• 0

Website laten maken in het buitenland

Goedemiddag,

 

Ik ben momenteel aan het oriënteren om een eigen bedrijf te beginnen, maar ik zit met een paar vraagjes waar ik niet uit kom. Ik hoop dat er iemand hier is die er ervaring mee heeft en mij hiermee zou kunnen helpen.

 

- Als ik een website laat bouwen door een bedrijf in Colombia, zijn deze kosten als opstartkosten aftrekbaar? Hoor ik als Nederlandse onderneming de Colombiaanse btw over de dienst te betalen of alleen de Nederlandse?

 

- Als ik producten uit Zuid Amerika ga importeren, moet ik dan als Nederlandse onderneming de Zuid Amerikaanse btw betalen? Zo ja, zijn deze aftrekbaar aangezien ik bij het invoeren ook Nederlandse btw dien te betalen.

 

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

 

Met vriendelijke groet,

 

Elizabeth

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het zou mij niet verbazen als Elizabeth intussen totaal in verwarring is door alle welgemeende opmerkingen door velen.

 

Dus om het samen te vatten, voor haar:

 

Zij wil (misschien) een website in Colombia laten ontwikkelen.

Dan wordt er vanuit Colombia een dienst aan haar verricht.

Deze moet zij op haar BTW aangifte (rubriek 4a) aangeven en zelf de BTW daarover uitrekenen (is verschuldigd).

Daarnaast mag zij (normaal gesproken) hetzelfde bedrag als voorbelasting verrekenen.

 

Het kan ook zo zijn dat het bedrijf in Colombia een soort 'salestax' of dergelijke in rekening brengt. Dat weten wij niet, want wij weten niet hoe het daar geregeld is allemaal.

Dat zijn gewoon voor haar kosten en heeft niets met Nederland te maken (dat verhoogt de inkoopwaarde).

 

Naast het afnemen van deze dienst wil zij (misschien) goederen inkopen uit Zuidamerica.

Dat is iets heel anders.

Dat heet "invoer van goederen".

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, zelf zou ik denken 'digitaal product', zoals ebooks etc.

 

Het kan natuurlijk verschil maken dat er diensten verricht worden om de website op te leveren.

 

WOB artikel3 lid 7:

 

Goederen zijn alle voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten, alsmede electriciteit, gas, warmte of koude en dergelijke.

 

Dus geen e-books, websites e.d.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan alleen antwoord geven op je eerste vraag: bedrijfskosten, zoals ook website kosten, mag je altijd aftrekken, of je ze nou uit Nederland afneemt of uit het buitenland (wel factuur opnemen in de administratie uiteraard).

 

Hoe het zit met de BTW buiten de EU weet ik niet precies, maar ongetwijfeld weten anderen dit op het forum.

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Ha Elizabeth,

 

Regelmatig koop ik software buiten de EU. Men rekent mij helemaal geen btw aan. Of als ik mijn btw-nr opgeef dan wordt het nul procent. Andersom werkt het ook zo.

 

Dit zegt de belasting erover.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_als_u_zakendoet_buiten_de_eu

 

Ik ben ook wel benieuwd waarom je een website in Colombia laat maken. Overigens is het voor grote omvangrijke projecten soms wel handig om dat bv in India of Pakistan te laten doen, maar dat terzijde.

 

Groet

Erik

 

 

Elke kans komt een keer voorbij: grijp hem!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden!

 

Ik ben er over aan het nadenken om mijn website in Colombia te laten maken, omdat het bedrijf van een familielid het voor mij zou kunnen doen. Zij zullen zich alleen bezig houden met het design, het programmeren en het invoeren van content. De rest zoals domeinnaam en hosting regel ik vanuit hier.

 

Persoonlijk voelt het fijner als een bekende zich ontfermt over mijn website ipv een onbekend Nederlands bedrijf, het heeft verder niks met kosten te maken (Colombia is ook niet zo goedkoop als veel mensen denken).

