loading
Ga naar inhoud
jZwaan
Verberg

Beginnersvraag administratie

vraag

Beste mede-forumgenoten,

 

Onlangs ben ik mijn eigen onderneming gestart in het aanleg van tuinen.

Deze maand moet ik dus voor het eerst aangifte doen van mijn omzetbelasting. Hier loop ik echter toch tegen een aantal punten aan waarvan ik niet weet hoe ik het moet administreren.

Hopelijk kunnen jullie me een klein beetje op weg helpen.

 

Zoals aangegeven ben ik een bedrijf begonnen in het aanleg van tuinen. Voor de klanten maak ik hierbij een aparte offerte wat het materiaal kost en wat de arbeidskosten zullen zijn. Wanneer de klant akkoord gaat met de offerte betaalt de klant aan mij de materiaalkosten vooruit welke ik vervolgens gewoon afneem en betaal bij een regulier tuincentrum met een korting van 10%.

Vervolgens verricht ik de werkzaamheden bij de klant en betaald deze mij achteraf ook de arbeidskosten. Inmiddels heb ik een goed overzicht van wat ik afgelopen kwartaal qua omzet (arbeidskosten) bij elkaar gewerkt heb. Over de gehele arbeidskosten betaal ik dit kwartaal de omzetbelasting (afgelopen kwartaal nog 6%, maar komend kwartaal omhoog naar 21%) en aan het eind van het jaar betaal ik over de arbeidskosten ook nog de inkomstenbelasting.

 

Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik het best de materiaalkosten die ik van de klanten krijg kan administreren. De materiaalkosten komen natuurlijk bij mij binnen maar worden ook direct weer betaald aan het tuincentrum. Hier verdien ik in principe niks over dus ik neem aan dat ik hier geen omzetbelasting, inkomstenbelasting etc over betaal. Hoe kan ik dit het best administreren? De klanten betalen de materialen inclusief btw en ik maak het ook inclusief btw weer over aan het tuincentrum.

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen met dit vraagstuk.

Alvast onwijs bedankt voor diegene die mijn verhaal hebben willen lezen.

 

Gaaf!

Jos Zwaan

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Welkom op HL. De kosten die je maakt voor de materialen boek je als inkoop bij je crediteuren en je boekt de BTW hierover als betaalde voorbelasting. Op de factuur voor de klant specificeer je deze kosten plus BTW ook weer (kopie-inkoop bon van de materialen voeg je bij de factuur als bewijs), de teruggaaf voorbelasting en de af te dragen BTW vallen op deze posten weliswaar tegen elkaar weg, maar je hebt e.e.a. wel netjes geboekt staan.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant en Horeca -, Recreatie - & Toerisme-Ondernemer 'in ruste', MSc-Student 'Ontwerp Gedreven Innovatie' (Design Driven Innovation)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hallo Jos,

 

Ondanks dat jij daar niks aan verdiend moet je toch de inkoopfacturen boeken en de btw terugvragen en op je verkoopfactuur weer btw berekenen over die materialen net als je met andere goederen en diensten doet.

BTW is nu eenmaal een doorgeef luik.. je kunt niet zomaar zeggen, hier verdien ik niks aan dus hoef ik niks met de btw te doen...

Je zult dus ook zelf verkoopfacturen met btw moeten maken voor die materialen, dat kan overigens ook met een simpele voorschotfactuur met 1 regel "voorschot ivm in te kopen materiaal conform offerte"

Omdat je aan particulieren levert hoef je de btw niet apart te vermelden maar je moet het wel berekenen en afdragen.

 

Kijk ook goed naar de berekeningsmethode van de btw, als je van ex btw naar incl btw rekent gaat het bij de meeste wel goed maar als je terug moet rekenen van incl btw naar excl btw is de rekensom net anders dan de meeste denken*. voorbeeldje: stel jij factureert 500 incl 21% btw als voorschot materiaal.

 

om dan naar ex btw te komen moet je zeggen 500 incl btw = 121% ex btw = 100%

500 /121 * 100 = 413,22 ex btw

 

 

Dan nog een opmerking, je zei dat jij bij het tuincentrum 10% korting krijgt.. waarom geef je die ook weg? het kost jou toch ook (een hoop) tijd om die materialen in te kopen.. dus waarom zou je dat voor niks doen.

 

Ik weet dat het voor veel startende ondernemers soms een beetje voelt als "Gerrit grijpgraag" uithangen door over materiaal inkoop dat je verder niet bewerkt een opslag te rekenen. Maar ja het kost je wel tijd en geld om dat materiaal te kopen dus is het niet onredelijk om dan daar ook een vergoeding voor te krijgen.

