• 0

Onderneming boekjaar

Hallo!

 

Voor het eerst aangifte inkomstenbelasting doen als ondernemer :)

Spannend! ;)

 

Het loopt meteen stuk in het eerste scherm, waar ik een vraag heb waar ik niet zeker weet wat ik ermee aan moet. Ik vroeg me af of iemand hier dat misschien weet:

"Is de onderneming in dit boekjaar gestart?"

 

Het technische antwoord is: Neen.

Het bedrijf bestaat al wat langer, maar ik werd nooit als ondernemer gezien. Pas sinds 2014 wordt ik als ondernemer gezien door de belastingdienst voor de inkomstenbelasting. (Omzet was een ander verhaal.)

 

Maar... Moet je er dan vanuit gaan dat voor de belastingdienst het bedrijf dus "in dit boekjaar" is gestart omdat dit de eerste keer is dat ik als ondernemer wordt gezien, en moet je derhalve dus die vraag met "ja" beantwoorden; of moet je toch voor "nee" gaan?

 

Want als je voor "nee" gaat, dan verschijnt er opeens een nieuwe vraag "Is het fiscale ondernemingsvermogen aan het begin van dit boekjaar gelijk aan het fisc. ondernemingsvermogen aan het einde van vorig boekjaar?"

 

... Weet ik veel? ???

Ik snap die vraag niet helemaal.

Als je "Ja" kiest komt daar een nieuwe optie tevoorschijn waar je dus dat vermogen in moet voeren.

Maar hoe moet je dan in hemelsnaam weten wat het vermogen was? Er is naar mijn weten, want het wordt niet echt uitgelegd waar dit vermogen uit zou bestaan, helemaal geen vermogen; zo'n beetje alles *voor* 2014 is betaald uit privevermogen (met wat compensatie uit minimale inkomsten van het bedrijf). En dat alles voor diensten, dus niet eens voor fysieke goederen. Ja misschien een inktcartridge ofzo, maar dat lijkt me niet echt vermogen. Pas *in* 2014 zelf is er daadwerkelijk flinke omzet geweest met een behoorlijke winst, vandaar dat ik ook nu omgezet ben naar ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Ik snap bar weinig van die vraag, de website van de belastingdienst geeft hier voor zover ik kon vinden ook niet echt antwoord op hoe je dat zou moeten berekenen enzo.

 

Dus:

- Wat moet je nu invullen bij dat "Is de onderneming gestart in dit boekjaar" in deze situatie?

- Wat moet je invullen bij die tweede vraag, en eventueel dus ook de derde vraag?

 

Ik hoop dat iemand hem snapt! :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Clabs

 

Het antwoord is ja.

 

Eigenlijk moet de vraag zijn of je dit jaar voor het eerst als ondernemer beschouwd wordt door de belastingdienst. Dus het antwoord is ja.

 

Groet,

Joost

 

Als de vraag zo gesteld zou worden, dan zou het inderdaad een stuk duidelijker zijn! :)

Het is ook de enige vraag zonder ? boxje. :P

 

Super bedankt voor het razendsnelle antwoord!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook wel eens de situatie gehad dat een onderneming in oktober is gestart. In dat jaar ROW maar wel al een (commerciële) boekhouding gevoerd. In dat geval heb je in het jaar erop dus wel sprake van ondernemingsvermogen einde vorig boekjaar. En dus moet in zo'n geval de vraag anders uitgelegd/beantwoord worden.

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval zijn in 2013 mijn werkzaamheden als ROW bij ib belasting aangegeven. Aan het eind van het jaar had ik wel een kleine voorraad (en nog terug te krijgen BTW).

 

Moet ik nu voor 2014 aangeven dat de onderneming in 2014 is gestart? Of niet (waarmee waarschijnlijk 2013 of eerder wordt bedoeld...)?

Link naar reactie
  • 0

Moet ik nu voor 2014 aangeven dat de onderneming in 2014 is gestart? Of niet (waarmee waarschijnlijk 2013 of eerder wordt bedoeld...)?

Ik denk dat je vooral (in je hoofd) twee zaken goed uit elkaar moet houden. Je onderneming was voor de omzetbelasting (btw) in 2013 al wel een onderneming, maar voor de inkomstenbelasting pas in 2014!

 

Als je dus voor 2014 de inkomstenbelastingaangifte doet, dan moet je volgens mij aangeven dat de onderneming (voor de inkomstenbelasting) in 2014 is gestart. Dat betekent dus niet dat de onderneming voor die tijd niet bestond, maar voor de ínkomstenbelasting niet. :)

 

Omdat de onderneming er al wel voor 2014 was, zul je dus waarschijnlijk wel een ondernemingsvermogen bij aanvang van 2014 moeten invullen dat niet nul was (of wel nul, waarbij de balans via privé in evenwicht was).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.