• 0

Auto van 15 jaar en ouder op zaak maar alleen prive gebruiken.

Beste HL leden, kleine maar simpele vraag. Ik heb een taxi onderneming en ik wil zakelijk een auto van 15 jaar en oudwr kopen en op naam van de zaak zetten. Dan is de bijtelling 35 procent van de "dagwaarde".

 

Gaat de fiscus moeilijk doen wanneer ik een auto van 15 jaar en ouder op de zaak zet en nagenoeg alleen prive ga rijden? Voor de duidelijkheid auto gaat niet op blauwe platen ofzo maar is puur voor privegebruik.

 

Zijn er andere dingen waar ik op moet letten ? (Btw correctie weet ik)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

natuurlijk kan dat niet, je kunt alleen dingen als zakelijke kosten aan merken als er ook een zakelijke noodzaak is..

 

je kunt je wekelijkse boodschappen of de huur van je huis toch ook niet als zakelijke kosten boeken.

hetzelfde geld voor een auto die je alleen prive gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Snap me niet verkeerd maar dat lijkt me zeer sterk:

 

Wat als een werknemer een leaseauto krijgt puur als secundaire arbeidsvoorwaarde (en de auto nagenoeg 100 procent prive word gebruikt) wat dan? Gaat de BD dan zeggen ja auto word niet zakelijk gebruikt dus zet maar prive ofzo?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

nee dat gaat de belastigdienst niet zeggen maar dat is een andere situatie..

je bent geen werknemer maar ondernemer.. dus werknemersregels gelden niet (altijd) voor jou..

 

Een ondernemer die een werknemer een auto geeft, zelfs als die alleen prive gebruikt zou worden (wat mij een vrij onwaarschijnlijke situatie lijkt) heeft er geen persoonlijk (financieel) belang bij om een werknemer een auto te geven, sterker nog het kost alleen maar geld, dus hij zal in het algemeen een puur zakelijke afweging maken waarom zo'n werknemer toch een auto krijgt.

 

In jou situatie heb jij prive wel een direct financieel belang bij de keuzes die je maakt tussen zakelijk en prive, sterker nog als jij geen financieel voordeel zag in het zakelijk aanschaffen van een prive auto dan zou je waarschijnlijk niet eens op het idee gekomen zijn en daar word dus rekening mee gehouden en gelden er wat strakkere kaders om dat onderscheid tussen privébelang / privevoordeel en zakelijke kosten zo scherp mogelijk te houden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar stel ik doe het toch wat zijn de gevolgen dan? Bijtelling 100 procent ipv 35 procent?

 

Een zakelijk belang kan ik eventueel wel bewijzen (is er ook). Deze auto is van mij maar in de nacht huurt een andere ondernemer dezr auto van mij. (Ik werk nooit in de nacht er is ook een huurovereenkomst e.d. en het is doorgegeven aan de Kiwa dat deze ondernemer mijn wagen huurt) Maar ik begin wat later in de ochtend en omdat hij bij mij niet kan parkeren (mag ie lekker parkeerkosten aftikken tot 24u) neemt ie de wagen mee en moet ik naar daar om de auto op te pikken.

 

Voor de duidelijkheid de auto waar ik het over heb is de taxi.

 

Zijn er nog steeds beren op de weg of?

 

Wat ik wil is zo goedkoop mogelijk een zakelijke auto rijden. Uiteraard ook prive en zonder km administratie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

geen bijtelling maar alle kosten die je als zakelijk hebt opgevoerd worden geschrapt je dus over een veel hogere winst belasting betaald.

 

maar ik volg je niet meer eerst zeg je geen blauwe platen en uitsluitend prive gebruik en nu heb je het erover dat de auto 's nachts verhuurt word en als taxi rijd.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn 2 autos:

 

taxi met blauwe platen puur zakelijk. Maar die taxi staat bij de andere ondernemer omdat het bij mij betaald parkeren is (dus hij kan mijn taxi niet bij mij ophalen) dus haal ik de auto op bij hem met mijn prive auto. En die prive auto wil ik vervangen voor een 15 jaar oude auto op naam van de zaak. (Bij de andere ondernemer is het gratis parkeren dus ga ik met mijn eigen auto daarheen om mijn taxi op te halen. Na mijn dienst parkeer ik de taxi weer daar en ga ik met mijn eigen auto naar huis)

 

Edit: de taxi is dus van mij zakelijk en die word verhuurd aan een andere ondernemer. De taxi blijft bij de woning van de andere ondernemer omdat het bij mij betaald parkeren is tot 24u en dus kan die andere ondernemer de taxi niet ophalen met zijn eigen wagen.

 

Ik hoop dat het nu duidelijker is.

 

En auto prive houden en 19 cent declareren per km wil ik niet. Ik wil geen enkele vorm van km administratie die taxi administratie is al hoofdpijn genoeg.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

(Ik werk nooit in de nacht er is ook een huurovereenkomst e.d. en het is doorgegeven aan de Kiwa dat deze ondernemer mijn wagen huurt)

 

 

Is dit de KIWA die je bedoelt.

Als ik het goed begrijp, heb je een auto van 15 jaar op de kop getikt, die wil je verhuren aan een derde die er in de nacht zijn taxiritjes mee doet, en overdag wil je er privé mee rijden en alles zakelijk afboeken.

 

En nu ben je op zoek naar de addertjes in het gras, is dat je vraag?

 

 

Ik zag je nieuwe bericht, maar plaats toch deze, omdat het geheel vrij verwarrend is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.