Want als jou klanten zelf naar dat tuincentrum gaan krijgen zij vermoedelijk geen 10% korting, dat jij korting krijgt is mooi meegenomen en die marge kun je dan mooi gebruiken als vergoeding voor de tijd die jij stopt in het regelen van de materialen voor je volgende klus.

Ik denk dat je dat ook best "verkocht" krijgt tegenover klanten als ze erover zouden klagen.

 

 

 

 

*(veel mensen maken de fout door 21% van vijfhonderd te nemen en dan gaat het mis)

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Mijn tip zou ook zijn om klanten niet het volledige bedrag achteraf te laten betalen. Maar bijvoorbeeld 10%/20% voor aanvang, 50% halverwege en de resterende 30%/40% na oplevering. Dit zorgt voor een lager debiteuren risico bij grote opdrachten (dit werkt immers niet bij een klusje van enkele uren of 2-3 dagen).

 

Als je een grote tuin gaat aanleggen waar je in totaal 2 weken mee bezig bent. Dan kan je het zelfs zo plannen dat je de werkzaamheden in week 1 + 3 verricht. De klant heeft dan voldoende tijd om in week 2 een deelbetaling te verrichten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ben helemaal mee eens met avelache, ik heb een klant gehad die zijn klanten achteraf liet betalen en soms veel moeite moest doen om het hele bedrag te ontvangen, een vooruitbetaling is heel handig. Ben nu wel heel pessimistisch maar niet iedereen betaald moeilijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

Dan nog een opmerking, je zei dat jij bij het tuincentrum 10% korting krijgt.. waarom geef je die ook weg? het kost jou toch ook (een hoop) tijd om die materialen in te kopen.. dus waarom zou je dat voor niks doen.

 

Ik weet dat het voor veel startende ondernemers soms een beetje voelt als "Gerrit grijpgraag" uithangen door over materiaal inkoop dat je verder niet bewerkt een opslag te rekenen. Maar ja het kost je wel tijd en geld om dat materiaal te kopen dus is het niet onredelijk om dan daar ook een vergoeding voor te krijgen.

Want als jou klanten zelf naar dat tuincentrum gaan krijgen zij vermoedelijk geen 10% korting, dat jij korting krijgt is mooi meegenomen en die marge kun je dan mooi gebruiken als vergoeding voor de tijd die jij stopt in het regelen van de materialen voor je volgende klus.

Ik denk dat je dat ook best "verkocht" krijgt tegenover klanten als ze erover zouden klagen.

 

 

Eens met RoelJ, en sterker nog, 10% marge voor een factuurafhandeling is een volkomen geaccepteerd percentage in de zakelijke markt. Ik heb ook een aantal klanten waar ik een factuurafhandeling voor doe, daarvoor beoordeel ik een offerte, zet hem door naar de klant met de mededeling dat ik er 10% toeslag op zet, ontvang de factuur en stuur een factuur.

 

In jouw geval is 10% marge best weinig als je de materialen uitzoekt, bestelt, ophaalt of in ontvangst neemt en betaalt. Ligt natuurlijk wel aan het bedrag wat je uitgeeft. ;D

Maar naar een klant toe, is dat heel goed uit te leggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ondanks dat jij daar niks aan verdiend moet je toch de inkoopfacturen boeken en de btw terugvragen en op je verkoopfactuur weer btw berekenen over die materialen net als je met andere goederen en diensten doet.

BTW is nu eenmaal een doorgeef luik.. je kunt niet zomaar zeggen, hier verdien ik niks aan dus hoef ik niks met de btw te doen...

 

Ik kan me voorstellen dat de klant de bonnen wil hebben. Is daar geen mogelijkheid voor?

 

Voorbeeld: TS gaat een vijver aanleggen; hiervoor koopt hij cement en een pomp een fontein. Als ik de klant was, zou ik op zijn minst van de pomp en de fontein de bonnen willen hebben. Stel dat er iets over 10 jaar misgaat wat onder de garantie valt, dan wil ik niet eerst de tuinier moeten opsporen (in de hoop dat die nog in die branche bezig is) en dat hij dan vervolgens de winkel moet opsporen (in de hoop dat die niet failliet is). Het lijkt me dat de TS ook een dienst "kopen van materialen" moet kunnen bieden.

 

Of is dat ongebruikelijk?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 4 leden online en 139 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké