• 0

Buitenlandse facturen/overzichten die niet aan de eisen voldoen

Beste leden,

 

Ik ben vrij nieuw hier, maar heb hier met regelmaat de antwoorden gevonden die ik zocht. Maar nou kom ik er zelf echt even niet meer uit. Vandaag 3 keer de belastingtelefoon gebeld en 3 verschillende antwoorden (natuurlijk...)

 

Ik krijg facturen van Etsy en Amazon voor de artikelen die ik daar plaats die niet aan de factuureisen voldoen van NL/EU (of helemaal geen factuur, alleen een overzichtje). Nu was mij in 2012 verteld dat ik die dan in moest boeken onder het 0% tarief en ik heb dat al die tijd verwerkt in mijn expense report waar bijvoorbeeld ook bonnetjes die niet op naam zijn in zitten. Maar nu belde ik voor iets anders naar de belastingtelefoon en daar zeiden ze nu dat ik had moeten doen alsof de BTW verlegd was... maar ook weer niet want ze voldoen niet aan de eisen. Iemand enig idee wat ik hier nu mee moet? Want bij de belastingtelefoon weten ze het zelf niet meer geloof ik. De 1e zei van wel maar die reden klopte niet, de tweede zei van niet en de derde zei weer van wel, en dat ik alles mag herzien tot 7 jaar terug.

 

Samenvattend, als ik een factuur of overzicht krijg van een buitenlandse partij voor een (digitale) dienst die niet aan de eisen voldoet, boek ik die dan in als BTW verlegd naar mij, of onder het 0% tarief?

 

Alvast bedankt,

 

Saskia

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Formeel is het zo:

 

De BTW op deze diensten worden naar jouw bedrijf verlegd. Dat moet je dus als verschuldigd aangeven op je BTW aangifte (4a als het om diensten van buiten de EU gaat, 4b als het om diensten binnen de EU gaat).

 

Vervolgens kan je hetzelfde bedrag als voorbelasting aftrekken (bij 5b), althans wanneer je zelf met BTW belaste prestatie verricht.

Maar nu komt het:

Omdat je niet over een (inkoop)factuur beschikt die aan de eisen voldoet, is het in theorie mogelijk dat (eventueel later) deze aftrek/verrekening betwist zou kunnen worden door de BD.

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat je niet over een (inkoop)factuur beschikt die aan de eisen voldoet, is het in theorie mogelijk dat (eventueel later) deze aftrek/verrekening betwist zou kunnen worden door de BD.

 

Zou ik dan de aftrek ervan verliezen, maar de opgave blijven staan? Dus dat ik er dan heb ik er gewoon BTW over betaal terwijl dat niet de bedoeling is? Of zou dan de opgave van de BTW er ook weer over vervallen?

 

Als dat ook weer vervalt is het natuurlijk geen probleem, maar ik heb zo'n vermoeden dat dan alleen de aftrek vervalt. BD kennende...

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het "probleem" kan in theorie ontstaan wanneer een kritische belastingambtenaar de inkoopfactuur wil zien.

Zonder inkoopfactuur heb je namelijk formeel geen recht op aftrek van voorbelasting (je bent wel de verlegde BTW sowieso verschuldigd).

 

Vandaar dus. Beter om een factuur te hebben.

Link naar reactie
  • 0

Met andere woorden, ik moet maar stoppen want als ik pech heb en ik heb alles aangepast kan het zijn dat ik over al die kosten 21% moet terug betalen en dus zowel zakelijk als persoonlijk failliet ben?

 

Moet het niet mogelijk zijn om hierover afspraken te maken met de belastingdienst die voor hen ook bindend zijn?

 

Ik kan me toch ook niet voorstellen dat iedereen in Nederland die zaken doet met dergelijke buitenlandse bedrijven maar op elk moment om kan vallen hierdoor, we waren toch een export land?

Link naar reactie
  • 0

Dit gevonden:

Etsy needs your VAT ID in order to determine whether or not you, as an Etsy seller, qualify as a business to business customer of Etsy.

In the EU, Etsy has a reporting obligation to share your VAT ID with local authorities on a VIES Return. VIES Returns must include the sale of services as well as goods. This filing applies only to sales from sellers within and delivered within the EU. For example, VAT registered sellers in Ireland supplying goods to VAT registered sellers in other EU member states without charging Irish VAT must complete a VIES return for the Irish Revenue. There is no minimum amount for reporting requirements for these sales.

Als Etsy een verplichting heeft van een 'Opgaaf intracommunautaire prestaties' voor services, dan heb je (als gebruikmaker van deze service van Etsy) te maken met een ICL dus is het BTW verlegd en kun je dat ook weer terugvorderen (indien NL-BTW plichtig) .

Link naar reactie
  • 0

Ik denk toch dat we hier een onderscheid moeten maken tussen in rekening gebrachte omzetbelasting en verschuldigde omzetbelasting. Voor aftrek van in rekening gebrachte belasting geldt een driedubbele eis:

- de OB is aan de ondernemer in rekening gebracht

- de OB heeft betrekking op de verrichte prestatie

- de OB is vermeld op een correcte factuur

Logisch, want de geldstroom loopt van de ontvanger van de dienst via de leverancier naar de fiscus

 

Maar de leverancier van TS heeft geen OB in rekening, gebracht, het gaat dus om verschuldigde belasting die door TS zelf uitgerekend wordt, aangegeven wordt en, mits aan de voorwaarden wordt voldaan, in aftrek wordt gebracht. Weinig kans dus dat de fiscus hier iets misloopt.

 

Ter vergelijking, bij een intra-communautaire verwerving van uit een andere lidstaat overgebrachte eigen goederen moet je het OB bedrag ook zelf uitrekenen en aangeven, daar zit ook geen factuur bij. Daarnaast bestaat er ook nog het (enigszins vergelijkbare) arrest Bockemuhl van het Europese hof waarbij is gesteld dat OB die op grond van een verleggingsregeling is verschuldigd in aftrek mag worden genomen ondanks het niet aanwezig zijn van een factuur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies is altijd:

 

Probeer een factuur ‘te pakken te krijgen’.

Als het echt niet lukt, maak dan een print van iets (een website pagina, een e-mail, een bevestiging, ‘whatever’) en behandel dit als factuur.

 

Mocht later ‘gedoe’ ontstaan, dan leg je uit dat dit alles is dat beschikbaar was.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.