegen, dat kan ik wel. Is dit werken? Ik denk het wel, dat ik hiermee mijn eigen aangepaste werkplek zou creëren. Dat mag dus wel van UWV, maar verstandig vinden ze het niet. Zoals het er nu uit ziet, kan ik het ook niet verstandig maken.

 

Terugvallen in de WAO kan dus idd maar een bepaald aantal jaar. Stel dat ik een aantal jaar winst draai en daarna ook dit 'werk' niet meer kan, dan heb ik dus niets meer om op terug te vallen. Dat kan ik in mijn situatie echt niet riskeren. En een AO verzekering afsluiten zal ook niet lukken.

Of bestaan er AO verzekeringen met een acceptatieplicht?

 

Je zegt dat een DGA loon aangepast wordt zo gauw als de winst toereikend is. Ik had begrepen dat dit niet het geval is, als ik aan kan tonen dat ik door AO maar parttime kan werken, dat het DGA loon dan hierop aangepast kan worden.

Dan zal ik dit toch bij de belastingdienst moeten informeren denk ik.

 

Ik zie daarin de enige mogelijkheid om dit werkbaar te maken.

 

Of zou ik kunnen aanvoeren dat 30 minuten per dag geen werk is? Ik denk niet dit iets gaat worden.

 

Zou het een mogelijkheid zijn als ik met een partner samen ga werken en die andere persoon DGA maken?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de WIA loont werken. Bij de oude WAO niet, omdat dit met AO klassen gaat kan dit erg nadelig uitpakken als ik net zo'n klassen-grens overtreed.

Volgens mij schiet het dan sowieso niet op om wat voor DGA-optie dan ook te overwegen. Laten we even uitgaan van de hoogste AO-klasse. In zo'n geval krijg je 75% (iets van 1000 euro bruto?). Stel dat je ook de Belastingdienst nog weet te overtuigen van een lagere DGA-loon op basis van 10 uur parttime. Het DGA-loon is 44.000 per jaar. Op basis van 25% werken zou je dan bijvoorbeeld op een DGA-loon van 11.000 per jaar uitkomen (= 916 euro per maand).

 

Als ik de systematiek van de WAO goed begrijp, dan zou door dit verlaagde DGA-inkomen alleen je je arbeidsongeschiktheid naar 8% dalen, namelijk (1000 - 916) / 1000.

 

Zou het een mogelijkheid zijn als ik met een partner samen ga werken en die andere persoon DGA maken?

Dan moet die persoon toch weer 44.000 euro per jaar verdienen én moet jij in loondienst bij die BV van deze partner? Er wordt mijns inziens wel heel erg ingezet op het opzetten van een BV. Waarom is dat?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Er wordt mijns inziens wel heel erg ingezet op het opzetten van een BV. Waarom is dat?

Omdat TS de indruk heeft dat hij via dividend inkomsten niet gekort wordt op zijn WAO uitkering. Formeel heeft hij daarin gelijk: maar de vraag is of die constructie (zelfs mét toestemming BD om een verlaagd of zelfs geen DGA salaris te mogen toepassen) door UWV niet kan worden doorgeprikt. Ik zou er zonder uitdrukkelijke instemming UWV én BD in ieder geval nooit aan beginnen!

 

En een AO verzekering afsluiten zal ook niet lukken. Of bestaan er AO verzekeringen met een acceptatieplicht?

In theorie ja: de vrijwillige WGA verzekering van het UWV en - indien je niet als DGA gaat ondernemen - ook de vrijwillige ziektewetverzekering.

Maar ik raad dat héél sterk af: vanwege je huidige WAO uitkering kun je je maar heel beperkt verzekeren en later - als de WAO uitkering zou dalen bij het overschrijden van een klasse grens - kun je dat bedrag niet bijverzekeren in de vrijwillige ZW&WGA.

De enige manier om een volledige vrijwillige ZW+WGA dekking te krijgen is de volledige WAO uitkering stopzetten zonder recht op herleving. Dat lijkt me voor jou een onacceptabel risico!

 

Los daarvan: de vrijwillige ZW+WGA dekking is erg duur: voor een max uitkeringsloon van € 35.000,- per jaar betaal je ruim € 7.500,- bruto per jaar

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Er wordt mijns inziens wel heel erg ingezet op het opzetten van een BV. Waarom is dat?

Omdat TS de indruk heeft dat hij via dividend inkomsten niet gekort wordt op zijn WAO uitkering. Formeel heeft hij daarin gelijk.

Ik vroeg het eigenlijk meer omdat TS met de BV-vraag kwam, nadát je al had uitgelegd dat de Belastingdienst natuurlijk niet zo achterlijk is om een lager dan gebruikelijk loon te accepteren, om dan vervolgens wél dividenduitkeringen toe te staan. De verlaging krijg je immers toegekend vanwege (aanvankelijk) onvoldoende winstgevendheid, hetgeen me automatisch lijkt te impliceren dat er geen ruimte is voor dividenduitkeringen.

 

Als de Belastingdienst al akkoord gaat met een verlaagd DGA-loon, dan moet het ook wel héél laag zijn om de forse herberekeningsgevolgen voor de WAO te omzeilen (maximaal een jaarloon van 3.000 euro zou nog nét geen gevolgen hebben voor de WAO, als ik het goed heb berekend).