 

Volgens het bedrijf van mijn familielid zou ik de Colombiaanse btw moeten betalen en daar twijfelde ik over, vandaar dat ik hoopte dat iemand op dit forum mij duidelijkheid kon geven.

 

Groet,

 

Elizabeth

 

 

Link naar reactie
  • 0

Elizabeth,

 

Wij weten hier niets van de belastingwetgeving in Colombia. Het kan best zo zijn (alhoewel ik dat persoonlijk betwijfel) dat een bedrijf daar geacht wordt om een soort 'salestax' (soort van BTW) ook aan buitenlandse afnemers te berekenen. Dat moet je daar navragen.

 

Hoe dan ook: als dat het geval is, dan kan je daar niets mee hier in NL. Het verhoogt gewoon je (inkoop)kosten.

 

Het is wel zo dat je hier in NL zelf BTW (dat heet: de BTW wordt verlegd naar jou, vanuit buiten de EU) moet aangeven over deze diensten in je BTW aangifte. Maar tegelijkertijd kan je ook (waarschijnlijk - het is een beetje afhankelijk van waar je mee bezig zal zijn) hetzelfde bedrag ook kan verrekenen in de aangifte, dus dan kost het je niets extra.

 

Maar dat komt later, als je eenmaal weet wat je gaat doen (en: of je het gaat doen).

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

@Peter_CVinfo nu ben ik geen belasting expert, maar volgens mij zit je hier echt fout. Enkel bedrijven binnen de EU kunnen de BTW verleggen naar jou. Buiten de EU is, zoals eerder aangegeven, BTW vrij. Als ik iets verkoop aan buiten de EU, is dat eveneens BTW vrij. Volgens mij doel jij op intracommunautaire leveringen. Dat is toch echt enkel van toepassing binnen de EU.

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat merk ik (met alle respect overigens, want ieder zijn eigen ding - en de mijne is toevallig o.a. belastingzaken overigens).

 

Je moet dat bij rubriek 4a in de aangifte aangeven. Je kan dat ook allemaal nalezen op de site van de belastingdienst trouwens. Zij hebben ook een hulpmiddel die je in kan vullen.

 

 

Overigens moet ik zeggen dat je tot op een zekere hoogte 'een beetje' gelijk hebt:

Het is namelijk niet zo dat het bedrijf buiten de EU de BTW verlegt (want zij hebben geen idee van wat BTW is vaak!), maar het is de Nederlandse belastingwetgeving die de NL ondernemer verplicht om deze diensten aan te geven als "Leveringen/diensten uit landen buiten de EU" en daar zelf de BTW over uit te rekenen en aan te geven.

 

 

Oh ja: En wij praten hier niet over het verrichten van diensten, maar het afnemen van diensten. Net zoals Elizabeth (misschien) wil gaan doen.

 

Link naar reactie
  • 0

- Als ik producten uit Zuid Amerika ga importeren, moet ik dan als Nederlandse onderneming de Zuid Amerikaanse btw betalen? Zo ja, zijn deze aftrekbaar aangezien ik bij het invoeren ook Nederlandse btw dien te betalen.

Als er al sprake is van BTW in het Zuid-Amerikaanse land ga je die niet aan de leverancier betalen. Eventuele belastingen die je in een ander land betaald zijn niet verrekenbaar met Nederlandse belastingen. BTW bij invoer draag je af aan de NL douane/belastingdienst en kun je onder de gebruikelijke voorwaarden aftrekken als voorbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0

Enkel bedrijven binnen de EU kunnen de BTW verleggen naar jou.

Niet geheel correct, artikel 12 lid 3 WOB is ook van toepassing op niet in de EU gevestigde bedrijven. Bij een intra-communautaire levering of een levering van buiten de EU is overigens strikt gesproken geen sprake van verlegging. Verlegging houdt in dat dezelfde BTW op een ander tijdstip/plaats/van een andere persoon geheven wordt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.