• 0

Aangifte VOF Deelnemer Wonende in Bahrain

Ik ben een Nederlander en woon al tien jaar in het buitenland en op het moment in Bahrain. Ik heb me jaren geleden uitgeschreven in Nederland. Ik ben echter sinds eind 2014 deelnemer in een VOF geworden voor het opzetten van een SaaS met twee partners. Ik heb 15% aandeel in deze vof.

Na veel gestegel met de belastingdienst over het hoe en wat over belastingen indienen heb ik vorige week een gebruikersnaam en wachtwoord gehad om als ondernemer aangifte te doen. Ik ben nu officieel als ondernemer geregistreerd. Aangifte als ondernemer heb ik nog nooit gedaan en is allemaal nieuw voor mij. Ik ben https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?action=display;board=47;threadid=42836;start=0 aan het lezen en heb aardig wat paar vragen.

 

Moet ik aangifte nu doen over het hele jaar en dan 15% (mijn aandeel als firmant) over het gehele vermogen van de vof betalen? Ik denk over het gehele jaar aangezien ik mijn aandeel heb betaald en daarvoor verantwoordelijk ben maar ik hoor het graag.

 

Ik heb verder op het moment een BTW Suppletie van 2014 liggen (scan) en de balans voor het jaar 2014. In de balans staat de activa: materiele activa zoals hardware en software, vorderingen firmanten (die betaald zijn inmiddels ) liquide middelen (privé kas, ABN AMRO, kruisposten); de passiva: eigen vermogen:mijn aandeel eigen vermogen (gelijk aan vordering van mij als firmant) en de partners, schulden incl crediteuren (extern web development bedrijf) en BTW (die later is aangepast met suppletie).

 

Als ik aangifte doe lijkt het dat ik de volgende zaken moet invoeren volgens het eerder gemeldde draadje:

 

1e: Kapitaalaandeel volgens contract:

Voer ik hier aandeel in vermogen in? (allemaal een x bedrag in het bedrijf gestoken voor uitbesteden bouwen van de SaaS

 

2e: Overig kapitaalaandeel:

Er is verder geen overige.. maar ik bedrijp ook niet wat overige zou kunnen zijn.

 

3e: Vergoeding voor arbeid:

Doen we niet tenzij betalingen aan de programmeur hier onder vallen

 

4e: Overige vergoedingen:

Doen we niet op een enkele lunchbon na

 

5e: Verdeling restant winst:

Vul ik hier 50% van het verlies (negatieve winst) volgens W/V in? 50% *

 

En als laatste had ik nog de vraag, begrijp ik nu goed dat ik bij deze min of meer weer ingeschreven ben in Nederland als belastingplichtige en dat ik weer zaken zal gaan opbouwen als WAO?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

De VOF heeft jaarstukken (balans + resultaatrekening).

 

Deze zijn geïntegreerd in je aangifte (m.a.w.: die 'vul je in' op je aangifte).

Vervolgens geef je jouw gedeelte aan bij de winst-/kapitaalverdeling.

 

Een ondernemer (dat ben je nu kennelijk) is niet verzekerd voor WW, WIA (WAO) e.d.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. De Balans en resultaatrekening heb. Er was alleen later een suppletie voor BTW. Ik overleg hier nog even over met mijn partner, maar zal erna proberen daarmee de aangifte vennootschapbelastingen 2014 (een voorlopige aanslag over 2014 )in te dienen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nu dat de suppletie een bezwaarschrift was. Er was eerst te weinig BTW aangegeven en dit werd gerectificieerd op 23 mei dit jaar. Alleen lijkt het oude BTW bedrag €x niet gelijk te zijn aan het BTW bedrag in de balans van de vof. Dat snap ik dus niet helemaal. Ik zal hierover overleggen aangezien ik sowieso over de suppletie zou overleggen.

Link naar reactie
  • 0

Een suppletie is een bezwaarschrift (tegen je eigen eerder gemaakte aangiften).

 

En deze staat ook niet apart op de balans, maar zit (nogmaals: als het goed gedaan is allemaal...) in de BTW schuld 'verwerkt'. Of liever gezegd: de suppletie is om de aangiften gelijk te maken met de werkelijke BTW schuld (op de balans).

Link naar reactie
  • 0

Als ik belastbare winst moet invullen en op de balans kijk en totaal schulden (credit) totaal resultaat (debit en van de winst en verliesrekening genomen bedrag)bij elkaar optel heb ik een negatieve winst en dat is neem ik aan de bedoeling. Want onder de toelichting voor belastbare winst staat "Het belastbaar bedrag waarover vennootschapsbelasting wordt betaald is gelijk aan de belastbare winst min eventueel te verrekenen verliezen." en dan kom ik op een negatief bedrag uit en er staat ook aangegeven dat dit kan. Klop dit?

Bij te verekenen verliezen staat dat ik de verliezen uit voorgaande jaren in die ik met de belastbare winst van het boekjaar 2014 wil verrekenen. Ik zit echter net een half jaar in deze vof. Dus wellicht voor mij van toepassing?

Drie, moet ik als firmant met 15% aandeel 15% hiervan aangeven of gewoon het totale bedrag belastbare bedrag invoeren?

En als laatste in deze post deelnemingsverrekening. Is dit mijn investering in de VOF waarin ik geld heb gestoken en werk als project manager en partner? Het is wat mij betreft niet alleen een beleggingsdeelneming aangezien we allemaal niet alleen geld maar ook tijd (manuren) in de SaaS steken, maar ik hoor het graag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het steeds over de vennootschapsbelasting. Neem je deel in die vof met een eigen bv?

 

Groet,

Joost

 

Ik neem deel in een vof sinds eind 2014. Daarin neem ik deel als individu. Belastingdienst heeft mij per brief gemeld dat ik als ondernemer wordt aangemerkt en wachtwoord en gebruikersnaam gestuurd en verocht voor 1 september aangifte te doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja net gedaan. Ze meldden dat er een verzoek tot aangifte geladen kan worden onder mijn domein als ondernemer en ik dan per email op de hoogte wordt gebracht, maar er is er nu nog geen. Dit zou op een later tijdstip kunnen gebeuren.

 

Het belastinginvulpakket dat naar de vof is gestuurd in Nederland waarmee ik als individu / ondernemer aangifte kan doen is alleen op papier te doen en dit zal ik dan rap invullen na aankomst in Nederland de 22ste zodat ik het voor de 1ste september alsnog kan doen. Andere optie is laten toesturen per expres, maar de post is hier niet echt top dus ik denk dat ik zaken in Nederland zal doen ook al is het naar ik begreep een aardig pakket vragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.