• 0

Verplicht DGA salaris (geen activiteiten)

Hallo,

 

Momenteel ben ik voor 50% eigenaar in een horeca BV. In deze BV voer ik geen activiteiten uit en ontvang dan ook geen salaris. Daarnaast ben ik in loondienst bij een ander bedrijf(in dit bedrijf heb ik geen aandelen).

 

De horeca BV is op korte termijn schuldvrij, waardoor er maandelijks een geldbedrag vrij komt. Nu wil ik het geld wat beschikbaar komt in dividend uitkeren naar de holding. Vanuit de holding wil ik vermogen opbouwen en verder investeren in andere zaken.

 

Vraag:

Ben ik verplicht mijzelf een DGA salaris uit te keren vanuit de holding? Wil alleen vanuit de holding investeren in andere BV’s. Ik voer dan toch geen activiteiten uit?

 

Met vriendelijke groet,

Arie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Arie,

 

1. Jij bent geen bestuurder van de Horeca BV?

2. Jij verricht geen werkzaamheden voor de Horeca BV? Denk aan biertjes tappen, evenementen organiseren of bestuurstaken?

 

Indien het antwoord op beide vragen nee is, dan is het gebruikelijk loon niet op jou van toepassing. Jij bent dan slechts aandeelhouder van de Horeca BV (middels je holding).

 

Zolang de omstandigheden dan niet wijzigen kan er dividend vanuit de Horeca BV naar jouw holding worden gesluisd, volledig belastingvrij omdat de dividendvrijstelling van toepassing is. Vervolgens kun je de gelden in de holding dan aanwenden voor investeringen.

 

Twee aandachtspuntjes:

 

1. Omdat je 'slechts' 50% (middellijk) aandeelhouder bent kun je een dividenduitkering niet afdwingen.

2. Let er op dat voordat er dividend wordt uitgekeerd er een dividenduitkeringstoets heeft plaatsgevonden waaruit blijkt dat de dividenduitkering verantwoord is. Anders kan de bestuurder van de Horeca BV aansprakelijk worden gesteld en ben jij in bepaalde gevallen verplicht het ontvangen dividend terug te betalen. Dat is natuurlijk lastig als je het net ergens in geïnvesteerd hebt.

 

Succes.

 

Gr.

 

Daniel

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Daniel,

 

Bedankt voor je heldere antwoord. Het antwoord op beide vragen is inderdaad nee. Snap nu dat vanuit de Horeca BV het gebruikelijke loon niet van toepassing is.

 

Hoe zit het dan met de Holding BV. Ik verricht daar ook geen werkzaamheden en zal alleen investeren vanuit de Holding BV. Maar ben wel enige aandeelhouder bv heb je dan niet automatisch bestuurstaken(Ben je niet verplicht een bestuurder te hebben). Ben ik vanuit de Holding dan niet verplicht een DGA salaris of management fee te pakken?

 

Groet,

 

Arie

Link naar reactie
  • 0

Is hier toevallig jurisprudentie over want ik kan helemaal niets vinden?

Wat voor jurisprudentie zoek je? Art 12A van de Wet op de Loonbelasting is weg duidelijk: geen arbeid=geen salaris.

 

Ja het artikel is duidelijk. Dankje Norbert!

Link naar reactie
  • 0

De TS had het ook over bestuurswerkzaamheden in de holding. Op die vraag is nooit een antwoord gekomen. Uit nieuwsgierigheid (heb zelf geen BV en ben niet van plan er een te nemen), geldt dat als arbeid en moet je daar dan vrijstelling voor aanvragen (want: minder dan X uur per jaar)?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.