 

Maar misschien gokt TS daar ook op. Op een akkoord voor minder dan 5.000 euro per jaar, zodat het salaris zelfs nul mag zijn (en de winst in de BV blijft). Vervolgens mag de R/C DGA nog (rentevrij) oplopen tot 17.500 euro, voordat er belletjes gaan rinkelen. Op die manier kun je nog aardig wat extra liquide middelen naar 'privé' halen met de toekomst als onderpand. >;(

 

Even voor de goede orde: dit lijkt me niet bepaald een aan te bevelen uitgangspunt bij de start van een onderneming. Hoewel misschien legaal, zou TS mijns inziens met zo'n insteek al van meet af wel erg van 't prudente padje zijn. Maar goed, dat is meer mijn morele oordeel.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

geen tijd om uitgebreid te reageren.. toch lijkt het mij wel een interessant iets om eens goed uit te lopen zo'n bv constructie.. en dan zonder gefoefelefoos met RC saldo.. maar gewoon met de fiscale regels voor uren en waarde van het werk

 

- reduceren van gebruikelijk loon ivm parttime ondernemen is heel gebruikelijk bij max tien uur werken praat je dus over 10/40 van 44.000 = 11000 dus daar alleen red je het niet mee

- als ook de verdiencapaciteit op papier laag is zou dat bedrag wellicht nog omlaag moeten en kom je al richting de 5000 euro grens

- hoofddoel is hier ook niet traditioneel ondernemen, maar meer handelingsvrijheid voor TS.

 

 

bij de oude WAO kan het inderdaad gebeuren dat letterlijk 100 euro te hoog verzamelinkomen leidt tot een terugbetalingsverplichting van vele duizenden euro's omdat je een arbeidsongeschiktheidsschaal lager komt, met ook nog een risico dat dit structureel word gemaakt terwijl je fysiek absoluut niet in staat bent structureel meer te gaan verdienen om de verloren uitkering te compenseren.

 

Link naar reactie
  • 0
bij de oude WAO kan het inderdaad gebeuren dat letterlijk 100 euro te hoog verzamelinkomen leidt tot een terugbetalingsverplichting van vele duizenden euro's
Ik kan me voorstellen dat er in een dergelijke situatie wel voldoende pensioenruimte is om met een extra storting dat verzamelinkomen weer 100 euro omlaag te brengen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij schiet het dan sowieso niet op om wat voor DGA-optie dan ook te overwegen. Laten we even uitgaan van de hoogste AO-klasse. In zo'n geval krijg je 75% (iets van 1000 euro bruto?). Stel dat je ook de Belastingdienst nog weet te overtuigen van een lagere DGA-loon op basis van 10 uur parttime. Het DGA-loon is 44.000 per jaar. Op basis van 25% werken zou je dan bijvoorbeeld op een DGA-loon van 11.000 per jaar uitkomen (= 916 euro per maand).

 

Als ik de systematiek van de WAO goed begrijp, dan zou door dit verlaagde DGA-inkomen alleen je je arbeidsongeschiktheid naar 8% dalen, namelijk (1000 - 916) / 1000.

Goed idee om dit eens goed uit te rekenen, om te kijken of het zinvol is.

Als ik bij genoeg winst in de laagste WAO klasse kan blijven, zou ik terug kunnen vallen. Als ik dan helemaal uit de klassen zou vallen, zou ik na een aantal jaar niet meer terug kunnen.

Toch weer een gesprek met het UWV dan denk ik.

 

Dan moet die persoon toch weer 44.000 euro per jaar verdienen én moet jij in loondienst bij die BV van deze partner? Er wordt mijns inziens wel heel erg ingezet op het opzetten van een BV. Waarom is dat?

Kan dat? Dat als een partner het DGA loon krijgt, ik dan in dienst ga voor een klein aantal uur inkomen? Ik zou nog niet weten hoe ik dit in de praktijk zou moeten brengen, maar puur om de mogelijkheden te onderzoeken.

 

Ik zou er zonder uitdrukkelijke instemming UWV én BD in ieder geval nooit aan beginnen!

Ik zal idd met beiden in gesprek gaan als dit de juiste vorm blijkt voor mij. Of misschien hebben zij een advies. Of is dat te optimistisch gedacht?

 

De verlaging krijg je immers toegekend vanwege (aanvankelijk) onvoldoende winstgevendheid

Nee, geen verlaging ivm onvoldoende winstgevendheid, maar ivm arbeidsongeschiktheid.

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012-05-21/ondernemer-arbeidsongeschikt-en-de-belasting

 

- reduceren van gebruikelijk loon ivm parttime ondernemen is heel gebruikelijk bij max tien uur werken praat je dus over 10/40 van 44.000 = 11000 dus daar alleen red je het niet mee

- als ook de verdiencapaciteit op papier laag is zou dat bedrag wellicht nog omlaag moeten en kom je al richting de 5000 euro grens

- hoofddoel is hier ook niet traditioneel ondernemen, maar meer handelingsvrijheid voor TS.

Precies!

Wat voor iemand zou hier met mij op een creatieve manier over willen brainstormen? Een accountant?

 

Ik kan me voorstellen dat er in een dergelijke situatie wel voldoende pensioenruimte is om met een extra storting dat verzamelinkomen weer 100 euro omlaag te brengen.

Goeie tip, dank je wel!

 

Dank jullie allemaal voor het meedenken!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.